Juda: Porovnání verzí
m (naimportována 1 revize) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 8: | Řádek 8: | ||
}} | }} | ||
hebr. <span {{Hebr}}>j<sup>e</sup>húdá</span>, řec. <span {{Rec}}>iúdas</span>, vlastní jm. osoby a kmene (ČEP: <q>Judovci</q>), jakož i území a polit. útvaru (pro ně čeština odlišuje: [[Judsko, judský|Judsko]]; tak již řec. <span {{Rec}}>iúdaia</span>); též označení lidu, polit. a náb. komunity <q>Judejců</q>. Etym. hebr. jména je sporná, stejně jako otázka, zda se původně jedná o jm. osobní či místní. Tradiční odvození od kořene <span {{Hebr}}>j-d-h</span> <q>chválit</q> je druhotné (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_29,35;_49,8 Gn 29,35; 49,8]</span>); jednou z možností je odvození od kořene <span {{Hebr}}>h-w-d</span> <q>být vyvýšený, vznešený</q>. (srv. <span {{Hebr}}>hód</span> <q>majestát</q>, <q>[respekt budící] důstojnost</q> <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Abk_3,3 Abk 3,3]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Za_6,3 Za 6,3]</span> aj.). Nejstarší mimobibl. doklady jména obsahují [[ostraka]] z Aradu (8. st.) a nápisy z Chirbet Bet Lei (7. st.). Podoba jm. v mimobibl. pramenech je obvykle <span {{Hebr}}>jhd</span> či <span {{Hebr}}>jhwd</span> <q>Jehúd</q>, s koncovkou <q>-á</q> jednoznačně až v pozdní době (hel. mince, 3. st.). | hebr. <span {{Hebr}}>j<sup>e</sup>húdá</span>, řec. <span {{Rec}}>iúdas</span>, vlastní jm. osoby a kmene (ČEP: <q>Judovci</q>), jakož i území a polit. útvaru (pro ně čeština odlišuje: [[Judsko, judský|Judsko]]; tak již řec. <span {{Rec}}>iúdaia</span>); též označení lidu, polit. a náb. komunity <q>Judejců</q>. Etym. hebr. jména je sporná, stejně jako otázka, zda se původně jedná o jm. osobní či místní. Tradiční odvození od kořene <span {{Hebr}}>j-d-h</span> <q>chválit</q> je druhotné (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_29,35;_49,8 Gn 29,35; 49,8]</span>); jednou z možností je odvození od kořene <span {{Hebr}}>h-w-d</span> <q>být vyvýšený, vznešený</q>. (srv. <span {{Hebr}}>hód</span> <q>majestát</q>, <q>[respekt budící] důstojnost</q> <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Abk_3,3 Abk 3,3]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Za_6,3 Za 6,3]</span> aj.). Nejstarší mimobibl. doklady jména obsahují [[ostraka]] z Aradu (8. st.) a nápisy z Chirbet Bet Lei (7. st.). Podoba jm. v mimobibl. pramenech je obvykle <span {{Hebr}}>jhd</span> či <span {{Hebr}}>jhwd</span> <q>Jehúd</q>, s koncovkou <q>-á</q> jednoznačně až v pozdní době (hel. mince, 3. st.). | ||
<div class="noautonum">__TOC__</div> | |||
1. | == 1. osoba == | ||
1.1 J., syn Jákoba a Ley (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_29,35 Gn 29,35]</span>), jeden z dvanácti <q>synů Jákoba/Izraele</q>, ''eponym'' stejnojmenného kmene (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_49,1n Gn 49,1n]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_1,1n Ex 1,1n]</span>). V praoteckých příbězích i genealogiích (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_35,23 Gn 35,23]</span>) je sice až čtvrtým v pořadí synů Ley (po Rúbenovi, Šimeónovi a Lévim), nicméně mu připadá výsadní postavení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_44,14.18;_46,28 Gn 44,14.18; 46,28]</span> aj.) a je spojován s motivy vlády a atributy královskými (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_49,8-12 Gn 49,8-12]</span>). Královská linie rodu Davidova je navázána přes pramatku Támar (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_38 Gn 38]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Rt_4,18-22 Rt 4,18-22]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pa_2,5.9 1Pa 