Šét
heslo: Šét
autor: Černohous Josef
předcházející heslo: Šéšbasar
následující heslo: Šetar-bóznaj
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. šét, Základ
, Položení
; BKr: Set.
1. Třetí syn Adama a Evy. V Gn 4,25 je jméno vykládáno (do klína) vložený jako náhrada za Ábela
. Za Šétova syna Enóše se po Kainově vraždě a Lámechově pomstě začíná vzývat jméno Hospodinovo (Gn 4,26). Následuje 10 generací Šétovců (od Adama po Noeho, Gn 5,3-8). Jm. se vyskytuje v dalších rodokmenech (1Pa 1,1; L 3,38). Nezaměnit se syny Šet (Nu 24,17), nomádským etnikem syrsko – arabské pouště (egypt. Šntw, bab. Sutu).
2. Nag Hammádí. Š. zde figuruje v kontextu křesťanské gnóze. Přijímá zvláštní zjevení a je duchovním otcem rodu Šétova
. K šétovské lit. z Nag Hammádí patří: Janův apokryf (NHC II/1; III/1; IV/1), Apokalypsa Adamova (NHC V/5), Druhé pojednání velkého Šéta (NHC VII/2) (šétovský mytologický systém), Tři stély Sétovy (NHC VII/5) (tři Šétovy modlitby k členům specifické božské trojice Otci, Matce a Synu; rozvíjí se zde novoplatónská koncepce čtyř rodů: Adam, Šét, Proto-Šétovci, Šétovci pozdějších dnů), Zostrianos (NHC VIII/1) (vyvolení jsou nazýváni dětmi Šétovými), Allogenes (NHC XI/3), Melchísedek (NHC IX/1), Evangelium Egypťanů (NHC III/2 a IV/2) (popisuje původ, uchování a záchranu rodu Šétova; Šét přichází z nebe, aby zachránil svůj rod; kniha byla údajně napsána Šétem a ukryta na hoře až do dnů gnostiků), Marsanes (NHC X/1) (Marsanes je možná považován za zástupce Šétova stejně jako Zostrianos), Myšlenky Norey (NHC IX/2) (Norea je dcera Evy a sestra-choť Šétova, duchovní matka gnostického rodu). Gnostickou šétovskou literaturu charakterizuje odmítání Starého zákona a přesvědčení, že Ježíšova smrt byla jen zdánlivá, viz doketismus.