Adam: Porovnání verzí

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
ebs>Moravec
Bez shrnutí editace
 
Bez shrnutí editace
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádek 5: Řádek 5:
| hnasl = Adam, místo
| hnasl = Adam, místo
}}
}}
1. Člověk a lidstvo
 
== člověk a lidstvo ==


Pojem <span {{Hebr}}>'ádám</span>, ve SZ velmi častý, označuje především [[člověk|člověka]] jako lidi či lidstvo, dle [[Kněžský kodex|Kněžského kodexu]] i jako zásadní jednotu muže a ženy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,27 Gn 1,27]</span>),výjimečně jednotlivce. Chce-li SZ hovořit o člověku jako jednotlivci, užije obratu <span {{Hebr}}>ben-'ádám</span> lidský syn, kral. syn člověčí; tak nazývá Bůh proroka [[Ezechiel|Ezechiela]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ez_2,1.3.6.8;_3,1.3 Ez 2,1.3.6.8; 3,1.3]</span> aj.). Někde syn člověka (<span {{Hebr}}>ben-'ádám</span>) znamená totéž co hebr. výraz <span {{Hebr}}>'enóš</span>, což označuje člověka v jeho nouzi, potřebnosti či strádání (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_8,5 Ž 8,5]</span>). Jinde je <span {{Hebr}}>ben-'ádám</span> (člověk, lidský syn) totéž co <span {{Hebr}}>'íš</span> &ndash; muž, někdo mužského pohlaví nebo jen <q>někdo</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_23,19 Nu 23,19]</span>; neučitý <q>kdosi</q> zápasil s Jákobem, <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_32,25 Gn 32,25]</span>). Etymologie výrazu <span {{Hebr}}>'ádám</span> není zcela jasná. Kořen <span {{Hebr}}>'-d-m</span> je patrně původně označením barvy: být červený &ndash; jako načervenalá ornice; jako země, z níž byl člověk &ndash; <span {{Hebr}}>'ádám</span> <q>vzat</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_3,23 Gn 3,23]</span>). Stejný význam mělo i vlastní jméno [[Edóm]] &ndash; jiné jméno pro [[Ezau|Ezaua]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_25,25 Gn 25,25]</span>). Biblické podání naznačuje, že <q>adamovství</q> tohoto bratra [[Jákob|Jákobova]] se zvrhlo v touze po všem, co připomíná krev (<span {{Hebr}}>dam</span>) a její údajně magické působení či účinky (sr. vyprávění <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_25,27-34 Gn 25,27-34]</span>). Člověk je tedy v Bibli lidstvo i lidská bytost živočišného světa, ale současně v konfrontaci se Stvořitelem jako svým protějškem.  
Pojem <span {{Hebr}}>'ádám</span>, ve SZ velmi častý, označuje především [[člověk|člověka]] jako lidi či lidstvo, dle [[Kněžský kodex|Kněžského kodexu]] i jako zásadní jednotu muže a ženy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,27 Gn 1,27]</span>),výjimečně jednotlivce. Chce-li SZ hovořit o člověku jako jednotlivci, užije obratu <span {{Hebr}}>ben-'ádám</span> lidský syn, kral. syn člověčí; tak nazývá Bůh proroka [[Ezechiel|Ezechiela]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ez_2,1.3.6.8;_3,1.3 Ez 2,1.3.6.8; 3,1.3]</span> aj.). Někde syn člověka (<span {{Hebr}}>ben-'ádám</span>) znamená totéž co hebr. výraz <span {{Hebr}}>'enóš</span>, což označuje člověka v jeho nouzi, potřebnosti či strádání (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_8,5 Ž 8,5]</span>). Jinde je <span {{Hebr}}>ben-'ádám</span> (člověk, lidský syn) totéž co <span {{Hebr}}>'íš</span> &ndash; muž, někdo mužského pohlaví nebo jen <q>někdo</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_23,19 Nu 23,19]</span>; neučitý <q>kdosi</q> zápasil s Jákobem, <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_32,25 Gn 32,25]</span>). Etymologie výrazu <span {{Hebr}}>'ádám</span> není zcela jasná. Kořen <span {{Hebr}}>'-d-m</span> je patrně původně označením barvy: být červený &ndash; jako načervenalá ornice; jako země, z níž byl člověk &ndash; <span {{Hebr}}>'ádám</span> <q>vzat</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_3,23 Gn 3,23]</span>). Stejný význam mělo i vlastní jméno [[Edóm]] &ndash; jiné jméno pro [[Ezau|Ezaua]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_25,25 Gn 25,25]</span>). Biblické podání naznačuje, že <q>adamovství</q> tohoto bratra [[Jákob|Jákobova]] se zvrhlo v touze po všem, co připomíná krev (<span {{Hebr}}>dam</span>) a její údajně magické působení či účinky (sr. vyprávění <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_25,27-34 Gn 25,27-34]</span>). Člověk je tedy v Bibli lidstvo i lidská bytost živočišného světa, ale současně v konfrontaci se Stvořitelem jako svým protějškem.  


