Achaz
heslo: Achaz
autor: Sláma Petr
předcházející heslo: achát
následující heslo: Achazjáš
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. 'ácház vl. jméno, znamená Uchopil, Podržel.
Patrně zkrácená forma původně teoforního jména jehó'ácház, jó'ácház či Achazjáš, subjektem je vždy Hospodin.
1. Podle 2Kr 16 vládl tento 12. král davidovské dynastie, syn Jótamův a otec Chizkijášův, ve druhé polovině 8. st. př. n. l. Aby odrazil obléhání aramejského krále Resína a izraelského krále Pekacha, požádal o pomoc asyrského krále Tiglat-pilesera (T. III., vládl 745-727). Ten dobyl Resínův Damašek a Izrael zavázal dávkami. Deuteronomistický dějepisec (deuteronomistické dějepravné dílo) líčí A. záporně, věnuje mu ale překvapivou pozornost: ví o tom, že zasvětil (obětoval) syna božstvu (Molek), že poslal asyrskému králi poklady z Hospodinova domu a že po návštěvě u vítěze v Damašku přebudoval jeruzalémský chrám podle damašského vzoru (2Kr 16,10nn). Chronistické líčení 2Pa 28 se od deuteronomistického obrazu liší: A. modlářství je mnohem horší; ze strany Aramejců utrží Judsko velké ztráty, ale Samařští se na pokyn proroka (Obéda) vzdávají lupu (2Pa 28,9nn). A. se pod dojmem aramejského úspěchu přiklání k jejich bohům. Asyřané, povolaní na pomoc před Edómci a Pelištejci, Judsku mnoho nepomohou. Izajáš přináší slova útěchy Achazovi: Aram a Efrajim (Izrael) budou poraženi Iz 7. Když A. váhá, zda slovům proroka věřit, přichází jako znamení Panovníkovo
zaslíbení Hle, dívka počne a porodí syna a dá mu jméno Immanuel
(Iz 7,14). Asyrské prameny uvádějí (patrně) právě A. pod jménem Jauchazí.
2. Ve dvou genealogických seznamech Saulových potomků v 1Pa 8-9 se podvakráte objevuje A. jako Saulův prapravnuk. Zařazení těchto seznamů do chronistického díla vrhá světlo na možné aspirace Saulovců v době poexilní.