Prorok, prorokovat: Porovnání verzí
m (naimportována 1 revize) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 6: | Řádek 6: | ||
}} | }} | ||
hebr. <span {{Hebr}}>náví</span>, sloveso <span {{Hebr}}>n-b-'</span>, řec. <span {{Rec}}>profétés</span>, sloveso <span {{Rec}}>proféteuó</span> – ten, který vyřizuje Boží poselství, někdy spojeno s náznakem jisté extatičnosti, vytržení mysli, až ztráty vědomí – Saulova zkušenost se skupinou extatiků (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_10,10n 1S 10,10n]</span>) nebo na [[David|Davidovu]] muzikoterapii v sídle prvního krále (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_18,10 1S 18,10]</span>). Ostatně i Pelištejci v [[Gat|Gatu]] viděli v Davidovi proroka, když začal jednat potřeštěně a slinil se (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_21,14-16 1S 21,14-16]</span>). Hebr. <span {{Hebr}}>n-b-'</span> znamená volat, zvěstovat. Prorok je ten, který byl povolán Bohem. Proroky byli většinou muži, výjimečně i ženy (např. [[Debóra]] – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sd_4-5 Sd 4-5]</span>; prorokyně Anna – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_2,36 L 2,36]</span>). Prorok mohl, nebo dokonce musel zůstat neženat (jako [[Jeremjáš]], <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_16,2 Jr 16,2]</span>), nebo měl ženu (jako [[Izajáš]], <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_8,3 Iz 8,3]</span>). Ze symbolicko-zvěstných důvodů se musel oženit Ozeáš (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_1,2n Oz 1,2n]</span>). Prorok mohl inspirovat vznik <q>prorocké školy</q> nebo být ve styku s různými prorockými kruhy, připomeňme [[Elijáš|Elijáše]] a [[Elíša|Elíšu]] (1-2Kr), mohl se však dostat do extrémní osamělosti (Elijáš – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_19,4 1Kr 19,4]</span>). [[Ámos]] vystupoval jako jednotlivec, bez opory nějakého svého kruhu. Prorok se obracel (zvl. ve starších dobách) k jednotlivé osobě, především ke [[král|králi]] (např. konfrontace [[Nátan]] – David, <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2S_12 2S 12]</span>), nebo adresoval své poselství celému nábožensko-národnímu společenství, popř. jeho elitám (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_3,11nn Jr 3,11nn]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_11 Jr 11]</span>). Prorocky zaútočit mohl prorok proti vlastnímu lidu (např. přesídlencům v zajetí, <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_29 Jr 29]</span>), ale i proti pohanským pronárodům (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_46nn Jr 46nn]</span>). Fenomén proroctví a prorokování se vyskytoval ve všech velkých náboženstvích starověku. I zde byli muži <q>popadeni</q> božským duchem, mluvící ve jménu obecně uznávaného nebo vládními kruhy upřednostněného božstva. To dokazují dostupné texty z 2. tisíciletí př. n. l., zvl. u izraelských sousedů: Mari, Byblos aj. Ostatně sám SZ uvádí [[Baal|Baalovy]] proroky na [[Karmel|Karmelu]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_18 1Kr 18]</span>). Jak se zdá, byla vystoupení těchto mimoizraelských proroků nejčastěji v souladu s vůlí a ideologií příslušného vládce a neobracela se proti vlastnímu lidu. Za proroky považovala pozdější tradice nejen Samuela, nýbrž i Abrahama, Mojžíše aj., poněvadž tito muži vykazují všechny podstatné rysy proroků. | hebr. <span {{Hebr}}>náví</span>, sloveso <span {{Hebr}}>n-b-'</span>, řec. <span {{Rec}}>profétés</span>, sloveso <span {{Rec}}>proféteuó</span> – ten, který vyřizuje Boží poselství, někdy spojeno s náznakem jisté extatičnosti, vytržení mysli, až ztráty vědomí – Saulova zkušenost se skupinou extatiků (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_10,10n 1S 10,10n]</span>) nebo na [[David|Davidovu]] muzikoterapii v sídle prvního krále (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_18,10 1S 18,10]</span>). Ostatně i Pelištejci v [[Gat|Gatu]] viděli v Davidovi proroka, když začal jednat potřeštěně a slinil se (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_21,14-16 1S 21,14-16]</span>). Hebr. <span {{Hebr}}>n-b-'</span> znamená volat, zvěstovat. Prorok je ten, který byl povolán Bohem. Proroky byli většinou muži, výjimečně i ženy (např. [[Debóra]] – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sd_4-5 Sd 4-5]</span>; prorokyně Anna – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_2,36 L 2,36]</span>). Prorok mohl, nebo dokonce musel zůstat neženat (jako [[Jeremjáš]], <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_16,2 Jr 16,2]</span>), nebo měl ženu (jako [[Izajáš]], <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_8,3 Iz 8,3]</span>). Ze symbolicko-zvěstných důvodů se musel oženit Ozeáš (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_1,2n Oz 1,2n]</span>). Prorok mohl inspirovat vznik <q>prorocké školy</q> nebo být ve styku s různými prorockými kruhy, připomeňme [[Elijáš|Elijáše]] a [[Elíša|Elíšu]] (1-2Kr), mohl se však dostat do extrémní osamělosti (Elijáš – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_19,4 