Rachab
heslo: Rachab
autor: Černohous Josef
předcházející heslo: rácha
následující heslo: Ráchel
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. rácháv, řec. raab, rachab (Mt 1,5), raabé (Josephus Flavius), BKr: Raab. Původ jména nejistý, možná od hebr. r-ch-b, být široký. V Joz 2 a Joz 6 je příběh R. součástí vyprávění o dobytí Jericha. Podle Joz 2 Rachab ukryje ve svém domě zvědy vyslané Jozuem, jejich pronásledovatele vyšle po falešné stopě a zvědy žádá o milosrdenství pro svou rodinu, až budou Izraelci dobývat město. Motivace jejího činu není zcela jasná. Její vyznání v Joz 2,8-11 (Vím, že Hospodin dal zemi vám ...
) je formulováno deuteronomisticky. Po pádu jerišských hradeb v Joz 6 zvědové vstoupí do Rachabina domu (zde je možný rozpor nebo naopak pointa příběhu: její dům se nacházel ve hradební zdi, Joz 2,15) a vyvedou její rodinu do bezpečí za tábor.
Rachabino povolání bylo v minulosti často diskutováno. Označení Rachab, nevěstka
se opakuje v několika tradicích a nelze přesvědčivě vyvrátit, že R. byla prostitutkou, hebr. zóná (Joz 2,1; 6,17.22.25), řec. porné (Žd 11,31; Jk 2,25). To, že pobývala uprostřed Izraele až dodnes
, Joz 6,25, ukazuje na etiologické rysy vyprávění (viz etiologie) a na Rachabino pozdější prominentní postavení. R. je typem proselytky, konvertitky a pojí se k ní bohaté dějiny výkladu. V judaismu má zbožné rysy a objevuje se po boku biblických postav (Jozue, proroků). V Ježíšově rodokmenu v Mt 1,5 figuruje řec. rachab, matka Bóazova, řec. boes. Absence označení nevěstka
a jiné hláskování vedlo k námitce, že jde o jinou Rachab. Protože se ale v tomtéž rodokmenu vyskytuje i Támar a Rút, je skoro jisté, že jde o Rachab z knihy Jozue. V Žd 11,31 je dávána za příklad víry, podle Jk 2,25 je její čin plodem její víry.