Rodit: Porovnání verzí

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
m (naimportována 1 revize)
Bez shrnutí editace
 
Řádek 7: Řádek 7:
hebr. <span {{Hebr}}>j-l-d</span>, řec. <span {{Rec}}>gennó</span>, někde <span {{Rec}}>tiktó</span> &ndash; označení jedné z přirozených funkcí [[žena|ženy]] (nebo zvířecí samice), tj. vypuzování plodu a jeho plodových obalů z těla matky. Toto rození je v Bibli chápáno doslovně (biologická rovina), někdy však v přeneseném smyslu jako činnost duchovní nebo symbolická.
hebr. <span {{Hebr}}>j-l-d</span>, řec. <span {{Rec}}>gennó</span>, někde <span {{Rec}}>tiktó</span> &ndash; označení jedné z přirozených funkcí [[žena|ženy]] (nebo zvířecí samice), tj. vypuzování plodu a jeho plodových obalů z těla matky. Toto rození je v Bibli chápáno doslovně (biologická rovina), někdy však v přeneseném smyslu jako činnost duchovní nebo symbolická.


1. V biologickém smyslu je rození spjato především s ženou (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sd_13,24 Sd 13,24]</span>), matkou (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_15,10 Jr 15,10]</span>), ale i s vedlejší ženou (kral. ženina) (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_22,24 Gn 22,24]</span>). Užíváno i o zvířatech, medvědicích, laních atp. (např. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_30,39 Gn 30,39]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_14,5 Jr 14,5]</span> aj.). Nerodící žena byla vystavena podezření z Boží nepřízně, ne-li prokletí (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_1,5-11 1S 1,5-11]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_1,48 L 1,48]</span>). Žena, která přiváděla na svět děti, zvl. syny, posilovala životní sílu rodiny, pokračování rodu. V Izraeli sloužila rodící žena k uskutečňování Božích zaslíbení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_17,19 Gn 17,19]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_1,13.31 L 1,13.31]</span>). Porody biblických žen probíhaly většinou lehce (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_1,19 Ex 1,19]</span>), ale byly i výjimky (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_35,16 Gn 35,16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_37,3 Iz 37,3]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_13,13 Oz 13,13]</span>). Žena rodila v podřepu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_4,19 1S 4,19]</span>), někdy s pomocí porodních bab (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_1,15nn Ex 1,15nn]</span>); při porodu nebýval muž přítomen (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_20,15 Jr 20,15]</span>). Při adopci dítěte se porod alespoň napodoboval (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_30,3;_50,23 Gn 30,3; 50,23]</span>). Porodní bolesti byly často chápány jako následek prvotní Boží [[kletba|kletby]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_3,16 Gn 3,16]</span>), i zde však byly výjimky (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_66,7 Iz 66,7]</span>). Po porodu zůstávala žena po určitý čas nábožensko-kulticky nečistou (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_12,2-5 Lv 12,2-5]</span>). V den narození byla odříznuta pupeční šňůra, dítě bylo omyto vodou, potřeno solí a zavinuto do plenek (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ez_16,4nn Ez 16,4nn]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_2,7 L 2,7]</span>). Potrat zaviněný úrazem (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_21,22 Ex 21,22]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_58,9 Ž 58,9]</span>) byl pokládán za neštěstí (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jb_3,16 Jb 3,16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Kaz_6,3 Kaz 6,3]</span> aj.), nikoli však za osudové [[znamení]] jako u [[pohan|pohanů]]. Neplodnost byla považována za projev Božího soudu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_1,5nn 1S 1,5nn]</span>). Teprve narození syna vedlo k plné úctě k matce (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_1,6nn 1S 1,6nn]</span>; srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_16,4;_30,1n Gn 16,4; 30,1n]</span>). Někde slouží biologický porod jako podloží bibl. zvěstování ve smyslu duchovně symbolickém. Tak znamení dané [[Achaz|Achazovi]]: <q>Hle, dívka počne a porodí syna...</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_7,14 Iz 7,14]</span>); tento syn mladé ženy (hebr. <span {{Hebr}}>`almá</span>, v LXX však <span {{Rec}}>parthenos</span> panna) nastolí základní obrat v dějinách izr. lidu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_7,10-17 Iz 7,10-17]</span>, srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_9,5 Iz 9,5]</span>). Nz. křesťané vztáhli toto sz. místo na narození Ježíše (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_2,1-20 L 2,1-20]</span>). Nábož. kvalitu ženských porodů v Bibli ilustruje skutečnost, že dítěti (zvl. synovi) bylo uděleno [[jméno]] zvěstného obsahu (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_4,1n Gn 4,1n]</span> aj.) a že některá z nejvýznamnějších jmen tvoří nejen rodopisnou, nýbrž i zvěstnou osnovu jmenných seznamů (hebr. <span {{Hebr}}>tólédót</span> &ndash; např. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_5 Gn 5]</span> aj.).
