Petr: Porovnání verzí
ebs>Moravec Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 6: | Řádek 6: | ||
}} | }} | ||
řec. <span {{Rec}}>petros</span>. Nejobvyklejší a v NZ i nejčastější (celkem 156x) pojmenování Ježíšova [[učedník|učedníka]], který je v seznamech dvanácti [[apoštol|apoštolů]] uveden vždy na prvním místě (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_3,16 Mk 3,16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_10,2 Mt 10,2]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_6,14 L 6,14]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_1,13 Sk 1,13]</span>). | řec. <span {{Rec}}>petros</span>. Nejobvyklejší a v NZ i nejčastější (celkem 156x) pojmenování Ježíšova [[učedník|učedníka]], který je v seznamech dvanácti [[apoštol|apoštolů]] uveden vždy na prvním místě (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_3,16 Mk 3,16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_10,2 Mt 10,2]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_6,14 L 6,14]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_1,13 Sk 1,13]</span>). | ||
<div class="noautonum">__TOC__</div> | |||
== 1. Jméno == | |||
Petrovo původní jm. bylo [[Šimon]]. Zdvojené označení Šimon P. se vyskytuje hojně v Janově ev. (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_1,40;_6,8.68;_13,6.9.24.36;_18,10.15.25;_20,2.6;_21,2.3.7.11.15 J 1,40; 6,8.68; 13,6.9.24.36; 18,10.15.25; 20,2.6; 21,2.3.7.11.15]</span>, obvykle střídáno s jednoduchým P.), jinak pouze <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_5,8 L 5,8]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_16,16 Mt 16,16]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Pt_1,1 2Pt 1,1]</span>. V [[synoptická evangelia|synoptických evangeliích]] a ve Sk je nejčastější pouhé P. Druhé jméno dostal Šimon zřejmě od Ježíše, a to podle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_1,42 J 1,42]</span> už při prvním setkání, podle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_16,17 Mt 16,17]</span> však se zdá, že až později. Jméno <span {{Rec}}>petros</span> však nebylo běžné, není jako takové ani doloženo, pokud je ovšem nelze najít v písmenech ''pjtrws'' na koženém proužku ze 4. kumránské jeskyně (4 QM 130) v rámci textu, který snad představuje pouze cvičení v psaní. <span {{Rec}}>petros</span> znamená v řečtině obvykle <q>kámen</q>, zřídka <q>skála</q> (např. u Sofokla); význam <q>skála</q> normálně vyjadřuje <span {{Rec}}>petra</span>. Aram. <span {{Aram}}>kéfá'</span>, jehož je <span {{Rec}}>petros</span> překladem, zahrnuje význam obojí. Podle některých badatelů je třeba počítat s původním významem přezdívky <q>ušlechtilý kámen, drahokam</q>, ale <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_16,18 Mt 16,18]</span> předpokládá každopádně význam <q>skála</q>. Tento význam by patrně platil také jako původní, kdyby se hned od začátku nejednalo o přezdívku, ale o jméno ([[Kéfas]]). Volba tvaru <span {{Rec}}>petros</span> oproti <span {{Rec}}>petra</span> byla dána patrně přizpůsobením mužskému rodu nositele. | |||
== 2. Život a působení == | |||
P. je ve všech čtyřech ev. nejvýraznější postavou mezi Ježíšovými učedníky. Z nich, a potom ze Sk a některých nz. listů, se dovídáme některé životopisné údaje. P. byl synem jistého Jonáše (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_16,17 Mt 16,17]</span>. <span {{Rec}}>barióná</span>) či spíše Jana (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_1,42;_21,16 J 1,42; 21,16]</span>) a pocházel z [[Betsaida|Betsaidy]] u Genezaretského jezera (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_1,44 J 1,44]</span>). Byl ženatý (sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_1,30 Mk 1,30]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_9,5 1K 9,5]</span>), povoláním rybář (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_1,16-18 Mk 1,16-18]</span>, par.; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_21,3 J 21,3]</span>), v době Kristovy veřejné