Synkretismus: Porovnání verzí
m (naimportována 1 revize) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 5: | Řádek 5: | ||
| hnasl = synoptická apokalypsa | | hnasl = synoptická apokalypsa | ||
}} | }} | ||
1. Pojem | <div class="noautonum">__TOC__</div> | ||
== 1. Pojem == | |||
Z řec. <span {{Rec}}>synkretismos</span>, ve smyslu <q>spojování, dávání dohromady</q>. Jde o pojem s dějinami sahajícími až do antiky a v reformaci užívaný pro úsilí o společné působení jejích jednotlivých proudů. Dnes s. označuje v religionistice i teologii směšování náboženských učení i praktik. Řada badatelů vidí v s. charakteristiku všech náboženství. V religionistice je s. dnes ''terminus technicus'' v oblasti systematického studia náboženství, ač je jeho přesné užívání stále ještě předmětem odborné diskuse. | Z řec. <span {{Rec}}>synkretismos</span>, ve smyslu <q>spojování, dávání dohromady</q>. Jde o pojem s dějinami sahajícími až do antiky a v reformaci užívaný pro úsilí o společné působení jejích jednotlivých proudů. Dnes s. označuje v religionistice i teologii směšování náboženských učení i praktik. Řada badatelů vidí v s. charakteristiku všech náboženství. V religionistice je s. dnes ''terminus technicus'' v oblasti systematického studia náboženství, ač je jeho přesné užívání stále ještě předmětem odborné diskuse. | ||
2. Nebezpečí a obrana přikázáním | == 2. Nebezpečí a obrana přikázáním == | ||
Ve většině vrstev biblických tradic je však to, co dnes označujeme pojmem s. pokládáno za nebezpečí. Základní zábranou proti s. byl důraz na jedinečnost víry v Hospodina jako Boha Izraele, který je současně Stvořitelem a pánem celého světa: <q>Já jsem Hospodin, tvůj Bůh...Nebudeš mít jiného boha mimo mne</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_20,2-3 Ex 20,2-3]</span>). Stálým průvodním jevem víry Izraele bylo však zavádění cizích prvků zbožnosti, které se s vírou v [[Hospodin|Hospodina]] vylučovaly. Neznámější je uctívání Hospodina v podobě zlatého býčka (BKr tele) jak o něm vypráví <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_32,1-6 Ex 32,1-6]</span>. Ostrá reakce Mojžíšova a Lévijců, jak se o ní píše v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_32,25ff. Ex 32,25ff.]</span>, odráží vnitroizraelský boj proti projevům kultů plodnosti ([[býk, býček|býk]]), jak je to podle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_12,29-34 1Kr 12,29-34]</span> doloženo ve svatyni v [[Dan, Danovci|Dan]]. Přikázání <q>Nezpodobíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_20,4-5 Ex 20,4-5]</span>), je v rámci víry Izraele obranou proti s. v kultu. | Ve většině vrstev biblických tradic je však to, co dnes označujeme pojmem s. pokládáno za nebezpečí. Základní zábranou proti s. byl důraz na jedinečnost víry v Hospodina jako Boha Izraele, který je současně Stvořitelem a pánem celého světa: <q>Já jsem Hospodin, tvůj Bůh...Nebudeš mít jiného boha mimo mne</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_20,2-3 Ex 20,2-3]</span>). Stálým průvodním jevem víry Izraele bylo však zavádění cizích prvků zbožnosti, které se s vírou v [[Hospodin|Hospodina]] vylučovaly. Neznámější je uctívání Hospodina v podobě zlatého býčka (BKr tele) jak o něm vypráví <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_32,1-6 Ex 32,1-6]</span>. Ostrá reakce Mojžíšova a Lévijců, jak se o ní píše v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_32,25ff. Ex 32,25ff.]</span>, odráží vnitroizraelský boj proti projevům kultů plodnosti ([[býk, býček|býk]]), jak je to podle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_12,29-34 1Kr 12,29-34]</span> doloženo ve svatyni v [[Dan, Danovci|Dan]]. Přikázání <q>Nezpodobíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_20,4-5 Ex 20,4-5]</span>), je v rámci víry Izraele obranou proti s. v kultu. | ||
