Janovy epištoly: Porovnání verzí
Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 6: | Řádek 6: | ||
}} | }} | ||
tři kanonické dopisy, tradičně řazené mezi [[obecné epištoly]]. | tři kanonické dopisy, tradičně řazené mezi [[obecné epištoly]]. | ||
<div class="noautonum">__TOC__</div> | |||
1. | == 1. Členění == | ||
1. Janova | 1. Janova | ||
Řádek 39: | Řádek 38: | ||
13-15 Závěr s pozdravy a požehnáním | 13-15 Závěr s pozdravy a požehnáním | ||
2. | == 2. Autor, doba, adresáti == | ||
Starokřesťanská tradice, sahající až k círk. otcům [[Ireneus|Ireneovi]] (+202) a Klémentovi Alexandrijskému (+211), připisuje J. e. spolu s [[Janovo evangelium|Janovým evangeliem]] apoštolu Janu Zebedeovi. Mnozí současní vykladači Bible pokládají J. e. za dílo autora patřícího k teologicky výrazné skupině v rané církvi, která vedle toho, co je všem křesťanům prvního století společné, pěstovala i tradici odlišnou od synoptického a pavlovského dědictví, viz [[janovské spisy]]. S Janovým evangeliem pojí J. e. společná teologie i výrazové prostředky. Předpokládalo se, že Janovo ev. vzniklo před J. e., ale v poslední době se uvažuje i o opačném pořadí. V 1-3 J není přímý odkaz na J a J má vypracovanější učení o Duchu sv. Otázka pořadí J. e. a evangelia je tedy stále otevřená. Pořadí listů podle doby vzniku je patrně 2J – 3J – 1J (shrnutí janovského odkazu). Vzhledem ke značným shodám v jazyce nelze vyloučit, že autor J a 1-3J jsou jedna a tatáž osoba. Pisatel oslovuje čtenáře z pozice laskavé autority, která se odvolává na příslušnost ke generaci očitých svědků Ježíšových (sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_1,1.3 1J 1,1.3]</span>), a která rozlišuje mezi sebou a čtenáři: <q>My jsme viděli – a zvěstujeme vám</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_1,2 1J 1,2]</span>). | |||
Tradice pokládá za adresáty křesťanské obce v Malé Asii (sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Zj_2-3 Zj 2-3]</span>). Příjemci 1J prožili střetnutí s křesťanskou skupinou, která byla blízká pozdější [[gnóze|gnózi]]. Z tohoto duchovního střetnutí vyšli vítězně, když si zachovali pravou janovskou víru (sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_2,13-14.20-21.27 1J 2,13-14.20-21.27]</span>). Zmínky o světě (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_2,15nn;_3,1b;_4,5 1J 2,15nn; 3,1b; 4,5]</span>), který je celý pod mocí [[zlo, zlý|Zlého]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_5,19 1J 5,19]</span>), dávají tušit, že společenství adresátů byla obklopeno nedůvěrou svého pohanského okolí, nebezpečnými naukami a pohanstvím. Toliko jedno autorovo odvolání na SZ (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_3,12 1J 3,12]</span>) může být dokladem toho, že adresáti nevzešli z židovských tradic. Autor však obrací jejich pohled nazpět k tomu, co bylo zvěstováno od počátku (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_2,7.24;_3,11 1J 2,7.24; 3,11]</span>), tj. od počátku kristovského hnutí, což je svědectvím, že adresáti byli již nejméně druhou křesťanskou generací. Janovy listy byly napsány koncem 1. st. n. l. Tradice klade autorovo sídlo do [[Efez|Efezu]] v Malé Asii. K autorství v. [[Jan]] presbyter a [[Janovo evangelium]]. | Tradice pokládá za adresáty křesťanské obce v Malé Asii (sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Zj_2-3 Zj 2-3]</span>). Příjemci 1J prožili střetnutí s křesťanskou skupinou, která byla blízká pozdější [[gnóze|gnózi]]. Z tohoto duchovního střetnutí vyšli vítězně, když si zachovali pravou janovskou víru (sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_2,13-14.20-21.27 1J 2,13-14.20-21.27]</span>). Zmínky o světě (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_2,15nn;_3,1b;_4,5 1J 2,15nn; 3,1b; 4,5]</span>), který je celý pod mocí [[zlo, zlý|Zlého]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_5,19 1J 5,19]</span>), dávají tušit, že společenství adresátů byla obklopeno nedůvěrou svého pohanského okolí, nebezpečnými naukami a pohanstvím. Toliko jedno autorovo odvolání na SZ (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_3,12 1J 3,12]</span>) může být dokladem toho, že adresáti nevzešli z židovských tradic. Autor však obrací jejich pohled nazpět k tomu, co bylo zvěstováno od počátku (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_2,7.24;_3,11 1J 2,7.24; 3,11]</span>), tj. od počátku kristovského hnutí, což je svědectvím, že adresáti byli již nejméně druhou křesťanskou generací. Janovy listy byly napsány koncem 1. st. n. l. Tradice klade autorovo sídlo do [[Efez|Efezu]] v Malé Asii. K autorství v. [[Jan]] presbyter a [[Janovo evangelium]]. | ||
3. | == 3. Protivníci == | ||
Autor J. e. vede zápas s <q>[[antikrist|antikristy]]</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_2,18 1J 2,18]</span>), <q>lháři</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_2,22 1J 2,22]</span>), <q>falešnými proroky</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_4,1.4 1J 4,1.4]</span>), s <q>duchem klamu</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_4,6c 1J 4,6c]</span>), s <q>dětmi ďáblovými</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_3,10 1J 3,10]</span>). Má na mysli předchůdce [[gnóze]], tehdy módní náboženské filozofie, ovlivněné mystickými kulty, která pronikala do křesťanských společenství. Z J. e. se dají některé názory těchto skupin do jisté míry rekonstruovat: Nebrali vážně vtělení ([[inkarnace|inkarnaci]]) Božího [[Syn Boží|Syna]] (sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_4,2;_2J_7 1J 4,2; 2J 7]</span>; tzv. [[doketismus]]), tj. popírali totožnost mezi pozemským Ježíšem a Kristem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_2,22;_4,15;_5,1 1J 2,22; 4,15; 5,1]</span>), nedocenili Ježíšovu smírčí [[oběť]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_1,7;_2,2;_4,10;_5,6 1J 1,7; 2,2; 4,10; 5,6]</span>) a domnívali se, že ji nepotřebují. Pokládali se za vlastníky pravého poznání Boha: své osobní hříchy popírali (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_1,8-10 1J 1,8-10]</span>), necítili se vázáni přikázáními (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_2,3n;_5,2n 1J 2,3n; 5,2n]</span>), zejména přikázáními bratrské lásky (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_2,9-11;_3,10.14n;_4,7n.11n.20;_5,2 1J 2,9-11; 3,10.14n; 4,7n.11n.20; 5,2]</span>). Šířili své učení, které nezůstalo bez ohlasu (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_4,5 1J 4,5]</span>) a vzbuzovalo leckde v janovských obcích zmatek (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_2,26 1J 2,26]</span>) a obavy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_2,18 1J 2,18]</span>). | |||
4. | == 4. Teologie == | ||
Autor se neobrací polemicky přímo proti protivníkům, nýbrž mluví k věrným křesťanům, aby je za jejich zápasů utvrdil v postojích víry a vlil jim zdravé křesťanské sebevědomí, které podle něho pramení z toho, že církev má – na rozdíl od gnostických bludařů – reálné, živé společenství s Bohem. Toto [[společenství]] s Bohem – ústřední téma 1J – je obsahem výrazů, které prostupují všemi J. e.: <q>být z pravdy</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_3,19 1J 3,19]</span>), <q>být z Boha</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_4,4.6;_5,19 1J 4,4.6; 5,19]</span>), <q>být Božím dítětem</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_3,10;_5,2 1J 3,10; 5,2]</span>), <q>poznat a znát Boha</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_4,6n 1J 4,6n]</span>), <q>zůstávat v Bohu</q> a obráceně <q>Bůh zůstává v nás</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_2,24;_3,24;_4,12n.15n 