'''1. V biologickém smyslu''' je rození spjato především s ženou (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sd_13,24 Sd 13,24]</span>), matkou (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_15,10 Jr 15,10]</span>), ale i s vedlejší ženou (kral. ženina) (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_22,24 Gn 22,24]</span>). Užíváno i o zvířatech, medvědicích, laních atp. (např. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_30,39 Gn 30,39]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_14,5 Jr 14,5]</span> aj.). Nerodící žena byla vystavena podezření z Boží nepřízně, ne-li prokletí (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_1,5-11 1S 1,5-11]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_1,48 L 1,48]</span>). Žena, která přiváděla na svět děti, zvl. syny, posilovala životní sílu rodiny, pokračování rodu. V Izraeli sloužila rodící žena k uskutečňování Božích zaslíbení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_17,19 Gn 17,19]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_1,13.31 L 1,13.31]</span>). Porody biblických žen probíhaly většinou lehce (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_1,19 Ex 1,19]</span>), ale byly i výjimky (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_35,16 Gn 35,16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_37,3 Iz 37,3]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_13,13 Oz 13,13]</span>). Žena rodila v podřepu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_4,19 1S 4,19]</span>), někdy s pomocí porodních bab (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_1,15nn Ex 1,15nn]</span>); při porodu nebýval muž přítomen (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_20,15 Jr 20,15]</span>). Při adopci dítěte se porod alespoň napodoboval (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_30,3;_50,23 Gn 30,3; 50,23]</span>). Porodní bolesti byly často chápány jako následek prvotní Boží [[kletba|kletby]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_3,16 Gn 3,16]</span>), i zde však byly výjimky (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_66,7 Iz 66,7]</span>). Po porodu zůstávala žena po určitý čas nábožensko-kulticky nečistou (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_12,2-5 Lv 12,2-5]</span>). V den narození byla odříznuta pupeční šňůra, dítě bylo omyto vodou, potřeno solí a zavinuto do plenek (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ez_16,4nn Ez 16,4nn]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_2,7 L 2,7]</span>). Potrat zaviněný úrazem (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_21,22 Ex 21,22]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_58,9 Ž 58,9]</span>) byl pokládán za neštěstí (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jb_3,16 Jb 3,16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Kaz_6,3 Kaz 6,3]</span> aj.), nikoli však za osudové [[znamení]] jako u [[pohan|pohanů]]. Neplodnost byla považována za projev Božího soudu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_1,5nn 1S 1,5nn]</span>). Teprve narození syna vedlo k plné úctě k matce (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_1,6nn 1S 1,6nn]</span>; srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_16,4;_30,1n Gn 16,4; 30,1n]</span>). Někde slouží biologický porod jako podloží bibl. zvěstování ve smyslu duchovně symbolickém. Tak znamení dané [[Achaz|Achazovi]]: <q>Hle, dívka počne a porodí syna...</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_7,14 Iz 7,14]</span>); tento syn mladé ženy (hebr. <span {{Hebr}}>`almá</span>, v LXX však <span {{Rec}}>parthenos</span> panna) nastolí základní obrat v dějinách izr. lidu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_7,10-17 Iz 7,10-17]</span>, srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_9,5 Iz 9,5]</span>). Nz. křesťané vztáhli toto sz. místo na narození Ježíše (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_2,1-20 L 2,1-20]</span>). Nábož. kvalitu ženských porodů v Bibli ilustruje skutečnost, že dítěti (zvl. synovi) bylo uděleno [[jméno]] zvěstného obsahu (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_4,1n Gn 4,1n]</span> aj.) a že některá z nejvýznamnějších jmen tvoří nejen rodopisnou, nýbrž i zvěstnou osnovu jmenných seznamů (hebr. <span {{Hebr}}>tólédót</span> &ndash; např. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_5 Gn 5]</span> aj.).


