Genesis: Porovnání verzí
ebs>Moravec Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 6: | Řádek 6: | ||
}} | }} | ||
kanonická kniha SZ, též ''1. kniha Mojžíšova'' ([[Pentateuch]]). | kanonická kniha SZ, též ''1. kniha Mojžíšova'' ([[Pentateuch]]). | ||
<div class="noautonum">__TOC__</div> | |||
== 1. název == | |||
Řec. termín <span {{Rec}}>genesis</span> (<q>narození</q>, <q>vznik</q>, <q>původ</q>, <q>rod</q>) je užit v interním nadpisu <q>toto je kniha rodů člověka</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_5,1 Gn 5,1]</span> LXX: <span {{Rec}}>hé biblos geneseós anthrópón</span>); vyjadřuje hlavní téma knihy (stvoření světa a původ Izraele). G. je názvem knihy v řec. a lat. tradici, odtud v obecném úzu dodnes. V žid. tradici se kniha nazývá podle prvního slova <span {{Hebr}}>b<sup>e</sup>ré'šít</span> (hebr. <q>Na počátku</q>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,1 Gn 1,1]</span>). | |||
== 2. charakteristika == | |||
Jako první kniha souboru svatých spisů ([[Tóra|Tóry]]) uvádí G. základní pojmy a témata Bible i jejich vymezení v kontextu. Její velký význam tkví v tom, že pro ostatní látky Bible navozuje scénu, parametry a přístupy, s nimiž jak další látky samé, tak jejich posluchači a čtenáři nadále počítají. Gn je proto také jedním z nejcitovanějších spisů SZ, a to jak v NZ, tak v celé oblasti židovské a křesťanské literatury. | |||
Věcným jádrem je vylíčení ''vzniku Izraele'' jako <q>lidu Hospodinova</q> v zemi zaslíbené uprostřed národů země (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_12,7a Gn 12,7a]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_35,12 35,12]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_37,1 37,1]</span>). Tento vznik (resp. zrození) je představen kompozicí látek (příběhů, seznamů, promluv), jejichž celkový tvar vytváří ''genealogická stavba'' (rodopis). | Věcným jádrem je vylíčení ''vzniku Izraele'' jako <q>lidu Hospodinova</q> v zemi zaslíbené uprostřed národů země (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_12,7a Gn 12,7a]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_35,12 35,12]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_37,1 37,1]</span>). Tento vznik (resp. zrození) je představen kompozicí látek (příběhů, seznamů, promluv), jejichž celkový tvar vytváří ''genealogická stavba'' (rodopis). | ||
Řádek 17: | Řádek 19: | ||
Řada příběhů či dílčích látek, jež jsou součástí této kompozice o <q>počátcích</q> [resp. principech] Izraele, se v žid. a kř. tradici stala svébytnými útvary s vlastním významem a bohatými dějinami působení (např. vyprávění o <q>Adamovi a Evě v ráji</q> [<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_3 Gn 3]</span> jako příběh <q>o prvotním hříchu</q>], vyprávění o <q>Sodomě a Gomoře</q> [<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_19 Gn 19]</span>] či příběh <q>o obětování Izáka</q> [<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_22,1-19 Gn 22,1-19]</span>]). Některé z těchto důležitých příběhů Bible očividně zpracovávají a integrují cizí legendární tradice či jejich dílčí motivy (např. vyprávění o <q>potopě</q> [<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_6,11-9,17 Gn 6,11-9,17]</span>]; viz [[mýtus]] odst. 2). Z hlediska dějin působení a dějin recepce bibl. látek je Gn jednou z nejvýznamnějších a nejvlivnějších knih Písma (v. t. [[dějiny působení Bible]]). | Řada příběhů či dílčích látek, jež jsou součástí této kompozice o <q>počátcích</q> [resp. principech] Izraele, se v žid. a kř. tradici stala svébytnými útvary s vlastním významem a bohatými dějinami působení (např. vyprávění o <q>Adamovi a Evě v ráji</q> [<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_3 Gn 3]</span> jako příběh <q>o prvotním hříchu</q>], vyprávění o <q>Sodomě a Gomoře</q> [<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_19 Gn 19]</span>] či příběh <q>o obětování Izáka</q> [<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_22,1-19 Gn 22,1-19]</span>]). Některé z těchto důležitých příběhů Bible očividně zpracovávají a integrují cizí legendární tradice či jejich dílčí motivy (např. vyprávění o <q>potopě</q> [<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_6,11-9,17 Gn 6,11-9,17]</span>]; viz [[mýtus]] odst. 2). Z hlediska dějin působení a dějin recepce bibl. látek je Gn jednou z nejvýznamnějších a nejvlivnějších knih Písma (v. t. [[dějiny působení Bible]]). | ||
3. | == 3. obsah a kompozice == | ||