3. Vnitřní zpracování vnějších vlivů | == 3. Vnitřní zpracování vnějších vlivů == | ||
Víra Izraele i křesťanů pochopitelně zpracovávala podněty ze svého okolí. Celá metafyzika křesťanské věrouky je ovlivněna populárním platonismem a gnosí, etika zase stoicismem. V těchto případech jde většinou o to, že okolí mohlo židy i křesťany upozornit na hlavní problémy lidského života tak, jak se jimi obírala tehdejší filozofie nebo mytologie. Bibličtí autoři tyto podněty zpracovávali, ale vyrovnávali se s nimi ze svých vlastních předpokladů: | Víra Izraele i křesťanů pochopitelně zpracovávala podněty ze svého okolí. Celá metafyzika křesťanské věrouky je ovlivněna populárním platonismem a gnosí, etika zase stoicismem. V těchto případech jde většinou o to, že okolí mohlo židy i křesťany upozornit na hlavní problémy lidského života tak, jak se jimi obírala tehdejší filozofie nebo mytologie. Bibličtí autoři tyto podněty zpracovávali, ale vyrovnávali se s nimi ze svých vlastních předpokladů: | ||
Již apoštol Pavel upravil helénistický model světa, aby jeho pomocí vyjádřil význam Ježíšův a interpretoval velikonoční vyznání o jeho vzkříšení. Jde především o schéma <q>nebe – země</q> a <q>sestup – výstup</q>, aby vyjádřil dějinný i kosmický dosah Ježíšova příběhu. Tak je to např. v hymnu z <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Fp_2,6-11 Fp 2,6-11]</span>. Je nápadně podobný tomu, co se objevuje v pozdějších gnostických systémech, a má s nimi společnou základní strukturu. Přesto lze sledovat závažné rozdíly. Zatímco v gnostických systémech ([[gnóze]]), jejichž začátky lze sledovat od začátku 2. stol. n. l., je sestup nebeského člověka na zem vlastně pádem a neštěstím, je u apoštola Pavla vědomým sestupem pro záchranu lidí. Zatímco lidé jsou v gnostickém pojetí nešťastní v důsledku fatálního nedopatření, jde v Pavlově pojetí o selhání ve vztahu k Bohu, o hřích. Podobně je to v etice. Výčty ctností ([[ctnost]]) a neřestí jsou v pavlovské tradici nápadně podobné výčtům stoickým. Stoický odstup (<span {{Rec}}>epoché</span>) od hodnot denního života se však u apoštola Pavla vztahuje na majetek a vnější postavení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_7,29-31;_2K_6,9-10 1K 7,29-31; 2K 6,9-10]</span>), nikoli však na osudy druhých lidí: <q>Radujte se s radujícími, plačte s plačícími</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_12,15 Ř 12,15]</span>). Převzaté tradice tu nabývají novou funkci, jsou <q>přeznačeny</q>. Vzájemný vliv je však nepopiratelný. Religionista to nazývá s., biblista by mluvil spíš o akulturaci – o přiblížení, které je nutné, aby okolí obsahu textu rozumělo. Podobně lze najít náboženské obdoby představ o svatosti, Trojici, Spasiteli jako dítěti apod. Je nesporné, že to, co židé nebo křesťané přinesli světu, je zčásti ovlivněno těmito společnými idejemi a strukturami, které umožňují dorozumění a zčásti jsou i základem hlavních společných etických hodnot (<q>světový étos</q>). | Již apoštol Pavel upravil helénistický model světa, aby jeho pomocí vyjádřil význam Ježíšův a interpretoval velikonoční vyznání o jeho vzkříšení. Jde především o schéma <q>nebe – země</q> a <q>sestup – výstup</q>, aby vyjádřil dějinný i kosmický dosah Ježíšova příběhu. Tak je to např. v hymnu z <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Fp_2,6-11 Fp 2,6-11]</span>. Je nápadně podobný tomu, co se objevuje v pozdějších gnostických systémech, a má s nimi společnou základní strukturu. Přesto lze sledovat závažné rozdíly. Zatímco v gnostických systémech ([[gnóze]]), jejichž začátky lze sledovat od začátku 2. stol. n. l., je sestup nebeského člověka na zem vlastně pádem a neštěstím, je