Jónatan

Z Encyklopedický biblický slovník
Verze z 16. 2. 2023, 00:00, kterou vytvořil ebs>Moravec
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: Jónatan

autor: Sláma Petr    
       
předcházející heslo: Jonáš        
následující heslo: Joppe

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. jónátán nebo jehónátán, řec. iónathan, Kral. Jonata. Hebr. vlastní jméno osobní, znamená darovaný Hospodinem (podobně jako řecké Theodor, latinské Adeodatus nebo české Bohdan).

1. Od 13.kap. 1S sleduje biblický vypravěč kromě příběhu Saula a Davida také osudy Saulova syna Jónatana. Svého otce, definitivně Hospodinem zavrženého poté, co nechá naživu Amálekovce Agaga (1S 15), převyšuje Jónatan v boji s Pelištejci odvahou (podle 1S 14,1-16 pronikne do nepřátelského tábora a způsobí tam zmatek) i rozvahou (podle 1S 14,24-40 neposlechne jeho ukvapený zákaz jíst). Spřátelí se s Davidem, povolaným na Saulův dvůr. Když Davidova popularita předčí Saulovu a Saul Davidovi usiluje o život, stává se Jónatan, jenž až do smrti zůstane po boku svého otce, tichým spojencem Davidovým: za Davida se u Saula přimlouvá, varuje ho před Saulovými nástrahami (např. v 1S 20,18-22 pokynem, který dává mládenci po vystřelení šípu) a snáší otcovu nelibost. Saul i Jónatan umírají v bitvě s Pelištejci v pohoří Gilbóa (1S 31), oplakáváni Davidem (2S 1,19-27). Navzdory Davidovu váhavému nesouhlasu jsou postupně likvidováni Saulovi příbuzní a věrní, jen Jónatanovu chromému synu Mefíbošetovi (podle 1Pa 8,34 se jmenuje historicky pravděpodobněji Merib-baal) David projevuje milosrdenství. Jónatanova láska k Davidovi, někdy chápaná jako homosexuální, je patrně pokusem vyrovnat se literárně se skutečností, že se David stává králem právě namísto Jónatana, předpokládaného nástupce Saulova. Kromě Bible o Jónatanu synu Saulovu není dalších svědectví.

2. Podle Sd 18,30nn je Jónatan jedním z kněží svatyně v Danu, sloužících soše, kterou Danovci uloupili Míkovi. Pozdější tradice přeznačuje vsunutím písmene nún jeho mojžíšovský původ na manasesovský.

3. Podle vyprávění 1S a 2S je Jónatan synem Ebjátara, jediného ze synů Achímeleka z Nóbu, který přežil vyvraždění kněžského města Nób (1S 22), odnesl odtud efód a doprovázel Davida na jeho spletité cestě na trůn, spolu se Sádokem stál v čele jeruzalémských kněží, na stará kolena se ale připojil k Adonijášovu povstání (1Kr 1) a byl proto Šalomounem zapuzen do Anatót. Jeho syn Jónatan vystupuje vždy jako spolehlivý posel (2S 17,17nn; 1Kr 1,42).

4. Podle 2S 21,21 je Jónatan Davidův synovec, syn jeho bratra Šimeaje. Zabil gatského obra, který tupil Izraele.

5. Podle 2S 23 je Jónatan syn Jašenův, jeden z třiceti Davidových bohatýrů.

6. Podle 1Pa 2,32n je Jónatan jeden z potomků praotce Judy, otec Peleta a Záza.

7. Podle 1Pa 27,32 je Jónatan strýc a rádce Davidův.

8. Jeden z pěti synů Matitjášových (Jochanan, Šimon, Juda, Eleazar, Jónatan), který byl čele makabejského povstání v letech 161-142 př. n. l. po Judovi M. Významný byl tím, že za jeho vedení se mu podařilo dosáhnout dohody se seleukovským vojevůdcem Bakkchidem a posléze za Alexandra Balase formálně přebral vládu nad Judeou tak, že byl jmenován veleknězem (153a). Během prozíravého politického manévrování mezi soupeři o seleukovský trůn byl nakonec r. 142 popraven na rozkaz vojevůdce Tryfona. Po něm nastupuje jeho bratr Šimeón.