Knihu G. tvoří látky, jež jsou na první pohled literárně i věcně velmi rozmanité. Kompozici celku lze dělit na dvě velké části: (a) ''příběhy počátků'', mýtopoetické látky předvěku (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1-11 Gn 1-11]</span>), jež v universalistické perspektivě pojednávají počátky či principy cesty <q>člověka</q> (lidstva, národů země) v kontextu dějepravného příběhu celého <q>stvoření</q> (na zemi pod nebesy), a (b) ''příběhy praotců'', patriarchů lidu Hospodinova (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_12-50 Gn 12-50]</span>), kteří ve třech generacích ztělesňují identitu Izraele a její utváření od povolání, resp. <q>vyjití</q> po usazení dvanácti <q>synů Izraele</q> v darované zemi. Řada autorů v této druhé části ještě odděluje jako samostatný oddíl (c) ''vyprávění o Josefovi'' (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_37-50 Gn 37-50]</span>), neboť z literárního, žánrového a částečně i věcného hlediska je značně svébytným útvarem (tzv. novela s mudroslovnými rysy, očividně poměrně pozdní látka blízká příběhovým pasážím knihy Da). | |||
''Členění:'' | ''Členění:'' | ||
Řádek 40: | Řádek 43: | ||
''Interní nadpisy'' vytvářejí v knize Gn pomocí formule <q>rodopisů</q> tuto strukturu: | ''Interní nadpisy'' vytvářejí v knize Gn pomocí formule <q>rodopisů</q> tuto strukturu: | ||
{| class="wikitable" style="margin:auto" | |||
! colspan="3" |nadpisy Toledot | |||
|- | |||
2,4 rodopisy nebe a země | | 2,4 || rodopisy nebe a země || (příběh stvoření Adama/Člověka) | ||
|- | |||
| 5,1 || ''Kniha rodopisů Adama/Člověka'' || (seznam 10 generací od Adama k Noemu) | |||
|- | |||
5,1 ''Kniha rodopisů Adama/Člověka'' | | 6,9 || rodopisy Noeho || (příběh potopy) | ||
|- | |||
| 10,1 || rodopisy synů Noeho || (seznam – rozrod tří synů, pronárody země) | |||
|- | |||
6,9 rodopisy Noeho | | 11,10 || rodopisy Šéma || (seznam 10 generací od Šéma k Terachovi) | ||
|- | |||
| 11,27 || rodopisy Teracha || (cyklus příběhů Abrahama) | |||
|- | |||
10,1 rodopisy synů Noeho | | 25,12 || rodopisy Izmaela, syna Abrahamova || (seznam rodů, 12 národů) | ||
|- | |||
| 25,19 || rodopisy Izáka, syna Abrahamova || (cyklus příběhů Jákoba [+ Ezaua]) | |||
|- | |||
11,10 rodopisy Šéma | | 36,1.9 || rodopisy Ezaua || (seznam synů Ezauových; Edóm) | ||
|- | |||
| 37,2 || rodopisy Jákoba || (cyklus příběhů Josefa [+ Judy a ostatních bratrů]) | |||
|} | |||
11,27 rodopisy Teracha | |||
25,12 rodopisy Izmaela, syna Abrahamova | |||
25,19 rodopisy Izáka, syna Abrahamova | |||
36,1.9 rodopisy Ezaua | |||
37,2 rodopisy Jákoba | |||
Dílčí cykly příběhů mají své vlastní kompoziční plány; často v nich hraje roli koncentrická (chiastická) stavba motivů a jejich aspektů. Tyto rysy, které zkoumá novodobá [[kritika redakce]] a zejména rozmanité metody synchronní analýzy, jsou projevem vysoké míry kompoziční propracovanosti látek v konečné (kanonické) podobě knihy. | Dílčí cykly příběhů mají své vlastní kompoziční plány; často v nich hraje roli koncentrická (chiastická) stavba motivů a jejich aspektů. Tyto rysy, které zkoumá novodobá [[kritika redakce]] a zejména rozmanité metody synchronní analýzy, jsou projevem vysoké míry kompoziční propracovanosti látek v konečné (kanonické) podobě knihy. | ||
5. | == 5. vznik == | ||
Kniha Gn byla od počátku odborného zkoumání dějin biblických látek jednou z nejdůležitějších domén vytváření lit.-historických hypotéz i prubířským kamenem jejich kritiky. V látkách této knihy byly odedávna pozorovány jevy, jež v novověku vedly ke kritickým úvahám o literární nejednotnosti textu, o postupném utváření knihy ze starších dílčích látek a o jejich redakčním zpracování do výsledného tvaru kompozice. Mezi základní znaky literární nejednotnosti patří zejména: (a) užívání různého označování Boha spojené s dalšími charakteristickými rysy v příslušných oddílech; (b) výskyt paralelních oddílů, tzv. dublet (např. příběh o ohrožení pramatky v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_12,10-20 Gn 12,10-20]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_20,1-18 20,1-18]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_26,1-14 26,1-14]</span>) a (c) epizodický či fragmentární charakter řady dílčích oddílů na straně jedné a role nadpisů či pasáží vytvářejících celkový rámec delších cyklů a knihy jako celku na straně druhé (např. <q>rodopisové</q> nadpisy). | |||
