Jóšijáš
heslo: Jóšijáš
autor: Sláma Petr
předcházející heslo: Jóšeba
následující heslo: Jóšua
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. jó'šíjáhú, řec. iósias, Kral. Joziáš. Hebr. vlastní jméno osobní nejasného významu (snad od kořene '-š-h [kéž] podepře Hospodin
, vyloučena není ani aluze na kořen j-'-š, být zoufalý
).
1. Podle vyprávění v 2Kr 22-23 a v 2Pa 34,33 a zmínek v knize Jr je Jóšijáš syn Amónův ustanoven po násilné smrti svého otce v osmi letech judským králem. Umírá ve věku necelých čtyřiceti let na bitevním poli u Megida, zabit faraónem Nékem. Po něm je nakrátko králem jeho syn Jóachaz, faraón Néko ale namísto něj dosazuje Jóšijášova bratra Eljakíma (Jójakíma). Obě vyprávění hodnotí Jóšijáše veskrze kladně, a to zejména pro náboženskou reformu, kterou provádí po konzultacích s prorokyní Chuldou inspirován knihou Zákona
(sefer ha-Tórá), nalezenou veleknězem Chilkijášem při chrámových rekonstrukcích. Chrám je očištěn od kultických předmětů vztahujících se k Baalovi a Ašeře, zbořeny a znesvěceny jsou všechny mimojeruzalémské svatyně, jejich personál je upálen (zvláště důrazně je to jako naplnění proroctví z 1Kr 13,2 řečeno o svatyni v Bét-elu), slaví se Velikonoce (Pesach). Není jasné, zda popisovaný nález knihy Zákona
souvisí s knihou Dt či jejími literárními předstupni, následná reforma však odpovídá důrazům knihy Dt i ideologii tzv. deuteronomistické dějepravy, svérázné dějinné kompozice shrnující dějiny Izraele od příchodu do země Izraele až do odchodu do babylónského zajetí. Podle biblické chronologie i zmínek o událostech, doložených i mimo Bibli kraloval Jóšijáš ve druhé polovině 7. st. př. n. l. (Nékovo tažení datováno k r. 609 př. n. l.); výslovně zmíněn ale nikde mimo Bibli není.
2. Podle Za 6,10-14 je Jóšijáš syn Sefanjášův jedním z navrátilců z Babylóna, v jehož domě má prorok vyrobit pro velekněze Jóšuu korunu (tiáru) ze stříbra a zlata.