Počet, počítat: Porovnání verzí
ebs>Moravec Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 5: | Řádek 5: | ||
| hnasl = počít | | hnasl = počít | ||
}} | }} | ||
= Heslo bude přepracováno. = | |||
údaj o množství, vztahující se k popisované entitě nebo jejím dílčím složkám. Hebr. <span {{Hebr}}>mispár</span>, řec. <span {{Rec}}>arithmos</span>. Primitivní početní záznamy zdaleka předcházely první záznamům obrázkovým či písemným. Kromě své referenční funkce mají počty také funkci literární a poetickou: v rámci daného kulturního a symbolického systému popisovanou entitu kvalifikují. | údaj o množství, vztahující se k popisované entitě nebo jejím dílčím složkám. Hebr. <span {{Hebr}}>mispár</span>, řec. <span {{Rec}}>arithmos</span>. Primitivní početní záznamy zdaleka předcházely první záznamům obrázkovým či písemným. Kromě své referenční funkce mají počty také funkci literární a poetickou: v rámci daného kulturního a symbolického systému popisovanou entitu kvalifikují. | ||
Řádek 150: | Řádek 153: | ||
[[Kategorie: Sláma Petr (autor)]] | [[Kategorie: Sláma Petr (autor)]] | ||
Aktuální verze z 19. 12. 2023, 10:30
heslo: počet, počítat
autor: Sláma Petr
předcházející heslo: počátek
následující heslo: počít
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
Heslo bude přepracováno.
údaj o množství, vztahující se k popisované entitě nebo jejím dílčím složkám. Hebr. mispár, řec. arithmos. Primitivní početní záznamy zdaleka předcházely první záznamům obrázkovým či písemným. Kromě své referenční funkce mají počty také funkci literární a poetickou: v rámci daného kulturního a symbolického systému popisovanou entitu kvalifikují.
V Bibli se setkáváme s počty, jejichž symbolika vychází z kulturních představ Mezopotámie (soustava šedesátková a desítková), Egypta (desítková soustava), později Řecka a Říma. Bible zpravidla nepojímá počty a čísla jako nositele metafyzických podstat věcí, jako je tomu v pythagorejství, v novoplatonismu či v kabale (byť např. u zřetelně symbolických věků praotců v knize Gn se těmto pojetím blíží), čísla však mohou nést zašifrované hodnocení či odkaz k souvislosti (např. ve Zj 13,18 naznačuje číslicí 666 císaře Nerona: nrwn qsr = 50+200+6+50 + 100+60+200 = 666).
Tabulka číselných hodnot 22 konsonant hebrejské abecedy
9
8
7
6
5
4
3
2
1
j
x
z
w
h
d
g
b
a
jednotky
c
p
[
s
n
m
l
k
y
desítky
t
v
r
q
stovky
Tabulka čísel, která mají v Bibli hodnotící funkci
1
Vyjadřuje jedinečnost
2
Vyjadřuje a) binární opozici, protiklad či alternativu,
nebo b) stvrzení a umocnění určité vlastnosti (viz lidové tuplem
).
a) Gn 40; Lv 16,7-10;
b) Ex 32,15; Joz 2; 1S 2; Rt 1
3
Vyjadřuje úplnost
Gn 6,10; Ex 23,13; Sd 16; Jon 2; Mt 12,40; Iz 6,3; Mk 9,5 + par; Mk 14 +par; Sk 10,9-23; 1K 13,13; 2K 12,8
4
Je doplněním 3 (tedy 3+1). Vyjadřuje a) Boží pomoc tam, kde lidská snaha dosáhla svého maxima)
nebo b) základní stvořenost (sever-jih-východ-západ, roční období)
b) Gn 2,10;
7
Je číslem úplnosti (sakrální kontext)
Gn 1; Gn 41; Ex 12.13; Ex 25,31; Dt 7,1; Da 3,19; Mt 12,45; Mt 18,21 aj.
10
Je rovněž číslem úplnosti, inspirovaným patrně počtem prstů na rukou (pragmatické kontexty). V NZ představuje často množinu, uvnitř níž dojde k dalšímu dělení.
12
Je v předbiblických kulturách číslem kosmu a stvoření, hrajícím roli v šedesátkové soustavě. Je součinem 3 a 4 i součtem 10 a 2. V Bibli je použito pro počet kmenů Izraele (tento počet je apriorní
a jsou mu přizpůsobeny případné nesrovnalosti. V NZ je družina Ježíšových učedníků novým Izraelem, také zde musí být po Jidášově zradě zachován počet 12. Dvanáctka charakterizuje nový Jeruzalém ve Zjevení Janově.
40
Je číslem přechodu, očištění a zkoušky, snad jako součin 4x10.
Gn 7,12; Ex 16,35; Ex 34,28; 1S 4,18; 1Kr 2,11
Bible pracuje se základními číslovkami do výše deset tisíc (revává), právě tato číslovka ovšem, stejně jako číslovka tisíc ('elef), spíše než přesný počet znamená často mnoho
, resp. velmi mnoho
(takto např. v 2S 18,7 aj. v oslavném popěvku izraelských žen Saul pobil své tisíce, ale David své desetitisíce
). V Bibli jsme svědky základních matematických operací (sčítání, odčítání, násobení), gradace (Př 30,18-19.