Od konce 19. st. hrála v biblistice velkou roli ''tzv. novější dokumentová hypotéza'', která v [[Pentateuch|Pentateuchu]] identifikovala celkem čtyři literární útvary – [[Jahvista|Jahvistu]], [[Elohista|Elohistu]], [[Kněžský kodex]] a texty deuteronomistické (zkr. J, E, P a D). V linii této hypotézy jsou v knize Gn k prameni J přiřazovány zejména oddíly <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_2,4b-8,21 2,4b-8,21]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_12.1-7 12.1-7]</span>*; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_13.2-13 13.2-13]</span>*; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_18.1-8 18.1-8]</span>*. Pramen E je mnohem více fragmentární, nevytváří větší příběhové celky (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_15,1-4 15,1-4]</span>*; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_20,1-14 20,1-14]</span>*; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_22,1-13 22,1-13]</span>*; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_28,10-22 28,10-22]</span>*?); jeho existenci dnes řada badatelů problematizuje či přímo popírá. Největší vliv na knihu Gn v její konečné podobě má lit. tvorba P, a to nikoli jen rozsahem vlastních oddílů (např. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,1-2,4a 1,1-2,4a]</span>*; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_6,9-9,29 6,9-9,29]</span>*; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_17,1-27 17,1-27]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_35,6-29 35,6-29]</span>*), nýbrž zejména vytvořením průběžné linie (rodopisové stavby) a celkové kompozice látek, která určuje jejich vyznění. | Od konce 19. st. hrála v biblistice velkou roli ''tzv. novější dokumentová hypotéza'', která v [[Pentateuch|Pentateuchu]] identifikovala celkem čtyři literární útvary – [[Jahvista|Jahvistu]], [[Elohista|Elohistu]], [[Kněžský kodex]] a texty deuteronomistické (zkr. J, E, P a D). V linii této hypotézy jsou v knize Gn k prameni J přiřazovány zejména oddíly <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_2,4b-8,21 2,4b-8,21]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_12.1-7 12.1-7]</span>*; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_13.2-13 13.2-13]</span>*; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_18.1-8 18.1-8]</span>*. Pramen E je mnohem více fragmentární, nevytváří větší příběhové celky (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_15,1-4 15,1-4]</span>*; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_20,1-14 20,1-14]</span>*; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_22,1-13 22,1-13]</span>*; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_28,10-22 28,10-22]</span>*?); jeho existenci dnes řada badatelů problematizuje či přímo popírá. Největší vliv na knihu Gn v její konečné podobě má lit. tvorba P, a to nikoli jen rozsahem vlastních oddílů (např. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,1-2,4a 1,1-2,4a]</span>*; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_6,9-9,29 6,9-9,29]</span>*; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_17,1-27 17,1-27]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_35,6-29 35,6-29]</span>*), nýbrž zejména vytvořením průběžné linie (rodopisové stavby) a celkové kompozice látek, která určuje jejich vyznění. | ||
Řádek 93: | Řádek 76: | ||
V průběhu 20. st. se však uplatnily i hypotézy jiného typu, např. představa o dlouhém tradování fragmentů látek, případně dílčích sbírek, které byly teprve na konci doby královské pojaty v jeden celek. K podstatným problémům jednotlivých hypotéz patří nejen počet a vymezení identifikovaných literárních útvarů, ale i jejich literární povaha (útvary ústních tradic či psané dokumenty), a zejména jejich datování, resp. vřazení do historických kontextů. Pestrost možných přístupů a množství navrhovaných řešení dokumentuje nejen až k nepřehlednosti bohatá speciální literatura, nýbrž i široká nabídka biblických komentářů: téměř každý z významnějších představitelů určité metodologické školy či inovativního přístupu napsal komentář ke knize Gn ([[Gunkel Hermann|Gunkel]], [[Rad Gerhard von|von Rad]],[[Westermann Claus|Westermann]], W. Brueggemann aj.). | V průběhu 20. st. se však uplatnily i hypotézy jiného typu, např. představa o dlouhém tradování fragmentů látek, případně dílčích sbírek, které byly teprve na konci doby královské pojaty v jeden celek. K podstatným problémům jednotlivých hypotéz patří nejen počet a vymezení identifikovaných literárních útvarů, ale i jejich literární povaha (útvary ústních tradic či psané dokumenty), a zejména jejich datování, resp. vřazení do historických kontextů. Pestrost možných přístupů a množství navrhovaných řešení dokumentuje nejen až k nepřehlednosti bohatá speciální literatura, nýbrž i široká nabídka biblických komentářů: téměř každý z významnějších představitelů určité metodologické školy či inovativního přístupu napsal komentář ke knize Gn ([[Gunkel Hermann|Gunkel]], [[Rad Gerhard von|von Rad]],[[Westermann Claus|Westermann]], W. Brueggemann aj.). | ||
