Preexistence
heslo: preexistence
autor: Roskovec Jan
předcházející odkazové heslo: predestinace
předcházející heslo: pražit
následující odkazové heslo: presbyter
následující heslo: prchlivost
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
výpověď křesťanské věrouky, vyjadřující jedinečnost vztahu Ježíše Krista k Bohu.
1. Myšlenka Kristovy p. je důsledkem přesvědčení, že Ježíš je nositelem Božího sebesdělení v dějinách (v. t. zjevení), a že tedy jeho vztah k Bohu nebyl navazován až v průběhu jeho lidského života, nýbrž že v jeho životním příběhu došlo vrcholného vyjádření to, čím Bůh vždycky byl. Kristův pozemský život je pak chápán jako Boží příchod k lidem, jeho vtělení
(inkarnace).
2. Představu existence předcházející narození člověka umožňuje např. platónské pojetí duše, která je vlastním, na těle nezávislým nositelem bytí. Tím bylo pozdější utváření učení o p. významně ovlivněno, nelze však přehlédnout jeho předpoklady v biblické tradici a jejím svědectví o Bohu. Jedním z nich je přesvědčení, nejvýrazněji vyjádřené v Jr 1,5, že i konkrétnímu lidskému životu předchází Boží rozhodnutí, podobně jako předcházelo celému jeho dílu stvoření. Bibličtí svědkové uvažují také o existenci různých nadzemských bytostí (např. andělů, jež není omezena pozemskou časovostí (Jb 38,6n; Ž 19,2; 29,2; 148,2n). Zvláštním případem jsou tu úvahy o (Boží) moudrosti, které ji líčí jako hypostazovanou bytost, jakési ztělesnění Boží mysli, zejména Božího stvořitelského plánu: Př 1,20nn; 8-9; Jb 28,20-28; Sir 24; Mdr 7,21-8,9; srv. též 1K 2,7. Filón Alexandrijský propojil tento motiv s řeckým filosofickým (zvláště stoickým) konceptem slova
(logu), označujícím smysluplné uspořádání jsoucna. V některých raněžidovských spisech se objevují vize eschatologického zachránce, kterého Bůh předem (již před stvořením světa) přichystal a jehož charakteristika zahrnuje také rysy Boží moudrosti: tak zvl. 1Hen 39,6n (Vyvolený
); 1Hen 46,1-3; 48,1-3.6; 62,7 (Syn člověka
); srv. 4Ezd 12,32.
3. V NZ se výpovědi navozující představu Kristovy p. objevují již v Pavlových dopisech. Ve Fp 2,6-11 Pavel uvádí (nejspíše jako citát staršího textu) hymnické vyznání o Kristu, které líčí vyvýšení toho, který se ponížil, ačkoli původně byl způsobem bytí roven Bohu
. Vlastní Pavlovou formulací je 2K 8,9, kde také charakterizuje Kristův pozemský život završený ukřižováním jako výsledek změny stavu: byl bohatý, ale ... stal se chudým
. Na představu p. lze usuzovat i z 1K 8,6, kde je výpověď o Kristu v paralele s výpovědí o Bohu a jeho stvořitelském díle (Bůh Otec, od něhož je všecko ... Pán Ježíš Kristus, skrze něhož je všecko
). Nejvýrazněji o p. – ve spojení s inkarnací – mluví úvodní hymnus Janova evangelia (J 1,1-18), který Ježíše Krista představuje jako slovo
(ř. logos), které bylo na počátku
(v. 1) a stalo se tělem
(v. 14). Kristova p. je pak v J naznačena vícekrát (J 1,30; 3,13; 8,23.58; 17,5). P. předpokládají také další formulace, které Ježíšův příběh charakterizují jako zjevení
Boha (1Tm 3,16), případně Krista prohlašují také za prostředníka stvoření
, tedy toho, v němž se odhaluje, co je smyslem lidské existence (Ko 1,15; Ef 1,4; Žd 1,2n).
4. Apokryfní EvTom obsahuje v logiu 19 výrok, který blahoslaví toho, kdo byl dříve, než vznikl
, tedy zřejmě gnostika (gnóze), který dospěl k poznání vlastní p.