Numeri: Porovnání verzí
m (naimportována 1 revize) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 6: | Řádek 6: | ||
}} | }} | ||
kanonická kniha SZ, též ''4. kniha Mojžíšova'' ([[Pentateuch]]). | kanonická kniha SZ, též ''4. kniha Mojžíšova'' ([[Pentateuch]]). | ||
<div class="noautonum">__TOC__</div> | |||
== 1. název == | |||
(lat. <q>[kniha] čísel</q>) pochází z lat. tradice; je odvozen od pokynu pořídit ''součet'', resp. ''soupis'' <q>celé pospolitosti Izraelců</q> v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_1,2n Nu 1,2n]</span>. V LXX je kniha označena názvem <span {{Rec}}>arithmoi</span> (<q>čísla</q>, <q>počty</q>). Tento způsob je doložen již v Mišně (M Men IV,3) a bab. Talmudu (Sota 36b), kde je tato část Tóry označována jako <span {{Hebr}}>cháméš ha-p<sup>e</sup>quddím</span> (<q>pětina [kontrolních] součtů</q>). Běžným názvem knihy je ovšem v žid. tradici <span {{Hebr}}>b<sup>e</sup>midbar</span> (hebr. <q>na poušti</q>; alternativně také <span {{Hebr}}>waj<sup>e</sup>dabbér</span> <q>i promluvil</q>), obojí podle úvodní věty (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_1,1 Nu 1,1]</span> <q>''I promluvil'' Hospodin k Mojžíšovi ''na poušti'' Sínajů</q>). | |||
== 2. obsah, stavba == | |||
Svým obsahem a svým charakterem je kniha N. blízká knize [[Exodus]]. Stejně jako ona je kompozicí příběhových a legislativních látek, které spoluvytvářejí celkový dějepravný obraz vzniku Izraele jako Hospodinova lidu na cestě formování od vyvedení z egyptského otroctví až po usídlení v zaslíbené zemi. Příběh [[čtyřicet|čtyřiceti]] let <q>putování pouští</q> dává prostor k pojednání řady témat a motivů, jež patří k rysům identity Izraele jako náboženské komunity poexilní doby (viz níže: ''teologie''). | |||
Látky knihy N. jsou spojeny poměrně volně; tvoří je dílčí příběhy, seznamy, pravidla a instrukce umístěné do linie vyprávění o pobytu na Sínajské poušti či o tažení pouští a Zajordáním. | Látky knihy N. jsou spojeny poměrně volně; tvoří je dílčí příběhy, seznamy, pravidla a instrukce umístěné do linie vyprávění o pobytu na Sínajské poušti či o tažení pouští a Zajordáním. | ||
Řádek 43: | Řádek 45: | ||
: 33-36 rekapitulace a ustanovení pro život v zemi, lévijská a útočištná města | : 33-36 rekapitulace a ustanovení pro život v zemi, lévijská a útočištná města | ||
3. | == 3. vznik == | ||
Popsat původ látek (<q>prameny</q>) a proces jejich postupného zpracování do současné kompozice knihy N. je obtížný úkol. Předkládané hypotézy vždy souvisejí s širší problematikou literární a redakční analýzy [[Pentateuch|Pentateuchu]], jejíž jsou součástí. | |||
V návaznosti na tzv. novější hypotézu pramenů (viz [[literární kritika]]) byly v Nu oddíly o reptání a povstání proti Mojžíšovi (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_11n Nu 11n]</span>), příběh vyslání zvědů do země zaslíbené (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_13,17-31 Nu 13,17-31]</span>), zpráva o rebelii Dátana a Abírama (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_16 Nu 16]</span>), stejně jako oddíl o Bileámovi (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_22-24 Nu 22-24]</span>) považovány za jahvistické. Tyto texty však samy o sobě nevytvářejí literární celek. V souvislosti s problematikou datování [[Jahvista|Jahvisty]] je pozoruhodné, že v předexilních tradicích ostatních biblických knih je pobyt Izraelců na poušti zmiňován jen ojediněle (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_2,16n Oz 2,16n]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_9,10 Oz 9,10]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_13,5 Oz 13,5]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Am_5,25 Am 5,25]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_2,2n Jr 2,2n]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_31,2n Jr 31,2n]</span>); navíc je v nich často pojímán jinak – nikoli jako éra nevděku, reptání a neposlušnosti (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_11,1n.4n Nu 11,1n.4n]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_14,1n Nu 14,1n]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_16,1n Nu 16,1n]</span>; též <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_9,10 Oz 9,10]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_13,4-6 Oz 13,4-6]</span>), nýbrž jako doba mladé lásky, čas <q>líbánek</q> ve vztahu Hospodina a jeho lidu (zejm. