Schrána

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: schrána

autor: Horák Ladislav    
       
předcházející heslo: shromáždit, shromáždění        
následující heslo: Schweitzer Albert

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
Hebr. áron překládá ČEP ve významu schrána, znamená také rakev ( Gn 50,26) či prostě truhla – pokladnice v chrámovém nádvoří (2Kr 12,10). Schrána byla přenosná truhla z akáciového dřeva rozměrů 1,25 x 0,75 x 0,75 m, obložená čistým zlatem z obou stran a zhotovená z dobrovolných darů Izraelců (Ex 25,10-22). Byla přikryta příkrovem – slitovnicí se dvěma zlatými cheruby a v ní bylo uloženo svědectví. Proto se o ní mluví jako o schráně svědectví (Ex 25,22 Nu 4,5; Joz 4,16), schráně smlouvy (Joz 3,6; 4,9), schrána smlouvy Boží (Sd 20,27 1S 4,4), či smlouvy Hospodinovy (Nu 10,33; Dt 10,8; 1S 4,6; 1Kr 8,4), schráně Boha Izraele (1S 5,7; 6,3) či o prostě schráně svaté (2Pa 35,3). Vedle desek svědectví (Dt 10,2) v ní nic jiného nebylo (1Kr 8,9:: Žd 9,4; Ex 16,33n). Ve stanu setkávání byla uložena ve svatyni svatých, rovněž tak v chrámu Šalomounově (1Kr 8,1nn) i se stánem setkávání, když už předtím David pro ni postavil v Jeruzalémně stan (2S 6,17). Přesto s. nebyla na stanu ani na chrámu závislá: Při slavnostech novoročí 7. měsíc (1Kr 8,9) byla nesena v procesí opět do chrámu za zpěvů žalmů (srv. Ž 24,7; 132,8). Byla přenášena již při putování pouští (Nu 10,35), při přechodu přes Jordán (Joz 3 a 4), při dobývání Jericha (Joz 6). Za soudců byla uložena v ústřední svatyni v Šílo (1S 1,3), odtud byla přinešena do bitvy s Pelištejci (1S 4), aby si izraelci zajistili Hospodinovu přítomnost – tak to chápou i Pelištejci (1S 4,7n), kteří se jí zmocnili, ale po 6 měsících ji museli vrátit na radu svých kněží a věštců do Bét-Šemeše a odtud pak do Kirjat-jearimu (1S 6); o stanu setkávání se v této souvislosti nemluví.

Nejasný je údaj 1S 14,18, že Saul v nepřehledné situaci nařídí knězi Achijjášovi, aby přinesl Boží schránu, aby se mohl dotázat Hospodina. Schrána byla místem, kde se Hospodin slíbil setkávat a z místa nad oběma cheruby mluvit (Ex 25,22). LXX asi pamatuje, že schrána je v Kirijat-jearimu, a proto mluví o efódu (v. kněžské roucho), nikoli o schráně.

Schrána s příkrovem, s cheruby je zřejmě chápána jako trůn, na němž neviditelně trůní Hospodin, Bůh smlouvy, je přítomen, mluví a vydává příkazy – tedy jako znamení Hospodinovy vladařské přítomnosti, zatímco stan setkávání byl znamením, že Hospodin sestupuje, aby se setkal a to podle svého svobodného rozhodnutí. Proto asi schrána hrála významnější úlohu než stan setkávání. Její význam mohl přerůst až k tomu, že se stala zárukou Hospodinovy přítomnosti (1S 4).

Není známo kdy a jak se ztratila. Jr 3,14nn s ní už nepočítá. Legendy mluví o tom, že Jeremjáš před Babyloňany ukryl schránu, chrámové předměty, stan, oltář kadidelnicový, velekněžská roucha a mitru, chrámový klíč i chrámové opony.