2. Vlastní jméno
== vlastní jméno ==


Postava biblického Adama &ndash; člověka <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_2,20-24;_3,17;_4,1 Gn 2,20-24; 3,17; 4,1]</span> reprezentuje obě stránky biblicky definovaného lidství . Je to otec [[Kain|Kaina]] a [[Ábel|Ábela]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_4 Gn 4]</span>), ale i [[Šét|Šéta]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_5,3 Gn 5,3]</span>). V bibl. podání nejde o nárys lidského tvora jako homo sapiens, nýbrž především o důraz na stvořenost člověka (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1 Gn 1]</span>) a na jeho <q>původní</q> (tj. stále možnou, i když unikající) blízkost Bohu: Člověk byl postaven do Bohem připravené zahrady ([[ráj|Ráje]]) zaručující [[svoboda|svobodu]] a vyžadující odpovědnost (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_2 Gn 2]</span>). Adam (se svým ženským protějškem [[Eva|Evou]]) však odpovědnost neunesl, chtěl se s Bohem ztotožnit, byl proto <q>vyhnán</q> a vržen do lopoty práce a těžkého rození (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_3,22-24 Gn 3,22-24]</span>). I po <q>vyhnání</q> však platí, že byl člověk stvořen <q>k Božímu obrazu</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,27 Gn 1,27]</span>). Je míněn obraz plastický, socha, jež reprezentovala ve starém Orientě konkrétního vládce (krále apod.). Tak je člověk-Adam představitelem Božích cílů v tomto světě. NZ vidí uskutečnění tohoto ideálu v Ježíši Kristu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2K_4,4 2K 4,4]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ko_1,15 Ko 1,15]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Žd_1,3 Žd 1,3]</span>). Božím obrazem nejsou míněny vrozené lidské mohutnosti, nýbrž duchovní potenciál darovaný [[stydět se|Stvořitelem]]. Přes tuto blízkost Bohu sdílí člověk stejný úděl se zvířaty. To nejdrastičtěji vyjádřil sz Kazatel (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Kaz_3,19.21 Kaz 3,19.21]</span>). Nicméně má Adam nad vším mimolidským tvorstvem <q>panovat</q>, to znamená: nemá je zbožňovat a tak mu podléhat (jak mnohde v pohanství, sr. [[Egypt]]), nýbrž odpovědně je spravovat. Zde je skrytá polemika s pohanskými mýty a kulty, v nichž hranice mezi lidmi a zvířaty, podobně jako mezi lidmi a bohy, mizela nebo byla nebezpečně zamlžena. Člověk se přece ve stanovené míře podobá <q>bohům</q> či spíše [[anděl|andělům]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_8,6 Ž 8,6]</span>). Symbolický výraz Adam znamená ovšem vždy upozornění, že člověk není Bůh (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_23,19 Nu 23,19]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_31,3 Iz 31,3]</span>). Podle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_19,5 J 19,5]</span> nazývá [[Pilát (Pontius P.)|Pilát]] Ježíše: Hle, člověk (řec. <span {{Rec}}>idú ho anthrópos</span>, lat. <span {{Latin}}>ecce homo</span>); to je myšleno posměšně, ale i (v záměru evangelisty) jako vyznání: tady je ten pravý člověk.  