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_2,16 Oz 2,16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_2,2 Jr 2,2]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_31,2n Jr 31,2n]</span>). | V návaznosti na tzv. novější hypotézu pramenů (viz [[literární kritika]]) byly v Nu oddíly o reptání a povstání proti Mojžíšovi (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_11n Nu 11n]</span>), příběh vyslání zvědů do země zaslíbené (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_13,17-31 Nu 13,17-31]</span>), zpráva o rebelii Dátana a Abírama (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_16 Nu 16]</span>), stejně jako oddíl o Bileámovi (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_22-24 Nu 22-24]</span>) považovány za jahvistické. Tyto texty však samy o sobě nevytvářejí literární celek. V souvislosti s problematikou datování [[Jahvista|Jahvisty]] je pozoruhodné, že v předexilních tradicích ostatních biblických knih je pobyt Izraelců na poušti zmiňován jen ojediněle (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_2,16n Oz 2,16n]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_9,10 Oz 9,10]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_13,5 Oz 13,5]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Am_5,25 Am 5,25]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_2,2n Jr 2,2n]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_31,2n Jr 31,2n]</span>); navíc je v nich často pojímán jinak – nikoli jako éra nevděku, reptání a neposlušnosti (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_11,1n.4n Nu 11,1n.4n]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_14,1n Nu 14,1n]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_16,1n Nu 16,1n]</span>; též <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_9,10 Oz 9,10]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_13,4-6 Oz 13,4-6]</span>), nýbrž jako doba mladé lásky, čas <q>líbánek</q> ve vztahu Hospodina a jeho lidu (zejm. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_2,16 Oz 2,16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_2,2 Jr 2,2]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_31,2n Jr 31,2n]</span>). | ||
Řádek 49: | Řádek 52: | ||
Většina látek knihy Nu je poměrně konsenzuálně připisována doméně tzv. Kněžského kodexu. Ani tyto látky však nevytvářejí uspořádaný celek; epizodické příběhy, seznamy a výčty, rituální a liturgické předpisy jsou volně seřazeny a začleněny do dějepravné linie. Ve svém kanonickém tvaru byla kniha N. zpracována zřetelně až v době poexilní, v úzké souvislosti s utvářením Pentateuchu a pod jistým vlivem deuteronomistických látek (srv. pojetí vítězství nad Síchonem a Ógem v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_3 Dt 3]</span> a jeho vliv na <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_21,33-35 Nu 21,33-35]</span> aj.). | Většina látek knihy Nu je poměrně konsenzuálně připisována doméně tzv. Kněžského kodexu. Ani tyto látky však nevytvářejí uspořádaný celek; epizodické příběhy, seznamy a výčty, rituální a liturgické předpisy jsou volně seřazeny a začleněny do dějepravné linie. Ve svém kanonickém tvaru byla kniha N. zpracována zřetelně až v době poexilní, v úzké souvislosti s utvářením Pentateuchu a pod jistým vlivem deuteronomistických látek (srv. pojetí vítězství nad Síchonem a Ógem v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_3 Dt 3]</span> a jeho vliv na <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_21,33-35 Nu 21,33-35]</span> aj.). | ||
4. | == 4. teologie == | ||
