Posvěcení, posvětit (se): Porovnání verzí
m (naimportována 1 revize) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 9: | Řádek 9: | ||
Protože pojem svatosti vyjadřuje oddělenost od všední oblasti (obdoba pojmu tabu v náboženské fenomenologii), je i p. proces, jímž se posvěcený či posvěcovaný odlišuje od svého okolí, aniž by je přitom odmítal nebo dokonce zatracoval. Jako svatý není člověkem mravně dokonalým nebo jediným od Boha milovaným, ale je určen k dobrému poslání. Kněz, typická posvěcená osoba, slouží svým oddělením celému okolí. Také svatý předmět (oltář) posvětil to, co se jej dotklo (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_29,37b;_30,29 Ex 29,37b; 30,29]</span>; srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_7,14 1K 7,14]</span> (posvětit společenstvím s posvěcenou osobou). Místo bylo posvěceno tím, že se na něm zjevil Bůh (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_3,5 Ex 3,5]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_5,15 Joz 5,15]</span>). Uděluje mu [[požehnání]] a [[obětovat|obětuje]] za ně (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pa_23,13 1Pa 23,13]</span>). Posvěceným místem byl [[stánek, stan|stan]] setkávání (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_7,1b Nu 7,1b]</span>) a především [[chrám]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_8,63 1Kr 8,63]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Pa_29,5 2Pa 29,5]</span>). Dle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_19,6 Ex 19,6]</span> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_19,2 Lv 19,2]</span>; srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_11,44 Lv 11,44]</span>) byl celý Izrael královstvím kněží – měl tedy poslání vůči ostatním [[pronárod|pronárodům]]. Podobně mohly být posvěceny dny (viz níže a/, <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_23 Lv 23]</span> aj., pokrmy a plodiny (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_19,24n Lv 19,24n]</span>). | Protože pojem svatosti vyjadřuje oddělenost od všední oblasti (obdoba pojmu tabu v náboženské fenomenologii), je i p. proces, jímž se posvěcený či posvěcovaný odlišuje od svého okolí, aniž by je přitom odmítal nebo dokonce zatracoval. Jako svatý není člověkem mravně dokonalým nebo jediným od Boha milovaným, ale je určen k dobrému poslání. Kněz, typická posvěcená osoba, slouží svým oddělením celému okolí. Také svatý předmět (oltář) posvětil to, co se jej dotklo (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_29,37b;_30,29 Ex 29,37b; 30,29]</span>; srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_7,14 1K 7,14]</span> (posvětit společenstvím s posvěcenou osobou). Místo bylo posvěceno tím, že se na něm zjevil Bůh (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_3,5 Ex 3,5]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Joz_5,15 Joz 5,15]</span>). Uděluje mu [[požehnání]] a [[obětovat|obětuje]] za ně (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pa_23,13 1Pa 23,13]</span>). Posvěceným místem byl [[stánek, stan|stan]] setkávání (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_7,1b Nu 7,1b]</span>) a především [[chrám]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_8,63 1Kr 8,63]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Pa_29,5 2Pa 29,5]</span>). Dle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_19,6 Ex 19,6]</span> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_19,2 Lv 19,2]</span>; srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_11,44 Lv 11,44]</span>) byl celý Izrael královstvím kněží – měl tedy poslání vůči ostatním [[pronárod|pronárodům]]. Podobně mohly být posvěceny dny (viz níže a/, <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_23 Lv 23]</span> aj., pokrmy a plodiny (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_19,24n Lv 19,24n]</span>). | ||
