Mudrosloví: Porovnání verzí

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
ebs>Moravec
Bez shrnutí editace
 
Bez shrnutí editace
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádek 6: Řádek 6:
}}
}}
označuje žánr literárních tradic, textů a jejich souborů, které zachycují a formulují promyšlenou lidskou zkušenost (viz [[moudrost]]).  
označuje žánr literárních tradic, textů a jejich souborů, které zachycují a formulují promyšlenou lidskou zkušenost (viz [[moudrost]]).  
 
<div class="noautonum">__TOC__</div>
1. Obecně patří k m. jak jednoduchá přísloví či pořekadla, tak jejich sbírky či vyšší literární útvary komponovaných dialogů, úvah, básní či žalmů. Tyto látky předkládají osvědčená pravidla pro zdárný život, vychovávají a napomínají k dobrému jednání, reflektují běh života a smrti, přemýšlí o spravedlnosti ve světě, o souvislosti jednání člověka a jeho údělu, a kladou si i otázku poznatelnosti těchto jevů.
== 1. žánr ==
Obecně patří k m. jak jednoduchá přísloví či pořekadla, tak jejich sbírky či vyšší literární útvary komponovaných dialogů, úvah, básní či žalmů. Tyto látky předkládají osvědčená pravidla pro zdárný život, vychovávají a napomínají k dobrému jednání, reflektují běh života a smrti, přemýšlí o spravedlnosti ve světě, o souvislosti jednání člověka a jeho údělu, a kladou si i otázku poznatelnosti těchto jevů.


Tradice m. byla pěstována ve všech kulturách starověkého Předního východu a nejspíš byla široce sdílena. Patřila k látkám, které sloužily při výuce obecně (srov <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_1,8n Př 1,8n]</span>), specificky pak jako cvičné texty při školení písařů (viz [[písař]]). V mezinárodních kontaktech vzdělaneckých elit nejspíš docházelo ke sdílení těchto moudrých, národně či nábožensky celkem nespecifických látek.
Tradice m. byla pěstována ve všech kulturách starověkého Předního východu a nejspíš byla široce sdílena. Patřila k látkám, které sloužily při výuce obecně (srov <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_1,8n Př 1,8n]</span>), specificky pak jako cvičné texty při školení písařů (viz [[písař]]). V mezinárodních kontaktech vzdělaneckých elit nejspíš docházelo ke sdílení těchto moudrých, národně či nábožensky celkem nespecifických látek.
Řádek 13: Řádek 14:
Východiskem mudroslovného uvažování je principiální souvislost činů a jejich následků (tzv. ''Tun-Ergehen-Zusammenhang''). Na tomto základě se uvažuje o vše provazující [[spravedlnost|spravedlnosti]], o otázkách dobra a zla, jež obepínají lidský život v rozměru individuálním, kolektivním i dějinném a zahrnují i působení boha či bohů. Na témže základě se ovšem otevírá i problém poznatelnosti světa, smyslu lidského života a tajemství božího působení.
Východiskem mudroslovného uvažování je principiální souvislost činů a jejich následků (tzv. ''Tun-Ergehen-Zusammenhang''). Na tomto základě se uvažuje o vše provazující [[spravedlnost|spravedlnosti]], o otázkách dobra a zla, jež obepínají lidský život v rozměru individuálním, kolektivním i dějinném a zahrnují i působení boha či bohů. Na témže základě se ovšem otevírá i problém poznatelnosti světa, smyslu lidského života a tajemství božího působení.


2. V biblických látkách patří k m. knihy Přísloví, Kazatel a Jób. Z pozdních, deuterokanonických spisů patří k tomuto žánru [[Sírachovec]], [[Žalmy Šalomounovy]] a [[Ódy Šalomounovy]].
== 2. spisy ==
V biblických látkách patří k m. knihy Přísloví, Kazatel a Jób. Z pozdních, deuterokanonických spisů patří k tomuto žánru [[Sírachovec]], [[Žalmy Šalomounovy]] a [[Ódy Šalomounovy]].