1J 2,24; 3,24; 4,12n.15n]</span>). V plném světle se objeví téma společenství s Bohem tehdy, když k němu přibereme texty z Janova ev., ve kterých Ježíš podobným způsobem mluví o svém bytostném vztahu k [[otec|Otci]]: Společenství křesťanů s Bohem a vzájemné společenství křesťanů tvoří nedílný organický celek (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_4,7-21 1J 4,7-21]</span>), který se jeví přímo jako prodloužení naddějinného společenství mezi Otcem a Synem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_14,20;_17,11.21n;_4,16 J 14,20; 17,11.21n; 4,16]</span>). | |||
Autor vede čtenáře k jistotě, že mají společenství s Bohem, jsou vyvoleni a odděleni od světa, že ve svém středu nesou pravdu, že musí vítězit a zvítězit, a otvírá jim oči pro zcela konkrétní důkazy těchto jistot (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_3,14;_3,24b;_4,13;_4,4 1J 3,14; 3,24b; 4,13; 4,4]</span>- 6; 2,13n; 5,4b}). | Autor vede čtenáře k jistotě, že mají společenství s Bohem, jsou vyvoleni a odděleni od světa, že ve svém středu nesou pravdu, že musí vítězit a zvítězit, a otvírá jim oči pro zcela konkrétní důkazy těchto jistot (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_3,14;_3,24b;_4,13;_4,4 1J 3,14; 3,24b; 4,13; 4,4]</span>- 6; 2,13n; 5,4b}). | ||
5. | == 5. Problémy misie == | ||
Ve 2J a 3J jde o [[misie|misii]] a cestující misionáře; ve 2J se jedná o misii odpůrců, kteří popírají Kristovo lidství a kterým křesťané nemají poskytovat ani materiální ani mravní podporu. Naopak 3J je osobním listem <q>presbytera</q> Gaiovi. Pisatel oceňuje účinnou pomoc, se kterou vyšel Gaios vstříc misionářům, kteří ze sídla autorova přinášejí poselství víry. Stěžuje si však na Diotrefa, který jim podporu neposkytuje. | |||
[[Kategorie: biblické knihy]] | [[Kategorie: biblické knihy]] | ||
[[Kategorie: Bible]] | [[Kategorie: Bible]] | ||
[[Kategorie: Slabý Jindřich (autor)]] | [[Kategorie: Slabý Jindřich (autor)]] |
Aktuální verze z 15. 12. 2023, 19:50
heslo: Janovy epištoly
autor: Slabý Jindřich
předcházející heslo: janovské spisy
následující heslo: Jared
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
tři kanonické dopisy, tradičně řazené mezi obecné epištoly.
1. Členění
1. Janova
1,1-4 Prolog o Slovu života
1,5-5,12 Hlavní část listu
- 1,5-2,27 Společenství s Bohem a bratrská láska,
- 2,18-3,24 polemika proti svůdcům,
- 4,1-5,12 vazba na pozemského Ježíše.
5,13-21 Závěr se slovy o moci modlitby
2. Janova
1-3 Preskript
4-11 Láska a pravda: varování před opomenutím pozemského Ježíše (v.7)
12-13 Závěr s pozdravy
3. Janova
1-4 Preskript
5-12 Konflikt s Démétriem
13-15 Závěr s pozdravy a požehnáním
2. Autor, doba, adresáti
Starokřesťanská tradice, sahající až k círk. otcům Ireneovi (+202) a Klémentovi Alexandrijskému (+211), připisuje J. e. spolu s Janovým evangeliem apoštolu Janu Zebedeovi. Mnozí současní vykladači Bible pokládají J. e. za dílo autora patřícího k teologicky výrazné skupině v rané církvi, která vedle toho, co je všem křesťanům prvního století společné, pěstovala i tradici odlišnou od synoptického a pavlovského dědictví, viz janovské spisy. S Janovým evangeliem pojí J. e. společná teologie i výrazové prostředky. Předpokládalo se, že Janovo ev. vzniklo před J. e., ale v poslední době se uvažuje i o opačném pořadí. V 1-3 J není přímý odkaz na J a J má vypracovanější učení o Duchu sv. Otázka pořadí J. e. a evangelia je tedy stále otevřená. Pořadí listů podle doby vzniku je patrně 2J – 3J – 1J (shrnutí janovského odkazu). Vzhledem ke značným shodám v jazyce nelze vyloučit, že autor J a 1-3J jsou jedna a tatáž osoba. Pisatel oslovuje čtenáře z pozice laskavé autority, která se odvolává na příslušnost ke generaci očitých svědků Ježíšových (sr. 1J 1,1.3), a která rozlišuje mezi sebou a čtenáři: My jsme viděli – a zvěstujeme vám
(1J 1,2).