Postava biblického Adama &ndash; člověka <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_2,20-24;_3,17;_4,1 Gn 2,20-24; 3,17; 4,1]</span> reprezentuje obě stránky biblicky definovaného lidství . Je to otec [[Kain|Kaina]] a [[Ábel|Ábela]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_4 Gn 4]</span>), ale i [[Šét|Šéta]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_5,3 Gn 5,3]</span>). V bibl. podání nejde o nárys lidského tvora jako homo sapiens, nýbrž především o důraz na stvořenost člověka (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1 Gn 1]</span>) a na jeho <q>původní</q> (tj. stále možnou, i když unikající) blízkost Bohu: Člověk byl postaven do Bohem připravené zahrady ([[ráj|Ráje]]) zaručující [[svoboda|svobodu]] a vyžadující odpovědnost (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_2 Gn 2]</span>). Adam (se svým ženským protějškem [[Eva|Evou]]) však odpovědnost neunesl, chtěl se s Bohem ztotožnit, byl proto <q>vyhnán</q> a vržen do lopoty práce a těžkého rození (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_3,22-24 Gn 3,22-24]</span>). I po <q>vyhnání</q> však platí, že byl člověk stvořen <q>k Božímu obrazu</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,27 Gn 1,27]</span>). Je míněn obraz plastický, socha, jež reprezentovala ve starém Orientě konkrétního vládce (krále apod.). Tak je člověk-Adam představitelem Božích cílů v tomto světě. NZ vidí uskutečnění tohoto ideálu v Ježíši Kristu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2K_4,4 2K 4,4]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ko_1,15 Ko 1,15]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Žd_1,3 Žd 1,3]</span>). Božím obrazem nejsou míněny vrozené lidské mohutnosti, nýbrž duchovní potenciál darovaný [[stydět se|Stvořitelem]]. Přes tuto blízkost Bohu sdílí člověk stejný úděl se zvířaty. To nejdrastičtěji vyjádřil sz Kazatel (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Kaz_3,19.21 Kaz 3,19.21]</span>). Nicméně má Adam nad vším mimolidským tvorstvem <q>panovat</q>, to znamená: nemá je zbožňovat a tak mu podléhat (jak mnohde v pohanství, sr. [[Egypt]]), nýbrž odpovědně je spravovat. Zde je skrytá polemika s pohanskými mýty a kulty, v nichž hranice mezi lidmi a zvířaty, podobně jako mezi lidmi a bohy, mizela nebo byla nebezpečně zamlžena. Člověk se přece ve stanovené míře podobá <q>bohům</q> či spíše [[anděl|andělům]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_8,6 Ž 8,6]</span>). Symbolický výraz Adam znamená ovšem vždy upozornění, že člověk není Bůh (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_23,19 Nu 23,19]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_31,3 Iz 31,3]</span>). Podle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_19,5 J 19,5]</span> nazývá [[Pilát (Pontius P.)|Pilát]] Ježíše: Hle, člověk (řec. <span {{Rec}}>idú ho anthrópos</span>, lat. <span {{Latin}}>ecce homo</span>); to je myšleno posměšně, ale i (v záměru evangelisty) jako vyznání: tady je ten pravý člověk.  