1Kr 19,4]</span>). [[Ámos]] vystupoval jako jednotlivec, bez opory nějakého svého kruhu. Prorok se obracel (zvl. ve starších dobách) k jednotlivé osobě, především ke [[král|králi]] (např. konfrontace [[Nátan]] – David, <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2S_12 2S 12]</span>), nebo adresoval své poselství celému nábožensko-národnímu společenství, popř. jeho elitám (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_3,11nn Jr 3,11nn]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_11 Jr 11]</span>). Prorocky zaútočit mohl prorok proti vlastnímu lidu (např. přesídlencům v zajetí, <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_29 Jr 29]</span>), ale i proti pohanským pronárodům (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_46nn Jr 46nn]</span>). Fenomén proroctví a prorokování se vyskytoval ve všech velkých náboženstvích starověku. I zde byli muži <q>popadeni</q> božským duchem, mluvící ve jménu obecně uznávaného nebo vládními kruhy upřednostněného božstva. To dokazují dostupné texty z 2. tisíciletí př. n. l., zvl. u izraelských sousedů: Mari, Byblos aj. Ostatně sám SZ uvádí [[Baal|Baalovy]] proroky na [[Karmel|Karmelu]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_18 1Kr 18]</span>). Jak se zdá, byla vystoupení těchto mimoizraelských proroků nejčastěji v souladu s vůlí a ideologií příslušného vládce a neobracela se proti vlastnímu lidu. Za proroky považovala pozdější tradice nejen Samuela, nýbrž i Abrahama, Mojžíše aj., poněvadž tito muži vykazují všechny podstatné rysy proroků. | ||
<div class="noautonum">__TOC__</div> | |||
== 1. Různé způsoby prorocké existence == | |||
=== 1.1. Extatikové-charismatici === | |||
Bydleli ve skupinách, aniž by potřebovali mít svůj kultický post při nějaké svatyni, přesto však byla jejich doménou <q>posvátná návrší</q> (hebr. <span {{Hebr}}>ha-bámá</span>), počínali si jako <q>potrhlí</q> nebo (zvnějšku hleděno) jako zbožní šílenci. Používali hudebních nástrojů, tance atp. a dostávali se tím do <q>prorockého vytržení</q> (zde použito kauzálního tvaru slov. <span {{Hebr}}>n-b-l</span>. <q>Svatá nákaza</q> se přenesla i na [[Saul|Saula]], takže prožil celkovou duchovní proměnu. To vše se ozývá ve scéně <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_10 1S 10]</span>. U pohanských kolegů izraelských extatiků (mantiků) docházelo i k sebezraňování (srv. baalovce v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_18,28 1Kr 18,28]</span>). Hlavním elementem je tu ''duch Hospodinův'' (hebr. <span {{Hebr}}>rúach '<sup>a</sup>dónáj</span>), který se účastníka kolektivního vytržení zmocní jako vítr. Něco z tohoto vzrušeného charismatismu se objevovalo i u izraelských [[soudce|soudců]] (např. u [[Samson|Samsona]] – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sd_14,6 Sd 14,6]</span>: v duchu Hospodinově přemohl mladého lva). Samsonova činnost byla vposledu prorocká. Tento typ prorocké existence byl příznačný po dobu [[Samuel|Samuela]] a Saula, ale některé charismatické prvky se ukázaly i u pozdějších proroků (např. [[Ezechiel|Ezechiela]], [[Zacharjáš|Zacharjáše]]). | |||
1. | === 1.2. Boží muži === | ||
(hebr. <span {{Hebr}}>'anšé '<sup>e</sup>lóhím</span>). Jde o ojedinělé zjevy prorockých mužů, kteří patrně neměli žádné společensko-cechovní zařazení, ale (ať bylo jejich zaměstnání jakékoli) jednali na podle Hospodinova slova (hebr. <span {{Hebr}}>d<sup>e</sup>var '<sup>a</sup>dónáj</span>), aby vyřídili Boží poselství mocným, kteří se dopouštěli duchovních a kultických nepatřičností. Tak vystoupil muž z [[Judsko, judský|Judska]] proti [[Jarobeám|Jarobeámovi]] v Bételu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_13,1nn 1Kr 13,1nn]</span>). Tento muž operoval i orákulem, věšteckým znamením (hebr. <span {{Hebr}}>mófét</span>) spojeným se zázračným zásahem do běhu věcí. Takový prorocký muž nesměl vzít úplatek, jinak na to sám krutě doplatil. Tito anonymní věštečtí muži napsali zřejmě přínosnou kapitolu izraelských duchovních dějin. Označení <q>Boží muž</q> se však neomezovalo na zmíněnou <q>třídu</q> lidí. Tak je totiž nazván i Samuel (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_9,6 1S 9,6]</span>) i Elijáš (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_1,9n 2Kr 1,9n]</span>). | |||
1. | === 1.3. Vidoucí === | ||
(zírači) – hebr. <span {{Hebr}}>chózím</span> a <span {{Hebr}}>ró'ím</span>. Hebr. <span {{Hebr}}>ch-z-h</span> znamená nazírat, zřít Boha, tj. bezprostředně, <q>mysticky</q> – jako odpověď na Boží nahlížení na věřícího, <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_11,4 Ž 11,4]</span>; to bývalo spojeno s prorockými [[vidění|viděními]] (vizemi), šlo tu o <q>výrok toho, jenž slyší Boží řeč, jenž mívá vidění od Všemocného</q>, upadne do <q>vytržení</q> a má <q>odkryté oči</q> (zde o Hospodinem osvíceném [[Bileám|Bileámovi]] – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_24,4 Nu 24,4]</span>). Hebr. <span {{Hebr}}>r-'-h</span> znamená vidět, též o vizích či proroctvích ve [[sen|snu]], o [[Josef|Josefovi]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_41,22 Gn 41,22]</span>) nebo o mužích orlího duchovního zraku s pohotovostí ukázat na pravý stav věcí či pronést věštbu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_30,10 Iz 30,10]</span> aj.). Označení <span {{Hebr}}>chóze</span> nebo <span {{Hebr}}>ró' e</span> bývá aplikováno na proroky (např. prorok [[Gád|Gad]] je nazván vidoucím (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2S_24,11 2S 24,11]</span>). Zdá se, že vidoucí tvoří jakýsi spojovací článek mezi proroky extatického rázu a proroky, jejichž vůdčí hvězdou bylo slovo, konkrétní Hospodinův výrok. | |||