6. | == 6. teologie == | ||
6.1 Nejvýrazněji a nejvlivněji ze všech knih bibl. kánonu tematizuje Gn problematiku ''stvoření'' a představuje Boha Izraele jako svrchovaného ''Stvořitele'' (viz [[stvořit, stvoření, stvořitel|stvořit]]). Oba oddíly na počátku spisu, které toto téma pojednávají (Gn 1 a 2-4), přitom nevyjadřují jen obecný dobový názor, nýbrž jsou kritickou recepcí, částečně také polemickou reakcí na stvořitelské mýty, jež hrály roli v dobovém kontextu. V případě tzv. první zprávy o stvoření (Gn 1,1-2,3) se jedná o prostředí novobabylonské říše, v případě druhé zprávy (Gn 2,4b-4,26) jsou tímto kontextem náboženské tradice předexilního Judska s jejich vazbou na předizraelský, resp. neizraelský Kenaán. První zpráva patří k látkám Kněžskému kodexu (P) a její pojetí i důrazy odpovídají kněžské teologii: Bůh zde svrchovaně tvoří svým [[slovo|slovem]], a to v liturgickém sedmidenním rytmu, u stvořených živočichů i rostlin se zmiňuje rozlišování druhů a vše spěje k <q>přestání</q> (hebr. <span {{Hebr}}>š-b-t</span>) v den sedmý, který Bůh <q>požehnal a posvětil</q> (viz [[sobota]]). Klíčová výpověď o tom, že Bůh stvořil člověka – a to <q>ke svému obrazu</q>, <q>jako muže a ženu</q> – je bezprostředně spojena s požehnáním, jež má aspekty <q>plodnosti</q> a <q>panování</q> nad zemskými tvory (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,27-28 1,27-28]</span>; srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_9,1n 9,1n]</span>). Druhá zpráva, jejímž jádrem je příběh stvoření [[Adam|Adama]] a jeho ženy Evy v zahradě Eden (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_2,7n 2,7n]</span>), je součástí dílčího cyklu jahvistického <q>pojednání o člověku</q> (v. t. [[Jahvista]]; [[antropologie biblická|antropologie]]). V něm je člověk představen v základních antropologických vztazích (muž a žena jeho; muž a bratr jeho). Výrazem zásadního problému člověka (jeho [[hřích|hříchu]]) uprostřed dobrého stvoření je vzpoura proti Bohu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_3 Gn 3]</span>) a násilí vůči bratru (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_4 Gn 4]</span>). | 6.1 Nejvýrazněji a nejvlivněji ze všech knih bibl. kánonu tematizuje Gn problematiku ''stvoření'' a představuje Boha Izraele jako svrchovaného ''Stvořitele'' (viz [[stvořit, stvoření, stvořitel|stvořit]]). Oba oddíly na počátku spisu, které toto téma pojednávají (Gn 1 a 2-4), přitom nevyjadřují jen obecný dobový názor, nýbrž jsou kritickou recepcí, částečně také polemickou reakcí na stvořitelské mýty, jež hrály roli v dobovém kontextu. V případě tzv. první zprávy o stvoření (Gn 1,1-2,3) se jedná o prostředí novobabylonské říše, v případě druhé zprávy (Gn 2,4b-4,26) jsou tímto kontextem náboženské tradice předexilního Judska s jejich vazbou na předizraelský, resp. neizraelský Kenaán. První zpráva patří k látkám Kněžskému kodexu (P) a její pojetí i důrazy odpovídají kněžské teologii: Bůh zde svrchovaně tvoří svým [[slovo|slovem]], a to v liturgickém sedmidenním rytmu, u stvořených živočichů i rostlin se zmiňuje rozlišování druhů a vše spěje k <q>přestání</q> (hebr. <span {{Hebr}}>š-b-t</span>) v den sedmý, který Bůh <q>požehnal a posvětil</q> (viz [[sobota]]). Klíčová výpověď o tom, že Bůh stvořil člověka – a to <q>ke svému obrazu</q>, <q>jako muže a ženu</q> – je bezprostředně spojena s požehnáním, jež má aspekty <q>plodnosti</q> a <q>panování</q> nad zemskými tvory (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,27-28 1,27-28]</span>; srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_9,1n 9,1n]</span>). Druhá zpráva, jejímž jádrem je příběh stvoření [[Adam|Adama]] a jeho ženy Evy v zahradě Eden (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_2,7n 2,7n]</span>), je součástí dílčího cyklu jahvistického <q>pojednání o člověku</q> (v. t. [[Jahvista]]; [[antropologie biblická|antropologie]]). V něm je člověk představen v základních antropologických vztazích (muž a žena jeho; muž a bratr jeho). Výrazem zásadního problému člověka (jeho [[hřích|hříchu]]) uprostřed dobrého stvoření je vzpoura proti Bohu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_3 Gn 3]</span>) a násilí vůči bratru (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_4 Gn 4]</span>). | ||
Řádek 114: | Řádek 97: | ||
[[Kategorie: Prudký Martin (autor)]] | [[Kategorie: Prudký Martin (autor)]] | ||
Aktuální verze z 15. 12. 2023, 17:14
heslo: Genesis
autor: Prudký Martin
předcházející heslo: gematrie
následující heslo: Genezaretské jezero
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
kanonická kniha SZ, též 1. kniha Mojžíšova (Pentateuch).
