Sofonjáš

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: Sofonjáš

autor: Heryán Miroslav    
       
předcházející heslo: Sófar Naamatský        
následující heslo: socha

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. m. jm. vyskytující se v SZ několikrát: 1) Prorok, syn Kúšiho (Sf 1,1), současník Náhuma a počátků Jeremjáše. 2) Vlivný kněz (ČEP: Sefanjáš), posel krále Sidkijáše k Jeremjášovi (Jr 21,1; 37,3). Byl zřejmě Jeremjášovi nakloněn (Jr 29,24-39), a proto není jmenován mezi těmi, kdo nad prorokem vykonávali rozsudek (Jr 38,1-4). Odsouzen bab. králem k smrti (52,24nn). 3) Chrámový služebník (ČEP: Sefanjáš) ze synů Kehatových (1Pa 6,21). 4) Jméno otce Jóšijáše, jednoho z vlivných navrátilců z exilu (ČEP: Sefanjáš) viz Za 6,10.14. V. t. Sefanjáš.

1. Prorok

Časově první ze tří proroků doby temna, je uvedený nápadně dlouhým rodokmenem, což naznačuje význam rodu. Mohl být pravnukem krále Chizkijáše. Genealogie však může též napravit dojem z podezřelého jména otcova (Kúši= Ethiopan, srv. Am 9,7). Prorokovo jméno (hebr. cefanjá= Hospodin chrání nebo Hospodin ukryl) může naznačovat něco z jeho zvěsti nebo údělu.

Vystoupil za judského krále Jošijáše (639-609 př. n. l.), zřejmě ještě před jeho reformou kultu (2Kr 22n), tedy kolem 630 př. n. l. V zemi ještě vládly zlořády z doby krále Manasesa. Je možné, že měl na reformu vliv svým vystoupením a že na její dodržování dohlížel (Sf 1,4). I o tomto proroku víme jen to, co vyčteme z jeho knihy. Podle podrobných místních údajů (Sf 1,10n) žil v Jeruzalémě.

2. Kniha

zařazená mezi Malé proroky, se dělí na tři části, jež odpovídají zvěsti mnohých proroků: První (1,2 až 2,3) obsahuje zlověsti proti Judsku a Jeruzalému. Druhá (2,4-15) vyhlašuje soud nad národy. Třetí (3,1-20) přináší převážně zaslíbení.

V první části prorok (podobně jako Ámos) vyhlašuje den Hospodinův (Sf 1,7), jenž nebude dnem slávy a vítězství, ale dnem soužení (Sf 1,15). Přijde jako ničivý trest (Sf 1,2n) na rozbujelé pohanství a cizácké vlivy (Sf 1,4-6.8n), zavedené Menašem a Amónem (2Kr 21). Bůh se nesmíří s kořistnictvím kramářů, kteří myslí na svůj blahobyt, neboť neberou vážně Hospodina (Sf 1,10-13). Nikdo se nezajistí před dnem Hospodinovým; jeho temné líčení se stalo předlohou středověkého latinského hymnu Dies irae, dies illa (Sf 1,14-18). Pro pokorné je tento výhled výzvou k hledání spravedlnosti (Sf 2,1-3). Slůvko snad (podobně Am 5,15) chrání před magickým nebo záslužnickým chápáním pokory (Sf 2,3).

Druhá část je zaměřena na pohanské národy, okolní i vzdálené. První výrok je adresován Pelištejcům, kteří v době soudců a prvních králů bývali stálou hrozbou (Sf 2,4-7); další proti Moábu a Amónu (Sf 2,8-11), na nichž se naplní dávné kletby (Dt 23,3n), ale s konečným cílem přivést je k adoraci Hospodina (Sf 2,11). Spojení zlověstí proti Kúšijcům a Ašúru je dáno nejen historickými zkušenostmi s oběma velmocemi – Egyptem a Asýrií – ale i jejich spřízněním podle rodopisů synů Noeho jako potomků Chámových (Gn 10,6nn).

Třetí část prorocké zvěsti (Sf 3,1-13) začíná novou hrozbou vzpurnému městu Jeruzalému, jeho velmožům, chvástavým prorokům a kněžím, znásilňujícím zákon (Sf 3,1-5). Svým postavením uprostřed lidu (Sf 3,3) vytěsňují spravedlivého Hospodina, který jediný chce a má být uprostřed (Sf 3,5), aby tu zanechal svůj lid (Sf 3,12), chránil jej od zlého (Sf 3,15) a posléze jej i zachránil a spasil (Sf 3,17). Kdo se nedá varovat soudem nad národy (Sf 3,6n), bude sám muset projít očistným soudem, který zničí pyšné, ale zachová třebas chudý pozůstatek Izraele (Sf 3,8-13). Zvěst končí výzvou k chválám Krále Izraele, Hospodina, který je uprostřed svého lidu (Sf 3,17). Závěrečný slib shromáždění a záchrany (Sf 3,19n) se měl naplnit nikoli změněním údělu, tj. návratem z exilu, ale až příchodem Immanuele (Iz 7,14) v NZ.

3. Teologie

Ze zvěsti proroka S. můžeme vysledovat, jak sz. proroctví připravovala cestu deuteronomistické reformě. Proroci připomínali odpovědným představitelům lidu i králům závazky Zákona a tím i odpovědnost za stav náb. a života v zemi a za její budoucnost. Poselství o dni Hospodinově aktualizuje výstrahy Ámosovy (Am 5,18n) a Izajášovy (Iz 2,7nn). Též osudný protiklad pýchy a pokory je znám z dřívějších proroků Ámosa, Izajáše a Micheáše. Jen myšlenka sv. pozůstatku, kral. ostatku, (še'ár) vede ještě hlouběji dělící čáru mezi národem a věřícím společenstvím. Sofonjáš podobně jako Izajáš (Iz 1,27) spojuje Ámosův důraz na ničivý a Ozeášův výchovný a očistný aspekt soudu a doplňuje jej zaslíbením spásy, do níž jsou zahrnuty i cizí národy (Sf 3,9n). Zde jsou patrné stopy exilní kompozice prorockého materiálu (Sf 3,19n), vyzvedávající Hospodinovu suverenitu v soudu i v záchraně, na niž navazuje nz. svědectví.