3. Adam v NZ
== Adam v NZ ==


V tomto smyslu užívá NZ výrazu <span {{Rec}}>anthrópos</span> (<span {{Hebr}}>'ádám</span>), zvláště ve smyslu kontrastní [[typologie]]: Skrze sz. Adama (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1-3 Gn 1-3]</span>) byl uveden do života lidí [[hřích]], trest a zkáza, druhým &ndash; Kristem vstoupila do lidských osudů mocná záchranná [[milost]] (tak v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_5 Ř 5]</span>). [[Kristus|Kristem]] bylo umožněno vytvoření <q>jednoho nového člověka</q>, celého a celistvého, spojujícího účinnou milostí Židy i pohany (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ef_2,15 Ef 2,15]</span>). Oba Adamové jsou <q>ztělesňujícími postavami</q>. <q>Starý</q> reprezentuje pozemskost problematickou, <q>nový</q> , <q>poslední</q> představuje lidství osvobozené od hříchu a prosvícené všeuzdravující milostí. [[vzkříšení|Vzkříšením]] nabudeme účast na ryze duchovním adamovství, překračujícím hranice času a prostoru (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_15,44-49 1K 15,44-49]</span>).  
V tomto smyslu užívá NZ výrazu <span {{Rec}}>anthrópos</span> (<span {{Hebr}}>'ádám</span>), zvláště ve smyslu kontrastní [[typologie]]: Skrze sz. Adama (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1-3 Gn 1-3]</span>) byl uveden do života lidí [[hřích]], trest a zkáza, druhým &ndash; Kristem vstoupila do lidských osudů mocná záchranná [[milost]] (tak v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_5 Ř 5]</span>). [[Kristus|Kristem]] bylo umožněno vytvoření <q>jednoho nového člověka</q>, celého a celistvého, spojujícího účinnou milostí Židy i pohany (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ef_2,15 Ef 2,15]</span>). Oba Adamové jsou <q>ztělesňujícími postavami</q>. <q>Starý</q> reprezentuje pozemskost problematickou, <q>nový</q> , <q>poslední</q> představuje lidství osvobozené od hříchu a prosvícené všeuzdravující milostí. [[vzkříšení|Vzkříšením]] nabudeme účast na ryze duchovním adamovství, překračujícím hranice času a prostoru (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_15,44-49 1K 15,44-49]</span>).  


4. Syn člověka
== Syn člověka ==


aram. <span {{Aram}}>bar '<sup>e</sup>náš</span> v knize [[Daniel]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Da_7,13 Da 7,13]</span>) označuje Syna člověka, nebeskou bytost určenou Věkovitým (kral. Starým dnů, <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Da_7,9 Da 7,9]</span>) k vládě nad všemi královstvími světa. Není vyloučeno, že u Pavla má být <q>nový Adam</q> (viz zde odst. 3) interpretací postavy Syna člověka.
aram. <span {{Aram}}>bar '<sup>e</sup>náš</span> v knize [[Daniel]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Da_7,13 Da 7,13]</span>) označuje Syna člověka, nebeskou bytost určenou Věkovitým (kral. Starým dnů, <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Da_7,9 Da 7,9]</span>) k vládě nad všemi královstvími světa. Není vyloučeno, že u Pavla má být <q>nový Adam</q> (viz zde odst. 3) interpretací postavy Syna člověka.


5. Deuterokanonická a pseudepigrafní literatura
== deuterokanonická a pseudepigrafní literatura ==


<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sír_49,16 Sír 49,16]</span> líčí A. v jeho slavném určení a původním stavu (<q>nade vším živým ve stvoření ční Adam</q>). Více však čteme o jeho pádu se všemi jeho důsledky (4Ezd 3,21). Filón ve svém alegorickém výkladu Zákona rozlišuje mezi Adamem jako nebeským člověkem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,27 Gn 1,27]</span>) Adamem pozemským (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_2,7 Gn 2,7]</span>). Adamovská literatura v 1. až 4. stol. je převážně apokalyptická. Život Adama a Evy (latinská verze) z 3. &ndash; 4. stol. a starší Zjevení Mojžíšovo (pozdější název řec. verze) vycházejí pravděpodobně z hebr. originálu z počátku 2. stol. Čteme v nich o Adamově hlubokém pokání. V Adamově apokalypse z [[Nag Hammádí]] (NHC V/5) vypráví Adam svůj příběh prostřednictvím svého syna Seta. Je to již gnostický spis, podle něhož Bůh stvořitel bránil člověku v pravém poslání a snažil se ho zničit potopou.  
<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sír_49,16 Sír 49,16]</span> líčí A. v jeho slavném určení a původním stavu (<q>nade vším živým ve stvoření ční Adam</q>). Více však čteme o jeho pádu se všemi jeho důsledky (4Ezd 3,21). Filón ve svém alegorickém výkladu Zákona rozlišuje mezi Adamem jako nebeským člověkem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,27 Gn 1,27]</span>) Adamem pozemským (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_2,7 Gn 2,7]</span>). Adamovská literatura v 1. až 4. stol. je převážně apokalyptická. Život Adama a Evy (latinská verze) z 3. &ndash; 4. stol. a starší Zjevení Mojžíšovo (pozdější název řec. verze) vycházejí pravděpodobně z hebr. originálu z počátku 2. stol. Čteme v nich o Adamově hlubokém pokání. V Adamově apokalypse z [[Nag Hammádí]] (NHC V/5) vypráví Adam svůj příběh prostřednictvím svého syna Seta. Je to již gnostický spis, podle něhož Bůh stvořitel bránil člověku v pravém poslání a snažil se ho zničit potopou.  