2,5.9]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_1,3 Mt 1,3]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_3,33 L 3,33]</span>; pro král. symboliku emblémového zvířete lva viz též <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Zj_5,5 Zj 5,5]</span>). | 1.1 J., syn Jákoba a Ley (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_29,35 Gn 29,35]</span>), jeden z dvanácti <q>synů Jákoba/Izraele</q>, ''eponym'' stejnojmenného kmene (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_49,1n Gn 49,1n]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_1,1n Ex 1,1n]</span>). V praoteckých příbězích i genealogiích (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_35,23 Gn 35,23]</span>) je sice až čtvrtým v pořadí synů Ley (po Rúbenovi, Šimeónovi a Lévim), nicméně mu připadá výsadní postavení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_44,14.18;_46,28 Gn 44,14.18; 46,28]</span> aj.) a je spojován s motivy vlády a atributy královskými (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_49,8-12 Gn 49,8-12]</span>). Královská linie rodu Davidova je navázána přes pramatku Támar (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_38 Gn 38]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Rt_4,18-22 Rt 4,18-22]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pa_2,5.9 1Pa 2,5.9]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_1,3 Mt 1,3]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_3,33 L 3,33]</span>; pro král. symboliku emblémového zvířete lva viz též <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Zj_5,5 Zj 5,5]</span>). | ||
Řádek 49: | Řádek 48: | ||
1.14 [[Judas Galilejský]]. | 1.14 [[Judas Galilejský]]. | ||
2. | == 2. kmen, společenství == | ||
2.1 Jméno ''kmene'' vzniklého z místních klanů v horské oblasti mezi Betlémem a Chebrónem (viz [[kmen]]): <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_7,16n Joz 7,16n]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_12,20 1Kr 12,20]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_17,18 2Kr 17,18]</span>. V bibl. tradici jsou izr. <q>kmeny</q> těsně vázány na postavy svých eponymů (viz výše, odst. 1.1), takže se kmenové společenství označuje jak plurálovým <q>synové Judovi</q> (hebr. <span {{Hebr}}>b<sup>e</sup>né j<sup>e</sup>húdá</span>; ČEP <q>''Judovci''</q>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_1,26;_10,14 Nu 1,26; 10,14]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_15,1.63;_18,11 Joz 15,1.63; 18,11]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sd_1,8.16 Sd 1,8.16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Neh_11,4 Neh 11,4]</span> aj.) či <q>muži judští</q> (hebr. <span {{Hebr}}>'anšé j<sup>e</sup>húdá</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_1,9 1Kr 1,9]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ezd_10,9 Ezd 10,9]</span>), tak jen absolutním <q>J.</q> v sg. (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sd_1,3.10 Sd 1,3.10]</span> aj.; podobně se užívá jméno Jákob i jména ostatních dvanácti izr. kmenů, zejména Josef a Efrajim). Popis území kmene J. podle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_15 Joz 15]</span> nejspíše odpovídá topografickým danostem pozdní doby královské (éry Chizkijáše či Jóšijáše; viz [[Judsko, judský|Judsko]]). | 2.1 Jméno ''kmene'' vzniklého z místních klanů v horské oblasti mezi Betlémem a Chebrónem (viz [[kmen]]): <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_7,16n Joz 7,16n]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_12,20 1Kr 12,20]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_17,18 2Kr 17,18]</span>. V bibl. tradici jsou izr. <q>kmeny</q> těsně vázány na postavy