činnosti bydlel v [[Kafarnaum]] (sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_1,21.29 Mk 1,21.29]</span>). Podle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_1,35-37.40n J 1,35-37.40n]</span> byl se svým bratrem [[Ondřej|Ondřejem]] nejprve v kontaktu s hnutím [[Jan Křtitel|Jana Křtitele]]. Oba však patřili mezi první Ježíšovy učedníky (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_1,16-18 Mk 1,16-18]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_1,41n J 1,41n]</span>.). P. náležel k těsnějšímu kruhu kolem Ježíše (P. jmenován vždy na prvním místě, synové Zebedeovi [[Jakub]] a [[Jan]], v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_13,3 Mk 13,3]</span> je k nim připojen ještě Ondřej), kteří jsou při vzkříšení dcery Jairovy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_5,37 Mk 5,37]</span>, parr.), proměnění na hoře (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_9,2 Mk 9,2]</span>, parr.) a u Ježíšovy modlitby v Getsemane (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_14,33 Mk 14,33]</span>, par. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_26,37 Mt 26,37]</span>). Jménem učedníků vyznává P. víru v Ježíše jako Mesiáše (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_8,27-29 Mk 8,27-29]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_16,13-15 Mt 16,13-15]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_9,18-22 L 9,18-22]</span>; sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_6,60-71 J 6,60-71]</span>). Nechápe však Ježíšovu cestu utrpení a je za to od něho ostře pokárán (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_8,32n Mk 8,32n]</span>., par. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_16,22n Mt 16,22n]</span>.). V kritické situaci Ježíšova zatčení se k němu nedokázal přiznat (P. <q>zapření</q> [viz [[zapřít]]]: <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_14,54.66-72 Mk 14,54.66-72]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_26,69-75 Mt 26,69-75]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_22,55-62 L 22,55-62]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_18,15-18.25-27 J 18,15-18.25-27]</span>). Stal se však zřejmě rozhodujícím svědkem Ježíšova [[vzkříšení]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_16,7 Mk 16,7]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_24,34 L 24,34]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_15,5 1K 15,5]</span>). | |||
Kromě tohoto obrazu, jak je P. zachycen v podstatě v Mk, obsahují ostatní ev. další tradice, které P. úlohu ještě více zdůrazňují. Mt některé zmínky o P. sice vynechává (např. při vzkříšení dcery Jairovy po <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_9,22 Mt 9,22]</span> nebo <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_28,7 Mt 28,7]</span> na rozdíl od <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_16,7 Mk 16,7]</span>), ale jeho význam je podtržen už přídavkem <q>první</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_10,2 Mt 10,2]</span>) a především textem <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_16,17-19 Mt 16,17-19]</span>, kde je P. označen za garanta eschatologické (viz [[eschatologie]]) stavby církve (<q>na té skále zbuduji svou církev a brány pekel ji nepřemohou</q> – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_16,18 Mt 16,18]</span>). K tomu se řadí i <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_14,28-31 Mt 14,28-31]</span> (P. chce jít po vodě) a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_17,24-27 Mt 17,24-27]</span> (Ježíš platí za P. chrámovou daň). | Kromě tohoto obrazu, jak je P. zachycen v podstatě v Mk, obsahují ostatní ev. další tradice, které P. úlohu ještě více zdůrazňují. Mt některé zmínky o P. sice vynechává (např. při vzkříšení dcery Jairovy po <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_9,22 Mt 9,22]</span> nebo <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_28,7 Mt 28,7]</span> na