Králové Izraele: Porovnání verzí

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
m (naimportována 1 revize)
Bez shrnutí editace
Řádek 13: Řádek 13:


Tabulka králů Spojeného království a králů Judy a Izraele podle 1Kr a 2Kr (v závorce rodiče), u králů Judy rovněž údaj, zda hodnoceni převážně kladně (+) či převážně záporně (-). Čísla udávají délku vlády.  
Tabulka králů Spojeného království a králů Judy a Izraele podle 1Kr a 2Kr (v závorce rodiče), u králů Judy rovněž údaj, zda hodnoceni převážně kladně (+) či převážně záporně (-). Čísla udávají délku vlády.  
{| class="wikitable" style="margin:auto"  
{| class="wikitable" style="margin:auto"  
!colspan="4" | Spojené království
|-
|-
$TD COLSPAN=4^Spojené království
| colspan="3" | David (Jišaj a ?) + || 40
|-
|-
$TD COLSPAN=3^David (Jišaj a ?) +||40  
| colspan="3" | Šalomoun (David a Batšeba z Jeruzaléma) + || 40  
|-
!colspan="2" | Judsko ||colspan="2" | Izrael
|-
|-
$TD COLSPAN=3^Šalomoun (David a Batšeba z Jeruzaléma) +||40
| Rechabeám (Šalomoun a Naama Amónka) – || 17 || Jerobeám (Efratejec Nebat a Serúa ze Seredy) || 22 
|-
|-
$TH COLSPAN=2^Judsko$TH COLSPAN=2^Izrael
| Abijám (Rechabeám a Maaka dcera Abšalómova/Míkaja z Gibeje?) – || 3 || Nádab (Jerobeám a ?) || 1 
|-
|-
|
| 1 || 2 || 3 || 4
 
Rechabeám (Šalomoun a Naama Amónka) – ||
 
17 ||
 
Jerobeám (Efratejec Nebat a Serúa ze Seredy) ||
 
22 
|-
|-
|
|colspan="2"  | 2 || 3 || 4
 
Abijám (Rechabeám a Maaka dcera Abšalómova/Míkaja z Gibeje?) – ||
 
3 ||
 
Nádab (Jerobeám a ?) ||


|-
|-
$TD ROWSPAN=4^
$TD ROWSPAN=4^
Řádek 241: Řádek 230:


[[Kategorie: Sláma Petr (autor)]]
[[Kategorie: Sláma Petr (autor)]]

Verze z 31. 3. 2023, 12:16

heslo: králové Izraele

autor: Sláma Petr    

předcházející odkazové heslo: králík      
předcházející heslo: Kralická Bible        
následující heslo: královna

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
označení panovníků územně politických celků, stojících v centru pozornosti biblického vypravěče. Zatímco Královské knihy používají tohoto označení – na rozdíl od označení králové Judy – důsledně pro panovníky severního království, posouvá se v knihách Paralipomenon význam slova Izrael od politického ke konfesnímu pojetí, takže je použito i pro jižní království a titul králové Izraele nesou také judští králové Jóšafat (2Pa 21,2) a Achaz (2Pa 28,27). Jako králové nad Izraelem bývají označeni také panovníci spojené monarchie, Saul, David a Šalomoun (viz Tabulka králů v Královských knihách). Z pohledu centralizačních snah Jeruzaléma, tedy z perspektivy Královských knih, je naopak cesta králů Izraele či cesta Jarobeámova synonymem odpadlictví (1Kr 16,19; 2Kr 8,18; 2Kr 16,3).

Hodnocení prvního izraelského krále, Efratejce Jarobeáma, je ještě v 1Kr přinejmenším dvojznačné (buduje sice nelegitimní svatyně v Bét-el a Dan, je však povolán prorokem Achijášem Šíloským a stává se králem v reakci na zjevně nespravedlivé jednání Rechabeámovo). Jeho syn Nádab však již chodil po cestě svého otce, v jeho hříchu, jímž svedl k hříchu Izraele. Podle rozsáhlého biblického eposu 1Kr 15-2Kr 17 odstraní Nádaba z trůnu Baeša, jeho syna Elu zavraždil Zimrí, toho zase velitel jeho vojska Omrí, zakladatel dynastie a otec krále Achaba, za něhož dle posledních šesti kapitol knihy 1Kr působí prorok Elijáš. Po Achabově smrti a krátkém panování Achabových synů Achazjáše a Jórama se vlády krvavým pučem zmocní Jehú, náboženský horlivec pomazaný Elíšou. Zakládá dynastii (králové Jóachaz, Jóaš, Jarobeám II., Zekarjáš), kterou vystřídá až Šalúm, ten podlehne Menachémovi, jeho syn Pekachjáš je svržen Pekachem a ten Hošeou, posledním králem Izraele, za jehož vlády je v r. 722 dobyto hlavní město, Hošea uvězněn a lid vystěhován.