V knize [[Přísloví]] nacházíme jak jednotlivé aforismy, pořekadla, přísloví či moudré (učitelské) výroky, tak jejich sestavy a sbírky (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_10,1-22,16 Př 10,1-22,16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_22,17-24,34 Př 22,17-24,34]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_25,1-29,27 Př 25,1-29,27]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_30,1-33 Př 30,1-33]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_31,1-31 Př 31,1-31]</span>). Již zde je patrné, že s přijetím těchto látek do biblického kánonu souvisí nejen jejich redakce, nýbrž i jejich ''teologizace''. Ta probíhá několika způsoby. Především spojením moudrosti s důrazem na <q>Boží [[bázeň]]</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_1,7;_9,10;_14,26-27 Př 1,7; 9,10; 14,26-27]</span>), zavedením a tématizováním protikladných typů <q>spravedlivého</q> a <q>svévolníka</q> jako základních lidských postojů (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_10,3.6.7.11.16.20;_11,8.9.10;_12,5.7.10 Př 10,3.6.7.11.16.20; 11,8.9.10; 12,5.7.10]</span> aj.) a zproblematizováním lidské schopnosti poznat Boha i lidský svět (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_16,9;_19,21;_20,24 Př 16,9; 19,21; 20,24]</span>). K tomuto povýšení mudroslovných tradic do teologické reflexe dochází v době perské a zejména pak helenistické. Jedním z dalších projevů tohoto trendu je personifikované pojetí Moudrosti (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_8 Př 8]</span>).
V knize [[Přísloví]] nacházíme jak jednotlivé aforismy, pořekadla, přísloví či moudré (učitelské) výroky, tak jejich sestavy a sbírky (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_10,1-22,16 Př 10,1-22,16]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_22,17-24,34 Př 22,17-24,34]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_25,1-29,27 Př 25,1-29,27]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_30,1-33 Př 30,1-33]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_31,1-31 Př 31,1-31]</span>). Již zde je patrné, že s přijetím těchto látek do biblického kánonu souvisí nejen jejich redakce, nýbrž i jejich ''teologizace''. Ta probíhá několika způsoby. Především spojením moudrosti s důrazem na <q>Boží [[bázeň]]</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_1,7;_9,10;_14,26-27 Př 1,7; 9,10; 14,26-27]</span>), zavedením a tématizováním protikladných typů <q>spravedlivého</q> a <q>svévolníka</q> jako základních lidských postojů (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_10,3.6.7.11.16.20;_11,8.9.10;_12,5.7.10 Př 10,3.6.7.11.16.20; 11,8.9.10; 12,5.7.10]</span> aj.) a zproblematizováním lidské schopnosti poznat Boha i lidský svět (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_16,9;_19,21;_20,24 Př 16,9; 19,21; 20,24]</span>). K tomuto povýšení mudroslovných tradic do teologické reflexe dochází v době perské a zejména pak helenistické. Jedním z dalších projevů tohoto trendu je personifikované pojetí Moudrosti (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_8 Př 8]</span>).
Řádek 23: Řádek 25:
K mudroslovným textům je možné řadit také některé typy [[Žalmy|žalmů]]. Především ty, které <q>blahoslaví</q> člověka, jenž žije spravedlivě a věrně (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_1 Ž 1]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_112 Ž 112]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_128 Ž 128]</span>; viz [[blahoslavenství]]) nebo obecněji pojednávají život požehnaný Hospodinem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_127 Ž 127]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_133 Ž 133]</span>). Podobně patří do této skupiny žalmy, které odhalují zdánlivost úspěšnosti života svévolníků a hříšníků (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_37 Ž 37]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_73 Ž 73]</span>), rozvažují nad pomíjivostí lidského života (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_49 Ž 49]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_90 Ž 90]</span>) či nad tajemstvím dějinné cesty Božího lidu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_78 Ž 78]</span>, srov. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_32,1-2 Dt 32,1-2]</span>). K mudroslovnému typu se některými svými rysy řadí také žalmy <q>tórické zbožnosti</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_1 Ž 1]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_19 Ž 19]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_119 Ž 119]</span>).
K mudroslovným textům je možné řadit také některé typy [[Žalmy|žalmů]]. Především ty, které <q>blahoslaví</q> člověka, jenž žije spravedlivě a věrně (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_1 Ž 1]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_112 Ž 112]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_128 Ž 128]</span>; viz [[blahoslavenství]]) nebo obecněji pojednávají život požehnaný Hospodinem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_127 Ž 127]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_133 Ž 133]</span>). Podobně patří do této skupiny žalmy, které odhalují zdánlivost úspěšnosti života svévolníků a hříšníků (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_37 Ž 37]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_73 Ž 73]</span>), rozvažují nad pomíjivostí lidského života (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_49 Ž 49]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_90 Ž 90]</span>) či nad tajemstvím dějinné cesty Božího lidu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_78 Ž 78]</span>, srov. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_32,1-2 Dt 32,1-2]</span>). K mudroslovnému typu se některými svými rysy řadí také žalmy <q>tórické zbožnosti</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_1 Ž 1]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_19 Ž 19]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_119 Ž 119]</span>).