1. název
Řec. termín genesis (narození
, vznik
, původ
, rod
) je užit v interním nadpisu toto je kniha rodů člověka
(Gn 5,1 LXX: hé biblos geneseós anthrópón); vyjadřuje hlavní téma knihy (stvoření světa a původ Izraele). G. je názvem knihy v řec. a lat. tradici, odtud v obecném úzu dodnes. V žid. tradici se kniha nazývá podle prvního slova beré'šít (hebr. Na počátku
; Gn 1,1).
2. charakteristika
Jako první kniha souboru svatých spisů (Tóry) uvádí G. základní pojmy a témata Bible i jejich vymezení v kontextu. Její velký význam tkví v tom, že pro ostatní látky Bible navozuje scénu, parametry a přístupy, s nimiž jak další látky samé, tak jejich posluchači a čtenáři nadále počítají. Gn je proto také jedním z nejcitovanějších spisů SZ, a to jak v NZ, tak v celé oblasti židovské a křesťanské literatury.
Věcným jádrem je vylíčení vzniku Izraele jako lidu Hospodinova
v zemi zaslíbené uprostřed národů země (srv. Gn 12,7a; 35,12; 37,1). Tento vznik (resp. zrození) je představen kompozicí látek (příběhů, seznamů, promluv), jejichž celkový tvar vytváří genealogická stavba (rodopis).
Jádrem této stavby jsou příběhy tří generací praotců Izraele (Abrahama, Izáka a Jákoba, resp. Jákobových synů, zejména Josefa a Judy, kteří reprezentují severní a jižní komunity rozděleného království Izraele
); praotecké látky jsou přitom zasazeny do příběhu celého stvoření. Kompozice knihy proto začíná u prvotního Člověka
(hebr. 'ádám člověk
) a v jeho rozrodu vykresluje obraz všech národů země
(Gn 10). V linii prvorozených se pak na konci knihy objevuje Izrael, a to jako dům
dvanácti synů Jákobových
, resp. společenství bratrských kmenů (Gn 49,28n; srv. Ex 1,1; Nu 1,2n aj.).
Řada příběhů či dílčích látek, jež jsou součástí této kompozice o počátcích
[resp. principech] Izraele, se v žid. a kř. tradici stala svébytnými útvary s vlastním významem a bohatými dějinami působení (např. vyprávění o Adamovi a Evě v ráji
[Gn 3 jako příběh o prvotním hříchu
], vyprávění o Sodomě a Gomoře
[Gn 19] či příběh o obětování Izáka
[Gn 22,1-19]). Některé z těchto důležitých příběhů Bible očividně zpracovávají a integrují cizí legendární tradice či jejich dílčí motivy (např. vyprávění o potopě
[Gn 6,11-9,17]; viz mýtus odst. 2). Z hlediska dějin působení a dějin recepce bibl. látek je Gn jednou z nejvýznamnějších a nejvlivnějších knih Písma (v. t. dějiny působení Bible).
3. obsah a kompozice
Knihu G. tvoří látky, jež jsou na první pohled literárně i věcně velmi rozmanité. Kompozici celku lze dělit na dvě velké části: (a) příběhy počátků, mýtopoetické látky předvěku (Gn 1-11), jež v universalistické perspektivě pojednávají počátky či principy cesty člověka
(lidstva, národů země) v kontextu dějepravného příběhu celého stvoření
(na zemi pod nebesy), a (b) příběhy praotců, patriarchů lidu Hospodinova (Gn 12-50), kteří ve třech generacích ztělesňují identitu Izraele a její utváření od povolání, resp. vyjití
po usazení dvanácti synů Izraele
v darované zemi. Řada autorů v této druhé části ještě odděluje jako samostatný oddíl (c) vyprávění o Josefovi (Gn 37-50), neboť z literárního, žánrového a částečně i věcného hlediska je značně svébytným útvarem (tzv. novela s mudroslovnými rysy, očividně poměrně pozdní látka blízká příběhovým pasážím knihy Da).
Členění:
1,1-11,26 předvěk
- 1,1-2,3 stvoření nebe a země
- 2,4-4,26 člověk (Adam, jeho žena a jeho synové) před Boží tváří
- 5,1-11,26 člověk (Adam a jeho potomstvo) na tváři země
11,27nn příběhy praotců Izraele
- 11,27-25,18 cyklus příběhů Abrahama
- 25,19-37,1 cyklus příběhů Jákoba
- 37,2-2,0,26 cyklus příběhů Josefa a jeho bratrů
Kompozice. Text knihy Gn v její finální podobě má na řadě míst umístěnu formuli, která má funkci interních nadpisů. Tento systém vytváří v knize kompoziční skelet ve tvaru genealogické struktury: toto je rodopis + [vlastní jméno]
(Gn 2,4; 5,1; 6,9; 10,1; 11,10; 11,27; 25,12; 25,19; 36,1.9; 37,2). Klíčový termín této formule, hebr. tólédót (rodopis
), označuje rozrod
, tj. navazující generaci či generace potomků; proto jsou seznamy či příběhy synů
nadepisovány jménem [pra]otcovým
(srv. Gn 11,27 toto je rodopis Terachův
jako nadpis abrahamovského cyklu příběhů atd.). Systém těchto formulí má svůj hlavní nadpis knihy v Gn 5,1: Toto je kniha rodopisů Člověka
. Kompozice celé knihy Gn tímto systémem získává dynamickou rodopisovou
strukturu, která v linii prvorozených synů
rozmanitými příběhy či seznamy směřuje od člověka
[prvotního, archetypálního adama] k synům Izraele
(Gn 50,25, resp. Ex 1,1n). Konstitutivní příběhy o Izraeli jako zvláštním lidu Hospodinově
uprostřed národů země jsou v tomto systému podány jako vyprávění o praotcích
(eponymech) a jejich rodinách ve sledu tří generací (srv. Dt 23,9); proto se příběhy knihy Gn odehrávají na rovině rodinné
, zatímco od Ex 1,1 je hlavním aktérem příběhů již Izrael jako lid
.