1. | === 1.4. Proroci, kteří nezanechali písemné zprávy === | ||
Nebyli to proroci anonymní, zachovala se jejich jména: Nátan, Gad, Elijáš, Elíša, Odéd, Azarjáš, Míkajáš, z nz. <q>proroků</q> např. Agabos (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_21,10 Sk 21,10]</span>). Jmenovaní sz. proroci jsou vedeni v hebrejské kánonu jako <q>přední</q> čili raní. Tito muži reprezentovali konkrétní Boží vůli v konkrétním čase a dovedli vystoupit i proti králům. Tak Nátan proti Davidovi (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2S_12 2S 12]</span>) nebo Míkajáš proti [[Achab|Achabovi]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_22 1Kr 22]</span>). | |||
1. | === 1.5. Proroci s písemnou pozůstalostí === | ||
Jsou to: Izajáš, Jeremjáš, Ozeáš, Jóel, Abdijáš, Jonáš, Micheáš, Nahum, Abakuk, Sofonjáš, Ageus, Zacharjáš, Malachiáš. [[Daniel]] není zařazen mezi proroky, jeho podání patří mezi Spisy (třetí díl hebr. bible). Většinou se jedná o jména symbolická Izajáš – Hospodin je spása. K nejstarším patří Ámos, sadař z Jihu, který vystoupil ve zmodlářštěné svatyni Bét-elské, kde se střetl s bételským knězem [[Amasjáš|Amasjášem]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Am_7,10nn Am 7,10nn]</span>) a Ozeáš, který se symbolicky oženil se známou [[nevěstka|nevěstkou]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_1 Oz 1]</span>). K nejmladším náleží Zacharjáš s barvitými budoucnostními vizemi a apokalyptickými náčrty do budoucnosti. O prorockých symbolických činech viz [[Ježíš]]. | |||
1. | === 1.6. Novozákonní proroci === | ||
Ke skutečným prorokům sz. rázu a duchovní vehemence patří [[Jan Křtitel]], o němž řekl Ježíš, že je <q>víc než prorok</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_11,9 Mt 11,9]</span>). Zástupy nahlížely i Ježíše jako proroka (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_21,11 Mt 21,11]</span>). I v [[Naim]] byl proklamován jako <q>velký prorok</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_7,16 L 7,16]</span>). Byl v něm shledáván <q>ten Prorok</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_1,21 J 1,21]</span>) předpověděný Mojžíšem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_18,15n Dt 18,15n]</span>). I NZ zná prorocké postavy podobné oněm starozákonním: Agabos (předpověděl [[hlad, hladovět|hlad]] a předvedl symbolické úkony, <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_11,27 Sk 11,27]</span>.) Celou řadu proroků, převážně s vyučovatelským a misijním zaměřením uvádí Skutky (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_13,1 Sk 13,1]</span>), <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_15,32b Sk 15,32b]</span>. Jinak se nz. proroci řadili k [[apoštol|apoštolům]] a [[učitel|učitelům]] a s nimi vytvářeli administrativní i náboženskou strukturu nz. [[církev|církví]] (sborů) (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_12 1K 12]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ef_4 Ef 4]</span> aj.). Jejich působnost se uplatňovala v souhlasu s potřebami sborů vybavených charismatickými funkcemi a pověřeními. Na základu stavby církve, jejímž <q>úhelným kamenem</q> je Ježíš Kristus budovali své dílo apoštolé spolu s proroky (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ef_2,20 Ef 2,20]</span>). Ve Zjevení Janově jsou předváděni <q>dva proroci</q>, jejichž hlas není v bezbožném světě slyšet (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Zj_11 Zj 11]</span>), míněni jsou Mojžíš a Elijáš. | |||
=== 1.7 Falešný prorok === | |||
viz [[falešný]]. | |||
== 2. Osudy a poslání proroků == | |||
Proroci vyřizovali Boží vůli. Hospodin řekl Jeremjášovi: <q>Hle, vložil jsem ti do úst svá slova</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_1,9n Jr 1,9n]</span>). Někdy to narušovalo jejich životní programy, ale věděli: <q>Stalo se ke mně slovo Hospodinovo</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_1,4 Jr 1,4]</span>). Proti [[výrok Hospodinův|výroku Hospodinovu]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_1,8 Jr 1,8]</span>) nezmohl nic. Prorok vyznává: <q>Lev řve, kdo by se nebál? Panovník Hospodin mluví, kdo by neprorokoval?