Misie: Porovnání verzí

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
ebs>Moravec
Bez shrnutí editace
 
Bez shrnutí editace
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádek 6: Řádek 6:
}}
}}
lat. ''missio'' – poslání, vyslání.  
lat. ''missio'' – poslání, vyslání.  
 
<div class="noautonum">__TOC__</div>
1. SZ m. v našem smyslu slova nezná, Izrael uctíval [[Hospodin|Hospodina]] zástupně za všechny národy, byl mezi nimi <q>královstvím kněží</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_19,6 Ex 19,6]</span>), někteří proroci očekávali na konci tohoto věku pouť pohanských národů do Jeruzaléma (např. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_2,3;_11,10;_60,10 Iz 2,3; 11,10; 60,10]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mi_4,1-8 Mi 4,1-8]</span>). I Ježíš žil tímto očekáváním, jeho obraz m. byl však dostředivý, šlo mu o obnovu Izraele jakožto Božího lidu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_10,5 Mt 10,5]</span>; 15,24}). Neznamenalo to, že by pohané propadli soudu, Izrael mohl být zahanben vírou pohanů (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_8,10 Mt 8,10]</span> /Q/), mohlo to být odhalením viny jeho konkrétních skupin (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_11,20-24 Mt 11,20-24]</span>), ale to samo neměnilo jeho poslání.  
== 1. Starý zákon ==
SZ m. v našem smyslu slova nezná, Izrael uctíval [[Hospodin|Hospodina]] zástupně za všechny národy, byl mezi nimi <q>královstvím kněží</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_19,6 Ex 19,6]</span>), někteří proroci očekávali na konci tohoto věku pouť pohanských národů do Jeruzaléma (např. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_2,3;_11,10;_60,10 Iz 2,3; 11,10; 60,10]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mi_4,1-8 Mi 4,1-8]</span>). I Ježíš žil tímto očekáváním, jeho obraz m. byl však dostředivý, šlo mu o obnovu Izraele jakožto Božího lidu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_10,5 Mt 10,5]</span>; 15,24}). Neznamenalo to, že by pohané propadli soudu, Izrael mohl být zahanben vírou pohanů (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_8,10 Mt 8,10]</span> /Q/), mohlo to být odhalením viny jeho konkrétních skupin (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_11,20-24 Mt 11,20-24]</span>), ale to samo neměnilo jeho poslání.  


Až v době raného křesťanství se rozvinula židovské m. z [[Antiochie]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_23,15 Mt 23,15]</span>), která však zachytila jen jedince a nezměnila postavení synagógy zásadním způsobem. I část prvních křesťanů zastávala toto stanovisko. Židé, kteří v Ježíšovi viděli Mesiáše získávali nové stoupence tím, že věřící pohany zahrnuli do Izraele.
Až v době raného křesťanství se rozvinula židovské m. z [[Antiochie]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_23,15 Mt 23,15]</span>), která však zachytila jen jedince a nezměnila postavení synagógy zásadním způsobem. I část prvních křesťanů zastávala toto stanovisko. Židé, kteří v Ježíšovi viděli Mesiáše získávali nové stoupence tím, že věřící pohany zahrnuli do Izraele.


2. Raná církev
== 2. Raná církev ==
 
Většina nejstarších křesťanských textů (zejména kanonizované spisy) zastává však stanovisko, že po Velikonocích se misie obrací také směrem k pohanům (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ga_1,16 Ga 1,16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_1,5 Ř 1,5]</span>). Souvisí to se skutečností, že Ježíšovi povelikonoční stoupenci začínají vytvářet církev, která byla se svou vírou v Ježíše jako [[mesiáš|Mesiáše]] vytlačována ze [[synagóga|synagógy]].  
Většina nejstarších křesťanských textů (zejména kanonizované spisy) zastává však stanovisko, že po Velikonocích se misie obrací také směrem k pohanům (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ga_1,16 Ga 1,16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_1,5 Ř 1,5]</span>). Souvisí to se skutečností, že Ježíšovi povelikonoční stoupenci začínají vytvářet církev, která byla se svou vírou v Ježíše jako [[mesiáš|Mesiáše]] vytlačována ze [[synagóga|synagógy]].  


