Antiochie
heslo: Antiochie
autor: Mrázek Jiří
předcházející heslo: antilegomena
následující heslo: Antiochos IV. Epifanés
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
řec. antiocheia. Jméno několika helénistických měst, založených Seleukovci, z nichž sedm neslo jméno (Antiochos).
1. Nejvýznamnější z nich je bezpochyby A. na Órontu (A. Syrská), založená kolem roku 300 př. n. l. Seleukem I. a pojmenovaná patrně na počest jeho otce Antiocha. Jako přístav jí sloužila Seleukeia spojená s A. řekou Órontem. A. se postupně stala jedním z nejvýznamnějších velkoměst helénistického a později římského světa. Jako správní, obchodní i kulturní centrum soupeřila a vyrovnala se svým významem Římu i egyptské Alexandrii. Za Seleukovců byla hlavním městem jejich říše, v římské době správním a administrativním centrem syrské provincie. K hospodářskému významu přispívala poloha na nejvýznamnějších obchodních stezkách.
Vedle řeckého a syrského živlu zde byla od počátku velmi početná a vlivná židovská diaspora. Velmi záhy zde také vznikl křesťanský sbor, který svou diasporně-misijní otevřeností vůči řeckému světu tvořil protiváhu konzervativnějšímu sboru v Jeruzalémě. S podporou tohoto sboru konal apoštol Pavel své misijní cesty. Později se Antiochie stala i významným centrem patristické exegeze, které zase tvořilo protiváhu více alegorické alexandrijské škole. Podle Sk 11,26 byli Ježíšovi stoupenci v A. poprvé nazváni křesťané.
2. A. Pisidická ležela v Malé Asii (dnešní Turecko), na pomezí Frygie a Pisidie. Byla založena Seleukovci původně jako hraniční pevnost a obydlena řeckým a fryžským obyvatelstvem. Když Antiochos III. prohrál s Římany, bylo město kolonizováno římskými vojenskými vysloužilci. Dostalo oficiální jméno Colonia Caesarea, ale původní jméno se zřejmě dále používalo častěji. Vedle řeckých, římských a fryžských obyvatel zde musela být i židovská diaspora. Podle Sk 13,13nn zde Pavel kázal v synagoze Židům i řecky mluvícím sympatizantům z pohanů.