u apoštola Pavla vědomým sestupem pro záchranu lidí. Zatímco lidé jsou v gnostickém pojetí nešťastní v důsledku fatálního nedopatření, jde v Pavlově pojetí o selhání ve vztahu k Bohu, o hřích. Podobně je to v etice. Výčty ctností ([[ctnost]]) a neřestí jsou v pavlovské tradici nápadně podobné výčtům stoickým. Stoický odstup (<span {{Rec}}>epoché</span>) od hodnot denního života se však u apoštola Pavla vztahuje na majetek a vnější postavení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_7,29-31;_2K_6,9-10 1K 7,29-31; 2K 6,9-10]</span>), nikoli však na osudy druhých lidí: <q>Radujte se s radujícími, plačte s plačícími</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_12,15 Ř 12,15]</span>). Převzaté tradice tu nabývají novou funkci, jsou <q>přeznačeny</q>. Vzájemný vliv je však nepopiratelný. Religionista to nazývá s., biblista by mluvil spíš o akulturaci – o přiblížení, které je nutné, aby okolí obsahu textu rozumělo. Podobně lze najít náboženské obdoby představ o svatosti, Trojici, Spasiteli jako dítěti apod. Je nesporné, že to, co židé nebo křesťané přinesli světu, je zčásti ovlivněno těmito společnými idejemi a strukturami, které umožňují dorozumění a zčásti jsou i základem hlavních společných etických hodnot (<q>světový étos</q>). | ||
4. Vnitřní pokušení | == 4. Vnitřní pokušení == | ||
Jsou však oblasti, v nichž křesťanství vlivu populárně platónských představ začalo podléhat již v nz. době. Např. perspektiva spasení ztratila část svého sociálního rozměru. Nebyl sice zcela potlačen, ale postupně začalo spasení znamenat, že se člověk <q>dostane do nebe</q>, interpretace <q>království Božího</q> ustupovala do pozadí. Tímto osobním oslabením odpovědnosti víry za svět se uvolňoval prostor pro mocenské ambice. Přesto vědomí, že [[Ježíš]] v celém svém pozemském příběhu dostupném vzpomínkou a dnes i kritickým bádáním, je vlastním obsahem naděje, vedlo v dlouhodobé (v dějinách často, žel, příliš dlouhodobé) perspektivě k znovunalezení zdrojů víry a k odhalení vlastních zlých praktik jako selhání. To je předpoklad nových začátků. | Jsou však oblasti, v nichž křesťanství vlivu populárně platónských představ začalo podléhat již v nz. době. Např. perspektiva spasení ztratila část svého sociálního rozměru. Nebyl sice zcela potlačen, ale postupně začalo spasení znamenat, že se člověk <q>dostane do nebe</q>, interpretace <q>království Božího</q> ustupovala do pozadí. Tímto osobním oslabením odpovědnosti víry za svět se uvolňoval prostor pro mocenské ambice. Přesto vědomí, že [[Ježíš]] v celém svém pozemském příběhu dostupném vzpomínkou a dnes i kritickým bádáním, je vlastním obsahem naděje, vedlo v dlouhodobé (v dějinách často, žel, příliš dlouhodobé) perspektivě k znovunalezení zdrojů víry a k odhalení vlastních zlých praktik jako selhání. To je předpoklad nových začátků. | ||
[[Kategorie: náboženské fenomény]] | [[Kategorie: náboženské fenomény]] | ||
Řádek 26: | Řádek 23: | ||
[[Kategorie: Kajlík Vladimír (autor)]] | [[Kategorie: Kajlík Vladimír (autor)]] | ||
Aktuální verze z 19. 12. 2023, 19:23
heslo: synkretismus
autor: Kajlík Vladimír
předcházející heslo: synchronní výklad
následující heslo: synoptická apokalypsa
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
1. Pojem
Z řec. synkretismos, ve smyslu spojování, dávání dohromady
. Jde o pojem s dějinami sahajícími až do antiky a v reformaci užívaný pro úsilí o společné působení jejích jednotlivých proudů. Dnes s. označuje v religionistice i teologii směšování náboženských učení i praktik. Řada badatelů vidí v s. charakteristiku všech náboženství. V religionistice je s. dnes terminus technicus v oblasti systematického studia náboženství, ač je jeho přesné užívání stále ještě předmětem odborné diskuse.
