Jordán: Porovnání verzí
m (naimportována 1 revize) |
Bez shrnutí editace |
||
| Řádek 6: | Řádek 6: | ||
| hnasl = Jorim | | hnasl = Jorim | ||
}} | }} | ||
hebr. <span {{Hebr}}>jardén</span>, řec. <span {{Rec}}>iordanés</span>, <span {{Rec}}>iordanos</span>; | hebr. <span {{Hebr}}>jardén</span>, řec. <span {{Rec}}>iordanés</span>, <span {{Rec}}>iordanos</span>; pramení na úpatí Chermónu, protéká [[Genezaretské jezero|Genezaretským jezerem]] a vlévá se do Mrtvého moře. Název řeky snad souvisí se semitským slovesným kořenem <span {{Hebr}}>j-r-d</span> <q>sestupovat</q>. J. je situován v syroafrickém riftu, který se táhne severojižním směrem ze Sýrie do Afriky. Nejsevernější pramen J. je v Libanonu v Hasbaja, od něj k Mrtvému moři J. měří 182 km vzdušnou čarou. Nejdůležitější prameny J. jsou v Banyasu, v Danu a v okolí vysušeného jezera Chule. Od výtoku z Kineretského jezera do ústí do Mrtvého moře měří koryto J. 105 km vzdušnou čarou, ale zhruba dvakrát více ve skutečnosti, protože teče nesčetnými meandry. J. má čtyři důležité přítoky: na západní straně jsou to ''Nachal Harod'' (''Nahr Džalúd'') a ''Vádí Far`ah'' (''Nachal Tirca''), na východě pak [[Jabok]] (Nahr az-Zarká) a [[Jarmuk]]. Zejména přítoky na západní straně a Genezaretské jezero dnes slouží k zavlažování, proto do Jordánu neteče tolik vody jako dříve; to působí výrazný pokles hladiny Mrtvého moře v posledních desetiletích. | ||
V SZ textech je J. hranicí Zaslíbené země, v Pentateuchu a v Joz je tato funkce jasně definována (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_34,11-12 Nu 34,11-12]</span>; sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_23,4 Joz 23,4]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ez_47,18 Ez 47,18]</span>). J. je hranicí kmenů usazených v Kenaanu: Josef (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_16,7 Joz 16,7]</span>), Benjamín (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_18,12.19-20 Joz 18,12.19-20]</span>), Isachar (19,22) a Neftalí (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_19,35 Joz 19,35]</span>). V Gn je údolí J. označeno jako úrodné území kam odchází Lot a kam neodchází Abraham (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_13,10-13 Gn 13,10-13]</span>). Oltáře a posvátné stromy jsou vždy západně od J., v Kenaanu | V SZ textech je J. hranicí Zaslíbené země, v Pentateuchu a v Joz je tato funkce jasně definována (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_34,11-12 Nu 34,11-12]</span>; sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_23,4 Joz 23,4]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ez_47,18 Ez 47,18]</span>). J. je hranicí kmenů usazených v Kenaanu: Josef (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_16,7 Joz 16,7]</span>), Benjamín (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_18,12.19-20 Joz 18,12.19-20]</span>), Isachar (19,22) a Neftalí (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_19,35 Joz 19,35]</span>). V Gn je údolí J. označeno jako úrodné území kam odchází Lot a kam neodchází Abraham (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_13,10-13 Gn 13,10-13]</span>). Oltáře a posvátné stromy jsou vždy západně od J., v Kenaanu. Pohřební rituál po smrti Jákoba se odehrává na východním břehu, ale Jákob je pohřben na západním břehu v Chebrónu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_50,10-13 Gn 50,10-13]</span>). Východní hranice Zaslíbené země je tedy jasně stanovena Jordánem, a proto v textech o dobývání Zaslíbené země je usídlení dvou a půl izraelských kmenů na východním břehu nutné vysvětlit tak, že k tomu došlo na rozkaz [[Mojžíš|Mojžíše]] a s pomocí celého Izraele (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_32,5-32 Nu 32,5-32]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_3,8n.;_4,41-49 Dt 3,8n.; 4,41-49]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_13,8-32;_20,8;_21,27.36-39 Joz 13,8-32; 20,8; 21,27.36-39]</span>). V <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_1,12-18 Joz 1,12-18]</span> Jozue s válečníky a s archou solidárně přecházejí J. na východ, aby pomohli s usídlením zajordánským kmenům. Mojžíš zemřel před překročením J. (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_3,25-27;_4,21-26;_31,2 Dt 3,25-27; 4,21-26; 31,2]</span>). Dt jakožto Mojžíšova závěť je prosloveno na východním břehu