Zástup
heslo: zástup
autor: Chalupa Petr
autor: Hájek Blahoslav
předcházející heslo: zástava
následující heslo: zástupnost
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
řec. ochlos, shromáždění, které nelze jednoznačně charakterizovat po stránce etnické, sociální nebo náboženské. (Sr. přesnější diferenciaci pojmů lid, národ, pronárod). V poexilní době se hebrejský výraz `am ha-'áréc (doslova: lid země) začal užívat pro etnicky cizí, venkovské obyvatelstvo, které nebylo přijato do židovské náboženské obce. Výraz tehdy označoval ty, kteří Zákon neznali nebo podle něho nežili. Odtud zřejmě pochází v evangeliích význam: široké vrstvy společnosti v protikladu k vůdcům. V evangeliích a Skutcích apoštolů vyjadřuje pak slovo z. velký počet lidí bez zvláštní charakteristiky či hodnocení, kteří se shromažďují okolo Ježíše (J 5,13), popř. okolo jeho apoštolů. Z. je prvním adresátem Ježíšova poselství. Nad z-em se Ježíš slitovává (Mt 9,36), z. Ježíš svolává (Mt 15,10), propouští (Mt 14,22), učí slovem (Mk 10,1) i pomocí zázračných znamení (Mt 9,8; L 13,17). Před ním se někdy skrývá (J 6,15), z. ho však vyhledá i na pustém místě (Mk 6,32-34). Z. šíří zvěst o Ježíšovi (Mk 7,36), může být svědkem jeho mesiánské autority (Mt 21,9). U J však z. často nechápe (J 7,20; 12,34) a i u synoptiků je z. snadno manipulovatelný, takže před Pilátem svědčí dokonce proti Ježíšovi (Mt 27,20-24parr). Podobně je z. prostředím, ve kterém působí apoštolé (Sk 1,15; 11,24). Dokáže však také svědčit proti apoštolům ve prospěch svých výhod (Sk 16,22). Eschatologickým pohledem Janova Zjevení však vidíme nesčetný z. vykoupených v Kristově království. Pojem z. zde překonává všechna dřívější rozdělení podle ras, kmenů a jazyků
(Zj 7,9).
Zvláštní titul (přívlastek) Boží je Hospodin zástupů
jhwh cevá'ót (2S 7,27 Ž 24,10; Jr 33,11; Mal 2,7). Jde o zástupy nebeského dvora, nebeských bytostí (anděl), demonstrujících Boží moc (L 2,13). V. t. Sabaoth, vojsko.