</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Am_3,8 Am 3,8]</span>). Povolání mělo preexistentní charakter, bylo o něm rozhodnuto dřív, než prorok vyšel z mateřského lůna (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_1,5 Jr 1,5]</span>). Okolnosti musely ustoupit tomuto povolání. Jeremjáš musel rezignovat na svou kněžskou kariéru. Psychologicky to bylo téměř nezvládnutelné, není divu, že prorok proklínal den svého narození: <q>Proklet buď den, v němž jsem se narodil</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_20,14b Jr 20,14b]</span>). Tato traumatičnost však nebyla nutným doprovodem všech prorockých příběhů. Možná, že Izajáš (tzv. První: <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_1-39 Iz 1-39]</span>) se jeremjášovským strastem vyhnul. Ale právě on měl onen neobyčejný a do morku kostí jdoucí prožitek Boží [[svatý|svatosti]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_6 Iz 6]</span>) a byl seznámen s tím, že bude mluvit k extrémně zatvrzelému lidu a že mu bude muset ohlásit pohromy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_6,9nn;_7,18nn Iz 6,9nn; 7,18nn]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_10 Iz 10]</span>). Proroci museli riskovat střet s králi (např. Jeremjáš se [[Sidkijáš|Sidkijášem]] – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_21 Jr 21]</span>), s kněžími, vládními proroky i proroky vysloveně lživými (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_26,11-19 Jr 26,11-19]</span>; konfrontace s [[Chananjáš|Chananjášem]] – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_28 Jr 28]</span>) nebo se musil odvrátit od proroků, jejichž poselství bylo pravé, ale kteří hledali politické opory – jako [[Urijáš]] spoléhající na [[Egypt]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_26,20-34 Jr 26,20-34]</span>). Prorok musil mít odvahu postavit se proti vlastnímu lidu (problematika tzv. [[Babylón|babylónského]] zajetí, srv. slovo adresované Konjášovi – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_22,20nn Jr 22,20nn]</span>). Proroctví Jeremjášovo obsahuje základní prorocká témata: Juda i Izrael se zpronevěřili (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_3,1-5 Jr 3,1-5]</span>), nutné jsou [[pokání]] a návrat, <q>není pravdy mezi lidmi</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_9 Jr 9]</span>), vnější bohoslužba sama o sobě nepomůže, je potřeba obřezat... [[srdce]], konec [[modla|modlářství]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_7,30-8,3 Jr 7,30-8,3]</span>), jde o <q>novou smlouvu</q> (hebr. <span {{Hebr}}>b<sup>e</sup>rít ch<sup>a</sup>dášá</span>). Za všemi černými horizonty však svítí [[naděje]]: Hospodin se s lidem vrátí na Sijón (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_31 Jr 31]</span>). Světové mocnosti, kterých použil Hospodin jako nástroj své <q>trestné výchovy</q> budou posléze postaveny před Boží soud (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_46 Jr 46]</span>). K prorokovu zvěstování a sebezpovědi (tzv. biografie) patří i symbolické činy, jež měly mnohdy povahu jakéhosi happeningu. Jeremjášova znamení-symboly-náznačná dějství: podobenství o opasku nebo o vinných měších (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_13 Jr 13]</span>), znamení rozbitého džbánu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_19 Jr 19]</span>) aj. | Proroci vyřizovali Boží vůli. Hospodin řekl Jeremjášovi: <q>Hle, vložil jsem ti do úst svá slova</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_1,9n Jr 1,9n]</span>). Někdy to narušovalo jejich životní programy, ale věděli: <q>Stalo se ke mně slovo Hospodinovo</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_1,4 Jr 1,4]</span>). Proti [[výrok Hospodinův|výroku Hospodinovu]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_1,8 Jr 1,8]</span>) nezmohl nic. Prorok vyznává: <q>Lev řve, kdo by se nebál? Panovník Hospodin mluví, kdo by neprorokoval?</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Am_3,8 Am 3,8]</span>). Povolání mělo preexistentní charakter, bylo o něm rozhodnuto dřív, než prorok vyšel z mateřského lůna (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_1,5 Jr 1,5]</span>). Okolnosti musely ustoupit tomuto povolání. Jeremjáš musel rezignovat na svou kněžskou kariéru. Psychologicky to bylo téměř nezvládnutelné, není divu, že prorok proklínal den svého narození: <q>Proklet buď den, v němž jsem se narodil</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_20,14b Jr 20,14b]</span>). Tato traumatičnost však nebyla nutným doprovodem všech prorockých příběhů. Možná, že Izajáš (tzv. První: <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_1-39 Iz 1-39]</span>) se jeremjášovským strastem vyhnul. Ale právě on měl onen neobyčejný a do morku kostí jdoucí prožitek Boží [[svatý|svatosti]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_6 Iz 6]</span>) a byl seznámen s tím, že bude mluvit k extrémně zatvrzelému lidu a že mu bude muset ohlásit pohromy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_6,9nn;_7,18nn Iz 6,9nn; 7,18nn]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_10 Iz 10]</span>). Proroci museli riskovat střet s králi (např. Jeremjáš se [[Sidkijáš|Sidkijášem]] – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_21 Jr 21]</span>), s kněžími, vládními proroky i proroky vysloveně lživými (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_26,11-19 