Rodina
heslo: rodina
autor: Chalupa Petr
předcházející heslo: rodiče
následující heslo: rodit
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
rodina je v biblickém prostředí základem společnosti. V hebrejštině je více slov, která bychom mohli překládat pojmem rodina (např. mišpáchá, pro kterou je obsahově vhodnější překlad rod
, neboť zahrnuje široce rozvětvenou rodinu). Českému výrazu rodina však nejlépe odpovídá hebr. bét 'áv (doslova: dům otce, otcovský dům – odtud řec. oíkos, oikia). Biblické pojetí rodiny je vesměs patriarchální. Otci jako vlastníkovi
náleželi všichni, kdo v domě žili – ženy, děti, příbuzní, služebnictvo. Otec zastupoval rodinu na veřejnosti, také v ní vykonával kněžské funkce (Ex 12,3; 1S 1,4). Rodina byla chráněna třemi zásadami desatera: požadavkem úcty k rodičům, zákazem cizoložství a obhajobou její hospodářské základny, kterou byl obvykle dědičný díl půdy (Ex 20,12.14.17). V případě hospodářských obtíží byla povinností solidarita mezi členy rodiny, např. vykoupení dlužníka z otroctví (Lv 25,25nn). Velký počet dětí v rodině byl znakem Božího požehnání (Gn 15,5; 16,10; 22,17; 26,4). Neplodnost byla pokládána za zkoušku (Gn 16,2; 30,2; 1S 1,5) nebo trest (Gn 20,18). Jestliže muž zemřel bez potomka, nastupovala instituce tzv. levirátního manželství: Bratr zemřelého si měl vzít za manželku ovdovělou ženu a zplodit svému bratru syna (Gn 38; Dt 25,5-10). Výchova dětí v rodině je povinností rodičů (Sír 30,1-13), neodlučně k ní patří výchova náboženská (Ex 10,2; 12,26n; 13,8; Dt 4,9; 6,7nn; 32,7.46). Ježíš vyrostl v židovské rodině (L 2,21-24.51n). Mnoha body své nauky navazuje na požadavky zákona, týkající se rodiny: Odmítá cizoložství (Mt 5,27-30) a rozluku (Mt 5,31n; 19,3). Podporuje péči o staré rodiče (Mk 7,9-13). Požadavky Otce (L 2,49) a následování však mají přednost před rodinnými vazbami (Mt 10,21.35n). V Pavlových a pavlovských listech se často hovoří o problémech v rodinách. Týkají se vzájemného vztahu manželů (1K 7,14.35; Ef 5,21-33; Ko 3,18n), vztahu mezi rodiči a dětmi (Ef 6,1-4; Ko 3,20n; 1Tm 5,4.8.10.14.16; Tt 2,4-6), také vztahu mezi pány a otroky (Ef 6,5-9; Ko 3,22-4,1; 1Tm 6,1-2; Tt 2,9-10; Fm 16). V přeneseném smyslu bývá církev nazývána rodinou. První křesťané se scházívali po domech
, tedy v rodinách (Ř 16,5; 1K 16,19; Ko 4,15; Fm 2). Především však už nebyli cizinci a přistěhovalci, ale členy Boží rodiny
(Ef 2,19n). V. t. svatba.