Vlna
heslo: vlna
autor: Balabán Milan
předcházející heslo: vlk
následující heslo: vně
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. cemer, řec. erion. Srst kultivovaných plemen ovcí, lam, velbloudů aj. V Bibli jde především o ovčí vlnu, což je ekonomicky důležitý výtěžek chovu ovcí. Vlna patřila mezi produkty udržující život, Ozeáš jmenuje spolu s vlnou vodu, chléb, len, olej, mošt a vůbec nápoje (Oz 2,7.11). Tentýž prorok výhružně připomíná, že Hospodin strhne z duchovně smilnícího Izraele svou vlnu a svůj len, aby odkryl jeho náboženskou nahotu (Oz 2,11n). Vlna tu neoznačuje jen textilii, nýbrž i oděvní symboliku, oděv, který po ztrátě rajské nahoty (Gn 3,7.10n.24) chránil lidskou intimitu a důstojnost. Důležitým, vpravdě strategickým místem údělu ovcí i jejich vlny byla slavnost stříhání ovcí (Gn 38,12n). Předtím byla zvířata důkladně omyta a po uschnutí stříhána. Po ostříhání byla vlna mykána, česána a s spřádána v niti. Z vlny byly vyráběny obleky (Ez 34,3) a kniha Přísloví ve chvále ženy statečné
vynáší ženu, která se stará o vlnu a len (Př 31,13). Tato chvála je o to závažnější, že se za pilnou a optimálně hospodárnou ženou skrývá sama Moudrost. Sd 8,26 zmiňuje z vlny vyrobená purpurová roucha, do nichž byli oblečeni midjánští králové (sr. Ex 28,6 – zde je zmíněna fialově purpurová látka jakou součást umně utkaného nárameníku
). Vlna byla výhodným obchodním artiklem. V Ez 27,18 (nářek nad Týrem) zlobně odhaluje prorok, že Damašek kupčí s Týrem s množstvím různého zboží
, mimo jiné i se sacharskou vlnou. Velká kvanta vlny (jehňata a berany) odváděl móabský král Méša izraelskému králi Jóramovi (2Kr 3,4). Z rituálně náboženských důvodů bylo zakázáno oblékat tkaninu ze směsi vlny a lnu (Dt 22,10). Za starých dob se připisovala míchání a křížení druhů tajemná moc, prý se tím spojovaly různé sféry a vlivy. Oděv kombinovaný z obou elementů měl člověka chránit před zlými mocemi. (viz výklady k. k Dt 22,10). Věštebný význam mělo ovčí rouno na humně Gedeónově (Sd 6,37). Izraelský lid měl svým kněžím odvádět kromě obilí apod. odvádět též prvotiny své ovčí stříže
(Dt 18,4). První ovce z vrhu byla obětována i s vlnou (Dt 15,19). Významný je symbolický význam. Bělostná vlna, podobná sněhu – Ž 147,16, se prorokovi stává obrazem neviny získané překvapujícím Božím milosrdenstvím: hříchy jsou rudé jako šarlat, ale budou bílé jako vlna (Iz 1,18). Ve Zj 1,14 je popis Syna člověka, který má vlasy bělostné jako sněhobílá vlna
, což je tichý odkaz na Da 7,9, na svatost a vznešenost člověka (sr. Pís 7,6).