Jr 26,11-19]</span>; konfrontace s [[Chananjáš|Chananjášem]] – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_28 Jr 28]</span>) nebo se musil odvrátit od proroků, jejichž poselství bylo pravé, ale kteří hledali politické opory – jako [[Urijáš]] spoléhající na [[Egypt]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_26,20-34 Jr 26,20-34]</span>). Prorok musil mít odvahu postavit se proti vlastnímu lidu (problematika tzv. [[Babylón|babylónského]] zajetí, srv. slovo adresované Konjášovi – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_22,20nn Jr 22,20nn]</span>). Proroctví Jeremjášovo obsahuje základní prorocká témata: Juda i Izrael se zpronevěřili (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_3,1-5 Jr 3,1-5]</span>), nutné jsou [[pokání]] a návrat, <q>není pravdy mezi lidmi</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_9 Jr 9]</span>), vnější bohoslužba sama o sobě nepomůže, je potřeba obřezat... [[srdce]], konec [[modla|modlářství]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_7,30-8,3 Jr 7,30-8,3]</span>), jde o <q>novou smlouvu</q> (hebr. <span {{Hebr}}>b<sup>e</sup>rít ch<sup>a</sup>dášá</span>). Za všemi černými horizonty však svítí [[naděje]]: Hospodin se s lidem vrátí na Sijón (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_31 Jr 31]</span>). Světové mocnosti, kterých použil Hospodin jako nástroj své <q>trestné výchovy</q> budou posléze postaveny před Boží soud (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_46 Jr 46]</span>). K prorokovu zvěstování a sebezpovědi (tzv. biografie) patří i symbolické činy, jež měly mnohdy povahu jakéhosi happeningu. Jeremjášova znamení-symboly-náznačná dějství: podobenství o opasku nebo o vinných měších (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_13 Jr 13]</span>), znamení rozbitého džbánu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_19 Jr 19]</span>) aj. | ||
3. Mesiášská zaslíbení navazují na [[zaslíbení]] o budoucím vladaři z <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_49 Gn 49]</span> (tzv. Jákobova závěť) a <q>hvězdě z Jákoba</q> <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_24,17 Nu 24,17]</span> (z proroctví Bileámova). Tyto <q>mesiášské prognózy</q> vytvořily jakési předmostí k prorockým výrokům o králi izraelské budoucnosti. Lid tápající v temnotách se dočká příchodem božského Dítěte nového věku plného [[pokoj|pokoje]] a [[spravedlnost|spravedlnosti]] – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_9,1-6 Iz 9,1-6]</span>. [[poušť|Poušť]] bude změněna v sad (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_41,17-20 Iz 41,17-20]</span>), [[Jeruzalém]] a [[chrám]] budou obnoveny, a to definitivně (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_54 Iz 54]</span> a jiné perikopy v Iz), [[zajetí|zajatcům]] bude vyhlášena [[svoboda]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_61 Iz 61]</span>). Dobrý cíl izr. dějin kreslí tzv. Třetí Izajáš – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_56-66 Iz 56-66]</span>. [[mesiáš|Mesiášem]] bude podle většiny sz. předpovědí <q>syn Davidův</q> – nový David, tj. král z davidovské dynastie (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_30,9 Jr 30,9]</span>). Davidem jmenuje Ezechiel pečlivého budoucího Pastýře izraelského stádce (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ez_34,23 Ez 34,23]</span>). Stranou nyní necháváme mesiášské naděje spojené s jinými jmény než je Davidovo ([[Zerubábel]], [[Jóšua]] – velekněz). Se jménem Davidovým není spjat [[služebník, služebnice, služka|Služebník]] Hospodinův v tzv. Ebedských písních Izajášových (zvl.<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_53 Iz 53]</span>), který bere hříchy celého společenství na sebe, trpí a navzdory smrti vítězí. Nz. poselství vztahuje mesiášská zaslíbení na Ježíše, kterého vyznávala jako [[Kristus|Krista]] – Mesiáše (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_1,16 Mt 1,16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_8,20 Mk 8,20]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_1,42 J 1,42]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_2,36 Sk 2,36]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_1,23 1K 1,23]</span> aj. Ebedské snímání hříchů: <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_1,29 J 1,29]</span> odkazující na <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_53,6n Iz 53,6n]</span>, srv.<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_5,7 1K 5,7]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pt_1,19 1Pt 1,19]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Zj_5,12 Zj 5,12]</span> aj.). Vztáhnout <q>mesiášská zaslíbení</q> na Ježíše bylo vyznavačským rozhodnutím církve. Židům nelze upřít právo vykládat tyto texty jinak. | == 3. Mesiášská zaslíbení == | ||