svých eponymů (viz výše, odst. 1.1), takže se kmenové společenství označuje jak plurálovým <q>synové Judovi</q> (hebr. <span {{Hebr}}>b<sup>e</sup>né j<sup>e</sup>húdá</span>; ČEP <q>''Judovci''</q>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_1,26;_10,14 Nu 1,26; 10,14]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_15,1.63;_18,11 Joz 15,1.63; 18,11]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sd_1,8.16 Sd 1,8.16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Neh_11,4 Neh 11,4]</span> aj.) či <q>muži judští</q> (hebr. <span {{Hebr}}>'anšé j<sup>e</sup>húdá</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_1,9 1Kr 1,9]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ezd_10,9 Ezd 10,9]</span>), tak jen absolutním <q>J.</q> v sg. (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sd_1,3.10 Sd 1,3.10]</span> aj.; podobně se užívá jméno Jákob i jména ostatních dvanácti izr. kmenů, zejména Josef a Efrajim). Popis území kmene J. podle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_15 Joz 15]</span> nejspíše odpovídá topografickým danostem pozdní doby královské (éry Chizkijáše či Jóšijáše; viz [[Judsko, judský|Judsko]]). | ||
Řádek 70: | Řádek 69: | ||
[[Kategorie: Prudký Martin (autor)]] | [[Kategorie: Prudký Martin (autor)]] | ||
Aktuální verze z 15. 12. 2023, 20:33
heslo: Juda
autor: Prudký Martin
předcházející odkazové heslo: jubilejní rok
předcházející odkazové heslo: Jubilejí kniha
předcházející heslo: Júbal
následující heslo: Juda Makabejský
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. jehúdá, řec. iúdas, vlastní jm. osoby a kmene (ČEP: Judovci
), jakož i území a polit. útvaru (pro ně čeština odlišuje: Judsko; tak již řec. iúdaia); též označení lidu, polit. a náb. komunity Judejců
. Etym. hebr. jména je sporná, stejně jako otázka, zda se původně jedná o jm. osobní či místní. Tradiční odvození od kořene j-d-h chválit
je druhotné (Gn 29,35; 49,8); jednou z možností je odvození od kořene h-w-d být vyvýšený, vznešený
. (srv. hód majestát
, [respekt budící] důstojnost
Abk 3,3; Za 6,3 aj.). Nejstarší mimobibl. doklady jména obsahují ostraka z Aradu (8. st.) a nápisy z Chirbet Bet Lei (7. st.). Podoba jm. v mimobibl. pramenech je obvykle jhd či jhwd Jehúd
, s koncovkou -á
jednoznačně až v pozdní době (hel. mince, 3. st.).
1. osoba
1.1 J., syn Jákoba a Ley (Gn 29,35), jeden z dvanácti synů Jákoba/Izraele
, eponym stejnojmenného kmene (srv. Gn 49,1n; Ex 1,1n). V praoteckých příbězích i genealogiích (Gn 35,23) je sice až čtvrtým v pořadí synů Ley (po Rúbenovi, Šimeónovi a Lévim), nicméně mu připadá výsadní postavení (Gn 44,14.18; 46,28 aj.) a je spojován s motivy vlády a atributy královskými (Gn 49,8-12). Královská linie rodu Davidova je navázána přes pramatku Támar (Gn 38; Rt 4,18-22; 1Pa 2,5.9; Mt 1,3 a L 3,33; pro král. symboliku emblémového zvířete lva viz též Zj 5,5).
Další bibl. postavy téhož jména:
a) SZ:
Všechny osoby jsou z éry exilu a poexilní obnovy, kdy se J. v novém kontextu stává vyznavačským jménem (podobně řada teoforních jmen). Nápadná je obliba tohoto jména v lévitském prostředí.
1.2 Benjamínovec, jeden z hlavních dozorců nad Jeruzalémem při poexilním osídlení Jeruzaléma (Neh 11,9).
1.3 Lévita, jeden z navrátilých exulantů za Zerubábele (Neh 12,8; možná totožný s Hódavjášem v Ezd 2,40 (srv. Ezd 3,9).
1.4 Lévita, jeden z těch, kdo se při poexilní očistě zavázali propustit svou ženu-cizinku (Ezd 10,23).
1.5 Kněz či lévita (Neh 12,34).
1.6 Lévita, zpěvák a hudebník (Neh 12,36).
b) dtkan. spisy:
1.7 Juda Makabejský (1Ma 2,4; 1Ma 3,1n).
c) NZ:
1.8 Kromě J., syna Jákobova (L 3,33) ještě další dvě osoby téhož jména v Ježíšově rodokmenu L 3,26.30 (oproti tomu Mt 1,2-3).