Kniha jako celek nabízí obraz Izraele jako Hospodinova lidu, jenž byl formován v <q>době Mojžíšově</q> (tj. legendární době počátků, resp. éře principů) jako zvláštní <q>svatý lid</q>, <q>království kněží</q> (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_19,6 Ex 19,6]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_61,6 Iz 61,6]</span>). Podobně jako jiné součásti [[Kněžský kodex|Kněžského kodexu]] tím vyjadřuje ''kněžskou teologii'', jež má svůj historický kontext v podobě života Izraelců v perské době. Z kultických a sakrálních předpisů (zejm. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_5-9;_15;_18;_19;_28-30;_34-36 Nu 5-9; 15; 18; 19; 28-30; 34-36]</span>) vystupuje zvýrazněně jak role kněží (a to s rozlišením na specifická postavení a role áronského velekněze, kněžstva a lévijců), tak laického úřadu <q>starších</q>; tato strukturace vůdcovských rolí v komunitě Hospodinova lidu odpovídá poexilní době. Struktury laické a kněžské samosprávy odpovídají kontextu diaspory i obnovené komunity v Judsku v době perské. Kněžským tradicím odpovídá také důraz na genealogie, soupisy a výčty fenoménů, jež jsou podstatné či charakteristické pro identitu náboženské komunity: pospolitosti Izraele podle kmenů, čeledí a rodů (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_1;_26 Nu 1; 26]</span>), lévijců (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_3 Nu 3]</span>), oddílů v procesí (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_10 Nu 10]</span>), špehů, resp. reprezentantů kmenů při průzkumu země (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_13 Nu 13]</span>), darů při zasvěcení svatyně (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_7 Nu 7]</span>), typů obětí podle liturgického kalendáře (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_28n Nu 28n]</span>) či lévijských a útočištných měst (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_35 Nu 35]</span>). Výrazným textem této tradice, jehož dějiny působení sahají od starověku až do současné liturgické praxe judaismu i křesťanských církví, je [[Áronské požehnání]]. | |||
Jako reflexe dějinné zkušenosti babylónského exilu vyznívá dějepravný koncept <q>putování pouští</q>, jenž propojuje jednotlivá vyprávění o reptání a projevech nevěry Izraelců, resp. hněvu a trestání Hospodinově, s údělem Izraelců zemřít, aniž by <q>uviděli zemi</q>, aby pak po lhůtě [[čtyřicet|čtyřiceti]] let do země vstoupili jejich <q>synové</q> (viz <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_14,22-35 Nu 14,22-35]</span>). Tento koncept <q>druhé generace</q> i další prvky odpovídají deuteronomistické <q>teologii dějin</q>, jež z katastrofy exilu chápané jako Boží trest za nevěru jeho lidu vyvozuje podněty pro jeho obrácení a náboženskou obnovu (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_14,31 Nu 14,31]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_1,39n Dt 1,39n]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_29,11nn Dt 29,11nn]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_30,1-10 Dt 30,1-10]</span>). | Jako reflexe dějinné zkušenosti babylónského exilu vyznívá dějepravný koncept <q>putování pouští</q>, jenž propojuje jednotlivá vyprávění o reptání a projevech nevěry Izraelců, resp. hněvu a trestání Hospodinově, s údělem Izraelců zemřít, aniž by <q>uviděli zemi</q>, aby pak po lhůtě [[čtyřicet|čtyřiceti]] let do země vstoupili jejich <q>synové</q> (viz <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_14,22-35 Nu 14,22-35]</span>). Tento koncept <q>druhé generace</q> i další prvky odpovídají deuteronomistické <q>teologii dějin</q>, jež z katastrofy exilu chápané jako Boží trest za nevěru jeho lidu vyvozuje podněty pro jeho obrácení a náboženskou obnovu (srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_14,31 Nu 14,31]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_1,39n Dt 1,39n]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_29,11nn Dt 29,11nn]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_30,1-10 Dt 30,1-10]</span>). | ||
Řádek 56: | Řádek 60: | ||
[[Kategorie: Prudký Martin (autor)]] | [[Kategorie: Prudký Martin (autor)]] | ||
Aktuální verze z 19. 12. 2023, 09:52
heslo: Numeri
autor: Prudký Martin
předcházející heslo: Nový zákon
následující heslo: Nún
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
kanonická kniha SZ, též 4. kniha Mojžíšova (Pentateuch).
