Mudrosloví: Porovnání verzí
ebs>Moravec Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 6: | Řádek 6: | ||
}} | }} | ||
označuje žánr literárních tradic, textů a jejich souborů, které zachycují a formulují promyšlenou lidskou zkušenost (viz [[moudrost]]). | označuje žánr literárních tradic, textů a jejich souborů, které zachycují a formulují promyšlenou lidskou zkušenost (viz [[moudrost]]). | ||
<div class="noautonum">__TOC__</div> | |||
1. Obecně patří k m. jak jednoduchá přísloví či pořekadla, tak jejich sbírky či vyšší literární útvary komponovaných dialogů, úvah, básní či žalmů. Tyto látky předkládají osvědčená pravidla pro zdárný život, vychovávají a napomínají k dobrému jednání, reflektují běh života a smrti, přemýšlí o spravedlnosti ve světě, o souvislosti jednání člověka a jeho údělu, a kladou si i otázku poznatelnosti těchto jevů. | == 1. žánr == | ||
Obecně patří k m. jak jednoduchá přísloví či pořekadla, tak jejich sbírky či vyšší literární útvary komponovaných dialogů, úvah, básní či žalmů. Tyto látky předkládají osvědčená pravidla pro zdárný život, vychovávají a napomínají k dobrému jednání, reflektují běh života a smrti, přemýšlí o spravedlnosti ve světě, o souvislosti jednání člověka a jeho údělu, a kladou si i otázku poznatelnosti těchto jevů. | |||
Tradice m. byla pěstována ve všech kulturách starověkého Předního východu a nejspíš byla široce sdílena. Patřila k látkám, které sloužily při výuce obecně (srov <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_1,8n Př 1,8n]</span>), specificky pak jako cvičné texty při školení písařů (viz [[písař]]). V mezinárodních kontaktech vzdělaneckých elit nejspíš docházelo ke sdílení těchto moudrých, národně či nábožensky celkem nespecifických látek. | Tradice m. byla pěstována ve všech kulturách starověkého Předního východu a nejspíš byla široce sdílena. Patřila k látkám, které sloužily při výuce obecně (srov <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_1,8n Př 1,8n]</span>), specificky pak jako cvičné texty při školení písařů (viz [[písař]]). V mezinárodních kontaktech vzdělaneckých elit nejspíš docházelo ke sdílení těchto moudrých, národně či nábožensky celkem nespecifických látek. | ||
Řádek 13: | Řádek 14: | ||
Východiskem mudroslovného uvažování je principiální souvislost činů a jejich následků (tzv. ''Tun-Ergehen-Zusammenhang''). Na tomto základě se uvažuje o vše provazující [[spravedlnost|spravedlnosti]], o otázkách dobra a zla, jež obepínají lidský život v rozměru individuálním, kolektivním i dějinném a zahrnují i působení boha či bohů. Na témže základě se ovšem otevírá i problém poznatelnosti světa, smyslu lidského života a tajemství božího působení. | Východiskem mudroslovného uvažování je principiální souvislost činů a jejich následků (tzv. ''Tun-Ergehen-Zusammenhang''). Na tomto základě se uvažuje o vše provazující [[spravedlnost|spravedlnosti]], o otázkách dobra a zla, jež obepínají lidský život v rozměru individuálním, kolektivním i dějinném a zahrnují i působení boha či bohů. Na témže základě se ovšem otevírá i problém poznatelnosti světa, smyslu lidského života a tajemství božího působení. | ||
2. V biblických látkách patří k m. knihy Přísloví, Kazatel a Jób. Z pozdních, deuterokanonických spisů patří k tomuto žánru [[Sírachovec]], [[Žalmy Šalomounovy]] a [[Ódy Šalomounovy]]. | == 2. spisy == | ||
V biblických látkách patří k m. knihy Přísloví, Kazatel a Jób. Z pozdních, deuterokanonických spisů patří k tomuto žánru [[Sírachovec]], [[Žalmy Šalomounovy]] a [[Ódy Šalomounovy]]. | |||
