Sofonjáš: Porovnání verzí

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
ebs>Moravec
Bez shrnutí editace
 
Bez shrnutí editace
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádek 6: Řádek 6:
}}
}}
hebr. m. jm. vyskytující se v SZ několikrát: 1) Prorok, syn Kúšiho (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,1 Sf 1,1]</span>), současník Náhuma a počátků Jeremjáše. 2) Vlivný kněz (ČEP: Sefanjáš), posel krále Sidkijáše k Jeremjášovi (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_21,1;_37,3 Jr 21,1; 37,3]</span>). Byl zřejmě Jeremjášovi nakloněn (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_29,24-39 Jr 29,24-39]</span>), a proto není jmenován mezi těmi, kdo nad prorokem vykonávali rozsudek (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_38,1-4 Jr 38,1-4]</span>). Odsouzen bab. králem k smrti (52,24nn). 3) Chrámový služebník (ČEP: Sefanjáš) ze synů Kehatových (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pa_6,21 1Pa 6,21]</span>). 4) Jméno otce Jóšijáše, jednoho z vlivných navrátilců z exilu (ČEP: Sefanjáš) viz <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Za_6,10.14 Za 6,10.14]</span>. V. t. [[Sefanjáš]].
hebr. m. jm. vyskytující se v SZ několikrát: 1) Prorok, syn Kúšiho (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,1 Sf 1,1]</span>), současník Náhuma a počátků Jeremjáše. 2) Vlivný kněz (ČEP: Sefanjáš), posel krále Sidkijáše k Jeremjášovi (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_21,1;_37,3 Jr 21,1; 37,3]</span>). Byl zřejmě Jeremjášovi nakloněn (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_29,24-39 Jr 29,24-39]</span>), a proto není jmenován mezi těmi, kdo nad prorokem vykonávali rozsudek (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_38,1-4 Jr 38,1-4]</span>). Odsouzen bab. králem k smrti (52,24nn). 3) Chrámový služebník (ČEP: Sefanjáš) ze synů Kehatových (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pa_6,21 1Pa 6,21]</span>). 4) Jméno otce Jóšijáše, jednoho z vlivných navrátilců z exilu (ČEP: Sefanjáš) viz <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Za_6,10.14 Za 6,10.14]</span>. V. t. [[Sefanjáš]].
 
<div class="noautonum">__TOC__</div>
''1. Prorok'', časově první ze <q>tří proroků doby temna</q>, je uvedený nápadně dlouhým rodokmenem, což naznačuje význam rodu. Mohl být pravnukem krále [[Chizkijáš|Chizkijáše]]. Genealogie však může též napravit dojem z podezřelého jména otcova (''Kúši''= Ethiopan, srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Am_9,7 Am 9,7]</span>). Prorokovo jméno (hebr. <span {{Hebr}}>c<sup>e</sup>fanjá</span>= <q>[[Hospodin]] chrání</q> nebo <q>Hospodin ukryl</q>) může naznačovat něco z jeho zvěsti nebo údělu.  
== 1. Prorok ==
Časově první ze <q>tří proroků doby temna</q>, je uvedený nápadně dlouhým rodokmenem, což naznačuje význam rodu. Mohl být pravnukem krále [[Chizkijáš|Chizkijáše]]. Genealogie však může též napravit dojem z podezřelého jména otcova (''Kúši''= Ethiopan, srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Am_9,7 Am 9,7]</span>). Prorokovo jméno (hebr. <span {{Hebr}}>c<sup>e</sup>fanjá</span>= <q>[[Hospodin]] chrání</q> nebo <q>Hospodin ukryl</q>) může naznačovat něco z jeho zvěsti nebo údělu.  