6. Otec lidstva v ugaritských textech ([[Ugarit]])  
== otec lidstva v ugaritských textech ([[Ugarit]]) ==


Ugaritské texty zmiňují bytost <span {{Ugarit}}>ab adm</span> = Otec lidstva (v eposu Krt).
Ugaritské texty zmiňují bytost <span {{Ugarit}}>ab adm</span> = Otec lidstva (v eposu Krt).
Řádek 32: Řádek 33:


[[Kategorie: Balabán Milan (autor)]]
[[Kategorie: Balabán Milan (autor)]]

Aktuální verze z 13. 12. 2023, 18:47

heslo: Adam

autor: Balabán Milan    
       
předcházející heslo: Adajáš        
následující heslo: Adam, místo

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků

člověk a lidstvo

Pojem 'ádám, ve SZ velmi častý, označuje především člověka jako lidi či lidstvo, dle Kněžského kodexu i jako zásadní jednotu muže a ženy (Gn 1,27),výjimečně jednotlivce. Chce-li SZ hovořit o člověku jako jednotlivci, užije obratu ben-'ádám lidský syn, kral. syn člověčí; tak nazývá Bůh proroka Ezechiela (Ez 2,1.3.6.8; 3,1.3 aj.). Někde syn člověka (ben-'ádám) znamená totéž co hebr. výraz 'enóš, což označuje člověka v jeho nouzi, potřebnosti či strádání (Ž 8,5). Jinde je ben-'ádám (člověk, lidský syn) totéž co 'íš – muž, někdo mužského pohlaví nebo jen někdo (Nu 23,19; neučitý kdosi zápasil s Jákobem, Gn 32,25). Etymologie výrazu 'ádám není zcela jasná. Kořen '-d-m je patrně původně označením barvy: být červený – jako načervenalá ornice; jako země, z níž byl člověk – 'ádám vzat (Gn 3,23). Stejný význam mělo i vlastní jméno Edóm – jiné jméno pro Ezaua (Gn 25,25). Biblické podání naznačuje, že adamovství tohoto bratra Jákobova se zvrhlo v touze po všem, co připomíná krev (dam) a její údajně magické působení či účinky (sr. vyprávění Gn 25,27-34). Člověk je tedy v Bibli lidstvo i lidská bytost živočišného světa, ale současně v konfrontaci se Stvořitelem jako svým protějškem.