Misijní příkaz z <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_28,16-20 Mt 28,16-20]</span> se zaměřuje na šíření Ježíšova učení. <q>Získávat učedníky</q> znamenalo sledovat Ježíšovo učení, které vrcholí v [[Dvojí přikázání lásky|Dvojím přikázání lásky]] a jehož uplatnění v mezilidských vztazích je popsáno v podobenství o posledním soudu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_25,31-46 Mt 25,31-46]</span>). Takovým učedníkem byl například Žid [[Josef]] z [[Arimatie]]. Vyznání Ježíše jako Krista a křest podle vzoru učitele (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_3,13-17 Mt 3,13-17]</span>) měly jednání podle Ježíšova učení podpořit (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_28,19-20 Mt 28,19-20]</span>).
Misijní příkaz z <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_28,16-20 Mt 28,16-20]</span> se zaměřuje na šíření Ježíšova učení. <q>Získávat učedníky</q> znamenalo sledovat Ježíšovo učení, které vrcholí v [[Dvojí přikázání lásky|Dvojím přikázání lásky]] a jehož uplatnění v mezilidských vztazích je popsáno v podobenství o posledním soudu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_25,31-46 Mt 25,31-46]</span>). Takovým učedníkem byl například Žid [[Josef]] z [[Arimatie]]. Vyznání Ježíše jako Krista a křest podle vzoru učitele (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_3,13-17 Mt 3,13-17]</span>) měly jednání podle Ježíšova učení podpořit (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_28,19-20 Mt 28,19-20]</span>).


3. Strategie m.
== 3. Strategie m. ==
 
Zlom v přístupu k pohanům přináší [[Pavel, apoštol|Pavel]] ([[ospravedlnit, ospravedlnění|ospravedlnit]]). M. však i v jeho době byla podle nz. textů především věcí [[apoštol|apoštolů]] a dalších generací [[svědek, svědectví|svědků]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_22,15 Sk 22,15]</span>) &ndash; charismatiků zaměřených na misii (např. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_11,22 Sk 11,22]</span>). Výzvy k osobnímu misijnímu působení jednotlivých členů církve jsou v NZ nápadně ojedinělé. Svědectví jsou vydávána tam, kde se křesťané dostávají do situací, do nichž byli vmanipulováni zvnějšku (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_13,10par Mk 13,10par]</span>.), především však je misie věcí přesvědčivosti bohoslužby, zejména křesťanského kázání, které srozumitelným způsobem umožňuje posluchači, aby lépe porozuměl sobě samému (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_14,24-25 1K 14,24-25]</span>: <q>vyjdou najevo věci skryté v jeho srdci</q>), dále přitažlivosti celého křesťanského života <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_5,16 Mt 5,16]</span>: <q>Tak ať svítí vaše světlo před lidmi, aby viděli vaše dobré skutky a vzdali Slávu vašemu Otci v nebesích.</q>, srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_13,35 J 13,35]</span>. Tím se m. nz doby lisí od mocenské m. středověku a od novověkého pojetí m. jako agitace.  
Zlom v přístupu k pohanům přináší [[Pavel, apoštol|Pavel]] ([[ospravedlnit, ospravedlnění|ospravedlnit]]). M. však i v jeho době byla podle nz. textů především věcí [[apoštol|apoštolů]] a dalších generací [[svědek, svědectví|svědků]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_22,15 Sk 22,15]</span>) &ndash; charismatiků zaměřených na misii (např. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_11,22 Sk 11,22]</span>). Výzvy k osobnímu misijnímu působení jednotlivých členů církve jsou v NZ nápadně ojedinělé. Svědectví jsou vydávána tam, kde se křesťané dostávají do situací, do nichž byli vmanipulováni zvnějšku (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_13,10par Mk 13,10par]</span>.), především však je misie věcí přesvědčivosti bohoslužby, zejména křesťanského kázání, které srozumitelným způsobem umožňuje posluchači, aby lépe porozuměl sobě samému (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_14,24-25 1K 14,24-25]</span>: <q>vyjdou najevo věci skryté v jeho srdci</q>), dále přitažlivosti celého křesťanského života <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_5,16 Mt 5,16]</span>: <q>Tak ať svítí vaše světlo před lidmi, aby viděli vaše dobré skutky a vzdali Slávu vašemu Otci v nebesích.</q>, srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_13,35 J 13,35]</span>. Tím se m. nz doby lisí od mocenské m. středověku a od novověkého pojetí m. jako agitace.  