Království Izraele dosáhlo pozoruhodného vzmachu za krále Omrího a za jeho syna Achaba, v této době představuje velmoc, s níž se Judsko nemůže měřit. 1Kr 16,24 vypráví o stavbě nového hlavního města, Samaří. Jeho úctyhodné základy vzdálené asi 12 km severozápadně od moderního Šekem/Nablusu byly již zčásti archeologicky zdokumentovány. Na místě byly počátkem 20. stol. nalezeny velmi cenné keramické střepy nádob, tzv. samařská ostraka. Syny Omrího jakožto podstatný faktor místní politiky zmiňuje Méšova stéla z poloviny 9. stol. př. n. l. Reformní král Jehú je zachycen na obelisku asyrského vladaře Šalmanasera III, jemuž v pokorném pokleku líbá nohy.

Tabulka králů Spojeného království a králů Judy a Izraele podle 1Kr a 2Kr (v závorce rodiče), u králů Judy rovněž údaj, zda hodnoceni převážně kladně (+) či převážně záporně (-). Čísla udávají délku vlády.

$TD ROWSPAN=4^ Ása (Abijám a Maaka?) + $TD ROWSPAN=4^ 41 || Baeša (Achijáš a ?) || 24 $TD ROWSPAN=2^ Jóšafat (Ása a Azúba) + $TD ROWSPAN=2^ 25 || Achab (Omrí a?) (zmínka o synech Omrího na Méšově stéle) || 22 $TD ROWSPAN=2^ Jóaš (Achazjáš a Sibja z Beer Šeby) + $TD ROWSPAN=2^ 40 || Jóachaz (Jehú a ?) || 17 $TD ROWSPAN=4^ Azarjáš = Uzijáš (Amasjáš a Jekolja z Jeruzaléma?) + $TD ROWSPAN=4^ 52 || Zekarjáš (Jarobeám II. a ?) || 6 měsíců
Spojené království
David (Jišaj a ?) + 40
Šalomoun (David a Batšeba z Jeruzaléma) + 40
Judsko Izrael
Rechabeám (Šalomoun a Naama Amónka) – 17 Jerobeám (Efratejec Nebat a Serúa ze Seredy) 22
Abijám (Rechabeám a Maaka dcera Abšalómova/Míkaja z Gibeje?) – 3 Nádab (Jerobeám a ?) 1
1 2 3 4
2 3 4

Éla (Baeša a ?) ||

1

Zimrí (? A ?) ||

7 dní

Omrí (? a ?) ||

12

Achazjáš (Achab a Jezábel) ||

2

Jóram a Atalja Omríovna (Jóšafat a ?) – ||

8 ||

Jóram (Achab a Jezábel) ||


Achazjáš (Jóram a Atalja ze Samaří) – ||

1 ||

Jehú (Jóšafat syn Nimšího a ?)

(zobrazen na černém obelisku Šalmanesera III.) ||

28

Jóaš (Jóachaz a ?) ||

16

Amasjáš (Jóaš a Jóadan z Jeruzaléma) + ||

29 ||

Jarobeám II: (Jóaš a ?) ||

41

Šalúm (Jabeš a ?) ||

1 měsíc

Menachem (Gadí a ?) ||

10

Pekachjáš (Menachem a ?) ||

2

Jótam (Azarjáš a Jeruša z Jeruzaléma) + ||

16 ||

Pekach (Remaljáš a ?) ||

20

Achaz (Jótam a ?) – ||

16 ||

Hóšea (Éla a ?) ||

9

Chizkijáš (Achaz a Abí, dcera Zekarjášova) + ||

29 $TD ROWSPAN=8^

 $TD ROWSPAN=8^


Menaše (Chizkijáš a Chefsíbah) – ||

55

Amón (Menaše a Mešulemet) – ||

2

Jóšijáš (Amón a Jedída z Boskatu) + ||

31

Jóachaz = Šalúm (Jóšijáš a Chamútal z Libny) – ||

3 měsíce

Eljakím = Jójakím (Jóšijáš a Zebúda z Rúmy) – ||

11 let

Jójakín = Konjáš (Jójakím a Nechuša z Jeruzaléma) – ||

3 měsíce

Matanjáš = Sidkijáš (Jóšijáš a Chamútal z Libny) – ||

11