Interní nadpisy vytvářejí v knize Gn pomocí formule rodopisů
tuto strukturu:
nadpisy Toledot | ||
---|---|---|
2,4 | rodopisy nebe a země | (příběh stvoření Adama/Člověka) |
5,1 | Kniha rodopisů Adama/Člověka | (seznam 10 generací od Adama k Noemu) |
6,9 | rodopisy Noeho | (příběh potopy) |
10,1 | rodopisy synů Noeho | (seznam – rozrod tří synů, pronárody země) |
11,10 | rodopisy Šéma | (seznam 10 generací od Šéma k Terachovi) |
11,27 | rodopisy Teracha | (cyklus příběhů Abrahama) |
25,12 | rodopisy Izmaela, syna Abrahamova | (seznam rodů, 12 národů) |
25,19 | rodopisy Izáka, syna Abrahamova | (cyklus příběhů Jákoba [+ Ezaua]) |
36,1.9 | rodopisy Ezaua | (seznam synů Ezauových; Edóm) |
37,2 | rodopisy Jákoba | (cyklus příběhů Josefa [+ Judy a ostatních bratrů]) |
Dílčí cykly příběhů mají své vlastní kompoziční plány; často v nich hraje roli koncentrická (chiastická) stavba motivů a jejich aspektů. Tyto rysy, které zkoumá novodobá kritika redakce a zejména rozmanité metody synchronní analýzy, jsou projevem vysoké míry kompoziční propracovanosti látek v konečné (kanonické) podobě knihy.
5. vznik
Kniha Gn byla od počátku odborného zkoumání dějin biblických látek jednou z nejdůležitějších domén vytváření lit.-historických hypotéz i prubířským kamenem jejich kritiky. V látkách této knihy byly odedávna pozorovány jevy, jež v novověku vedly ke kritickým úvahám o literární nejednotnosti textu, o postupném utváření knihy ze starších dílčích látek a o jejich redakčním zpracování do výsledného tvaru kompozice. Mezi základní znaky literární nejednotnosti patří zejména: (a) užívání různého označování Boha spojené s dalšími charakteristickými rysy v příslušných oddílech; (b) výskyt paralelních oddílů, tzv. dublet (např. příběh o ohrožení pramatky v Gn 12,10-20; 20,1-18; 26,1-14) a (c) epizodický či fragmentární charakter řady dílčích oddílů na straně jedné a role nadpisů či pasáží vytvářejících celkový rámec delších cyklů a knihy jako celku na straně druhé (např. rodopisové
nadpisy).
Od konce 19. st. hrála v biblistice velkou roli tzv. novější dokumentová hypotéza, která v Pentateuchu identifikovala celkem čtyři literární útvary – Jahvistu, Elohistu, Kněžský kodex a texty deuteronomistické (zkr. J, E, P a D). V linii této hypotézy jsou v knize Gn k prameni J přiřazovány zejména oddíly 2,4b-8,21; 12.1-7*; 13.2-13*; 18.1-8*. Pramen E je mnohem více fragmentární, nevytváří větší příběhové celky (15,1-4*; 20,1-14*; 22,1-13*; 28,10-22*?); jeho existenci dnes řada badatelů problematizuje či přímo popírá. Největší vliv na knihu Gn v její konečné podobě má lit. tvorba P, a to nikoli jen rozsahem vlastních oddílů (např. 1,1-2,4a*; 6,9-9,29*; 17,1-27; 35,6-29*), nýbrž zejména vytvořením průběžné linie (rodopisové stavby) a celkové kompozice látek, která určuje jejich vyznění.
V průběhu 20. st. se však uplatnily i hypotézy jiného typu, např. představa o dlouhém tradování fragmentů látek, případně dílčích sbírek, které byly teprve na konci doby královské pojaty v jeden celek. K podstatným problémům jednotlivých hypotéz patří nejen počet a vymezení identifikovaných literárních útvarů, ale i jejich literární povaha (útvary ústních tradic či psané dokumenty), a zejména jejich datování, resp. vřazení do historických kontextů. Pestrost možných přístupů a množství navrhovaných řešení dokumentuje nejen až k nepřehlednosti bohatá speciální literatura, nýbrž i široká nabídka biblických komentářů: téměř každý z významnějších představitelů určité metodologické školy či inovativního přístupu napsal komentář ke knize Gn (Gunkel, von Rad,Westermann, W. Brueggemann aj.).
