Řecko, Řekové: Porovnání verzí
m (naimportována 1 revize) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 6: | Řádek 6: | ||
}} | }} | ||
Řecko, řec. Hellas, Helén; hebr. ''jáván''. | Řecko, řec. Hellas, Helén; hebr. ''jáván''. | ||
<div class="noautonum">__TOC__</div> | |||
== 1. Dějiny == | |||
Biblické děje se od doby, k níž se vztahují nejmladší knihy SZ, knihy Makabejské a zejména NZ, prolínají s dějinami řeckými. V knize [[Daniel|Danielově]] čteme proroctví o nástupu (Alexandrovy) řecké říše (chlupatý kozel) po vládě [[Persie, Peršané|Peršanů]] i o jejím rozdělení (roh se zlomí a vyrostou čtyři – království Alexandrových nástupců – diadochů) snad až k tomu, jak Antiochos IV. Epifanés znesvětil jeruzalémský chrám (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Da_8,21-26 Da 8,21-26]</span>; srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Da_10,20;_11,2nn Da 10,20; 11,2nn]</span>). To již byla patrně nedávná dějinná událost podaná ve formě antedatovaného proroctví ([[vaticinium ex eventu]]). – Vládu Alexandra Velikého (Makedonského) s dotažením až do doby [[makabejský|Makabejské]] shrnuje <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Ma_1,1-9 1Ma 1,1-9]</span> (Kral. 1-10) a končí slovy o potomcích jeho diadochů: <q>napáchali mnoho zlého v zemi.</q> – V době NZ, když mezitím již od 1. st. př. n. l. nabyli faktickou moc nad celým Středomořím [[Řím, Říman|Římané]], změnil se boj Makabejských v legendu, která se stala modelem odboje proti silnějšímu protivníkovi. Většina diasporních Židů a část Židů palestinských, kteří již tehdy byli mezi Židy menšinou, mluvila řecky a přijala řeckou kulturu. Apoštol [[Pavel, apoštol|Pavel]] vyrůstal v helénizovaném Tarsu, získal tam řecké rétorické vzdělání a nejen mluvil řecky, ale pokud jde o základní pohled na společnost, také přijímal řecké kategorie: <q>Cítím se dlužníkem Řeků a barbarů</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_1,14 Ř 1,14]</span>). | |||
== 2. Kultura == | |||
Řecká kultura dala vznikající církvi svůj jazyk. Byla to již kultura mírně odpoutaná od svých počátků a <q>globalizovaná</q>, takže řečtina NZ byla mezinárodní jazyk, kterým mluvila většina římských provincií a tedy i většina tehdy známého světa. Latina tehdy teprve začínala získávat půdu. Dobře to dokumentují řecké papyry nalezené v Egyptě, které ukazují, jak až do konce starověku měla řečtina převahu nad latinou. Podle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_23,38 L 23,38]</span> (kodexy ómega, A, D aj.) byl i nápis na Ježíšově kříži ([[INRI]]) napsán řecky, potom latinsky a hebrejsky). Tak tomu bylo ještě v první polovině 1. st. v Římě. Řečtina se stala jazykem křesťanské misie. Mezi křesťany převažovala až do 3. st. Byla to řečtina <q>obecná</q> (koiné), z níž křesťanští autoři záměrně udělali řeč literární, aby při předčítání listů nebo evangelií při bohoslužbách byla srozumitelná všem. Pavel, když se chystal do Říma (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_15,14-33 Ř 15,14-33]</span>), se ani jednou nezmiňuje o tom, že by se rád naučil latinsky, i když před zamýšlenou cestou [[Hispanie]] se to dalo očekávat. Odvážným činem byl převod některých základních hebrejských pojmů do řečtiny ([[spravedlnost]], [[pravda]], [[víra, věřit|víra]]) a vytvoření nových typicky křesťanských ([[církev]], [[křest]]). Posun významů vyplýval z kontextu. Pouhým výběrem bylo možno převzít velkou část stoické etiky ([[řád]]), podobně jako to dělali již diasporní Židé. | |||
== 3. Náboženství == | |||
