Herodes Antipas

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: Herodes Antipas

autor: Mrázek Jiří    

předcházející odkazové heslo: Herodes Agrippa      
předcházející heslo: Herodes        
následující heslo: herodiáni

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
syn Heroda Velikého a jeho manželky Malthaké. Měl velké ambice zdědit trůn svého otce v plném rozsahu, ale Herodes Veliký mu v závěti, kterou schválil i císař Augustus, přidělil jenom Galileu a Pereu, kde vládl od r. 4 př. n. l. do 39. n.l. Jeho nenaplněné ambice byly zřejmě příčinou intrik vůči Archelaovi i pozdějších napětí vůči s římskou správou v Judeji (viz Judsko).

Antipas je nejčastěji zmiňovaným Herodem v NZ. Vládl v Galileji právě v době, kdy zde měl základnu svého působení Ježíš. Nejznámější biblickou epizodou z Herodova života je jeho sňatek s Herodiadou a poprava Jana Křtitele, který tento sňatek (ale zřejmě nejenom to) kritizoval. Sňatek měl ovšem i další dohry, o nichž se NZ už nezmiňuje. Antipas kvůli Herodiadě zapudil svou předchozí manželku, která byla dcerou nabatejského krále Arety IV. a dostal se s ním proto do válečného konfliktu. Nakonec se znelíbil i Římanům a skončil ve vyhnanství.

Zdá se, že Antipas navštěvoval hlavní svátky v Jeruzalémě a byl opatrný ve věcech židovské tradice, ale občas ji s pozoruhodnou nešikovností porušil. Z pramenů víme, že novoměsto Tiberias založil na starých hrobech, a tím si proti sobě poštval pravověrné Židy stejně jako sňatkem s Herodiadou. Také jeho postoj vůči Janu Křtiteli byl spíše váhavý a nejednoznačný. Zatímco jeho otec všechny odpůrce a kritiky nemilosrdně likvidoval, Antipas Jana sice uvěznil, ale podle Markova podání mu dokonce rád naslouchal (Mk 6,20). Teprve dalšími okolnostmi se nechal přimět k jeho popravě. Také jeho postoj vůči Ježíšovi je v NZ líčen spíše jako nejednoznačný a váhavý. O Ježíše se zajímá, dává si jej do souvislosti s Janem Křtitelem, a to až s jakousi pověrečností (Mk 6,14; L 9,7-9), jeho zájem a nejistota mohou být pro Ježíše nebezpečné (L 13,31), ale podle Lukášovy verze jej nakonec posoudí jako neškodného blázna (L 23,8-12). Zprávu o Ježíšově výslechu před Herodem má však jen Lukáš a nelze ji ověřit z jiných pramenů.