1. [[kněz|Kněz]] byl posvěcenou [[oběť|obětí]] Bohu, oblečením kněžského [[roucho|roucha]] a [[pomazání, pomazat|pomazáním]] [[olej|olejem]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_29 Ex 29]</span>). Podobně se posvěcovaly i bohoslužebné předměty (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_29,36n;_30,26-29 Ex 29,36n; 30,26-29]</span>). Vlastním posvěcovatelem (subjektem posvěcení) byl Bůh sám: <q>Já jsem Hospodin, já vás posvěcuji</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_29,8 Lv 29,8]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ez_20,12 Ez 20,12]</span>). <q>Sám Bůh pokoje nechť vás cele posvětí</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Te_5,22 1Te 5,22]</span>). Dle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_2,3 Gn 2,3]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_20,8 Ex 20,8]</span> posvětil sám sedmý den – [[sobota|sobotu]]. Bůh sám sebe posvěcuje svou [[spravedlnost|spravedlností]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_5,16 Iz 5,16]</span>). Posvěcení člověka je v tomto smyslu získáním podílu na Boží svatosti. V NZ je posvěcení prostředkováno [[Ježíš|Ježíšem]]. V <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_6,11 1K 6,11]</span> jsou křesťané posvěcení ve jménu Ježíše Krista (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Žd_10,10 Žd 10,10]</span>), v [[Janovo evangelium|Janově]] evangeliu se o Kristu mluví jako o posvěceném [[otec|Otcem]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_10,36 J 10,36]</span>) a o jeho života a smrti jako o oběti posvěcení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_17,19 J 17,19]</span>). | == 1. posvěcení kněze == | ||
[[kněz|Kněz]] byl posvěcenou [[oběť|obětí]] Bohu, oblečením kněžského [[roucho|roucha]] a [[pomazání, pomazat|pomazáním]] [[olej|olejem]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_29 Ex 29]</span>). Podobně se posvěcovaly i bohoslužebné předměty (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_29,36n;_30,26-29 Ex 29,36n; 30,26-29]</span>). Vlastním posvěcovatelem (subjektem posvěcení) byl Bůh sám: <q>Já jsem Hospodin, já vás posvěcuji</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_29,8 Lv 29,8]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ez_20,12 Ez 20,12]</span>). <q>Sám Bůh pokoje nechť vás cele posvětí</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Te_5,22 1Te 5,22]</span>). Dle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_2,3 Gn 2,3]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_20,8 Ex 20,8]</span> posvětil sám sedmý den – [[sobota|sobotu]]. Bůh sám sebe posvěcuje svou [[spravedlnost|spravedlností]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_5,16 Iz 5,16]</span>). Posvěcení člověka je v tomto smyslu získáním podílu na Boží svatosti. V NZ je posvěcení prostředkováno [[Ježíš|Ježíšem]]. V <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_6,11 1K 6,11]</span> jsou křesťané posvěcení ve jménu Ježíše Krista (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Žd_10,10 Žd 10,10]</span>), v [[Janovo evangelium|Janově]] evangeliu se o Kristu mluví jako o posvěceném [[otec|Otcem]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_10,36 J 10,36]</span>) a o jeho života a smrti jako o oběti posvěcení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_17,19 J 17,19]</span>). | |||
2. Člověk se posvěcuje, aby naplnil své poslání, aby uplatnil svatost danou od Boha (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2K_7,1 2K 7,1]</span>), <q>stal se tím, čím je</q>, připodobnil se Bohu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_11,44 Lv 11,44]</span>; srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_5,48 Mt 5,48]</span>: dokonalý). V SZ se posvěcovali k boji (obrazně užito v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_6,4 Jr 6,4]</span>). Pro apoštola Pavla byla posvěcující obětí jeho misijní služba (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_15,16 Ř 15,16]</span>), dle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_21,24 Sk 21,24]</span> se podílel i na židovském p. obětí na konci [[nazorejský|nazorejského]] slibu. Zásadně se však posvěcení (v pozdější věrouce lat. ''sanctificatio'') děje prostřednictvím [[Duch svatý|Ducha]] sv. (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pt_1,2 1Pt 1,2]</span> a celá kap. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_8 Ř 8]</span>, i když se v ní termín posvěcení nevyskytuje). Jeho projevy byly půst (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jl_2,16 Jl 2,16]</span>), v NZ mravní kázeň (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Te_4,3 1Te 4,3]</span>) a odevzdání celého života Kristu, které znamená osvobození z otroctví [[hřích|hříchu]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_6,13.19 Ř 6,13.19]</span>). Sama svou podstatou není žádná část Božího stvoření nečistá, lze ji posvětit Božím slovem a modlitbou (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Tm_4,4n 1Tm 4,4n]</span>). V NZ se tak dovršuje prorocká linie vztahu k Bohu, podle níž se kultické očištění rozšiřuje na celý život. Není však nahrazeno etickým přístupem k životu, jak se někdy říkalo. Těžištěm a východiskem celoživotního posvěcení jakožto Bohu odpovědného jednání zůstává chvála Boha a svěcení jeho jména, posvěcení Krista v srdci (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pt_3,15 1Pt 3,15]</span>: viz c/). | == 2. posvěcení člověka == | ||