1.9 J., bratr Ježíšův podle Mt 13,55 a Mk 6,3. Táž postava se patrně míní také v Ju 1,1.
1.10 J. [syn] Jákobův, jeden z Ježíšových učedníků (L 6,16; Sk 1,13. V seznamech učedníků uváděn pouze v lukášovských spisech; míněn zřejmě také v J 14,22).
1.11 Jidáš Iškariotský (Mt 10,4 aj.).
1.12 J., žid. resident v Damašku, u něhož pobýval Saul/Pavel (Sk 9,11).
1.13 J., řečený Barsabáš, jeden z poslů jeruzalémské církve vyslaných podle Sk 15,22n do Antiochie (Barsabas).
1.14 Judas Galilejský.
2. kmen, společenství
2.1 Jméno kmene vzniklého z místních klanů v horské oblasti mezi Betlémem a Chebrónem (viz kmen): Joz 7,16n; 1Kr 12,20; 2Kr 17,18. V bibl. tradici jsou izr. kmeny
těsně vázány na postavy svých eponymů (viz výše, odst. 1.1), takže se kmenové společenství označuje jak plurálovým synové Judovi
(hebr. bené jehúdá; ČEP Judovci
; Nu 1,26; 10,14; Joz 15,1.63; 18,11; Sd 1,8.16; Neh 11,4 aj.) či muži judští
(hebr. 'anšé jehúdá; 1Kr 1,9; Ezd 10,9), tak jen absolutním J.
v sg. (Sd 1,3.10 aj.; podobně se užívá jméno Jákob i jména ostatních dvanácti izr. kmenů, zejména Josef a Efrajim). Popis území kmene J. podle Joz 15 nejspíše odpovídá topografickým danostem pozdní doby královské (éry Chizkijáše či Jóšijáše; viz Judsko).
Mimořádný význam pokolení J.
pro bibl. tradici souvisí s vazbou na královské tradice davidovské dynastie, na roli Jeruzaléma a na obnovu poexilní komunity Izraele
z navrátivších se Judejců. Tento význam je vyjádřen již v Gn 49,8-12 a v řadě dalších sz. i nz. textů (Ž 78,68; Mi 5,1; Žd 7,14; Zj 5,5).
2.2. Označení lidu žijícího na území Judska, Judejci
, judský lid
, přeneseně též instituce jeho samosprávy, mj. v podvojném výrazu Izrael a Juda
(var. Josef a Juda
či Efrajim a Juda
) jako označení severního a jižního království či jejich polit. a kult. komunit (1S 18,16; 2S 5,5; Iz 11,13; Jr 30,3; Jr 51,5). V tomto smyslu se užívá též termín dům Judův/judský
(hebr. bét jehúdá; 2S 2,4.7.11; 12,8; 1Kr 12,21; Iz 37,31; Ez 9,9; Oz 12,1 aj.).
Zejména ve zvěstování proroků označuje J. (případně v podvojných variantách (Izrael a Juda
) dílčí celek obce lidu Hospodinova, a to jak v kontextu odsuzování nepravostí a hrozeb soudem (Oz 5,9-15; 8,14; Jr 3,8-10), tak v zaslíbeních nápravy a obnovy (Iz 65,9; Jr 31,31).
Jako označení komunity se termín J. užívá jak v poměrech předexilních (1S 18,16; 2S 5,5; 1Kr 5,5; Jr 7,2), tak exilních (Pl 1,3; Jr 30,3) i poexilních (Neh 13,12; Za 2,2.4.16).
V některých spisech SZ se pro kolektivní význam již užívá později běžnější tvar (pl.) jehúdím (řec. hoi iúdaioi), Judejci
(např. 2Kr 16,6; 25,25; Neh 1,2 aj.); v poexilním kontextu bývá tento tvar někdy již ve SZ překládán také výrazem Židé
, jak je to běžné v textech pozdější doby a v NZ (Ezd 4,12; Est 3,6.10.13; 1Ma 11,49n; Mt 2,2; Mk 7,3; J 1,19; Sk 2,5.11.14 aj.).
V. t. Judsko, judský (území kmene, správní a státní útvary), Žid.