2. Nebezpečí a obrana přikázáním
Ve většině vrstev biblických tradic je však to, co dnes označujeme pojmem s. pokládáno za nebezpečí. Základní zábranou proti s. byl důraz na jedinečnost víry v Hospodina jako Boha Izraele, který je současně Stvořitelem a pánem celého světa: Já jsem Hospodin, tvůj Bůh...Nebudeš mít jiného boha mimo mne
(Ex 20,2-3). Stálým průvodním jevem víry Izraele bylo však zavádění cizích prvků zbožnosti, které se s vírou v Hospodina vylučovaly. Neznámější je uctívání Hospodina v podobě zlatého býčka (BKr tele) jak o něm vypráví Ex 32,1-6. Ostrá reakce Mojžíšova a Lévijců, jak se o ní píše v Ex 32,25ff., odráží vnitroizraelský boj proti projevům kultů plodnosti (býk), jak je to podle 1Kr 12,29-34 doloženo ve svatyni v Dan. Přikázání Nezpodobíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit
(Ex 20,4-5), je v rámci víry Izraele obranou proti s. v kultu.
3. Vnitřní zpracování vnějších vlivů
Víra Izraele i křesťanů pochopitelně zpracovávala podněty ze svého okolí. Celá metafyzika křesťanské věrouky je ovlivněna populárním platonismem a gnosí, etika zase stoicismem. V těchto případech jde většinou o to, že okolí mohlo židy i křesťany upozornit na hlavní problémy lidského života tak, jak se jimi obírala tehdejší filozofie nebo mytologie. Bibličtí autoři tyto podněty zpracovávali, ale vyrovnávali se s nimi ze svých vlastních předpokladů:
Již apoštol Pavel upravil helénistický model světa, aby jeho pomocí vyjádřil význam Ježíšův a interpretoval velikonoční vyznání o jeho vzkříšení. Jde především o schéma nebe – země
a sestup – výstup
, aby vyjádřil dějinný i kosmický dosah Ježíšova příběhu. Tak je to např. v hymnu z Fp 2,6-11. Je nápadně podobný tomu, co se objevuje v pozdějších gnostických systémech, a má s nimi společnou základní strukturu. Přesto lze sledovat závažné rozdíly. Zatímco v gnostických systémech (gnóze), jejichž začátky lze sledovat od začátku 2. stol. n. l., je sestup nebeského člověka na zem vlastně pádem a neštěstím, je u apoštola Pavla vědomým sestupem pro záchranu lidí. Zatímco lidé jsou v gnostickém pojetí nešťastní v důsledku fatálního nedopatření, jde v Pavlově pojetí o selhání ve vztahu k Bohu, o hřích. Podobně je to v etice. Výčty ctností (ctnost) a neřestí jsou v pavlovské tradici nápadně podobné výčtům stoickým. Stoický odstup (epoché) od hodnot denního života se však u apoštola Pavla vztahuje na majetek a vnější postavení (1K 7,29-31; 2K 6,9-10), nikoli však na osudy druhých lidí: Radujte se s radujícími, plačte s plačícími
(Ř 12,15). Převzaté tradice tu nabývají novou funkci, jsou přeznačeny
. Vzájemný vliv je však nepopiratelný. Religionista to nazývá s., biblista by mluvil spíš o akulturaci – o přiblížení, které je nutné, aby okolí obsahu textu rozumělo. Podobně lze najít náboženské obdoby představ o svatosti, Trojici, Spasiteli jako dítěti apod. Je nesporné, že to, co židé nebo křesťané přinesli světu, je zčásti ovlivněno těmito společnými idejemi a strukturami, které umožňují dorozumění a zčásti jsou i základem hlavních společných etických hodnot (světový étos
).
4. Vnitřní pokušení
Jsou však oblasti, v nichž křesťanství vlivu populárně platónských představ začalo podléhat již v nz. době. Např. perspektiva spasení ztratila část svého sociálního rozměru. Nebyl sice zcela potlačen, ale postupně začalo spasení znamenat, že se člověk dostane do nebe
, interpretace království Božího
ustupovala do pozadí. Tímto osobním oslabením odpovědnosti víry za svět se uvolňoval prostor pro mocenské ambice. Přesto vědomí, že Ježíš v celém svém pozemském příběhu dostupném vzpomínkou a dnes i kritickým bádáním, je vlastním obsahem naděje, vedlo v dlouhodobé (v dějinách často, žel, příliš dlouhodobé) perspektivě k znovunalezení zdrojů víry a k odhalení vlastních zlých praktik jako selhání. To je předpoklad nových začátků.