4. Teologie m.
== 4. Teologie m. ==
 
Základem m. je podle teologicky tradičního proudu, který vyjadřuje dosah Ježíšova příběhu tím, že jej chápe jako viditelný projev Božího poslání, formule vyslání, tj. vyslání Ježíše podle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ga_4,4-7 Ga 4,4-7]</span> od Boha na svět. Odtud je jako druhotný pohyb odvozeno poslání apoštolů a svědků.
Základem m. je podle teologicky tradičního proudu, který vyjadřuje dosah Ježíšova příběhu tím, že jej chápe jako viditelný projev Božího poslání, formule vyslání, tj. vyslání Ježíše podle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ga_4,4-7 Ga 4,4-7]</span> od Boha na svět. Odtud je jako druhotný pohyb odvozeno poslání apoštolů a svědků.


5. Rozšíření křesťanství
== 5. Rozšíření křesťanství ==


Dějinné rozšíření křesťanství vycházelo z dvou ohnisek &ndash; Galileje a Jeruzaléma, pokračovalo na sever (přes Damašek) do Antiochie nad Orontem v Sýrii a odtud do Edessy, Palmyry a dále na východ. Pavlova m. směřovala na z. &ndash; na Kypr, do Malé Asie, Dalmácie, Řecka a konečně do Itálie, o málo později prostřednictvím jeho žáků na Krétu. Na jih postoupilo křesťanství do Alexandrie a brzy hlouběji až do Horního Egypta. Do doby Konstantina Velikého (Milánský edikt z r. 313) se rozšířilo až do Arménie, na západě do Gallie (dnešní Francie), Britanie. Na jih do Hispánie (Španělsko a Portugalsko) a do Kartága, (sev. Afrika) na severu mezi Germány (jižní Německo).
Dějinné rozšíření křesťanství vycházelo z dvou ohnisek &ndash; Galileje a Jeruzaléma, pokračovalo na sever (přes Damašek) do Antiochie nad Orontem v Sýrii a odtud do Edessy, Palmyry a dále na východ. Pavlova m. směřovala na z. &ndash; na Kypr, do Malé Asie, Dalmácie, Řecka a konečně do Itálie, o málo později prostřednictvím jeho žáků na Krétu. Na jih postoupilo křesťanství do Alexandrie a brzy hlouběji až do Horního Egypta. Do doby Konstantina Velikého (Milánský edikt z r. 313) se rozšířilo až do Arménie, na západě do Gallie (dnešní Francie), Britanie. Na jih do Hispánie (Španělsko a Portugalsko) a do Kartága, (sev. Afrika) na severu mezi Germány (jižní Německo).
Řádek 32: Řádek 30:


[[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]]
[[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]]

Aktuální verze z 18. 12. 2023, 18:38

heslo: misie

autor: Pokorný Petr    
       
předcházející heslo: míry        
následující heslo: Mispa

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
lat. missio – poslání, vyslání.

1. Starý zákon

SZ m. v našem smyslu slova nezná, Izrael uctíval Hospodina zástupně za všechny národy, byl mezi nimi královstvím kněží (Ex 19,6), někteří proroci očekávali na konci tohoto věku pouť pohanských národů do Jeruzaléma (např. Iz 2,3; 11,10; 60,10; Mi 4,1-8). I Ježíš žil tímto očekáváním, jeho obraz m. byl však dostředivý, šlo mu o obnovu Izraele jakožto Božího lidu (Mt 10,5; 15,24}). Neznamenalo to, že by pohané propadli soudu, Izrael mohl být zahanben vírou pohanů (Mt 8,10 /Q/), mohlo to být odhalením viny jeho konkrétních skupin (Mt 11,20-24), ale to samo neměnilo jeho poslání.

