Abšalóm
heslo: Abšalóm
autor: Pokorný Petr
předcházející odkazové heslo: Abšaj
předcházející heslo: Abram
následující heslo: Áda
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. 'avšálóm, Otec (je) pokoj
, Původce pokoje
; LXX: řec. abessalóm; BKr: Absolon.
1. V Chebrónu narozený třetí syn Davida (zvaný v 1Kr 15,2.10Abíšalóm). Jeho matkou byla Maaka. Čteme o něm v 2S 13-19. Vraždou svého nevlastního bratra, Davidova syna Amnóna, pomstil zneuctění své sestry Támary (2S 13) a musel proto na dva roky prchnout před hněvem svého otce. Podle tradice zachycené v 2S 14,25-27 byl krásný a měl mimořádně bohaté vlasy. Jeho rozhodujícím činem byl pokus zmocnit se pomocí propagandy, intrik, slibů a politického tlaku ještě za Davidova života vlády, která by mu jako následníku trůnu později stejně připadla. Boží výrok z 1Pa 22,7-10 o vládě Davidově, která má připadnout Šalomounovi odráží přesvědčení převládající v době vzniku chronistického díla, podle něhož byla vzpoura A. vzpourou proti Bohu samému. A. využil ke svému cíli politické i náboženské rivality mezi Izraelem a Judou a mezi novým královským sídlem Jeruzalémem a dřívějším tradičním centrem Judska Chebrónem, kde se dal provolat králem. Získal tak zřejmě sympatie většiny vlivných představitelů Izraele a Judy a David musel uprchnout (2S 15). A. vtáhl do Jeruzaléma a na radu Achítofelovu zneuctil Davida tím, že si přivlastnil jeho souložnice (2S 16,21nn). David mezitím shromáždil své věrné v Machanajimu a necvičené, převážně izraelské vojsko Abšalómovo bylo v bitvě v Efrajimském lese poraženo (2S 18,6n). A. při útěku uvázl ve větvích posvátného stromu a Jóab jej se svými bojovníky přes Davidův zákaz zabil (2S 18,12-14). David pro něj upřímně truchlil, i když Jóab mu to vyčítal jako nevděk vůči bojovníkům (2S 19,6-8). Rozsáhlou amnestií si však David připravil půdu pro návrat do Jeruzaléma a nové převzetí vlády. Podle 2S 18,18 byl A. bezdětný, podle 2S 14,27 měl tři syny a dceru Támar. Na místě, kde zůstalo tělo A. byla dle 2S 18,17 navršena kamenná mohyla. Příznačné je, že A. si již za svého života postavil v Královské dolině u potoka Kidrón pamětní sloup (2S 18,18), jehož existenci dokládá i Josephus Flavius (Antiquit. VII,10). Tzv. A. hrob, který u potoka Kidrón stojí dnes, je helénistická stavba, spojená s A. jen pozdější legendou. Situaci krize Davidovy vlády za povstání A. tematizují Ž 3 a Ž 7 (nedatovatelné).
2. Otec židovského vojenského velitele Matitjáše (1Ma 11,70 – není totožný s knězem Matitjášem) a dle 1Ma 13,11 i velitele Jónatana.