Méša

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: Méša

autor: Stehlík Ondřej    
       
předcházející heslo: Město Davidovo        
následující heslo: Méšak

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
Jméno místa (Gn 10,30), hlavně však jméno několika biblických postav:

a. syn Kálebův (1Pa 2,42), Benjamínovec narozený v Moábu (1Pa 8,9).

b. Především pak moábský král devátého století př. n. l., který vedl úspěšnou vzpouru proti izraelskému útlaku. Je to jedna z nejvíce známých postav neizraelských králů širší Palestiny. Biblické svědectví mu věnuje jen okrajovou pozornost, byl to však jistě nejúspěšnější Moábský král a jeden z nejúspěšnějších králů své doby – jakýsi moábský David. Kromě biblické zprávy (2Kr 3) je hlavní postavou nápisu známého jako Méšova stéla (příp. Méšův nápis, Moábská stéla atd.), na níž se chlubí svými vojenskými úspěchy. Politicky úspěšní izraelští králové Omrí a jeho syn Achab si podmanili moábské území na dobu asi čtyřiceti let. Během zmatků po Achabově smrti začal M., jehož jméno znamená patrně zachránce – spasitel, svůj osvobozenecký boj. Postupně od Izraelců osvobodil moábská města a dokonce sám obsadil několik původně izraelských měst. Předchozí cizí nadvládu i pozdější osvobození připisoval působení národního boha Kemóše velmi podobně, jako kniha Soudců osvobození Izraelců Hospodinem.

Méša je v Bibli před vzpourou označen za pastýře, hebr. noqed (v ekumenickém překladu jako drobopravec [M. Bič]). Dle současného badatelského konsensu je jisté, že Méša nebyl přímo pasáčkem ovcí, ale obživu celému jeho národu poskytovaly ovce. Můžeme tedy říci, že byl administrativně, či duchovně pastýřem pastýřů. Termín noqed se vyskytuje ještě jednou v Am 1,1 a v ugaritských textech a míří do oblasti nábožensko-správní. Méša noqed byl tedy nejspíš duchovním nebo správním administrátorem širšího okrsku. Otázka však zůstává stále otevřena. Viz též Méšova stéla.