Práce
heslo: práce
autor: Ryšková Mireia
předcházející heslo: požehnaný
následující heslo: prach
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. `avódá, melá'chá, ma`asé; řec. ergon, též kopos (dosl. námaha). Práce v antice nebyla obecně příliš ceněna. Ten, kdo se musel živit p. vlastních rukou, nebyl v pravém slova smyslu svobodný občan, na rozdíl od toho, kdo se mohl věnovat činnosti pro obec (polis). U Židů docházela p. většího ocenění než v řecko-římské společnosti, přesto ideálem byl člověk, který se svobodně může věnovat studiu Zákona (srv. Sír 38,24-34).
Ve SZ Bůh sám pracuje na stvoření světa, koná dílo (Gn 2,2). Jeho p. je jiná, Bůh tvoří, ale určení člověka k p. na podmanění
země (Gn 1,28b)je zřetelně posláním, v němž ho má vědomí o Božím díle stvoření posilovat. Také dle Gn 2,15 je člověk povolán k tomu, aby zahradu Eden obdělával
. Pr. tedy není nahlížena jako trest, nýbrž jako úkol od Hospodina. V důsledku svého hříchu je Adamovi přiřčen těžký úděl namáhavé p., protože země je kvůli jeho narušení řádu stižena kletbou. P. sama však kletbou stižena není, není tedy trestem pro člověka.
Obrazy ze světa p. se v Ježíšových řečech stávají nositeli poselství o Božím království. Ježíš patrně až do svého veřejného vystoupení pracoval jako řemeslník. Radikalita jeho výzvy k následování znamenala, že učedníkům je zapovězeno obstarávat si jakékoliv vnější zajištění (Mk 6,7-13 par., L 10,1-12). V době vzniku městských usedlých obcí se vztah k p. proměňuje v tom smyslu, že křesťané svou p-í musejí zajistit sebe, svou rodinu i potřeby obce. Pavel a po něm zejména autor 2Te nabádá ke spořádaném životu a zajištění životních potřeb vlastní poctivou p-í tak, aby nebyl nikdo nikomu na obtíž, nebyl závislý na společnosti mimo obec a nepodváděl (srv. 1Te 4,6.1n a 2Te 3,6-12).
Slovo kopos (námaha, namáhavá práce) se v Pavlových listech stává synonymem pro apoštolskou a misijní práci.