Vystoupil za judského krále [[Jóšijáš|Jošijáše]] (639-609 př. n. l.), zřejmě ještě před jeho reformou kultu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_22n 2Kr 22n]</span>), tedy kolem 630 př. n. l. V zemi ještě vládly zlořády z doby krále [[Manases|Manasesa]]. Je možné, že měl na reformu vliv svým vystoupením a že na její dodržování dohlížel (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,4 Sf 1,4]</span>). I o tomto proroku víme jen to, co vyčteme z jeho knihy. Podle podrobných místních údajů (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,10n Sf 1,10n]</span>) žil v Jeruzalémě.
Vystoupil za judského krále [[Jóšijáš|Jošijáše]] (639-609 př. n. l.), zřejmě ještě před jeho reformou kultu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_22n 2Kr 22n]</span>), tedy kolem 630 př. n. l. V zemi ještě vládly zlořády z doby krále [[Manases|Manasesa]]. Je možné, že měl na reformu vliv svým vystoupením a že na její dodržování dohlížel (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,4 Sf 1,4]</span>). I o tomto proroku víme jen to, co vyčteme z jeho knihy. Podle podrobných místních údajů (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,10n Sf 1,10n]</span>) žil v Jeruzalémě.


''2. Kniha'', zařazená mezi [[malí proroci|Malé proroky]], se dělí na tři části, jež odpovídají zvěsti mnohých proroků: První (1,2 až 2,3) obsahuje zlověsti proti [[Judsko, judský|Judsku]] a [[Jeruzalém|Jeruzalému]]. Druhá (2,4-15) vyhlašuje soud nad národy. Třetí (3,1-20) přináší převážně zaslíbení.
== 2. Kniha ==
zařazená mezi [[malí proroci|Malé proroky]], se dělí na tři části, jež odpovídají zvěsti mnohých proroků: První (1,2 až 2,3) obsahuje zlověsti proti [[Judsko, judský|Judsku]] a [[Jeruzalém|Jeruzalému]]. Druhá (2,4-15) vyhlašuje soud nad národy. Třetí (3,1-20) přináší převážně zaslíbení.