Člověk se posvěcuje, aby naplnil své poslání, aby uplatnil svatost danou od Boha (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2K_7,1 2K 7,1]</span>), <q>stal se tím, čím je</q>, připodobnil se Bohu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_11,44 Lv 11,44]</span>; srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_5,48 Mt 5,48]</span>: dokonalý). V SZ se posvěcovali k boji (obrazně užito v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_6,4 Jr 6,4]</span>). Pro apoštola Pavla byla posvěcující obětí jeho misijní služba (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_15,16 Ř 15,16]</span>), dle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_21,24 Sk 21,24]</span> se podílel i na židovském p. obětí na konci [[nazorejský|nazorejského]] slibu. Zásadně se však posvěcení (v pozdější věrouce lat. ''sanctificatio'') děje prostřednictvím [[Duch svatý|Ducha]] sv. (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pt_1,2 1Pt 1,2]</span> a celá kap. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_8 Ř 8]</span>, i když se v ní termín posvěcení nevyskytuje). Jeho projevy byly půst (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jl_2,16 Jl 2,16]</span>), v NZ mravní kázeň (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Te_4,3 1Te 4,3]</span>) a odevzdání celého života Kristu, které znamená osvobození z otroctví [[hřích|hříchu]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_6,13.19 Ř 6,13.19]</span>). Sama svou podstatou není žádná část Božího stvoření nečistá, lze ji posvětit Božím slovem a modlitbou (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Tm_4,4n 1Tm 4,4n]</span>). V NZ se tak dovršuje prorocká linie vztahu k Bohu, podle níž se kultické očištění rozšiřuje na celý život. Není však nahrazeno etickým přístupem k životu, jak se někdy říkalo. Těžištěm a východiskem celoživotního posvěcení jakožto Bohu odpovědného jednání zůstává chvála Boha a svěcení jeho jména, posvěcení Krista v srdci (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pt_3,15 1Pt 3,15]</span>: viz c/). | |||
3. Posvěcení Boha, známé zejména z prosby [[Modlitba Páně|Otčenáše]] <q>Posvěť se jméno tvé</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_6,9 Mt 6,9]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_11,2 L 11,2]</span>; Did 8,2), je zakotvením naděje modlitebníka (<q>Pán, Kristus, budiž svatý ve vašich srdcích</q> – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pt_3,15 1Pt 3,15]</span>) i [[svědek, svědectví|svědectvím]] pro jeho okolí (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_20,12-13 Nu 20,12-13]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_8,13 Iz 8,13]</span>). | == 3. posvěcení Boha == | ||
Posvěcení Boha, známé zejména z prosby [[Modlitba Páně|Otčenáše]] <q>Posvěť se jméno tvé</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_6,9 Mt 6,9]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_11,2 L 11,2]</span>; Did 8,2), je zakotvením naděje modlitebníka (<q>Pán, Kristus, budiž svatý ve vašich srdcích</q> – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pt_3,15 1Pt 3,15]</span>) i [[svědek, svědectví|svědectvím]] pro jeho okolí (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_20,12-13 Nu 20,12-13]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_8,13 Iz 8,13]</span>). | |||
Posvěcením Boha uznává člověk řád světa daný Bohem jako Stvořitelem ([[doxologie]]). | Posvěcením Boha uznává člověk řád světa daný Bohem jako Stvořitelem ([[doxologie]]). | ||
Řádek 20: | Řádek 23: | ||
[[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]] | [[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]] | ||
Verze z 19. 12. 2023, 10:51
heslo: posvěcení, posvětit (se)
autor: Pokorný Petr
předcházející heslo: posvěcení chrámu
následující heslo: potaš
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. kmen q-d-š, řec. hagiasmos, hagiazó) – duchovní proces, jímž v Bibli žid nebo křesťan (a) získává (od Boha) svatost, nebo (b) ve vlastním jednání uplatňuje svatost (posvěcení se) od Boha již přijatou (svatý), nebo (c) Boží svatost uznává, vyznává a chválí.