J. (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_1,1-5;_11,30.31 Dt 1,1-5; 11,30.31]</span>). Po přechodu J. bude Izrael vystaven pokušení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_9,1 Dt 9,1]</span>). Překročením J. je Izrael postaven před otázku volby života nebo smrti (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_30,18-19 Dt 30,18-19]</span>), život představuje Boží zákon (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_32,47 Dt 32,47]</span>). Zaslíbená země je slibem, který dochází naplnění, když Jozue s lidem překračují J. (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_1,2;_2,7-10;_3,1-17;_24,11 Joz 1,2; 2,7-10; 3,1-17; 24,11]</span>). V Zajordání se [[Elijáš]] připravuje k prorocké službě (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_17,1-7 1Kr 17,1-7]</span>) a na závěr své prorocké činnosti odchází z Předjordání do Zajordání, odkud je vzat Bohem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_2,6-13 2Kr 2,6-13]</span>). Aramejec Naamán je uzdraven vodami J. (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_5,10-14 2Kr 5,10-14]</span>). Odkazy na J. nejsou příliš časté v poetických a mudroslovných textech (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_114,3-5 Ž 114,3-5]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sír_24,26 Sír 24,26]</span>). Ani v pseudoepigrafech J. nehraje příliš důležtou roli, pouze v ŽivAE Adam a Eva činí pokání a noří se do vod řek: Eva do řeky Tigris a Adam do J. | ||
V NZ káže [[Jan Křtitel]] na břehu J. což z Jana Křtitele dělá nového Elijáše (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_3,5 Mt 3,5]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_3,3 L 3,3]</span>; srov. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_1,28;_3,26 J 1,28; 3,26]</span>). J. hraje důležitou úlohu i v textech o [[Ježíš|Ježíšově]] křtu Janem Křtitelem | V NZ káže [[Jan Křtitel]] na břehu J. což z Jana Křtitele dělá nového Elijáše (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_3,5 Mt 3,5]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_3,3 L 3,3]</span>; srov. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_1,28;_3,26 J 1,28; 3,26]</span>). J. hraje důležitou úlohu i v textech o [[Ježíš|Ježíšově]] křtu Janem Křtitelem, který křtí v řece (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_3,6 Mt 3,6]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_1,5 Mk 1,5]</span>). Podle Mk a Mt Ježíš jde nejprve na druhou stranu J. a pak teprve nastupuje cestu do Jeruzaléma vstříc jinému křtu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_10,1.38-39 Mk 10,1.38-39]</span>; srov. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_19,1 Mt 19,1]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_12,50 L 12,50]</span>). | ||
(shrnuto zejména podle M. Du Buit, "Jourdain", in P. M. Bogaert et al. [eds.], ''Dictionnaire encyclopédique de la Bible'', Brepols, 1987, str. 690-693, a podle biblických textů) | |||
[[Kategorie: jména míst biblických]] | [[Kategorie: jména míst biblických]] | ||
[[Kategorie: jména]] | [[Kategorie: jména]] | ||
[[Kategorie: Dušek Jan (autor)]] | [[Kategorie: Dušek Jan (autor)]] | ||
Aktuální verze z 10. 9. 2025, 07:11
heslo: Jordán
autor: Dušek Jan
předcházející heslo: Jóram
následující odkazové heslo: Jordánská pustina
následující heslo: Jorim
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. jardén, řec. iordanés, iordanos; pramení na úpatí Chermónu, protéká Genezaretským jezerem a vlévá se do Mrtvého moře. Název řeky snad souvisí se semitským slovesným kořenem j-r-d sestupovat
. J. je situován v syroafrickém riftu, který se táhne severojižním směrem ze Sýrie do Afriky. Nejsevernější pramen J. je v Libanonu v Hasbaja, od něj k Mrtvému moři J. měří 182 km vzdušnou čarou. Nejdůležitější prameny J. jsou v Banyasu, v Danu a v okolí vysušeného jezera Chule. Od výtoku z Kineretského jezera do ústí do Mrtvého moře měří koryto J. 105 km vzdušnou čarou, ale zhruba dvakrát více ve skutečnosti, protože teče nesčetnými meandry. J. má čtyři důležité přítoky: na západní straně jsou to Nachal Harod (Nahr Džalúd) a Vádí Far`ah (Nachal Tirca), na východě pak Jabok (Nahr az-Zarká) a Jarmuk. Zejména přítoky na západní straně a Genezaretské jezero dnes slouží k zavlažování, proto do Jordánu neteče tolik vody jako dříve; to působí výrazný pokles hladiny Mrtvého moře v posledních desetiletích.