V první části prorok (podobně jako Ámos) vyhlašuje [[den]] Hospodinův (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,7 Sf 1,7]</span>), jenž nebude dnem slávy a vítězství, ale dnem soužení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,15 Sf 1,15]</span>). Přijde jako ničivý trest (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,2n Sf 1,2n]</span>) na rozbujelé pohanství a cizácké vlivy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,4-6.8n Sf 1,4-6.8n]</span>), zavedené Menašem a Amónem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_21 2Kr 21]</span>). Bůh se nesmíří s kořistnictvím kramářů, kteří myslí na svůj blahobyt, neboť neberou vážně Hospodina (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,10-13 Sf 1,10-13]</span>). Nikdo se nezajistí před dnem Hospodinovým; jeho temné líčení se stalo předlohou středověkého latinského hymnu ''Dies irae, dies illa'' (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,14-18 Sf 1,14-18]</span>). Pro pokorné je tento výhled výzvou k hledání spravedlnosti (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_2,1-3 Sf 2,1-3]</span>). Slůvko <q>snad</q> (podobně <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Am_5,15 Am 5,15]</span>) chrání před magickým nebo záslužnickým chápáním pokory (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_2,3 Sf 2,3]</span>).
V první části prorok (podobně jako Ámos) vyhlašuje [[den]] Hospodinův (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,7 Sf 1,7]</span>), jenž nebude dnem slávy a vítězství, ale dnem soužení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,15 Sf 1,15]</span>). Přijde jako ničivý trest (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,2n Sf 1,2n]</span>) na rozbujelé pohanství a cizácké vlivy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,4-6.8n Sf 1,4-6.8n]</span>), zavedené Menašem a Amónem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_21 2Kr 21]</span>). Bůh se nesmíří s kořistnictvím kramářů, kteří myslí na svůj blahobyt, neboť neberou vážně Hospodina (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,10-13 Sf 1,10-13]</span>). Nikdo se nezajistí před dnem Hospodinovým; jeho temné líčení se stalo předlohou středověkého latinského hymnu ''Dies irae, dies illa'' (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_1,14-18 Sf 1,14-18]</span>). Pro pokorné je tento výhled výzvou k hledání spravedlnosti (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_2,1-3 Sf 2,1-3]</span>). Slůvko <q>snad</q> (podobně <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Am_5,15 Am 5,15]</span>) chrání před magickým nebo záslužnickým chápáním pokory (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_2,3 Sf 2,3]</span>).
Řádek 19: Řádek 21:
Třetí část prorocké zvěsti (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,1-13 Sf 3,1-13]</span>) začíná novou hrozbou vzpurnému městu Jeruzalému, jeho velmožům, chvástavým prorokům a kněžím, znásilňujícím zákon (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,1-5 Sf 3,1-5]</span>). Svým postavením uprostřed lidu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,3 Sf 3,3]</span>) vytěsňují spravedlivého Hospodina, který jediný chce a má být uprostřed (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,5 Sf 3,5]</span>), aby tu zanechal svůj lid (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,12 Sf 3,12]</span>), chránil jej od zlého (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,15 Sf 3,15]</span>) a posléze jej i zachránil a spasil (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,17 Sf 3,17]</span>). Kdo se nedá varovat soudem nad národy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,6n Sf 3,6n]</span>), bude sám muset projít očistným soudem, který zničí pyšné, ale zachová třebas chudý pozůstatek Izraele (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,8-13 Sf 3,8-13]</span>). Zvěst končí výzvou k chválám Krále Izraele, Hospodina, který je uprostřed svého lidu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,17 Sf 3,17]</span>). Závěrečný slib shromáždění a záchrany (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,19n Sf 3,19n]</span>) se měl naplnit nikoli změněním údělu, tj. návratem z exilu, ale až příchodem Immanuele (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_7,14 Iz 7,14]</span>) v NZ.
Třetí část prorocké zvěsti (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,1-13 Sf 3,1-13]</span>) začíná novou hrozbou vzpurnému městu Jeruzalému, jeho velmožům, chvástavým prorokům a kněžím, znásilňujícím zákon (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,1-5 Sf 3,1-5]</span>). Svým postavením uprostřed lidu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,3 Sf 3,3]</span>) vytěsňují spravedlivého Hospodina, který jediný chce a má být uprostřed (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,5 Sf 3,5]</span>), aby tu zanechal svůj lid (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,12 Sf 3,12]</span>), chránil jej od zlého (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,15 Sf 3,15]</span>) a posléze jej i zachránil a spasil (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,17 Sf 3,17]</span>). Kdo se nedá varovat soudem nad národy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,6n Sf 3,6n]</span>), bude sám muset projít očistným soudem, který zničí pyšné, ale zachová třebas chudý pozůstatek Izraele (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,8-13 Sf 3,8-13]</span>). Zvěst končí výzvou k chválám Krále Izraele, Hospodina, který je uprostřed svého lidu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,17 Sf 3,17]</span>). Závěrečný slib shromáždění a záchrany (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,19n Sf 3,19n]</span>) se měl naplnit nikoli změněním údělu, tj. návratem z exilu, ale až příchodem Immanuele (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_7,14 Iz 7,14]</span>) v NZ.