navazují na [[zaslíbení]] o budoucím vladaři z <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_49 Gn 49]</span> (tzv. Jákobova závěť) a <q>hvězdě z Jákoba</q> <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_24,17 Nu 24,17]</span> (z proroctví Bileámova). Tyto <q>mesiášské prognózy</q> vytvořily jakési předmostí k prorockým výrokům o králi izraelské budoucnosti. Lid tápající v temnotách se dočká příchodem božského Dítěte nového věku plného [[pokoj|pokoje]] a [[spravedlnost|spravedlnosti]] – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_9,1-6 Iz 9,1-6]</span>. [[poušť|Poušť]] bude změněna v sad (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_41,17-20 Iz 41,17-20]</span>), [[Jeruzalém]] a [[chrám]] budou obnoveny, a to definitivně (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_54 Iz 54]</span> a jiné perikopy v Iz), [[zajetí|zajatcům]] bude vyhlášena [[svoboda]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_61 Iz 61]</span>). Dobrý cíl izr. dějin kreslí tzv. Třetí Izajáš – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_56-66 Iz 56-66]</span>. [[mesiáš|Mesiášem]] bude podle většiny sz. předpovědí <q>syn Davidův</q> – nový David, tj. král z davidovské dynastie (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_30,9 Jr 30,9]</span>). Davidem jmenuje Ezechiel pečlivého budoucího Pastýře izraelského stádce (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ez_34,23 Ez 34,23]</span>). Stranou nyní necháváme mesiášské naděje spojené s jinými jmény než je Davidovo ([[Zerubábel]], [[Jóšua]] – velekněz). Se jménem Davidovým není spjat [[služebník, služebnice, služka|Služebník]] Hospodinův v tzv. Ebedských písních Izajášových (zvl.<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_53 Iz 53]</span>), který bere hříchy celého společenství na sebe, trpí a navzdory smrti vítězí. Nz. poselství vztahuje mesiášská zaslíbení na Ježíše, kterého vyznávala jako [[Kristus|Krista]] – Mesiáše (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_1,16 Mt 1,16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_8,20 Mk 8,20]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_1,42 J 1,42]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_2,36 Sk 2,36]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_1,23 1K 1,23]</span> aj. Ebedské snímání hříchů: <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_1,29 J 1,29]</span> odkazující na <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_53,6n Iz 53,6n]</span>, srv.<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_5,7 1K 5,7]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pt_1,19 1Pt 1,19]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Zj_5,12 Zj 5,12]</span> aj.). Vztáhnout <q>mesiášská zaslíbení</q> na Ježíše bylo vyznavačským rozhodnutím církve. Židům nelze upřít právo vykládat tyto texty jinak. | |||
[[Kategorie: náboženské fenomény]] | [[Kategorie: náboženské fenomény]] | ||
[[Kategorie: náboženství, kult]] | [[Kategorie: náboženství, kult]] | ||
Řádek 34: | Řádek 40: | ||
[[Kategorie: Balabán Milan (autor)]] | [[Kategorie: Balabán Milan (autor)]] | ||
Aktuální verze z 19. 12. 2023, 11:17
heslo: prorok, prorokovat
autor: Balabán Milan
předcházející heslo: proroctví
následující heslo: prorokyně
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. náví, sloveso n-b-', řec. profétés, sloveso proféteuó – ten, který vyřizuje Boží poselství, někdy spojeno s náznakem jisté extatičnosti, vytržení mysli, až ztráty vědomí – Saulova zkušenost se skupinou extatiků (1S 10,10n) nebo na Davidovu muzikoterapii v sídle prvního krále (1S 18,10). Ostatně i Pelištejci v Gatu viděli v Davidovi proroka, když začal jednat potřeštěně a slinil se (1S 21,14-16). Hebr. n-b-' znamená volat, zvěstovat. Prorok je ten, který byl povolán Bohem. Proroky byli většinou muži, výjimečně i ženy (např. Debóra – Sd 4-5; prorokyně Anna – L 2,36). Prorok mohl, nebo dokonce musel zůstat neženat (jako Jeremjáš, Jr 16,2), nebo měl ženu (jako Izajáš, Iz 8,3). Ze symbolicko-zvěstných důvodů se musel oženit Ozeáš (Oz 1,2n). Prorok mohl inspirovat vznik prorocké školy
nebo být ve styku s různými prorockými kruhy, připomeňme Elijáše a Elíšu (1-2Kr), mohl se však dostat do extrémní osamělosti (Elijáš – 1Kr 19,4). Ámos vystupoval jako jednotlivec, bez opory nějakého svého kruhu. Prorok se obracel (zvl. ve starších dobách) k jednotlivé osobě, především ke králi (např. konfrontace Nátan – David, 2S 12), nebo adresoval své poselství celému nábožensko-národnímu společenství, popř. jeho elitám (srv. Jr 3,11nn; Jr 11). Prorocky zaútočit mohl prorok proti vlastnímu lidu (např. přesídlencům v zajetí, Jr 29), ale i proti pohanským pronárodům (Jr 46nn). Fenomén proroctví a prorokování se vyskytoval ve všech velkých náboženstvích starověku. I zde byli muži popadeni
božským duchem, mluvící ve jménu obecně uznávaného nebo vládními kruhy upřednostněného božstva. To dokazují dostupné texty z 2. tisíciletí př. n. l., zvl. u izraelských sousedů: Mari, Byblos aj. Ostatně sám SZ uvádí Baalovy proroky na Karmelu (1Kr 18). Jak se zdá, byla vystoupení těchto mimoizraelských proroků nejčastěji v souladu s vůlí a ideologií příslušného vládce a neobracela se proti vlastnímu lidu. Za proroky považovala pozdější tradice nejen Samuela, nýbrž i Abrahama, Mojžíše aj., poněvadž tito muži vykazují všechny podstatné rysy proroků.
