Všemocný
heslo: Všemocný
autor: Balabán Milan
předcházející heslo: vstát z mrtvých
následující heslo: všemohoucí
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. šaddaj, 'él šaddaj, řec. pantokratór, theos saddai. Hebr. etymologie tohoto jména nebyla dosud zcela vyjasněna. Jde o označení či vyznačení božstva, které je mocné a vševládné. Proto mají kral. Bůh silný všemohoucí
, pro delší formu, Všemohoucí
pro formu kratší. ČEP: Všemocný nebo Všemohoucí, Bůh všemohoucí.
Šaddaj patří mezi stará Boží jména. To si lze ověřit m.j. četbou tzv. Jákobovy závěti (Gn 49), především žehnající závěti, kterou adresoval umírající Jákob Josefovi (v. 22-26). Izraelský Bůh je tu jmenován jako Přesilný Jákobův (hebr. avír ja`aqóv, dosl. Býk Jákobův, srv. Ž 132,2.
Všechna uvedená božská jména jsou starobylá. K nim se řadí např. 'él `eljón (Gn 14,18n), 'él ro'í (Gn 16,13) aj. To jsou jména Élovská, původně kenaanská, jež byla později izraelizována. Zdá se, že do okruhu těchto jmen patřilo i přívlastkové jméno
'él šaddaj. Toto jméno, ať v kratší nebo delší formě se vyskytuje charakteristicky v tzv. praoteckých vyprávěních, takže je spojováno např. s Abrahamem (Gn 17,1 – ČEP: Bůh všemohoucí, kral. Bůh silný všemohoucí). Velmi často se objevuje božské jméno Šaddaj v knize Jób (např. Jb 8,3 – kral. Všemohoucí, ČEP – Všemohoucí). Job archaizuje
, schválně volí stará božská jména, poněvadž mířil k Bohu nezkreslenému pevnou, ale často už ustrnulou tradicí, k Bohu otců
.
V NZ se pantokratór vyskytuje převážně v knize Zjevení (např. Zj 15,3; 16,14 aj., kral. Bůh všemohoucí
, právě tak ČEP). Výskyty v knize Zjevení patrně nejvýstižněji charakterizují i sz. Šaddaj ('él šaddaj). Ve Zj 15,3 je o Bohu všemohoucím v paralelismu řečeno, že je to král národů
(řec. ho basileus tón ethnón). Ve Zj 19,16 se následně o Všemohoucím udává, že je to Král králů a Pán pánů. Zj 16,17 mluví o pravých a spravedlivých soudech Všemohoucího a Zj 19,15 o jeho hněvu.
Šaddaj je však i garantem absolutní Boží ochrany. V Ž 91,1 stojí úkryt Nejvyššího
(hebr. séter `eljón v paralele se stínem Všemocného
(hebr. cél šaddaj). Pod ochranou Všemocného se věřící nemusí bát hrůzy noci, vraždícího šípu, ani moru (Ž 91,5n). Všemocný připravil sice betlémské Noemi trpký úděl, ale přivedl ji zase z Moábu do judské vlasti (Rt 1). Sz. odborníci mají většinou za to, že Šaddaj patrně znamená Mocný, Silný a odvozují to od kořene š-d-d. Jsou však možné i jiné etymologie. Viz Bůh, jméno, tituly Boží.