V knize [[Přísloví]] nacházíme jak jednotlivé aforismy, pořekadla, přísloví či moudré (učitelské) výroky, tak jejich sestavy a sbírky (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_10,1-22,16 Př 10,1-22,16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_22,17-24,34 Př 22,17-24,34]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_25,1-29,27 Př 25,1-29,27]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_30,1-33 Př 30,1-33]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_31,1-31 Př 31,1-31]</span>). Již zde je patrné, že s přijetím těchto látek do biblického kánonu souvisí nejen jejich redakce, nýbrž i jejich ''teologizace''. Ta probíhá několika způsoby. Především spojením moudrosti s důrazem na <q>Boží [[bázeň]]</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_1,7;_9,10;_14,26-27 Př 1,7; 9,10; 14,26-27]</span>), zavedením a tématizováním protikladných typů <q>spravedlivého</q> a <q>svévolníka</q> jako základních lidských postojů (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_10,3.6.7.11.16.20;_11,8.9.10;_12,5.7.10 Př 10,3.6.7.11.16.20; 11,8.9.10; 12,5.7.10]</span> aj.) a zproblematizováním lidské schopnosti poznat Boha i lidský svět (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_16,9;_19,21;_20,24 Př 16,9; 19,21; 20,24]</span>). K tomuto povýšení mudroslovných tradic do teologické reflexe dochází v době perské a zejména pak helenistické. Jedním z dalších projevů tohoto trendu je personifikované pojetí Moudrosti (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_8 Př 8]</span>). | V knize [[Přísloví]] nacházíme jak jednotlivé aforismy, pořekadla, přísloví či moudré (učitelské) výroky, tak jejich sestavy a sbírky (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_10,1-22,16 Př 10,1-22,16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_22,17-24,34 Př 22,17-24,34]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_25,1-29,27 Př 25,1-29,27]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_30,1-33 Př 30,1-33]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_31,1-31 Př 31,1-31]</span>). Již zde je patrné, že s přijetím těchto látek do biblického kánonu souvisí nejen jejich redakce, nýbrž i jejich ''teologizace''. Ta probíhá několika způsoby. Především spojením moudrosti s důrazem na <q>Boží [[bázeň]]</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_1,7;_9,10;_14,26-27 Př 1,7; 9,10; 14,26-27]</span>), zavedením a tématizováním protikladných typů <q>spravedlivého</q> a <q>svévolníka</q> jako základních lidských postojů (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_10,3.6.7.11.16.20;_11,8.9.10;_12,5.7.10 Př 10,3.6.7.11.16.20; 11,8.9.10; 12,5.7.10]</span> aj.) a zproblematizováním lidské schopnosti poznat Boha i lidský svět (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_16,9;_19,21;_20,24 Př 16,9; 19,21; 20,24]</span>). K tomuto povýšení mudroslovných tradic do teologické reflexe dochází v době perské a zejména pak helenistické. Jedním z dalších projevů tohoto trendu je personifikované pojetí Moudrosti (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_8 Př 8]</span>). | ||
Řádek 23: | Řádek 25: | ||
K mudroslovným textům je možné řadit také některé typy [[Žalmy|žalmů]]. Především ty, které <q>blahoslaví</q> člověka, jenž žije spravedlivě a věrně (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_1 Ž 1]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_112 Ž 112]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_128 Ž 128]</span>; viz [[blahoslavenství]]) nebo obecněji pojednávají život požehnaný Hospodinem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_127 Ž 127]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_133 Ž 133]</span>). Podobně patří do této skupiny žalmy, které odhalují zdánlivost úspěšnosti života svévolníků a hříšníků (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_37 Ž 37]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_73 Ž 73]</span>), rozvažují nad pomíjivostí lidského života (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_49 Ž 49]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_90 Ž 90]</span>) či nad tajemstvím dějinné cesty Božího lidu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_78 Ž 78]</span>, srov. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_32,1-2 Dt 32,1-2]</span>). K mudroslovnému typu se některými svými rysy řadí také žalmy <q>tórické zbožnosti</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_1 Ž 1]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_19 Ž 19]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_119 Ž 119]</span>). | K mudroslovným textům je možné řadit také některé typy [[Žalmy|žalmů]]. Především ty, které <q>blahoslaví</q> člověka, jenž žije spravedlivě a věrně (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_1 Ž 1]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_112 Ž 112]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_128 Ž 128]</span>; viz [[blahoslavenství]]) nebo obecněji pojednávají život požehnaný Hospodinem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_127 Ž 127]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_133 Ž 133]</span>). Podobně patří do této skupiny žalmy, které odhalují zdánlivost úspěšnosti života svévolníků a hříšníků (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_37 Ž 37]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_73 Ž 73]</span>), rozvažují nad pomíjivostí lidského života (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_49 Ž 49]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_90 Ž 90]</span>) či nad tajemstvím dějinné cesty Božího lidu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_78 Ž 78]</span>, srov. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_32,1-2 Dt 32,1-2]</span>). K mudroslovnému typu se některými svými rysy řadí také žalmy <q>tórické zbožnosti</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_1 Ž 1]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_19 Ž 19]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_119 Ž 119]</span>). | ||
3. Již v biblických látkách samých, ještě výrazněji pak v dějinách jejich působení se nositelem moudrosti stává král [[Šalomoun]] (srov. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_3,11nn 1Kr 3,11nn]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Kaz_1,12.16 Kaz 1,12.16]</span>). Proto jsou mu připisovány jak některé z m. žalmů (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_72,1;_127,1 Ž 72,1; 127,1]</span>), tak i celé m. spisy ([[Žalmy Šalomounovy]] a [[Ódy Šalomounovy]]). | == 3. role krále Šalomouna == | ||
Již v biblických látkách samých, ještě výrazněji pak v dějinách jejich působení se nositelem moudrosti stává král [[Šalomoun]] (srov. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_3,11nn 1Kr 3,11nn]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Kaz_1,12.16 Kaz 1,12.16]</span>). Proto jsou mu připisovány jak některé z m. žalmů (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_72,1;_127,1 Ž 72,1; 127,1]</span>), tak i celé m. spisy ([[Žalmy Šalomounovy]] a [[Ódy Šalomounovy]]). | |||
[[Kategorie: části knih, celky odlišné od knih]] | [[Kategorie: části knih, celky odlišné od knih]] | ||
[[Kategorie: Bible]] | [[Kategorie: Bible]] | ||
Řádek 30: | Řádek 33: | ||
[[Kategorie: Prudký Martin (autor)]] | [[Kategorie: Prudký Martin (autor)]] | ||
Aktuální verze z 18. 12. 2023, 18:58
heslo: mudrosloví
autor: Prudký Martin
předcházející heslo: mudrc
následující heslo: Muratoriho kánon
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
označuje žánr literárních tradic, textů a jejich souborů, které zachycují a formulují promyšlenou lidskou zkušenost (viz moudrost).
1. žánr
Obecně patří k m. jak jednoduchá přísloví či pořekadla, tak jejich sbírky či vyšší literární útvary komponovaných dialogů, úvah, básní či žalmů. Tyto látky předkládají osvědčená pravidla pro zdárný život, vychovávají a napomínají k dobrému jednání, reflektují běh života a smrti, přemýšlí o spravedlnosti ve světě, o souvislosti jednání člověka a jeho údělu, a kladou si i otázku poznatelnosti těchto jevů.
Tradice m. byla pěstována ve všech kulturách starověkého Předního východu a nejspíš byla široce sdílena. Patřila k látkám, které sloužily při výuce obecně (srov Př 1,8n), specificky pak jako cvičné texty při školení písařů (viz písař). V mezinárodních kontaktech vzdělaneckých elit nejspíš docházelo ke sdílení těchto moudrých, národně či nábožensky celkem nespecifických látek.