vlastní jméno

Postava biblického Adama – člověka Gn 2,20-24; 3,17; 4,1 reprezentuje obě stránky biblicky definovaného lidství . Je to otec Kaina a Ábela (Gn 4), ale i Šéta (Gn 5,3). V bibl. podání nejde o nárys lidského tvora jako homo sapiens, nýbrž především o důraz na stvořenost člověka (Gn 1) a na jeho původní (tj. stále možnou, i když unikající) blízkost Bohu: Člověk byl postaven do Bohem připravené zahrady (Ráje) zaručující svobodu a vyžadující odpovědnost (Gn 2). Adam (se svým ženským protějškem Evou) však odpovědnost neunesl, chtěl se s Bohem ztotožnit, byl proto vyhnán a vržen do lopoty práce a těžkého rození (Gn 3,22-24). I po vyhnání však platí, že byl člověk stvořen k Božímu obrazu (Gn 1,27). Je míněn obraz plastický, socha, jež reprezentovala ve starém Orientě konkrétního vládce (krále apod.). Tak je člověk-Adam představitelem Božích cílů v tomto světě. NZ vidí uskutečnění tohoto ideálu v Ježíši Kristu (2K 4,4; Ko 1,15; Žd 1,3). Božím obrazem nejsou míněny vrozené lidské mohutnosti, nýbrž duchovní potenciál darovaný Stvořitelem. Přes tuto blízkost Bohu sdílí člověk stejný úděl se zvířaty. To nejdrastičtěji vyjádřil sz Kazatel (Kaz 3,19.21). Nicméně má Adam nad vším mimolidským tvorstvem panovat, to znamená: nemá je zbožňovat a tak mu podléhat (jak mnohde v pohanství, sr. Egypt), nýbrž odpovědně je spravovat. Zde je skrytá polemika s pohanskými mýty a kulty, v nichž hranice mezi lidmi a zvířaty, podobně jako mezi lidmi a bohy, mizela nebo byla nebezpečně zamlžena. Člověk se přece ve stanovené míře podobá bohům či spíše andělům (Ž 8,6). Symbolický výraz Adam znamená ovšem vždy upozornění, že člověk není Bůh (Nu 23,19; Iz 31,3). Podle J 19,5 nazývá Pilát Ježíše: Hle, člověk (řec. idú ho anthrópos, lat. ecce homo); to je myšleno posměšně, ale i (v záměru evangelisty) jako vyznání: tady je ten pravý člověk.

Adam v NZ

V tomto smyslu užívá NZ výrazu anthrópos ('ádám), zvláště ve smyslu kontrastní typologie: Skrze sz. Adama (Gn 1-3) byl uveden do života lidí hřích, trest a zkáza, druhým – Kristem vstoupila do lidských osudů mocná záchranná milost (tak v Ř 5). Kristem bylo umožněno vytvoření jednoho nového člověka, celého a celistvého, spojujícího účinnou milostí Židy i pohany (Ef 2,15). Oba Adamové jsou ztělesňujícími postavami. Starý reprezentuje pozemskost problematickou, nový , poslední představuje lidství osvobozené od hříchu a prosvícené všeuzdravující milostí. Vzkříšením nabudeme účast na ryze duchovním adamovství, překračujícím hranice času a prostoru (1K 15,44-49).

Syn člověka

aram. bar 'enáš v knize Daniel (Da 7,13) označuje Syna člověka, nebeskou bytost určenou Věkovitým (kral. Starým dnů, Da 7,9) k vládě nad všemi královstvími světa. Není vyloučeno, že u Pavla má být nový Adam (viz zde odst. 3) interpretací postavy Syna člověka.

deuterokanonická a pseudepigrafní literatura

Sír 49,16 líčí A. v jeho slavném určení a původním stavu (nade vším živým ve stvoření ční Adam). Více však čteme o jeho pádu se všemi jeho důsledky (4Ezd 3,21). Filón ve svém alegorickém výkladu Zákona rozlišuje mezi Adamem jako nebeským člověkem (Gn 1,27) Adamem pozemským (Gn 2,7). Adamovská literatura v 1. až 4. stol. je převážně apokalyptická. Život Adama a Evy (latinská verze) z 3. – 4. stol. a starší Zjevení Mojžíšovo (pozdější název řec. verze) vycházejí pravděpodobně z hebr. originálu z počátku 2. stol. Čteme v nich o Adamově hlubokém pokání. V Adamově apokalypse z Nag Hammádí (NHC V/5) vypráví Adam svůj příběh prostřednictvím svého syna Seta. Je to již gnostický spis, podle něhož Bůh stvořitel bránil člověku v pravém poslání a snažil se ho zničit potopou.

otec lidstva v ugaritských textech (Ugarit)

Ugaritské texty zmiňují bytost ab adm = Otec lidstva (v eposu Krt).