rozdíl od <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_16,7 Mk 16,7]</span>), ale jeho význam je podtržen už přídavkem <q>první</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_10,2 Mt 10,2]</span>) a především textem <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_16,17-19 Mt 16,17-19]</span>, kde je P. označen za garanta eschatologické (viz [[eschatologie]]) stavby církve (<q>na té skále zbuduji svou církev a brány pekel ji nepřemohou</q> – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_16,18 Mt 16,18]</span>). K tomu se řadí i <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_14,28-31 Mt 14,28-31]</span> (P. chce jít po vodě) a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_17,24-27 Mt 17,24-27]</span> (Ježíš platí za P. chrámovou daň). | ||
Řádek 23: | Řádek 25: | ||
Podle tradice zachytitelné od konce 1. st. (sr. [[Klément Římský|Klement Římský]], Kor. 5,4; 6,1; [[Ignatios Antiochejský]], Ad Rom. 4,3) skončil P. svůj život v Římě jako mučedník, a to za císaře Nerona asi v letech 64 až 67. Teprve Tertulián hovoří výslovně o ukřižování (snad naznačeno už <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_21,18n J 21,18n]</span>.). Vykopávky na místě hrobu pod konfesí baziliky sv. Petra v Římě nevedly ovšem k všeobecně přijatým výsledkům. | Podle tradice zachytitelné od konce 1. st. (sr. [[Klément Římský|Klement Římský]], Kor. 5,4; 6,1; [[Ignatios Antiochejský]], Ad Rom. 4,3) skončil P. svůj život v Římě jako mučedník, a to za císaře Nerona asi v letech 64 až 67. Teprve Tertulián hovoří výslovně o ukřižování (snad naznačeno už <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_21,18n J 21,18n]</span>.). Vykopávky na místě hrobu pod konfesí baziliky sv. Petra v Římě nevedly ovšem k všeobecně přijatým výsledkům. | ||
3. | == 3. Posmrtný význam == | ||
NZ obsahuje dvě [[epištola|epištoly]] nesoucí v preskriptu P. jm. (1Pt, 2Pt). Jsou-li obě napsány po P. smrti (1Pt velmi pravděpodobně a 2Pt prakticky jistě), dokládají význam P. postavy i v době rané církve. S jeho jménem jsou spojeny také [[apokryfy]], z nichž mají význam: Petrovo ev. (asi z první pol. 2. st., dnes některými zřejmě neprávem pokládané za pramen kanonických evangelií), Apokalypsa (2. st.; odlišná je ApcPt z Nag Hammádí ze 3. st.) a Skutky (konec 2. st.). | |||
Odhlížíme-li od pozdějších vazeb na P. postavu, které jsou mezi křesťany kontroverzní (především pokud jde o tradici římských biskupů), vyplývá z celkového svědectví NZ jednoznačně P. autorita a jeho přední postavení, které se prosadily i proti případným konkurentům, jako byl Jakub, bratr Páně (sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ga_2,9 Ga 2,9]</span>), učedník, kterého Ježíš miloval, nebo i sám Pavel. Současně však je P. snad nejvýmluvnějším příkladem Písma pro to, jak Boží vyvolení k důležitému úkolu se neřídí lidskými měřítky vhodnosti, spolehlivosti a dokonalosti. | Odhlížíme-li od pozdějších vazeb na P. postavu, které jsou mezi křesťany kontroverzní (především pokud jde o tradici římských biskupů), vyplývá z celkového svědectví NZ jednoznačně P. autorita a jeho přední postavení, které se prosadily i proti případným konkurentům, jako byl Jakub, bratr Páně (sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ga_2,9 Ga 2,9]</span>), učedník, kterého Ježíš miloval, nebo i sám Pavel. Současně však je P. snad nejvýmluvnějším příkladem Písma pro to, jak Boží vyvolení k důležitému úkolu se neřídí lidskými měřítky vhodnosti, spolehlivosti a dokonalosti. | ||
Řádek 30: | Řádek 33: | ||
[[Kategorie: Tichý Ladislav (autor)]] | [[Kategorie: Tichý Ladislav (autor)]] | ||
Aktuální verze z 19. 12. 2023, 10:21
heslo: Petr
autor: Tichý Ladislav
předcházející heslo: Petachjáš
následující heslo: Petra
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
řec. petros. Nejobvyklejší a v NZ i nejčastější (celkem 156x) pojmenování Ježíšova učedníka, který je v seznamech dvanácti apoštolů uveden vždy na prvním místě (Mk 3,16; Mt 10,2; L 6,14; Sk 1,13).