V SZ textech je J. hranicí Zaslíbené země, v Pentateuchu a v Joz je tato funkce jasně definována (Nu 34,11-12; sr. Joz 23,4; Ez 47,18). J. je hranicí kmenů usazených v Kenaanu: Josef (Joz 16,7), Benjamín (Joz 18,12.19-20), Isachar (19,22) a Neftalí (Joz 19,35). V Gn je údolí J. označeno jako úrodné území kam odchází Lot a kam neodchází Abraham (Gn 13,10-13). Oltáře a posvátné stromy jsou vždy západně od J., v Kenaanu. Pohřební rituál po smrti Jákoba se odehrává na východním břehu, ale Jákob je pohřben na západním břehu v Chebrónu (Gn 50,10-13). Východní hranice Zaslíbené země je tedy jasně stanovena Jordánem, a proto v textech o dobývání Zaslíbené země je usídlení dvou a půl izraelských kmenů na východním břehu nutné vysvětlit tak, že k tomu došlo na rozkaz Mojžíše a s pomocí celého Izraele (Nu 32,5-32; Dt 3,8n.; 4,41-49; Joz 13,8-32; 20,8; 21,27.36-39). V Joz 1,12-18 Jozue s válečníky a s archou solidárně přecházejí J. na východ, aby pomohli s usídlením zajordánským kmenům. Mojžíš zemřel před překročením J. (Dt 3,25-27; 4,21-26; 31,2). Dt jakožto Mojžíšova závěť je prosloveno na východním břehu J. (Dt 1,1-5; 11,30.31). Po přechodu J. bude Izrael vystaven pokušení (Dt 9,1). Překročením J. je Izrael postaven před otázku volby života nebo smrti (Dt 30,18-19), život představuje Boží zákon (Dt 32,47). Zaslíbená země je slibem, který dochází naplnění, když Jozue s lidem překračují J. (Joz 1,2; 2,7-10; 3,1-17; 24,11). V Zajordání se Elijáš připravuje k prorocké službě (1Kr 17,1-7) a na závěr své prorocké činnosti odchází z Předjordání do Zajordání, odkud je vzat Bohem (2Kr 2,6-13). Aramejec Naamán je uzdraven vodami J. (2Kr 5,10-14). Odkazy na J. nejsou příliš časté v poetických a mudroslovných textech (Ž 114,3-5; Sír 24,26). Ani v pseudoepigrafech J. nehraje příliš důležtou roli, pouze v ŽivAE Adam a Eva činí pokání a noří se do vod řek: Eva do řeky Tigris a Adam do J.
V NZ káže Jan Křtitel na břehu J. což z Jana Křtitele dělá nového Elijáše (Mt 3,5; L 3,3; srov. J 1,28; 3,26). J. hraje důležitou úlohu i v textech o Ježíšově křtu Janem Křtitelem, který křtí v řece (Mt 3,6; Mk 1,5). Podle Mk a Mt Ježíš jde nejprve na druhou stranu J. a pak teprve nastupuje cestu do Jeruzaléma vstříc jinému křtu (Mk 10,1.38-39; srov. Mt 19,1; L 12,50).
(shrnuto zejména podle M. Du Buit, "Jourdain", in P. M. Bogaert et al. [eds.], Dictionnaire encyclopédique de la Bible, Brepols, 1987, str. 690-693, a podle biblických textů)