Východiskem mudroslovného uvažování je principiální souvislost činů a jejich následků (tzv. Tun-Ergehen-Zusammenhang). Na tomto základě se uvažuje o vše provazující spravedlnosti, o otázkách dobra a zla, jež obepínají lidský život v rozměru individuálním, kolektivním i dějinném a zahrnují i působení boha či bohů. Na témže základě se ovšem otevírá i problém poznatelnosti světa, smyslu lidského života a tajemství božího působení.
2. spisy
V biblických látkách patří k m. knihy Přísloví, Kazatel a Jób. Z pozdních, deuterokanonických spisů patří k tomuto žánru Sírachovec, Žalmy Šalomounovy a Ódy Šalomounovy.
V knize Přísloví nacházíme jak jednotlivé aforismy, pořekadla, přísloví či moudré (učitelské) výroky, tak jejich sestavy a sbírky (Př 10,1-22,16; Př 22,17-24,34; Př 25,1-29,27; Př 30,1-33; Př 31,1-31). Již zde je patrné, že s přijetím těchto látek do biblického kánonu souvisí nejen jejich redakce, nýbrž i jejich teologizace. Ta probíhá několika způsoby. Především spojením moudrosti s důrazem na Boží bázeň
(Př 1,7; 9,10; 14,26-27), zavedením a tématizováním protikladných typů spravedlivého
a svévolníka
jako základních lidských postojů (Př 10,3.6.7.11.16.20; 11,8.9.10; 12,5.7.10 aj.) a zproblematizováním lidské schopnosti poznat Boha i lidský svět (Př 16,9; 19,21; 20,24). K tomuto povýšení mudroslovných tradic do teologické reflexe dochází v době perské a zejména pak helenistické. Jedním z dalších projevů tohoto trendu je personifikované pojetí Moudrosti (Př 8).
Kniha Kazatel představuje jiný pokus o zvládnutí krize moudrosti
. Přijímá skutečnost, že nic v tomto světě není trvale a nesporně spolehlivé a veškeré úsilí o pravé poznání končí v pochybách. Kazatel tuto absurdní
danost přijímá, svými úvahami však nekončí ve skepsi či nihilismu, nýbrž nabízí řešení ve zvláštní kombinaci důrazů: užívat dobrých stránek života v této časnosti (carpe diem, Kaz 9,7nn), současně však dbát na bázeň Boží (Kaz 11,9-10; 12,13).
V knize Jób je základní princip m. uvažování, tedy spravedlivá souvislost mezi konáním a jeho následky (odměnou), vystaven mimořádně dramatické zápletce – očividně nepochopitelnému údělu trpícího spravedlivého
. Široká paleta tradičních m. argumentů Jobových přátel se rozbíjí o skutečnost, že Job si svůj úděl nezasloužil
. Job trvá až do konce stupňovaného utrpení na své spravedlnosti
, až mu nakonec sám Bůh dá za pravdu, ovšem způsobem, který relativizuje jak argumenty nemilosrdných přátel, tak Jobův pokus o sebeospravedlnění.
K mudroslovným textům je možné řadit také některé typy žalmů. Především ty, které blahoslaví
člověka, jenž žije spravedlivě a věrně (Ž 1; Ž 112; Ž 128; viz blahoslavenství) nebo obecněji pojednávají život požehnaný Hospodinem (Ž 127; Ž 133). Podobně patří do této skupiny žalmy, které odhalují zdánlivost úspěšnosti života svévolníků a hříšníků (Ž 37; Ž 73), rozvažují nad pomíjivostí lidského života (Ž 49; Ž 90) či nad tajemstvím dějinné cesty Božího lidu (Ž 78, srov. Dt 32,1-2). K mudroslovnému typu se některými svými rysy řadí také žalmy tórické zbožnosti
(Ž 1; Ž 19; Ž 119).
3. role krále Šalomouna
Již v biblických látkách samých, ještě výrazněji pak v dějinách jejich působení se nositelem moudrosti stává král Šalomoun (srov. 1Kr 3,11nn; Kaz 1,12.16). Proto jsou mu připisovány jak některé z m. žalmů (Ž 72,1; 127,1), tak i celé m. spisy (Žalmy Šalomounovy a Ódy Šalomounovy).