Člověk: Porovnání verzí
ebs>Moravec Bez shrnutí editace |
m (naimportována 1 revize) |
(Žádný rozdíl)
|
Aktuální verze z 28. 3. 2023, 12:19
heslo: člověk
autor: Balabán Milan
předcházející heslo: číšník
následující heslo: čočka
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. 'ádám, řec. anthrópos, lat. homo. Viz též Adam a antropologie biblická.
1. Č. vzniká bez předpokladů (z ničeho
– pusto a prázdno Gn 1,2) jakožto akt Božího stvoření (hebr. b-r-', řec. ktizó, poió), tj. aktu, který přísluší jedině mimosvětskému Tvůrci. Podle Gn 1 je stvoření č-a vrcholem Božího stvořitelského díla. Stvořen byl č. z prachu
(hebr. `áfár – Gn 2,7), tedy z něčeho nicotného, až potupného, blízkého podsvětí (Iz 65,25). Není to božská bytost, to platí i o králi. Je křehký, pomíjející, smrtelný. To je výrazně vyjádřeno zvl. v žalmech (např. Ž 90) a v knize Kazatel (už v úvodu: pomíjivost, samá pomíjivost
). Již z toho, co jsme pověděli, je zřejmé, že biblické výroky nelze chápat jako alternativu vývojové teorie, ale jako určení smyslu lidské existence.
Touha po nesmrtelnosti, typická pro pohanský okruh náboženských ideí (sr. Epos o Gilgamešovi), je z hlediska izraelské víry nepatřičná.
2. Č. byl stvořen jako muž a žena (Gn 1,27b), tedy v zásadní podvojnosti. Tady lze zaslechnout protest proti myšlence mytického hermafroditismu, který měl být výrazem dokonalosti: Žena je ku pomoci muži (Gn 2,18; terminologicky muž – 'íš; žena – 'iššá Gn 2,23b. Je zásadní rozdíl mezi Bohem a člověkem jako mezi Stvořitelem a pouhým stvořením, nebem (sr. Ž 115,3; Mt 6,9 – Otec v nebi) a zemí, kterou dal Hospodin lidem (Ž 115,16). Mýtické překračování pohraničí
mezi naším a zcela jiným světem (různá vstupování na nebesa
) SZ prudce napadá a odmítá (sr. např. Ž 139,1-10; Ez 28 – polemika proti týrskému králi nebo božstvu: jsi člověk, a ne Bůh...
– Ez 28,2).
3. Vyznačen však je i rozdíl mezi č-em a mimolidským stvořením, živočišstvem. Zvířatům má člověk vládnout (Gn 1,28; Ž 8), to znamená být vždy jejich odpovědným správcem. Nesmí připouštět splývání lidského a zvířecího světa, jak se to děje v babylónském okruhu v postavě Enkiduově. Na druhé straně si má být č. vědom toho, že jeho pozemský úděl je totožný s údělem mimolidských živočichů (Kaz 3,18n) .
4. Č. byl stvořen jako Boží obraz
(Gn 1,27), představitel Božích úmyslů a cílů v našem světě. Duchovní radiace tohoto obrazu nepřestává působit ani po smrtelném lidském selhání v prototypické Zahradě Boží(Gn 2), po vyhnání
z ráje (Gn 3,22-24). Č. propadl hříchu, ale Hospodinova záchrana jej pronásleduje
(Ž 139,3nn) či provází
(Ž 23,6). Tělem (hebr. básár dosl. maso) i duší (hebr. nefeš mysl, nitro, síla) náleží Bohu. Ostatně se tu nejedná o nějaký dualismus platónského nebo jiného rázu, č. je duše, č. je tělo. Č. dosahuje definitivního dovršení v bytostné jednotě těla a duše
, jinak řečeno: tělo je médium ducha (Coreth). Č. není (na rozdíl od zvířat) živ a syt toliko chlebem, ale především slovem z Božích úst (Mt 4,4). Je-li člověk jako č. jednotou těla a tělo oživující duše, je Duch Boží darem navíc, darem, který vede ke konečnému cíli Božích cest s č. (Ž 51,13: Ducha svého svatého mi neber!
).
5. V pozoufání nad životem bez smyslu nabízí biblická zvěst všem lidem záchranu z čiré milosti Boží skrze obět (Iz 53). To se v plném smyslu uskutečňuje podle křesťanského svědectví v Ježíši Kristu (J 12,38). V Ježíši z Nazaretu, Novém člověku
(Adamovi) je nastolena možnost i nutnost nového lidství, jež je korunováno vzkříšením a věčným životem (1K 15,45-47; závěr Apostolika).