Modla
heslo: modla
autor: Horák Ladislav
předcházející heslo: močící na stěnu
následující heslo: modlář
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
Modla je předmět či lidský výtvor, který je uctíván. Jednak proto, že svým vzhledem nebo zvláštním umístěním či tajemným původem člověka láká a znázorňuje mu něco či někoho, koho se bojí, nebo koho si chce naklonit, získat či podmanit. Celá Bible proti svodu, často neodolatelnému ve všech vrstvách svého podání, neúprosně bojuje a varuje před ním. Je to patrno i z názvů, jimiž jsou modly označovány: jsou to výtvory řemeslníků (Oz 13,7), dílo lidských rukou (Ž 115,4; Ž 135,15), třebaže ze stříbra či zlata, jsou to jen modlářské stvůry, ať už jsou tesané nebo lité (Iz 48,5), jsou neživé – nemluví, nejednají. Jsou to příšery (Ex 15,16), nicota (Iz 2,8 18 20 a často), hnusné modly (často v Ez), nestvůrné modly (1Kr 15,13). Přitažlivost vlastně iracionální pranýřují proroci (Iz 44,9-20). Vidí v modle zbožnění a zbožňování vlastních výtvorů, jako výraz vlastního ohrožení, bezmoci a touhy se vlastním úsilím zabezpečit a zajistit. Přitažlivost a zdánlivá moc modly závisí na těch, kteří ji uctívají. Nemá ji sama v sobě – je to jen nicota. Proto apoštolský dekret zapovídal i jedení masa obětovaného modlám a Pavel, který to dovoloval, zapovídal účast na kultických hostinách (1K 8 a 10). Věděl, že modly a bohové tohoto světa nic nejsou, víme přece, že je jeden Bůh, ale hned připojil, že jsou tak zvaní bohové na nebi i zemi, jako že je mnoho takových bohů a pánů (1K 8,4n), a proto mohl povědět, že se může jíst sice všechno, co se prodává v masných krámech a není třeba se na nic ptát (zda to bylo či nebylo zasvěceno některému bohu, některé modle). Situace se změní, když někdo oznámí, že to maso bylo obětováno božstvům. Pak je nutno nejíst a to kvůli tomu, kdo na to upozornil (pro jeho svědomí – 1K 10,23nn i pro svědomí bratra, aby nebyl pohoršen či uražen nebo sveden proti svému svědomí, protože co není z víry je hřích – Ř 14,23). Modlářství a modloslužba má zřejmě mnoho svůdných podob (třeba i lakomství, Ef 5,5) – ale všechny jsou jen klam a nicota.