''3. teologie.'' Ze zvěsti proroka S. můžeme vysledovat, jak sz. [[proroctví]] připravovala cestu [[deuteronomistické dějepravné dílo|deuteronomistické]] reformě. Proroci připomínali odpovědným představitelům lidu i králům závazky [[zákon|Zákona]] a tím i odpovědnost za stav náb. a života v zemi a za její budoucnost. Poselství o ''dni Hospodinově ''aktualizuje výstrahy Ámosovy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Am_5,18n Am 5,18n]</span>) a Izajášovy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_2,7nn Iz 2,7nn]</span>). Též osudný protiklad pýchy a pokory je znám z dřívějších proroků Ámosa, Izajáše a Micheáše. Jen myšlenka sv. <q>pozůstatku</q>, kral. <q>ostatku</q>, (<span {{Hebr}}>š<sup>e</sup>'ár</span>) vede ještě hlouběji dělící čáru mezi národem a věřícím společenstvím. Sofonjáš podobně jako Izajáš (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_1,27 Iz 1,27]</span>) spojuje [[Ámos|Ámosův]] důraz na ničivý a [[Ozeáš|Ozeášův]] výchovný a očistný aspekt [[soud, soudit|soudu]] a doplňuje jej zaslíbením [[spása, spasit|spásy]], do níž jsou zahrnuty i cizí [[národ|národy]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,9n Sf 3,9n]</span>). Zde jsou patrné stopy exilní kompozice prorockého materiálu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,19n Sf 3,19n]</span>), vyzvedávající Hospodinovu suverenitu v soudu i v záchraně, na niž navazuje nz. svědectví.
== 3. Teologie ==
Ze zvěsti proroka S. můžeme vysledovat, jak sz. [[proroctví]] připravovala cestu [[deuteronomistické dějepravné dílo|deuteronomistické]] reformě. Proroci připomínali odpovědným představitelům lidu i králům závazky [[zákon|Zákona]] a tím i odpovědnost za stav náb. a života v zemi a za její budoucnost. Poselství o ''dni Hospodinově ''aktualizuje výstrahy Ámosovy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Am_5,18n Am 5,18n]</span>) a Izajášovy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_2,7nn Iz 2,7nn]</span>). Též osudný protiklad pýchy a pokory je znám z dřívějších proroků Ámosa, Izajáše a Micheáše. Jen myšlenka sv. <q>pozůstatku</q>, kral. <q>ostatku</q>, (<span {{Hebr}}>š<sup>e</sup>'ár</span>) vede ještě hlouběji dělící čáru mezi národem a věřícím společenstvím. Sofonjáš podobně jako Izajáš (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_1,27 Iz 1,27]</span>) spojuje [[Ámos|Ámosův]] důraz na ničivý a [[Ozeáš|Ozeášův]] výchovný a očistný aspekt [[soud, soudit|soudu]] a doplňuje jej zaslíbením [[spása, spasit|spásy]], do níž jsou zahrnuty i cizí [[národ|národy]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,9n Sf 3,9n]</span>). Zde jsou patrné stopy exilní kompozice prorockého materiálu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,19n Sf 3,19n]</span>), vyzvedávající Hospodinovu suverenitu v soudu i v záchraně, na niž navazuje nz. svědectví.
[[Kategorie: biblické knihy]]
[[Kategorie: biblické knihy]]
[[Kategorie: Bible]]
[[Kategorie: Bible]]


[[Kategorie: Heryán Miroslav (autor)]]
[[Kategorie: Heryán Miroslav (autor)]]

Aktuální verze z 19. 12. 2023, 18:47

heslo: Sofonjáš

autor: Heryán Miroslav    
       
předcházející heslo: Sófar Naamatský        
následující heslo: socha

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. m. jm. vyskytující se v SZ několikrát: 1) Prorok, syn Kúšiho (Sf 1,1), současník Náhuma a počátků Jeremjáše. 2) Vlivný kněz (ČEP: Sefanjáš), posel krále Sidkijáše k Jeremjášovi (Jr 21,1; 37,3). Byl zřejmě Jeremjášovi nakloněn (Jr 29,24-39), a proto není jmenován mezi těmi, kdo nad prorokem vykonávali rozsudek (Jr 38,1-4). Odsouzen bab. králem k smrti (52,24nn). 3) Chrámový služebník (ČEP: Sefanjáš) ze synů Kehatových (1Pa 6,21). 4) Jméno otce Jóšijáše, jednoho z vlivných navrátilců z exilu (ČEP: Sefanjáš) viz Za 6,10.14. V. t. Sefanjáš.

1. Prorok

Časově první ze tří proroků doby temna, je uvedený nápadně dlouhým rodokmenem, což naznačuje význam rodu. Mohl být pravnukem krále Chizkijáše. Genealogie však může též napravit dojem z podezřelého jména otcova (Kúši= Ethiopan, srv. Am 9,7). Prorokovo jméno (hebr. cefanjá= Hospodin chrání nebo Hospodin ukryl) může naznačovat něco z jeho zvěsti nebo údělu.

Vystoupil za judského krále Jošijáše (639-609 př. n. l.), zřejmě ještě před jeho reformou kultu (2Kr 22n), tedy kolem 630 př. n. l. V zemi ještě vládly zlořády z doby krále Manasesa. Je možné, že měl na reformu vliv svým vystoupením a že na její dodržování dohlížel (Sf 1,4). I o tomto proroku víme jen to, co vyčteme z jeho knihy. Podle podrobných místních údajů (Sf 1,10n) žil v Jeruzalémě.