6. teologie
6.1 Nejvýrazněji a nejvlivněji ze všech knih bibl. kánonu tematizuje Gn problematiku stvoření a představuje Boha Izraele jako svrchovaného Stvořitele (viz stvořit). Oba oddíly na počátku spisu, které toto téma pojednávají (Gn 1 a 2-4), přitom nevyjadřují jen obecný dobový názor, nýbrž jsou kritickou recepcí, částečně také polemickou reakcí na stvořitelské mýty, jež hrály roli v dobovém kontextu. V případě tzv. první zprávy o stvoření (Gn 1,1-2,3) se jedná o prostředí novobabylonské říše, v případě druhé zprávy (Gn 2,4b-4,26) jsou tímto kontextem náboženské tradice předexilního Judska s jejich vazbou na předizraelský, resp. neizraelský Kenaán. První zpráva patří k látkám Kněžskému kodexu (P) a její pojetí i důrazy odpovídají kněžské teologii: Bůh zde svrchovaně tvoří svým slovem, a to v liturgickém sedmidenním rytmu, u stvořených živočichů i rostlin se zmiňuje rozlišování druhů a vše spěje k přestání
(hebr. š-b-t) v den sedmý, který Bůh požehnal a posvětil
(viz sobota). Klíčová výpověď o tom, že Bůh stvořil člověka – a to ke svému obrazu
, jako muže a ženu
– je bezprostředně spojena s požehnáním, jež má aspekty plodnosti
a panování
nad zemskými tvory (1,27-28; srv. 9,1n). Druhá zpráva, jejímž jádrem je příběh stvoření Adama a jeho ženy Evy v zahradě Eden (2,7n), je součástí dílčího cyklu jahvistického pojednání o člověku
(v. t. Jahvista; antropologie). V něm je člověk představen v základních antropologických vztazích (muž a žena jeho; muž a bratr jeho). Výrazem zásadního problému člověka (jeho hříchu) uprostřed dobrého stvoření je vzpoura proti Bohu (Gn 3) a násilí vůči bratru (Gn 4).
6.2 Příběhy Noe, jejichž centrem je vyprávění o potopě, jsou symetricky zarámovány dvěma rodopisnými výčty deseti pokolení (Gn 5,1-32 a 11,10-26) a dvěma příběhy, které názorně vyjadřují lidské překračování míry směrem k božství (lidskou hybris, snahu být jako bůh
, srv. Gn 3,5) – příběhem o synech bohů
, kteří si braly za ženy dcery člověka
(6,1-4) a příběhem o synech lidských
, kteří budovali věž do nebes (Gn 11,1-9). Příběh potopy pak s využitím legendárních látek pojednává problém naprosté zkaženosti, jíž propadlo všechno tvorstvo na zemi
(6,11n). Potopou Bůh vše zkažené zahladil (6,13; 7,23), pouze bezúhonný Noe, jeho rodina a vzorky
zvířat, plazů a ptáků byli zachráněni, protože potopu přečkali v arše (6,14n; 8,15n; srv. týž termín v Ex 2,3.5). Po potopě přichází nejen obnova (Gn 8,17b; 9,1n), ale počátek nové éry, kterou Bůh opět předznamenává svým stvořitelským požehnáním (9,1n), ochranou života (9,4n), a nově také smluvním závazkem, že další potopu nedopustí (9,11-16; znamením této smlouvy je duha). Jakkoli je zřejmé, že cyklus příběhů o potopě zpracovává starší legendární látky (srv. Gilgameš), uvedené motivy a zvěstné aspekty, jakož i celková kompozice zasazená do stavby knihy Gn jsou výrazem svébytného, s celkovou teologií Gn již souvisejícího redakčního záměru (v dílčích součástech J, celkově zejména P).
6.3 S počátkem abrahámovských příběhů dochází v látkách Gn k přelomu – od univerzálního horizontu lidstva se pozornost nadále zaměřuje pouze na zvláštní cestu povolaných
, resp. prvorozených
mezi řadou dalších bratrů a sester
, tj. národů země
(viz výše genealogická stavba). Zlomový impuls vnáší do příběhu Hospodin tím, že osloví Abrama a svými pokyny a zaslíbením určí novou cestu pro něj i pro jeho potomstvo: výzva vyjít ze země otců do země, kterou mu Hospodin zjeví, je spojena se zaslíbením země a hojného potomstva; tato zvláštní cesta má být přitom požehnáním pro všechny národy země (Gn 12,1-3.7). Klíčové motivy této programové Boží řeči jsou pak základními věcnými aspekty i kompozičními prvky nejen pro příběhy Abrahamovy, ale i pro ostatní praotecké látky, jakož i pro příběhy exodu, putování pouští a vstup do zaslíbené země. V celé této rozsáhlé kompozici látek se uplatňuje schéma zaslíbení – naplnění
, které v případě knih Gn až Joz (tzv. Hexateuchu) sleduje právě témata abrahámovská
: zaslíbení země a zaslíbení potomstva, jejichž naplněním dochází abrahámovské vyjití
svého cíle (naplnění).