3. Již v biblických látkách samých, ještě výrazněji pak v dějinách jejich působení se nositelem moudrosti stává král [[Šalomoun]] (srov. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_3,11nn 1Kr 3,11nn]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Kaz_1,12.16 Kaz 1,12.16]</span>). Proto jsou mu připisovány jak některé z m. žalmů (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_72,1;_127,1 Ž 72,1; 127,1]</span>), tak i celé m. spisy ([[Žalmy Šalomounovy]] a [[Ódy Šalomounovy]]).
== 3. role krále Šalomouna ==
Již v biblických látkách samých, ještě výrazněji pak v dějinách jejich působení se nositelem moudrosti stává král [[Šalomoun]] (srov. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Kr_3,11nn 1Kr 3,11nn]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Kaz_1,12.16 Kaz 1,12.16]</span>). Proto jsou mu připisovány jak některé z m. žalmů (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_72,1;_127,1 Ž 72,1; 127,1]</span>), tak i celé m. spisy ([[Žalmy Šalomounovy]] a [[Ódy Šalomounovy]]).
[[Kategorie: části knih, celky odlišné od knih]]
[[Kategorie: části knih, celky odlišné od knih]]
[[Kategorie: Bible]]
[[Kategorie: Bible]]
Řádek 30: Řádek 33:


[[Kategorie: Prudký Martin (autor)]]
[[Kategorie: Prudký Martin (autor)]]

Aktuální verze z 18. 12. 2023, 18:58

heslo: mudrosloví

autor: Prudký Martin    
       
předcházející heslo: mudrc        
následující heslo: Muratoriho kánon

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
označuje žánr literárních tradic, textů a jejich souborů, které zachycují a formulují promyšlenou lidskou zkušenost (viz moudrost).

1. žánr

Obecně patří k m. jak jednoduchá přísloví či pořekadla, tak jejich sbírky či vyšší literární útvary komponovaných dialogů, úvah, básní či žalmů. Tyto látky předkládají osvědčená pravidla pro zdárný život, vychovávají a napomínají k dobrému jednání, reflektují běh života a smrti, přemýšlí o spravedlnosti ve světě, o souvislosti jednání člověka a jeho údělu, a kladou si i otázku poznatelnosti těchto jevů.

Tradice m. byla pěstována ve všech kulturách starověkého Předního východu a nejspíš byla široce sdílena. Patřila k látkám, které sloužily při výuce obecně (srov Př 1,8n), specificky pak jako cvičné texty při školení písařů (viz písař). V mezinárodních kontaktech vzdělaneckých elit nejspíš docházelo ke sdílení těchto moudrých, národně či nábožensky celkem nespecifických látek.