Až v době raného křesťanství se rozvinula židovské m. z Antiochie (Mt 23,15), která však zachytila jen jedince a nezměnila postavení synagógy zásadním způsobem. I část prvních křesťanů zastávala toto stanovisko. Židé, kteří v Ježíšovi viděli Mesiáše získávali nové stoupence tím, že věřící pohany zahrnuli do Izraele.

2. Raná církev

Většina nejstarších křesťanských textů (zejména kanonizované spisy) zastává však stanovisko, že po Velikonocích se misie obrací také směrem k pohanům (Ga 1,16; Ř 1,5). Souvisí to se skutečností, že Ježíšovi povelikonoční stoupenci začínají vytvářet církev, která byla se svou vírou v Ježíše jako Mesiáše vytlačována ze synagógy.

Misijní příkaz z Mt 28,16-20 se zaměřuje na šíření Ježíšova učení. Získávat učedníky znamenalo sledovat Ježíšovo učení, které vrcholí v Dvojím přikázání lásky a jehož uplatnění v mezilidských vztazích je popsáno v podobenství o posledním soudu (Mt 25,31-46). Takovým učedníkem byl například Žid Josef z Arimatie. Vyznání Ježíše jako Krista a křest podle vzoru učitele (Mt 3,13-17) měly jednání podle Ježíšova učení podpořit (Mt 28,19-20).

3. Strategie m.

Zlom v přístupu k pohanům přináší Pavel (ospravedlnit). M. však i v jeho době byla podle nz. textů především věcí apoštolů a dalších generací svědků (Sk 22,15) – charismatiků zaměřených na misii (např. Sk 11,22). Výzvy k osobnímu misijnímu působení jednotlivých členů církve jsou v NZ nápadně ojedinělé. Svědectví jsou vydávána tam, kde se křesťané dostávají do situací, do nichž byli vmanipulováni zvnějšku (Mk 13,10par.), především však je misie věcí přesvědčivosti bohoslužby, zejména křesťanského kázání, které srozumitelným způsobem umožňuje posluchači, aby lépe porozuměl sobě samému (1K 14,24-25: vyjdou najevo věci skryté v jeho srdci), dále přitažlivosti celého křesťanského života Mt 5,16: Tak ať svítí vaše světlo před lidmi, aby viděli vaše dobré skutky a vzdali Slávu vašemu Otci v nebesích., srv. J 13,35. Tím se m. nz doby lisí od mocenské m. středověku a od novověkého pojetí m. jako agitace.

4. Teologie m.

Základem m. je podle teologicky tradičního proudu, který vyjadřuje dosah Ježíšova příběhu tím, že jej chápe jako viditelný projev Božího poslání, formule vyslání, tj. vyslání Ježíše podle Ga 4,4-7 od Boha na svět. Odtud je jako druhotný pohyb odvozeno poslání apoštolů a svědků.

5. Rozšíření křesťanství

Dějinné rozšíření křesťanství vycházelo z dvou ohnisek – Galileje a Jeruzaléma, pokračovalo na sever (přes Damašek) do Antiochie nad Orontem v Sýrii a odtud do Edessy, Palmyry a dále na východ. Pavlova m. směřovala na z. – na Kypr, do Malé Asie, Dalmácie, Řecka a konečně do Itálie, o málo později prostřednictvím jeho žáků na Krétu. Na jih postoupilo křesťanství do Alexandrie a brzy hlouběji až do Horního Egypta. Do doby Konstantina Velikého (Milánský edikt z r. 313) se rozšířilo až do Arménie, na západě do Gallie (dnešní Francie), Britanie. Na jih do Hispánie (Španělsko a Portugalsko) a do Kartága, (sev. Afrika) na severu mezi Germány (jižní Německo).