1. Různé způsoby prorocké existence
1.1. Extatikové-charismatici
Bydleli ve skupinách, aniž by potřebovali mít svůj kultický post při nějaké svatyni, přesto však byla jejich doménou posvátná návrší
(hebr. ha-bámá), počínali si jako potrhlí
nebo (zvnějšku hleděno) jako zbožní šílenci. Používali hudebních nástrojů, tance atp. a dostávali se tím do prorockého vytržení
(zde použito kauzálního tvaru slov. n-b-l. Svatá nákaza
se přenesla i na Saula, takže prožil celkovou duchovní proměnu. To vše se ozývá ve scéně 1S 10. U pohanských kolegů izraelských extatiků (mantiků) docházelo i k sebezraňování (srv. baalovce v 1Kr 18,28). Hlavním elementem je tu duch Hospodinův (hebr. rúach 'adónáj), který se účastníka kolektivního vytržení zmocní jako vítr. Něco z tohoto vzrušeného charismatismu se objevovalo i u izraelských soudců (např. u Samsona – Sd 14,6: v duchu Hospodinově přemohl mladého lva). Samsonova činnost byla vposledu prorocká. Tento typ prorocké existence byl příznačný po dobu Samuela a Saula, ale některé charismatické prvky se ukázaly i u pozdějších proroků (např. Ezechiela, Zacharjáše).
1.2. Boží muži
(hebr. 'anšé 'elóhím). Jde o ojedinělé zjevy prorockých mužů, kteří patrně neměli žádné společensko-cechovní zařazení, ale (ať bylo jejich zaměstnání jakékoli) jednali na podle Hospodinova slova (hebr. devar 'adónáj), aby vyřídili Boží poselství mocným, kteří se dopouštěli duchovních a kultických nepatřičností. Tak vystoupil muž z Judska proti Jarobeámovi v Bételu (1Kr 13,1nn). Tento muž operoval i orákulem, věšteckým znamením (hebr. mófét) spojeným se zázračným zásahem do běhu věcí. Takový prorocký muž nesměl vzít úplatek, jinak na to sám krutě doplatil. Tito anonymní věštečtí muži napsali zřejmě přínosnou kapitolu izraelských duchovních dějin. Označení Boží muž
se však neomezovalo na zmíněnou třídu
lidí. Tak je totiž nazván i Samuel (1S 9,6) i Elijáš (2Kr 1,9n).
1.3. Vidoucí
(zírači) – hebr. chózím a ró'ím. Hebr. ch-z-h znamená nazírat, zřít Boha, tj. bezprostředně, mysticky
– jako odpověď na Boží nahlížení na věřícího, Ž 11,4; to bývalo spojeno s prorockými viděními (vizemi), šlo tu o výrok toho, jenž slyší Boží řeč, jenž mívá vidění od Všemocného
, upadne do vytržení
a má odkryté oči
(zde o Hospodinem osvíceném Bileámovi – Nu 24,4). Hebr. r-'-h znamená vidět, též o vizích či proroctvích ve snu, o Josefovi (Gn 41,22) nebo o mužích orlího duchovního zraku s pohotovostí ukázat na pravý stav věcí či pronést věštbu (Iz 30,10 aj.). Označení chóze nebo ró' e bývá aplikováno na proroky (např. prorok Gad je nazván vidoucím (2S 24,11). Zdá se, že vidoucí tvoří jakýsi spojovací článek mezi proroky extatického rázu a proroky, jejichž vůdčí hvězdou bylo slovo, konkrétní Hospodinův výrok.
1.4. Proroci, kteří nezanechali písemné zprávy
Nebyli to proroci anonymní, zachovala se jejich jména: Nátan, Gad, Elijáš, Elíša, Odéd, Azarjáš, Míkajáš, z nz. proroků
např. Agabos (Sk 21,10). Jmenovaní sz. proroci jsou vedeni v hebrejské kánonu jako přední
čili raní. Tito muži reprezentovali konkrétní Boží vůli v konkrétním čase a dovedli vystoupit i proti králům. Tak Nátan proti Davidovi (2S 12) nebo Míkajáš proti Achabovi (1Kr 22).
1.5. Proroci s písemnou pozůstalostí
Jsou to: Izajáš, Jeremjáš, Ozeáš, Jóel, Abdijáš, Jonáš, Micheáš, Nahum, Abakuk, Sofonjáš, Ageus, Zacharjáš, Malachiáš. Daniel není zařazen mezi proroky, jeho podání patří mezi Spisy (třetí díl hebr. bible). Většinou se jedná o jména symbolická Izajáš – Hospodin je spása. K nejstarším patří Ámos, sadař z Jihu, který vystoupil ve zmodlářštěné svatyni Bét-elské, kde se střetl s bételským knězem Amasjášem (Am 7,10nn) a Ozeáš, který se symbolicky oženil se známou nevěstkou (Oz 1). K nejmladším náleží Zacharjáš s barvitými budoucnostními vizemi a apokalyptickými náčrty do budoucnosti. O prorockých symbolických činech viz Ježíš.
1.6. Novozákonní proroci
Ke skutečným prorokům sz. rázu a duchovní vehemence patří Jan Křtitel, o němž řekl Ježíš, že je víc než prorok
(Mt 11,9). Zástupy nahlížely i Ježíše jako proroka (Mt 21,11). I v Naim byl proklamován jako velký prorok
(L 7,16). Byl v něm shledáván ten Prorok
(J 1,21) předpověděný Mojžíšem (Dt 18,15n). I NZ zná prorocké postavy podobné oněm starozákonním: Agabos (předpověděl hlad a předvedl symbolické úkony, Sk 11,27.) Celou řadu proroků, převážně s vyučovatelským a misijním zaměřením uvádí Skutky (Sk 13,1), Sk 15,32b. Jinak se nz. proroci řadili k apoštolům a učitelům a s nimi vytvářeli administrativní i náboženskou strukturu nz. církví (sborů) (1K 12; Ef 4 aj.). Jejich působnost se uplatňovala v souhlasu s potřebami sborů vybavených charismatickými funkcemi a pověřeními. Na základu stavby církve, jejímž úhelným kamenem
je Ježíš Kristus budovali své dílo apoštolé spolu s proroky (Ef 2,20). Ve Zjevení Janově jsou předváděni dva proroci
, jejichž hlas není v bezbožném světě slyšet (Zj 11), míněni jsou Mojžíš a Elijáš.
