Vojsko

Z Encyklopedický biblický slovník
Verze z 16. 2. 2023, 00:00, kterou vytvořil ebs>Moravec
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: vojsko

autor: Beneš Jiří    
       
předcházející heslo: voda        
následující heslo: vokalizace

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
O v. se v Bibli mluví s užitím svou základních výrazů. První je hebr. 'agaf, s nímž se setkáme v Ez 38,6 aj. a vyjadřuje z hlediska bibl. pisatelů lidmi svévolně vytvořené, které před Bohem nemá budoucnost.

Výrazy odvozené od hebr. kořene c-b-' jsou v SZ četné a oblast vojenství přesahují. Do vojenské oblasti se řadí proto, že vojsko zosobňuje uspořádanost a řád (např. Iz 29,7 – sloveso vytáhnout do boje). V Gn 2,1 se příslušný výraz může vztahovat na uspořádání celého stvoření. V 1S 28,1 sloveso c-b-' vyjadřuje sakrálně posvěcenou přípravu k boji (pod. Nu 31,7 a 2Kr 25,19; Iz 29,7.8; 31,4. V Za 14,12 a 2Pa 33,11 se mluví o tažení národů proti Izraeli. – Podstatné jméno cává' vyjadřuje na více místech vojenský šik (Gn 21,22; 1Pa 7,11 aj.), sar cevá'ót je velitel vojsk (např. 1S 14,50). V Ex 7,4 aj. je cává' synonymem pro Izrael jako celek. – U proroků přavažuje nábožensko-kosmický význam, např. v Iz 34,4, Dt 4,19 jde o zástupy nebeských těles, v Iz 34,4 snad o celý nebeský řád, vesmír.

Jméno Boha jako Hospodina zástupů (hebr. jhwh cevá'ót) se původně vzývalo při schráně Hospodinově (2S 6,2). Označení Hospodin zástupů vyjadřuje tedy moc Boží v dějinách (Hospodin jako mocný bojovník – Iz 13,4) i kosmu (Dt 4,19). Proroci připomínají, že celé Hospodinovo jméno zní Hospodin zástupů, ne jen Hospodin (Iz 47,4; Jr 10,16 aj.). To je převažující funkce označení Boha jako Hospodin – bůh zástupů (hebr. jhwh 'elóhé cevá'ót), např. Jr 5,14; Oz 12,6; Am 4,13; Ž 59,6; 80,20). Sem patří i opis Božího jména jako sedící nad cherubíny (1S 4,4), ač by snad mělo být sedící cherubíni nad ním Cherubíni jsou tu zástupy.

Hospodin zástupů Bůh Izraele (2S 7,27 aj.) vyjadřuje, že Izrael je Hospodinův výtvor a patří mu. Tato vazba zdůrazňuje následující výrok. Člověk má tak svůj protějšek v nebeském zástupu.

Ve většině svých výskytů souvisí zástup (cává') s Hospodinovým jednáním – tříděním. Tato šíře významů zůstává v překladech částečně skryta.

V. t. Sabaoth.