1. název
(lat. [kniha] čísel
) pochází z lat. tradice; je odvozen od pokynu pořídit součet, resp. soupis celé pospolitosti Izraelců
v Nu 1,2n. V LXX je kniha označena názvem arithmoi (čísla
, počty
). Tento způsob je doložen již v Mišně (M Men IV,3) a bab. Talmudu (Sota 36b), kde je tato část Tóry označována jako cháméš ha-pequddím (pětina [kontrolních] součtů
). Běžným názvem knihy je ovšem v žid. tradici bemidbar (hebr. na poušti
; alternativně také wajedabbér i promluvil
), obojí podle úvodní věty (Nu 1,1 I promluvil Hospodin k Mojžíšovi na poušti Sínajů
).
2. obsah, stavba
Svým obsahem a svým charakterem je kniha N. blízká knize Exodus. Stejně jako ona je kompozicí příběhových a legislativních látek, které spoluvytvářejí celkový dějepravný obraz vzniku Izraele jako Hospodinova lidu na cestě formování od vyvedení z egyptského otroctví až po usídlení v zaslíbené zemi. Příběh čtyřiceti let putování pouští
dává prostor k pojednání řady témat a motivů, jež patří k rysům identity Izraele jako náboženské komunity poexilní doby (viz níže: teologie).
Látky knihy N. jsou spojeny poměrně volně; tvoří je dílčí příběhy, seznamy, pravidla a instrukce umístěné do linie vyprávění o pobytu na Sínajské poušti či o tažení pouští a Zajordáním.
Kniha má celkem zřetelnou trojdílnou stavbu; její první a poslední verš jsou explicitním formálním začátkem, resp. koncem knihy a vyjadřují tak její literární svébytnost uvnitř celku Pentateuchu.
Jednotlivé části knihy odpovídají třem pozicím na cestě z Egypta do zaslíbené země. (a) Na stanovišti v poušti Sínaj
Nu 1,1-10,10: formální začátek knihy, závěr pobytu Izraelců na tomto místě, sčítáni podle kmenů, pokyny a řády pro táboření a tažení, příkazy týkající se čistoty a různých aspektů kultu. (b) Na cestě, tažení pouští
Nu 10,11-25,18: tažení k zaslíbené zemi, její průzkum a odmítnutí vstoupit do ní, ohlášení trestu pro generaci exodu
(nestoupí do země), opakované reptání lidu, další kulticko rituální předpisy, nástup do Zajordání, střet s Edómci a Moábci, proroctví moábského proroka Bileáma o Izraeli, odpadnutí k Baal-Peórovi. (c) Na konci cesty, na prahu zaslíbené země, tj. v pustinách moábských
Nu 25,19-36,13: nové sčítání lidu a lévijců; přidělení zajordánských území kmenům Rúben, Gád a Manase, závěr tažení pouští, soupis stanovišť, ustanovení lévijských a útočištných měst, formální závěr knihy.
Přehled látek:
1,1-10,10 pobyt na Sínaji: dar Zákona (závěr)
- 1 sčítání lidu, soupis podle kmenů, rodů a čeledí
- 2-10 řády pro tažení a táboření, pro kněžskou a lévijskou službu
10,11-24,25 tažení pouští, putování do země zaslíbené
- 12-14 opakované reptání lidu, průzkum země, vina reptalů
- 15-20 další kultická a rituální ustanovení, další reptání
- 21-25 tažení Zajordáním, cizí prorok Bileám, další nevěra
26,1-36,13 v pustinách moábských, na prahu země zaslíbené
- 26 nové sčítání lidu
- 27-30 další bohoslužebné předpisy
- 31-32 zisk a rozdělení zajordánského území
- 33-36 rekapitulace a ustanovení pro život v zemi, lévijská a útočištná města
3. vznik
Popsat původ látek (prameny
) a proces jejich postupného zpracování do současné kompozice knihy N. je obtížný úkol. Předkládané hypotézy vždy souvisejí s širší problematikou literární a redakční analýzy Pentateuchu, jejíž jsou součástí.