1.7 Falešný prorok
viz falešný.
2. Osudy a poslání proroků
Proroci vyřizovali Boží vůli. Hospodin řekl Jeremjášovi: Hle, vložil jsem ti do úst svá slova
(Jr 1,9n). Někdy to narušovalo jejich životní programy, ale věděli: Stalo se ke mně slovo Hospodinovo
(Jr 1,4). Proti výroku Hospodinovu (Jr 1,8) nezmohl nic. Prorok vyznává: Lev řve, kdo by se nebál? Panovník Hospodin mluví, kdo by neprorokoval?
(Am 3,8). Povolání mělo preexistentní charakter, bylo o něm rozhodnuto dřív, než prorok vyšel z mateřského lůna (Jr 1,5). Okolnosti musely ustoupit tomuto povolání. Jeremjáš musel rezignovat na svou kněžskou kariéru. Psychologicky to bylo téměř nezvládnutelné, není divu, že prorok proklínal den svého narození: Proklet buď den, v němž jsem se narodil
(Jr 20,14b). Tato traumatičnost však nebyla nutným doprovodem všech prorockých příběhů. Možná, že Izajáš (tzv. První: Iz 1-39) se jeremjášovským strastem vyhnul. Ale právě on měl onen neobyčejný a do morku kostí jdoucí prožitek Boží svatosti (Iz 6) a byl seznámen s tím, že bude mluvit k extrémně zatvrzelému lidu a že mu bude muset ohlásit pohromy (Iz 6,9nn; 7,18nn; Iz 10). Proroci museli riskovat střet s králi (např. Jeremjáš se Sidkijášem – Jr 21), s kněžími, vládními proroky i proroky vysloveně lživými (Jr 26,11-19; konfrontace s Chananjášem – Jr 28) nebo se musil odvrátit od proroků, jejichž poselství bylo pravé, ale kteří hledali politické opory – jako Urijáš spoléhající na Egypt (Jr 26,20-34). Prorok musil mít odvahu postavit se proti vlastnímu lidu (problematika tzv. babylónského zajetí, srv. slovo adresované Konjášovi – Jr 22,20nn). Proroctví Jeremjášovo obsahuje základní prorocká témata: Juda i Izrael se zpronevěřili (Jr 3,1-5), nutné jsou pokání a návrat, není pravdy mezi lidmi
(Jr 9), vnější bohoslužba sama o sobě nepomůže, je potřeba obřezat... srdce, konec modlářství (Jr 7,30-8,3), jde o novou smlouvu
(hebr. berít chadášá). Za všemi černými horizonty však svítí naděje: Hospodin se s lidem vrátí na Sijón (Jr 31). Světové mocnosti, kterých použil Hospodin jako nástroj své trestné výchovy
budou posléze postaveny před Boží soud (Jr 46). K prorokovu zvěstování a sebezpovědi (tzv. biografie) patří i symbolické činy, jež měly mnohdy povahu jakéhosi happeningu. Jeremjášova znamení-symboly-náznačná dějství: podobenství o opasku nebo o vinných měších (Jr 13), znamení rozbitého džbánu (Jr 19) aj.
3. Mesiášská zaslíbení
navazují na zaslíbení o budoucím vladaři z Gn 49 (tzv. Jákobova závěť) a hvězdě z Jákoba
Nu 24,17 (z proroctví Bileámova). Tyto mesiášské prognózy
vytvořily jakési předmostí k prorockým výrokům o králi izraelské budoucnosti. Lid tápající v temnotách se dočká příchodem božského Dítěte nového věku plného pokoje a spravedlnosti – Iz 9,1-6. Poušť bude změněna v sad (Iz 41,17-20), Jeruzalém a chrám budou obnoveny, a to definitivně (Iz 54 a jiné perikopy v Iz), zajatcům bude vyhlášena svoboda (Iz 61). Dobrý cíl izr. dějin kreslí tzv. Třetí Izajáš – Iz 56-66. Mesiášem bude podle většiny sz. předpovědí syn Davidův
– nový David, tj. král z davidovské dynastie (srv. Jr 30,9). Davidem jmenuje Ezechiel pečlivého budoucího Pastýře izraelského stádce (Ez 34,23). Stranou nyní necháváme mesiášské naděje spojené s jinými jmény než je Davidovo (Zerubábel, Jóšua – velekněz). Se jménem Davidovým není spjat Služebník Hospodinův v tzv. Ebedských písních Izajášových (zvl.Iz 53), který bere hříchy celého společenství na sebe, trpí a navzdory smrti vítězí. Nz. poselství vztahuje mesiášská zaslíbení na Ježíše, kterého vyznávala jako Krista – Mesiáše (Mt 1,16; Mk 8,20; J 1,42; Sk 2,36; 1K 1,23 aj. Ebedské snímání hříchů: J 1,29 odkazující na Iz 53,6n, srv.1K 5,7; 1Pt 1,19; Zj 5,12 aj.). Vztáhnout mesiášská zaslíbení
na Ježíše bylo vyznavačským rozhodnutím církve. Židům nelze upřít právo vykládat tyto texty jinak.