V návaznosti na téma zaslíbení potomstva se v knize Gn výrazně uplatňuje motiv neplodných pramatek. Jako silná zápletka v příbězích, které směřují k narození syna
, vyjadřuje tento motiv, že Izrael nevzniká přirozenou cestou, nýbrž je dílem Hospodinovým: syn Abrahamův
je zde jen tehdy, když jej dává Hospodin. Prototypicky se proto vypráví, že synové zaslíbení
přicházejí na svět pouze tam, kde Hospodin otevírá lůno pramatek (21,1n; 25,21; 29,31; 30,22) a dává praotcům jejich syny. Jako kontrastní antiteze tomu slouží příběh o narození synů Lotových (19,30-38; v. t. Amón a Moáb). Zkouškou otce víry
Abrahama je v této věci pokyn, aby obětoval
svého syna (Gn 22,1-19); protože Abraham Bohu neodepřel syna svého
(22,12b.16b), je mu zaslíbení nespočetného potomstva, v němž dojdou požehnání všechny čeledi země, stvrzeno slavnostní přísahou (22,16-18).
V praoteckých příbězích se často uplatňuje etiologie – prostředek vytvářející vazbu mezi světem vyprávěného příběhu a aktuálním kontextem života posluchačů. Týká se jak označení či jmen osob, národů či lokalit (např. Gn 19,37.38; 22,14; 25,30; 28,19; 29,34; 31,48), tak zdůvodnění zvyků (např. 32,33), nebo i zásadnějších prvků identity a náboženství Izraele (obřízka a její přeznačení na znamení smlouvy, 17,10n; instituce desátků, 14,20b). Také těmito prvky je v textu vyjádřen význam praoteckých látek pro kontext života Božího lidu.
6.4 Josefovský cyklus se od předchozích příběhů praotců v řadě rysů odlišuje. Charakteristika hlavní postavy (Josef, odst. 1) je obdobně jako v příbězích o Danielovi blízká ideálům helénistické kultury: mimořádně krásný a moudrý mladík je nejprve zotročen v cizím prostředí, ale zachovává věrnost ve víře; Bůh je i v cizím prostředí s ním
a proto jej provází zdar. Navenek vyniká obecně uznávanými ctnostmi, takže si získává přízeň i u nepřátel. Teologicky má toto pojetí návaznost na mudrosloví. Boží požehnání a jeho efekty se zde projevují nepřímo. Boží blízkost v nepřátelském prostředí se projevuje také specifickou inspirací, např. schopností vykládat sny. Boží vedení a požehnání se projevuje nejen ve vnějšímu úspěchu či osobní kariéře hlavní postavy, nýbrž v záchraně a prospěchu mnohých, kteří patří do akčního záběru této postavy.
6.5 Z celkové kompozice knihy Gn vyplývá, že ze všech epizodických příběhů i z knihy jako celku má vyznít svědectví o Hospodinově působení – vznik Izraele a utváření jeho zvláštní cesty uprostřed národů země je Božím dílem – ať už se projevuje nepřímým působením zdaru a prospěchu (požehnáním Gn 13,2; 26,12-14; 30,29n; 39,2.21-23 aj.), nebo iniciativními záchrannými zásahy, jimiž jsou prolamovány slepé uličky děje a otevírány cesty k naplnění zaslíbeného (12,17; 20,3n; 22,11), případně překonávána katastrofická ohrožení (19,16). V mnoha příbězích Hospodin sám promlouvá a vstupuje do děje jako aktér, aby bylo zřejmé, že v posledu běží o uskutečňování jeho díla (Gn 28,13-15; též 50,20).
6.6 První knihu Mojžíšovu lze celkově chápat jako etiologickou preambuli celé Bible, zejména ovšem Pentateuchu. Nejprve (Gn 1-11) je v obecné rovině pojednána lidská existence před Boží tváří na scéně tohoto světa (člověk v doméně stvoření), pak (12-50) se již perspektiva zaměřuje na zvláštní cestu Božího lidu (synů Izraele
) mezi ostatními národy země, na zdroj této specifické cesty (povolání) a její význam (požehnání pro všechny). Vznik Izraele jako zvl. lidu Hospodinova na dějinné scéně je takto podán jako příběh o Hospodinově suverénním konání v celém stvoření (Stvořitel). Kompozičním nástrojem pro vytvoření celkového obrazu je genealogická struktura, do níž jsou zařazeny látky rozmanitého typu i původu. Smyslem celku je dosvědčit, že Hospodin, Bůh Izraele, nejenže tvoří svůj zvláštní lid uprostřed národů země (tj. dalších synů a dcer Adamových), nýbrž vytváří celý kosmos jako jeviště pro příběh své přízně vůči člověku.