V návaznosti na tzv. novější hypotézu pramenů (viz literární kritika) byly v Nu oddíly o reptání a povstání proti Mojžíšovi (Nu 11n), příběh vyslání zvědů do země zaslíbené (Nu 13,17-31), zpráva o rebelii Dátana a Abírama (Nu 16), stejně jako oddíl o Bileámovi (Nu 22-24) považovány za jahvistické. Tyto texty však samy o sobě nevytvářejí literární celek. V souvislosti s problematikou datování Jahvisty je pozoruhodné, že v předexilních tradicích ostatních biblických knih je pobyt Izraelců na poušti zmiňován jen ojediněle (srv. Oz 2,16n; Oz 9,10; Oz 13,5; Am 5,25; Jr 2,2n; Jr 31,2n); navíc je v nich často pojímán jinak – nikoli jako éra nevděku, reptání a neposlušnosti (srv. Nu 11,1n.4n; Nu 14,1n a Nu 16,1n; též Oz 9,10; Oz 13,4-6), nýbrž jako doba mladé lásky, čas líbánek
ve vztahu Hospodina a jeho lidu (zejm. Oz 2,16; Jr 2,2 a Jr 31,2n).
Většina látek knihy Nu je poměrně konsenzuálně připisována doméně tzv. Kněžského kodexu. Ani tyto látky však nevytvářejí uspořádaný celek; epizodické příběhy, seznamy a výčty, rituální a liturgické předpisy jsou volně seřazeny a začleněny do dějepravné linie. Ve svém kanonickém tvaru byla kniha N. zpracována zřetelně až v době poexilní, v úzké souvislosti s utvářením Pentateuchu a pod jistým vlivem deuteronomistických látek (srv. pojetí vítězství nad Síchonem a Ógem v Dt 3 a jeho vliv na Nu 21,33-35 aj.).
4. teologie
Kniha jako celek nabízí obraz Izraele jako Hospodinova lidu, jenž byl formován v době Mojžíšově
(tj. legendární době počátků, resp. éře principů) jako zvláštní svatý lid
, království kněží
(srv. Ex 19,6 a Iz 61,6). Podobně jako jiné součásti Kněžského kodexu tím vyjadřuje kněžskou teologii, jež má svůj historický kontext v podobě života Izraelců v perské době. Z kultických a sakrálních předpisů (zejm. Nu 5-9; 15; 18; 19; 28-30; 34-36) vystupuje zvýrazněně jak role kněží (a to s rozlišením na specifická postavení a role áronského velekněze, kněžstva a lévijců), tak laického úřadu starších
; tato strukturace vůdcovských rolí v komunitě Hospodinova lidu odpovídá poexilní době. Struktury laické a kněžské samosprávy odpovídají kontextu diaspory i obnovené komunity v Judsku v době perské. Kněžským tradicím odpovídá také důraz na genealogie, soupisy a výčty fenoménů, jež jsou podstatné či charakteristické pro identitu náboženské komunity: pospolitosti Izraele podle kmenů, čeledí a rodů (Nu 1; 26), lévijců (Nu 3), oddílů v procesí (Nu 10), špehů, resp. reprezentantů kmenů při průzkumu země (Nu 13), darů při zasvěcení svatyně (Nu 7), typů obětí podle liturgického kalendáře (Nu 28n) či lévijských a útočištných měst (Nu 35). Výrazným textem této tradice, jehož dějiny působení sahají od starověku až do současné liturgické praxe judaismu i křesťanských církví, je Áronské požehnání.
Jako reflexe dějinné zkušenosti babylónského exilu vyznívá dějepravný koncept putování pouští
, jenž propojuje jednotlivá vyprávění o reptání a projevech nevěry Izraelců, resp. hněvu a trestání Hospodinově, s údělem Izraelců zemřít, aniž by uviděli zemi
, aby pak po lhůtě čtyřiceti let do země vstoupili jejich synové
(viz Nu 14,22-35). Tento koncept druhé generace
i další prvky odpovídají deuteronomistické teologii dějin
, jež z katastrofy exilu chápané jako Boží trest za nevěru jeho lidu vyvozuje podněty pro jeho obrácení a náboženskou obnovu (srv. Nu 14,31 a Dt 1,39n; Dt 29,11nn; Dt 30,1-10).