1. Jméno
Petrovo původní jm. bylo Šimon. Zdvojené označení Šimon P. se vyskytuje hojně v Janově ev. (J 1,40; 6,8.68; 13,6.9.24.36; 18,10.15.25; 20,2.6; 21,2.3.7.11.15, obvykle střídáno s jednoduchým P.), jinak pouze L 5,8; Mt 16,16 a 2Pt 1,1. V synoptických evangeliích a ve Sk je nejčastější pouhé P. Druhé jméno dostal Šimon zřejmě od Ježíše, a to podle J 1,42 už při prvním setkání, podle Mt 16,17 však se zdá, že až později. Jméno petros však nebylo běžné, není jako takové ani doloženo, pokud je ovšem nelze najít v písmenech pjtrws na koženém proužku ze 4. kumránské jeskyně (4 QM 130) v rámci textu, který snad představuje pouze cvičení v psaní. petros znamená v řečtině obvykle kámen
, zřídka skála
(např. u Sofokla); význam skála
normálně vyjadřuje petra. Aram. kéfá', jehož je petros překladem, zahrnuje význam obojí. Podle některých badatelů je třeba počítat s původním významem přezdívky ušlechtilý kámen, drahokam
, ale Mt 16,18 předpokládá každopádně význam skála
. Tento význam by patrně platil také jako původní, kdyby se hned od začátku nejednalo o přezdívku, ale o jméno (Kéfas). Volba tvaru petros oproti petra byla dána patrně přizpůsobením mužskému rodu nositele.
2. Život a působení
P. je ve všech čtyřech ev. nejvýraznější postavou mezi Ježíšovými učedníky. Z nich, a potom ze Sk a některých nz. listů, se dovídáme některé životopisné údaje. P. byl synem jistého Jonáše (Mt 16,17. barióná) či spíše Jana (J 1,42; 21,16) a pocházel z Betsaidy u Genezaretského jezera (J 1,44). Byl ženatý (sr. Mk 1,30; 1K 9,5), povoláním rybář (Mk 1,16-18, par.; J 21,3), v době Kristovy veřejné činnosti bydlel v Kafarnaum (sr. Mk 1,21.29). Podle J 1,35-37.40n byl se svým bratrem Ondřejem nejprve v kontaktu s hnutím Jana Křtitele. Oba však patřili mezi první Ježíšovy učedníky (Mk 1,16-18; J 1,41n.). P. náležel k těsnějšímu kruhu kolem Ježíše (P. jmenován vždy na prvním místě, synové Zebedeovi Jakub a Jan, v Mk 13,3 je k nim připojen ještě Ondřej), kteří jsou při vzkříšení dcery Jairovy (Mk 5,37, parr.), proměnění na hoře (Mk 9,2, parr.) a u Ježíšovy modlitby v Getsemane (Mk 14,33, par. Mt 26,37). Jménem učedníků vyznává P. víru v Ježíše jako Mesiáše (Mk 8,27-29; Mt 16,13-15; L 9,18-22; sr. J 6,60-71). Nechápe však Ježíšovu cestu utrpení a je za to od něho ostře pokárán (Mk 8,32n., par. Mt 16,22n.). V kritické situaci Ježíšova zatčení se k němu nedokázal přiznat (P. zapření
[viz zapřít]: Mk 14,54.66-72; Mt 26,69-75; L 22,55-62; J 18,15-18.25-27). Stal se však zřejmě rozhodujícím svědkem Ježíšova vzkříšení (Mk 16,7; L 24,34; 1K 15,5).
Kromě tohoto obrazu, jak je P. zachycen v podstatě v Mk, obsahují ostatní ev. další tradice, které P. úlohu ještě více zdůrazňují. Mt některé zmínky o P. sice vynechává (např. při vzkříšení dcery Jairovy po Mt 9,22 nebo Mt 28,7 na rozdíl od Mk 16,7), ale jeho význam je podtržen už přídavkem první
(Mt 10,2) a především textem Mt 16,17-19, kde je P. označen za garanta eschatologické (viz eschatologie) stavby církve (na té skále zbuduji svou církev a brány pekel ji nepřemohou
– Mt 16,18). K tomu se řadí i Mt 14,28-31 (P. chce jít po vodě) a Mt 17,24-27 (Ježíš platí za P. chrámovou daň).
V L jsou nepříznivé zmínky o P. (v souladu s obecnou tendencí evangelia, šetřícího Ježíšovy učedníky) potlačeny (např. chybí Mk 8,32b.33) nebo zmírněny (např. L 22,56-60 se P. při zapření nezapřísahá). Navíc je zvýrazněno P. povolání v perikopě L 5,1-11 a speciální tradice předpovědi P. zapření (L 22,32) obsahuje Ježíšova slova: i já jsem za tebe prosil, aby tvoje víra neochabla; a ty po svém obrácení buď posilou svým bratřím
.