2. Někdy je pojmu rodit užito přeneseně, teologicky. Např. v tzv. soudních scénách zvl. u proroků: kvílení rodičky připomínají hrůzy Božího soudu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mi_4,9 Mi 4,9]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_22,23 Jr 22,23]</span> aj.). Nebo jsou dětem některých sz. proroků přidělena symbolická jména. To přináleží například k problematice knihy [[Ozeáš]] (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_1,2nn Oz 1,2nn]</span> aj.). Prorok tu bojuje proti porodním ritům k poctě Baalově (srv. <span {{Hebr}}>j-l-d</span> <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_1,3.6 Oz 1,3.6]</span>). Budoucnost Izraele ohlašují zase jména synů [[Izajáš|Izajášových]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_8,1-4 Iz 8,1-4]</span>). Metaforicky se používá výrazu rodit pro vztah mezi Hospodinem a jeho lidem, Bůh zde počíná a přivádí na svět Izraele (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_11,12 Nu 11,12]</span>, srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_32,18 Dt 32,18]</span>). Také Jeruzalém (dcera sijónská) duchovně rodí své syny (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_66,8 Iz 66,8]</span>). Pavel zplodil Evangeliem křesťany v Korintu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_4,15 1K 4,15]</span>). Obrazné užití slovesa rodit najdeme též ve zvěsti proroků (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_55,10 Iz 55,10]</span>) i v pásmu mudroslovném (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jb_38,28 Jb 38,28]</span>). Hodné pozoru je též užití kultické a právní, např. v tzv. královských [[žalm|Žalmech]] (Hospodin <q>rodí</q> svého <q>syna</q> &ndash; tj. krále, <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_2,7 Ž 2,7]</span>). V okolních přírodních kultech byla plodnost nejvyšší hodnotou. Rození biblických žen s tím nesmělo mít nic společného. Přesto slyšíme radostné slovo o lidském plození a množení se (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,28 Gn 1,28]</span>).
'''2.''' Někdy je pojmu rodit užito '''přeneseně, teologicky'''. Např. v tzv. soudních scénách zvl. u proroků: kvílení rodičky připomínají hrůzy Božího soudu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mi_4,9 Mi 4,9]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_22,23 Jr 22,23]</span> aj.). Nebo jsou dětem některých sz. proroků přidělena symbolická jména. To přináleží například k problematice knihy [[Ozeáš]] (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_1,2nn Oz 1,2nn]</span> aj.). Prorok tu bojuje proti porodním ritům k poctě Baalově (srv. <span {{Hebr}}>j-l-d</span> <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_1,3.6 Oz 1,3.6]</span>). Budoucnost Izraele ohlašují zase jména synů [[Izajáš|Izajášových]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_8,1-4 Iz 8,1-4]</span>). Metaforicky se používá výrazu rodit pro vztah mezi Hospodinem a jeho lidem, Bůh zde počíná a přivádí na svět Izraele (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_11,12 Nu 11,12]</span>, srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_32,18 Dt 32,18]</span>). Také Jeruzalém (dcera sijónská) duchovně rodí své syny (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_66,8 Iz 66,8]</span>). Pavel zplodil Evangeliem křesťany v Korintu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_4,15 1K 4,15]</span>). Obrazné užití slovesa rodit najdeme též ve zvěsti proroků (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_55,10 Iz 55,10]</span>) i v pásmu mudroslovném (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jb_38,28 Jb 38,28]</span>). Hodné pozoru je též užití kultické a právní, např. v tzv. královských [[žalm|Žalmech]] (Hospodin <q>rodí</q> svého <q>syna</q> &ndash; tj. krále, <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_2,7 Ž 2,7]</span>). V okolních přírodních kultech byla plodnost nejvyšší hodnotou. Rození biblických žen s tím nesmělo mít nic společného. Přesto slyšíme radostné slovo o lidském plození a množení se (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,28 Gn 1,28]</span>).
[[Kategorie: společnost, rodina]]
[[Kategorie: společnost, rodina]]
[[Kategorie: společnost, vztahy]]
[[Kategorie: společnost, vztahy]]


[[Kategorie: Balabán Milan (autor)]]
[[Kategorie: Balabán Milan (autor)]]

Aktuální verze z 19. 12. 2023, 18:00

heslo: rodit

autor: Balabán Milan    
       
předcházející heslo: rodina        
následující heslo: rodokmen

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. j-l-d, řec. gennó, někde tiktó – označení jedné z přirozených funkcí ženy (nebo zvířecí samice), tj. vypuzování plodu a jeho plodových obalů z těla matky. Toto rození je v Bibli chápáno doslovně (biologická rovina), někdy však v přeneseném smyslu jako činnost duchovní nebo symbolická.