Východiskem mudroslovného uvažování je principiální souvislost činů a jejich následků (tzv. Tun-Ergehen-Zusammenhang). Na tomto základě se uvažuje o vše provazující spravedlnosti, o otázkách dobra a zla, jež obepínají lidský život v rozměru individuálním, kolektivním i dějinném a zahrnují i působení boha či bohů. Na témže základě se ovšem otevírá i problém poznatelnosti světa, smyslu lidského života a tajemství božího působení.

2. spisy

V biblických látkách patří k m. knihy Přísloví, Kazatel a Jób. Z pozdních, deuterokanonických spisů patří k tomuto žánru Sírachovec, Žalmy Šalomounovy a Ódy Šalomounovy.

V knize Přísloví nacházíme jak jednotlivé aforismy, pořekadla, přísloví či moudré (učitelské) výroky, tak jejich sestavy a sbírky (Př 10,1-22,16; Př 22,17-24,34; Př 25,1-29,27; Př 30,1-33; Př 31,1-31). Již zde je patrné, že s přijetím těchto látek do biblického kánonu souvisí nejen jejich redakce, nýbrž i jejich teologizace. Ta probíhá několika způsoby. Především spojením moudrosti s důrazem na Boží bázeň (Př 1,7; 9,10; 14,26-27), zavedením a tématizováním protikladných typů spravedlivého a svévolníka jako základních lidských postojů (Př 10,3.6.7.11.16.20; 11,8.9.10; 12,5.7.10 aj.) a zproblematizováním lidské schopnosti poznat Boha i lidský svět (Př 16,9; 19,21; 20,24). K tomuto povýšení mudroslovných tradic do teologické reflexe dochází v době perské a zejména pak helenistické. Jedním z dalších projevů tohoto trendu je personifikované pojetí Moudrosti (Př 8).

Kniha Kazatel představuje jiný pokus o zvládnutí krize moudrosti. Přijímá skutečnost, že nic v tomto světě není trvale a nesporně spolehlivé a veškeré úsilí o pravé poznání končí v pochybách. Kazatel tuto absurdní danost přijímá, svými úvahami však nekončí ve skepsi či nihilismu, nýbrž nabízí řešení ve zvláštní kombinaci důrazů: užívat dobrých stránek života v této časnosti (carpe diem, Kaz 9,7nn), současně však dbát na bázeň Boží (Kaz 11,9-10; 12,13).

V knize Jób je základní princip m. uvažování, tedy spravedlivá souvislost mezi konáním a jeho následky (odměnou), vystaven mimořádně dramatické zápletce – očividně nepochopitelnému údělu trpícího spravedlivého. Široká paleta tradičních m. argumentů Jobových přátel se rozbíjí o skutečnost, že Job si svůj úděl nezasloužil. Job trvá až do konce stupňovaného utrpení na své spravedlnosti, až mu nakonec sám Bůh dá za pravdu, ovšem způsobem, který relativizuje jak argumenty nemilosrdných přátel, tak Jobův pokus o sebeospravedlnění.

K mudroslovným textům je možné řadit také některé typy žalmů. Především ty, které blahoslaví člověka, jenž žije spravedlivě a věrně (Ž 1; Ž 112; Ž 128; viz blahoslavenství) nebo obecněji pojednávají život požehnaný Hospodinem (Ž 127; Ž 133). Podobně patří do této skupiny žalmy, které odhalují zdánlivost úspěšnosti života svévolníků a hříšníků (Ž 37; Ž 73), rozvažují nad pomíjivostí lidského života (Ž 49; Ž 90) či nad tajemstvím dějinné cesty Božího lidu (Ž 78, srov. Dt 32,1-2). K mudroslovnému typu se některými svými rysy řadí také žalmy tórické zbožnosti (Ž 1; Ž 19; Ž 119).

3. role krále Šalomouna

Již v biblických látkách samých, ještě výrazněji pak v dějinách jejich působení se nositelem moudrosti stává král Šalomoun (srov. 1Kr 3,11nn; Kaz 1,12.16). Proto jsou mu připisovány jak některé z m. žalmů (Ž 72,1; 127,1), tak i celé m. spisy (Žalmy Šalomounovy a Ódy Šalomounovy).