V J je P. jmenován nejvíce, i když při méně událostech, a jeho postava i zde dominuje. P. vyznání J 6,66-69 je spojeno s odhodláním zůstat u Ježíše, protože on má slova věčného života
(J 6,68). P. je ovšem představen také jako nechápavý (J 13,6-10.36-38; 18,10n.) a zapírající Ježíše (J 18,15-18.25-27). V poslední kapitole (přidané asi dodatečně, ale před vydáním evangelia) J 21,15-19 je však Petrovi zmrtvýchvstalým Kristem po trojím vyznání lásky (asi protiváha zapření) svěřena služba pást Ježíšovy ovce.
Také po Ježíšově smrti byl podle Sk P. hlavním mluvčím a vedoucím představitelem apoštolů. Řídí volbu Matěje (Sk 1,15-26), po seslání Ducha promlouvá v Jeruzalémě (Sk 2,14-40; 3,12-26; 4,8-12 [před veleradou; sr. Sk 5,29-32]), pronáší soud nad Ananiášem a Safírou (Sk 5,1-11), působí v Samaří a odhaluje Šimona kouzelníka (Sk 8,14-24), potom i v Galileji (sr. Sk 9,31n.). Je představen také jako divotvorce (Sk 3,1-10; 5,15; 9,32-34.36-43). Po vidění přijímá pohanského setníka Kornélia do církve (Sk 10,17-11,18). Za Heroda Agrippy I. je uvězněn, ale zázračně vysvobozen (Sk 12,1-17). Sk 12,17 hovoří o jeho odchodu z Jeruzaléma na jiné místo
. Sk 15,7-11.14 opět dokládají jeho (asi jen dočasnou) přítomnost v Jeruzalémě.
Bezprostřednější svědectví nacházíme u apoštola Pavla (Ga 1-2, popř. 1K). P. (Kéfas) byl cílem první Pavlovy návštěvy Jeruzaléma po obrácení (Ga 1,18). Ga 2,7n. V souvislosti s druhou návštěvou Jeruzaléma je P. označen za hlavního misionáře mezi Židy, zatímco Pavel měl působit mezi pohany (Ga 2,9), ne ovšem patrně ve smyslu osobním, ale oblastním. V Antiochii Pavel vystoupil proti Petrovi, protože nebyl důsledný v uplatňování svobody od mojžíšského zákona i pro židokřesťany (Ga 2,11-14). P. zřejmě nepůsobil jen mezi židokřesťany; 1K 1,12 svědčí o jeho vlivu i v Korintu, i když tamní Petrovo misijní působení je málo pravděpodobné.
Podle tradice zachytitelné od konce 1. st. (sr. Klement Římský, Kor. 5,4; 6,1; Ignatios Antiochejský, Ad Rom. 4,3) skončil P. svůj život v Římě jako mučedník, a to za císaře Nerona asi v letech 64 až 67. Teprve Tertulián hovoří výslovně o ukřižování (snad naznačeno už J 21,18n.). Vykopávky na místě hrobu pod konfesí baziliky sv. Petra v Římě nevedly ovšem k všeobecně přijatým výsledkům.
3. Posmrtný význam
NZ obsahuje dvě epištoly nesoucí v preskriptu P. jm. (1Pt, 2Pt). Jsou-li obě napsány po P. smrti (1Pt velmi pravděpodobně a 2Pt prakticky jistě), dokládají význam P. postavy i v době rané církve. S jeho jménem jsou spojeny také apokryfy, z nichž mají význam: Petrovo ev. (asi z první pol. 2. st., dnes některými zřejmě neprávem pokládané za pramen kanonických evangelií), Apokalypsa (2. st.; odlišná je ApcPt z Nag Hammádí ze 3. st.) a Skutky (konec 2. st.).
Odhlížíme-li od pozdějších vazeb na P. postavu, které jsou mezi křesťany kontroverzní (především pokud jde o tradici římských biskupů), vyplývá z celkového svědectví NZ jednoznačně P. autorita a jeho přední postavení, které se prosadily i proti případným konkurentům, jako byl Jakub, bratr Páně (sr. Ga 2,9), učedník, kterého Ježíš miloval, nebo i sám Pavel. Současně však je P. snad nejvýmluvnějším příkladem Písma pro to, jak Boží vyvolení k důležitému úkolu se neřídí lidskými měřítky vhodnosti, spolehlivosti a dokonalosti.