1. V biologickém smyslu je rození spjato především s ženou (Sd 13,24), matkou (Jr 15,10), ale i s vedlejší ženou (kral. ženina) (Gn 22,24). Užíváno i o zvířatech, medvědicích, laních atp. (např. Gn 30,39; Jr 14,5 aj.). Nerodící žena byla vystavena podezření z Boží nepřízně, ne-li prokletí (1S 1,5-11; L 1,48). Žena, která přiváděla na svět děti, zvl. syny, posilovala životní sílu rodiny, pokračování rodu. V Izraeli sloužila rodící žena k uskutečňování Božích zaslíbení (Gn 17,19; L 1,13.31). Porody biblických žen probíhaly většinou lehce (Ex 1,19), ale byly i výjimky (Gn 35,16; Iz 37,3; Oz 13,13). Žena rodila v podřepu (1S 4,19), někdy s pomocí porodních bab (Ex 1,15nn); při porodu nebýval muž přítomen (Jr 20,15). Při adopci dítěte se porod alespoň napodoboval (Gn 30,3; 50,23). Porodní bolesti byly často chápány jako následek prvotní Boží kletby (Gn 3,16), i zde však byly výjimky (Iz 66,7). Po porodu zůstávala žena po určitý čas nábožensko-kulticky nečistou (Lv 12,2-5). V den narození byla odříznuta pupeční šňůra, dítě bylo omyto vodou, potřeno solí a zavinuto do plenek (Ez 16,4nn; L 2,7). Potrat zaviněný úrazem (srv. Ex 21,22; Ž 58,9) byl pokládán za neštěstí (Jb 3,16; Kaz 6,3 aj.), nikoli však za osudové znamení jako u pohanů. Neplodnost byla považována za projev Božího soudu (1S 1,5nn). Teprve narození syna vedlo k plné úctě k matce (1S 1,6nn; srv. Gn 16,4; 30,1n). Někde slouží biologický porod jako podloží bibl. zvěstování ve smyslu duchovně symbolickém. Tak znamení dané Achazovi: Hle, dívka počne a porodí syna... (Iz 7,14); tento syn mladé ženy (hebr. `almá, v LXX však parthenos panna) nastolí základní obrat v dějinách izr. lidu (Iz 7,10-17, srv. Iz 9,5). Nz. křesťané vztáhli toto sz. místo na narození Ježíše (L 2,1-20). Nábož. kvalitu ženských porodů v Bibli ilustruje skutečnost, že dítěti (zvl. synovi) bylo uděleno jméno zvěstného obsahu (srv. Gn 4,1n aj.) a že některá z nejvýznamnějších jmen tvoří nejen rodopisnou, nýbrž i zvěstnou osnovu jmenných seznamů (hebr. tólédót – např. Gn 5 aj.).

2. Někdy je pojmu rodit užito přeneseně, teologicky. Např. v tzv. soudních scénách zvl. u proroků: kvílení rodičky připomínají hrůzy Božího soudu (Mi 4,9; Jr 22,23 aj.). Nebo jsou dětem některých sz. proroků přidělena symbolická jména. To přináleží například k problematice knihy Ozeáš (srv. Oz 1,2nn aj.). Prorok tu bojuje proti porodním ritům k poctě Baalově (srv. j-l-d Oz 1,3.6). Budoucnost Izraele ohlašují zase jména synů Izajášových (Iz 8,1-4). Metaforicky se používá výrazu rodit pro vztah mezi Hospodinem a jeho lidem, Bůh zde počíná a přivádí na svět Izraele (Nu 11,12, srv. Dt 32,18). Také Jeruzalém (dcera sijónská) duchovně rodí své syny (Iz 66,8). Pavel zplodil Evangeliem křesťany v Korintu (1K 4,15). Obrazné užití slovesa rodit najdeme též ve zvěsti proroků (Iz 55,10) i v pásmu mudroslovném (Jb 38,28). Hodné pozoru je též užití kultické a právní, např. v tzv. královských Žalmech (Hospodin rodí svého syna – tj. krále, Ž 2,7). V okolních přírodních kultech byla plodnost nejvyšší hodnotou. Rození biblických žen s tím nesmělo mít nic společného. Přesto slyšíme radostné slovo o lidském plození a množení se (Gn 1,28).