Mudrosloví
heslo: mudrosloví
autor: Prudký Martin
předcházející heslo: mudrc
následující heslo: Muratoriho kánon
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
označuje žánr literárních tradic, textů a jejich souborů, které zachycují a formulují promyšlenou lidskou zkušenost (viz moudrost).
1. Obecně patří k m. jak jednoduchá přísloví či pořekadla, tak jejich sbírky či vyšší literární útvary komponovaných dialogů, úvah, básní či žalmů. Tyto látky předkládají osvědčená pravidla pro zdárný život, vychovávají a napomínají k dobrému jednání, reflektují běh života a smrti, přemýšlí o spravedlnosti ve světě, o souvislosti jednání člověka a jeho údělu, a kladou si i otázku poznatelnosti těchto jevů.
Tradice m. byla pěstována ve všech kulturách starověkého Předního východu a nejspíš byla široce sdílena. Patřila k látkám, které sloužily při výuce obecně (srov Př 1,8n), specificky pak jako cvičné texty při školení písařů (viz písař). V mezinárodních kontaktech vzdělaneckých elit nejspíš docházelo ke sdílení těchto moudrých, národně či nábožensky celkem nespecifických látek.
Východiskem mudroslovného uvažování je principiální souvislost činů a jejich následků (tzv. Tun-Ergehen-Zusammenhang). Na tomto základě se uvažuje o vše provazující spravedlnosti, o otázkách dobra a zla, jež obepínají lidský život v rozměru individuálním, kolektivním i dějinném a zahrnují i působení boha či bohů. Na témže základě se ovšem otevírá i problém poznatelnosti světa, smyslu lidského života a tajemství božího působení.
2. V biblických látkách patří k m. knihy Přísloví, Kazatel a Jób. Z pozdních, deuterokanonických spisů patří k tomuto žánru Sírachovec, Žalmy Šalomounovy a Ódy Šalomounovy.
V knize Přísloví nacházíme jak jednotlivé aforismy, pořekadla, přísloví či moudré (učitelské) výroky, tak jejich sestavy a sbírky (Př 10,1-22,16; Př 22,17-24,34; Př 25,1-29,27; Př 30,1-33; Př 31,1-31). Již zde je patrné, že s přijetím těchto látek do biblického kánonu souvisí nejen jejich redakce, nýbrž i jejich teologizace. Ta probíhá několika způsoby. Především spojením moudrosti s důrazem na Boží bázeň
(Př 1,7; 9,10; 14,26-27), zavedením a tématizováním protikladných typů spravedlivého
a svévolníka
jako základních lidských postojů (Př 10,3.6.7.11.16.20; 11,8.9.10; 12,5.7.10 aj.) a zproblematizováním lidské schopnosti poznat Boha i lidský svět (Př 16,9; 19,21; 20,24). K tomuto povýšení mudroslovných tradic do teologické reflexe dochází v době perské a zejména pak helenistické. Jedním z dalších projevů tohoto trendu je personifikované pojetí Moudrosti (Př 8).
Kniha Kazatel představuje jiný pokus o zvládnutí krize moudrosti
. Přijímá skutečnost, že nic v tomto světě není trvale a nesporně spolehlivé a veškeré úsilí o pravé poznání končí v pochybách. Kazatel tuto absurdní
danost přijímá, svými úvahami však nekončí ve skepsi či nihilismu, nýbrž nabízí řešení ve zvláštní kombinaci důrazů: užívat dobrých stránek života v této časnosti (carpe diem, Kaz 9,7nn), současně však dbát na bázeň Boží (Kaz 11,9-10; 12,13).
V knize Jób je základní princip m. uvažování, tedy spravedlivá souvislost mezi konáním a jeho následky (odměnou), vystaven mimořádně dramatické zápletce – očividně nepochopitelnému údělu trpícího spravedlivého
. Široká paleta tradičních m. argumentů Jobových přátel se rozbíjí o skutečnost, že Job si svůj úděl nezasloužil
. Job trvá až do konce stupňovaného utrpení na své spravedlnosti
, až mu nakonec sám Bůh dá za pravdu, ovšem způsobem, který relativizuje jak argumenty nemilosrdných přátel, tak Jobův pokus o sebeospravedlnění.
K mudroslovným textům je možné řadit také některé typy žalmů. Především ty, které blahoslaví
člověka, jenž žije spravedlivě a věrně (Ž 1; Ž 112; Ž 128; viz blahoslavenství) nebo obecněji pojednávají život požehnaný Hospodinem (Ž 127; Ž 133). Podobně patří do této skupiny žalmy, které odhalují zdánlivost úspěšnosti života svévolníků a hříšníků (Ž 37; Ž 73), rozvažují nad pomíjivostí lidského života (Ž 49; Ž 90) či nad tajemstvím dějinné cesty Božího lidu (Ž 78, srov. Dt 32,1-2). K mudroslovnému typu se některými svými rysy řadí také žalmy tórické zbožnosti
(Ž 1; Ž 19; Ž 119).
3. Již v biblických látkách samých, ještě výrazněji pak v dějinách jejich působení se nositelem moudrosti stává král Šalomoun (srov. 1Kr 3,11nn; Kaz 1,12.16). Proto jsou mu připisovány jak některé z m. žalmů (Ž 72,1; 127,1), tak i celé m. spisy (Žalmy Šalomounovy a Ódy Šalomounovy).