Jazyk úzce souvisí s náboženstvím a měli-li křesťané vnést do řecké kultury evangelium a nebýt jí pohlceni, museli od počátku používat alespoň elementární teologické koncepty a rozvíjet je jako interpretaci myšlení biblického. Již v době NZ byli mezi křesťany vzdělaní lidé, kteří se mohli inspirovat řecky mluvícími synagogami a jejich myšlením rozvinutým zejména v [[Alexandrie|Alexandrii]]. Problémem se stala skutečnost, že platónská filozofie, v niž opravdová realita náležela světu idejí, byla pro některé křesťanské autory vítaným prostředkem k tomu, aby blízké očekávání nového věku, příznačné pro ranou dobu ([[Ježíš]], Pavel) a později se periodicky vracející, vyložili tak, že konečnou naději umístili nahoru, do [[nebe, nebesa|nebe]]. Tím vystihli přítomný rozměr moci Boha jako toho, který svým vztahem k člověku dává lidské existenci absolutní váhu a perspektivu, ale dějinnost naděje a s tím schopnost perspektivně pracovat, byla umenšena ([[Janovo evangelium]], [[Koloským, epištola]]). Pavlova řeč v Athénách, jak ji podává kniha <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_17,16-34 Sk 17,16-34]</span>), je důrazem na konečný soud a [[vzkříšení]] přesnou protiváhou helénistické vize světa. Ježíšovo učení, pojaté jako charakteristika nejvyšší ideje, uchovalo však svou dějinnou sílu (tak pojal svůj program reformy církve i Jan Hus). Základní zůstala osvobozující role evangelia v setkání s nejhlubším vyjádřením osudovosti lidského života v řecké tragedii, s nezbytností odpykat viny. | |||
== 4. Nový zákon == | |||
Kromě <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_17,16-34 Sk 17,16-34]</span> jde především o označení Ř. jako adresátů misie, a to zprvu řecky mluvících Židů (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_9,29;_18,4 Sk 9,29; 18,4]</span>) nebo bohabojných Řeků (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_17,4 Sk 17,4]</span> ;<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_12,20 J 12,20]</span>), ale předně řecky mluvících pohanů (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_17,12;_19,10 Sk 17,12; 19,10]</span>; např. otec [[Timoteus|Timotea]] byl Řek (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_16,1.3 Sk 16,1.3]</span>; ČEP <q>pohan</q>). Ve Sk (od <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_16,11 Sk 16,11]</span>) se mluví i o Pavlově misii na evropské pevnině a v Řecku.- Teologický dosah mají výroky o rovnosti Židů a Řeků <q>v Kristu</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ga_3,28;_Kol_3,11 Ga 3,28; Kol 3,11]</span>), či v jednom Duchu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_12,13 1K 12,13]</span>) a Pavlovy výroky z 1K,22-24, podle nichž je odpovědí na očekávání zázraků u Židů a na moudrost Řeků ukřižovaný Kristus jako skutečná boží síla a moc. Viz i [[Jávan]]. | |||
[[Kategorie: jména míst biblických]] | [[Kategorie: jména míst biblických]] | ||
[[Kategorie: jména]] | [[Kategorie: jména]] | ||
Řádek 20: | Řádek 24: | ||
[[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]] | [[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]] | ||
Verze z 19. 12. 2023, 18:05
heslo: Řecko, Řekové
autor: Pokorný Petr
předcházející heslo: řád domácnosti
následující heslo: řeč
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
Řecko, řec. Hellas, Helén; hebr. jáván.
1. Dějiny
Biblické děje se od doby, k níž se vztahují nejmladší knihy SZ, knihy Makabejské a zejména NZ, prolínají s dějinami řeckými. V knize Danielově čteme proroctví o nástupu (Alexandrovy) řecké říše (chlupatý kozel) po vládě Peršanů i o jejím rozdělení (roh se zlomí a vyrostou čtyři – království Alexandrových nástupců – diadochů) snad až k tomu, jak Antiochos IV. Epifanés znesvětil jeruzalémský chrám (Da 8,21-26; srv. Da 10,20; 11,2nn). To již byla patrně nedávná dějinná událost podaná ve formě antedatovaného proroctví (vaticinium ex eventu). – Vládu Alexandra Velikého (Makedonského) s dotažením až do doby Makabejské shrnuje 1Ma 1,1-9 (Kral. 1-10) a končí slovy o potomcích jeho diadochů: napáchali mnoho zlého v zemi.