Tradice pokládá za adresáty křesťanské obce v Malé Asii (sr. Zj 2-3). Příjemci 1J prožili střetnutí s křesťanskou skupinou, která byla blízká pozdější gnózi. Z tohoto duchovního střetnutí vyšli vítězně, když si zachovali pravou janovskou víru (sr. 1J 2,13-14.20-21.27). Zmínky o světě (1J 2,15nn; 3,1b; 4,5), který je celý pod mocí Zlého (1J 5,19), dávají tušit, že společenství adresátů byla obklopeno nedůvěrou svého pohanského okolí, nebezpečnými naukami a pohanstvím. Toliko jedno autorovo odvolání na SZ (1J 3,12) může být dokladem toho, že adresáti nevzešli z židovských tradic. Autor však obrací jejich pohled nazpět k tomu, co bylo zvěstováno od počátku (1J 2,7.24; 3,11), tj. od počátku kristovského hnutí, což je svědectvím, že adresáti byli již nejméně druhou křesťanskou generací. Janovy listy byly napsány koncem 1. st. n. l. Tradice klade autorovo sídlo do Efezu v Malé Asii. K autorství v. Jan presbyter a Janovo evangelium.
3. Protivníci
Autor J. e. vede zápas s antikristy
(1J 2,18), lháři
(1J 2,22), falešnými proroky
(1J 4,1.4), s duchem klamu
(1J 4,6c), s dětmi ďáblovými
(1J 3,10). Má na mysli předchůdce gnóze, tehdy módní náboženské filozofie, ovlivněné mystickými kulty, která pronikala do křesťanských společenství. Z J. e. se dají některé názory těchto skupin do jisté míry rekonstruovat: Nebrali vážně vtělení (inkarnaci) Božího Syna (sr. 1J 4,2; 2J 7; tzv. doketismus), tj. popírali totožnost mezi pozemským Ježíšem a Kristem (1J 2,22; 4,15; 5,1), nedocenili Ježíšovu smírčí oběť (1J 1,7; 2,2; 4,10; 5,6) a domnívali se, že ji nepotřebují. Pokládali se za vlastníky pravého poznání Boha: své osobní hříchy popírali (1J 1,8-10), necítili se vázáni přikázáními (1J 2,3n; 5,2n), zejména přikázáními bratrské lásky (1J 2,9-11; 3,10.14n; 4,7n.11n.20; 5,2). Šířili své učení, které nezůstalo bez ohlasu (srv. 1J 4,5) a vzbuzovalo leckde v janovských obcích zmatek (1J 2,26) a obavy (1J 2,18).
4. Teologie
Autor se neobrací polemicky přímo proti protivníkům, nýbrž mluví k věrným křesťanům, aby je za jejich zápasů utvrdil v postojích víry a vlil jim zdravé křesťanské sebevědomí, které podle něho pramení z toho, že církev má – na rozdíl od gnostických bludařů – reálné, živé společenství s Bohem. Toto společenství s Bohem – ústřední téma 1J – je obsahem výrazů, které prostupují všemi J. e.: být z pravdy
(1J 3,19), být z Boha
(1J 4,4.6; 5,19), být Božím dítětem
(1J 3,10; 5,2), poznat a znát Boha
(1J 4,6n), zůstávat v Bohu
a obráceně Bůh zůstává v nás
(1J 2,24; 3,24; 4,12n.15n). V plném světle se objeví téma společenství s Bohem tehdy, když k němu přibereme texty z Janova ev., ve kterých Ježíš podobným způsobem mluví o svém bytostném vztahu k Otci: Společenství křesťanů s Bohem a vzájemné společenství křesťanů tvoří nedílný organický celek (1J 4,7-21), který se jeví přímo jako prodloužení naddějinného společenství mezi Otcem a Synem (J 14,20; 17,11.21n; 4,16).
Autor vede čtenáře k jistotě, že mají společenství s Bohem, jsou vyvoleni a odděleni od světa, že ve svém středu nesou pravdu, že musí vítězit a zvítězit, a otvírá jim oči pro zcela konkrétní důkazy těchto jistot (1J 3,14; 3,24b; 4,13; 4,4- 6; 2,13n; 5,4b}).
5. Problémy misie
Ve 2J a 3J jde o misii a cestující misionáře; ve 2J se jedná o misii odpůrců, kteří popírají Kristovo lidství a kterým křesťané nemají poskytovat ani materiální ani mravní podporu. Naopak 3J je osobním listem presbytera
Gaiovi. Pisatel oceňuje účinnou pomoc, se kterou vyšel Gaios vstříc misionářům, kteří ze sídla autorova přinášejí poselství víry. Stěžuje si však na Diotrefa, který jim podporu neposkytuje.