2. Kniha

zařazená mezi Malé proroky, se dělí na tři části, jež odpovídají zvěsti mnohých proroků: První (1,2 až 2,3) obsahuje zlověsti proti Judsku a Jeruzalému. Druhá (2,4-15) vyhlašuje soud nad národy. Třetí (3,1-20) přináší převážně zaslíbení.

V první části prorok (podobně jako Ámos) vyhlašuje den Hospodinův (Sf 1,7), jenž nebude dnem slávy a vítězství, ale dnem soužení (Sf 1,15). Přijde jako ničivý trest (Sf 1,2n) na rozbujelé pohanství a cizácké vlivy (Sf 1,4-6.8n), zavedené Menašem a Amónem (2Kr 21). Bůh se nesmíří s kořistnictvím kramářů, kteří myslí na svůj blahobyt, neboť neberou vážně Hospodina (Sf 1,10-13). Nikdo se nezajistí před dnem Hospodinovým; jeho temné líčení se stalo předlohou středověkého latinského hymnu Dies irae, dies illa (Sf 1,14-18). Pro pokorné je tento výhled výzvou k hledání spravedlnosti (Sf 2,1-3). Slůvko snad (podobně Am 5,15) chrání před magickým nebo záslužnickým chápáním pokory (Sf 2,3).

Druhá část je zaměřena na pohanské národy, okolní i vzdálené. První výrok je adresován Pelištejcům, kteří v době soudců a prvních králů bývali stálou hrozbou (Sf 2,4-7); další proti Moábu a Amónu (Sf 2,8-11), na nichž se naplní dávné kletby (Dt 23,3n), ale s konečným cílem přivést je k adoraci Hospodina (Sf 2,11). Spojení zlověstí proti Kúšijcům a Ašúru je dáno nejen historickými zkušenostmi s oběma velmocemi – Egyptem a Asýrií – ale i jejich spřízněním podle rodopisů synů Noeho jako potomků Chámových (Gn 10,6nn).

Třetí část prorocké zvěsti (Sf 3,1-13) začíná novou hrozbou vzpurnému městu Jeruzalému, jeho velmožům, chvástavým prorokům a kněžím, znásilňujícím zákon (Sf 3,1-5). Svým postavením uprostřed lidu (Sf 3,3) vytěsňují spravedlivého Hospodina, který jediný chce a má být uprostřed (Sf 3,5), aby tu zanechal svůj lid (Sf 3,12), chránil jej od zlého (Sf 3,15) a posléze jej i zachránil a spasil (Sf 3,17). Kdo se nedá varovat soudem nad národy (Sf 3,6n), bude sám muset projít očistným soudem, který zničí pyšné, ale zachová třebas chudý pozůstatek Izraele (Sf 3,8-13). Zvěst končí výzvou k chválám Krále Izraele, Hospodina, který je uprostřed svého lidu (Sf 3,17). Závěrečný slib shromáždění a záchrany (Sf 3,19n) se měl naplnit nikoli změněním údělu, tj. návratem z exilu, ale až příchodem Immanuele (Iz 7,14) v NZ.

3. Teologie

Ze zvěsti proroka S. můžeme vysledovat, jak sz. proroctví připravovala cestu deuteronomistické reformě. Proroci připomínali odpovědným představitelům lidu i králům závazky Zákona a tím i odpovědnost za stav náb. a života v zemi a za její budoucnost. Poselství o dni Hospodinově aktualizuje výstrahy Ámosovy (Am 5,18n) a Izajášovy (Iz 2,7nn). Též osudný protiklad pýchy a pokory je znám z dřívějších proroků Ámosa, Izajáše a Micheáše. Jen myšlenka sv. pozůstatku, kral. ostatku, (še'ár) vede ještě hlouběji dělící čáru mezi národem a věřícím společenstvím. Sofonjáš podobně jako Izajáš (Iz 1,27) spojuje Ámosův důraz na ničivý a Ozeášův výchovný a očistný aspekt soudu a doplňuje jej zaslíbením spásy, do níž jsou zahrnuty i cizí národy (Sf 3,9n). Zde jsou patrné stopy exilní kompozice prorockého materiálu (Sf 3,19n), vyzvedávající Hospodinovu suverenitu v soudu i v záchraně, na niž navazuje nz. svědectví.