Protože pojem svatosti vyjadřuje oddělenost od všední oblasti (obdoba pojmu tabu v náboženské fenomenologii), je i p. proces, jímž se posvěcený či posvěcovaný odlišuje od svého okolí, aniž by je přitom odmítal nebo dokonce zatracoval. Jako svatý není člověkem mravně dokonalým nebo jediným od Boha milovaným, ale je určen k dobrému poslání. Kněz, typická posvěcená osoba, slouží svým oddělením celému okolí. Také svatý předmět (oltář) posvětil to, co se jej dotklo (Ex 29,37b; 30,29; srv. 1K 7,14 (posvětit společenstvím s posvěcenou osobou). Místo bylo posvěceno tím, že se na něm zjevil Bůh (Ex 3,5; Joz 5,15). Uděluje mu požehnání a obětuje za ně (1Pa 23,13). Posvěceným místem byl stan setkávání (Nu 7,1b) a především chrám (1Kr 8,63; 2Pa 29,5). Dle Ex 19,6 (Lv 19,2; srv. Lv 11,44) byl celý Izrael královstvím kněží – měl tedy poslání vůči ostatním pronárodům. Podobně mohly být posvěceny dny (viz níže a/, Lv 23 aj., pokrmy a plodiny (Lv 19,24n).
1. posvěcení kněze
Kněz byl posvěcenou obětí Bohu, oblečením kněžského roucha a pomazáním olejem (Ex 29). Podobně se posvěcovaly i bohoslužebné předměty (Ex 29,36n; 30,26-29). Vlastním posvěcovatelem (subjektem posvěcení) byl Bůh sám: Já jsem Hospodin, já vás posvěcuji
(Lv 29,8; Ez 20,12). Sám Bůh pokoje nechť vás cele posvětí
(1Te 5,22). Dle Gn 2,3 a Ex 20,8 posvětil sám sedmý den – sobotu. Bůh sám sebe posvěcuje svou spravedlností (Iz 5,16). Posvěcení člověka je v tomto smyslu získáním podílu na Boží svatosti. V NZ je posvěcení prostředkováno Ježíšem. V 1K 6,11 jsou křesťané posvěcení ve jménu Ježíše Krista (Žd 10,10), v Janově evangeliu se o Kristu mluví jako o posvěceném Otcem (J 10,36) a o jeho života a smrti jako o oběti posvěcení (J 17,19).
2. posvěcení člověka
Člověk se posvěcuje, aby naplnil své poslání, aby uplatnil svatost danou od Boha (2K 7,1), stal se tím, čím je
, připodobnil se Bohu (Lv 11,44; srv. Mt 5,48: dokonalý). V SZ se posvěcovali k boji (obrazně užito v Jr 6,4). Pro apoštola Pavla byla posvěcující obětí jeho misijní služba (Ř 15,16), dle Sk 21,24 se podílel i na židovském p. obětí na konci nazorejského slibu. Zásadně se však posvěcení (v pozdější věrouce lat. sanctificatio) děje prostřednictvím Ducha sv. (1Pt 1,2 a celá kap. Ř 8, i když se v ní termín posvěcení nevyskytuje). Jeho projevy byly půst (Jl 2,16), v NZ mravní kázeň (1Te 4,3) a odevzdání celého života Kristu, které znamená osvobození z otroctví hříchu (Ř 6,13.19). Sama svou podstatou není žádná část Božího stvoření nečistá, lze ji posvětit Božím slovem a modlitbou (1Tm 4,4n). V NZ se tak dovršuje prorocká linie vztahu k Bohu, podle níž se kultické očištění rozšiřuje na celý život. Není však nahrazeno etickým přístupem k životu, jak se někdy říkalo. Těžištěm a východiskem celoživotního posvěcení jakožto Bohu odpovědného jednání zůstává chvála Boha a svěcení jeho jména, posvěcení Krista v srdci (1Pt 3,15: viz c/).
3. posvěcení Boha
Posvěcení Boha, známé zejména z prosby Otčenáše Posvěť se jméno tvé
(Mt 6,9; L 11,2; Did 8,2), je zakotvením naděje modlitebníka (Pán, Kristus, budiž svatý ve vašich srdcích
– 1Pt 3,15) i svědectvím pro jeho okolí (Nu 20,12-13; Iz 8,13).
Posvěcením Boha uznává člověk řád světa daný Bohem jako Stvořitelem (doxologie).