– V době NZ, když mezitím již od 1. st. př. n. l. nabyli faktickou moc nad celým Středomořím Římané, změnil se boj Makabejských v legendu, která se stala modelem odboje proti silnějšímu protivníkovi. Většina diasporních Židů a část Židů palestinských, kteří již tehdy byli mezi Židy menšinou, mluvila řecky a přijala řeckou kulturu. Apoštol Pavel vyrůstal v helénizovaném Tarsu, získal tam řecké rétorické vzdělání a nejen mluvil řecky, ale pokud jde o základní pohled na společnost, také přijímal řecké kategorie: Cítím se dlužníkem Řeků a barbarů
(Ř 1,14).
2. Kultura
Řecká kultura dala vznikající církvi svůj jazyk. Byla to již kultura mírně odpoutaná od svých počátků a globalizovaná
, takže řečtina NZ byla mezinárodní jazyk, kterým mluvila většina římských provincií a tedy i většina tehdy známého světa. Latina tehdy teprve začínala získávat půdu. Dobře to dokumentují řecké papyry nalezené v Egyptě, které ukazují, jak až do konce starověku měla řečtina převahu nad latinou. Podle L 23,38 (kodexy ómega, A, D aj.) byl i nápis na Ježíšově kříži (INRI) napsán řecky, potom latinsky a hebrejsky). Tak tomu bylo ještě v první polovině 1. st. v Římě. Řečtina se stala jazykem křesťanské misie. Mezi křesťany převažovala až do 3. st. Byla to řečtina obecná
(koiné), z níž křesťanští autoři záměrně udělali řeč literární, aby při předčítání listů nebo evangelií při bohoslužbách byla srozumitelná všem. Pavel, když se chystal do Říma (Ř 15,14-33), se ani jednou nezmiňuje o tom, že by se rád naučil latinsky, i když před zamýšlenou cestou Hispanie se to dalo očekávat. Odvážným činem byl převod některých základních hebrejských pojmů do řečtiny (spravedlnost, pravda, víra) a vytvoření nových typicky křesťanských (církev, křest). Posun významů vyplýval z kontextu. Pouhým výběrem bylo možno převzít velkou část stoické etiky (řád), podobně jako to dělali již diasporní Židé.
3. Náboženství
Jazyk úzce souvisí s náboženstvím a měli-li křesťané vnést do řecké kultury evangelium a nebýt jí pohlceni, museli od počátku používat alespoň elementární teologické koncepty a rozvíjet je jako interpretaci myšlení biblického. Již v době NZ byli mezi křesťany vzdělaní lidé, kteří se mohli inspirovat řecky mluvícími synagogami a jejich myšlením rozvinutým zejména v Alexandrii. Problémem se stala skutečnost, že platónská filozofie, v niž opravdová realita náležela světu idejí, byla pro některé křesťanské autory vítaným prostředkem k tomu, aby blízké očekávání nového věku, příznačné pro ranou dobu (Ježíš, Pavel) a později se periodicky vracející, vyložili tak, že konečnou naději umístili nahoru, do nebe. Tím vystihli přítomný rozměr moci Boha jako toho, který svým vztahem k člověku dává lidské existenci absolutní váhu a perspektivu, ale dějinnost naděje a s tím schopnost perspektivně pracovat, byla umenšena (Janovo evangelium, Koloským, epištola). Pavlova řeč v Athénách, jak ji podává kniha Sk 17,16-34), je důrazem na konečný soud a vzkříšení přesnou protiváhou helénistické vize světa. Ježíšovo učení, pojaté jako charakteristika nejvyšší ideje, uchovalo však svou dějinnou sílu (tak pojal svůj program reformy církve i Jan Hus). Základní zůstala osvobozující role evangelia v setkání s nejhlubším vyjádřením osudovosti lidského života v řecké tragedii, s nezbytností odpykat viny.
4. Nový zákon
Kromě Sk 17,16-34 jde především o označení Ř. jako adresátů misie, a to zprvu řecky mluvících Židů (Sk 9,29; 18,4) nebo bohabojných Řeků (Sk 17,4 ;J 12,20), ale předně řecky mluvících pohanů (Sk 17,12; 19,10; např. otec Timotea byl Řek (Sk 16,1.3; ČEP pohan
). Ve Sk (od Sk 16,11) se mluví i o Pavlově misii na evropské pevnině a v Řecku.- Teologický dosah mají výroky o rovnosti Židů a Řeků v Kristu
(Ga 3,28; Kol 3,11), či v jednom Duchu (1K 12,13) a Pavlovy výroky z 1K,22-24, podle nichž je odpovědí na očekávání zázraků u Židů a na moudrost Řeků ukřižovaný Kristus jako skutečná boží síla a moc. Viz i Jávan.