Dobytek, dobytče
heslo: dobytek, dobytče
autor: Lukeš Jiří
předcházející heslo: dobýt
následující heslo: Dodd Charles Harold
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. behémá, báqár, miqné, řec. kténos, búkolion. Souhrnný název pro hospodářská zvířata, míněn je zejména d. hovězí (skot, kráva, tele, vůl), pro malé přežvýkavce (ovce, kozy) bývá užíváno označení brav (hebr. có'n). K d. náleželi i velbloudi, osli, případně mezci a muly. Koní se však označení netýká. Domestifikovaná zvířata měla pro nomádská a zemědělská společenství zásadní význam, zvláště d. hovězí. Chován byl ve stádech (Gn 13,7; Nu 31,43-44; 1S 30,20; 1Pa 27,29-31) a poskytoval mléko, z něhož se vyrábělo máslo, smetana a sýr (Gn 18,8; Dt 32,14; Sd 5,25; Jb 10,10), což se týká i ovcí a koz (Př 27,27). Maso hovězího d. bylo možné konzumovat, což platí i o mase ovcí a koz (Lv 11). Dalšími produkty, které hovězí d. poskytoval, byly kůže a chlévská mrva. Důležitá byla i jeho síla, která umožňovala tahat a vozit. Hovězí d. vyžaduje větší pozornost než jiné druhy přežvýkavců a kočovný život, který naopak nevadí ovcím či kozám, pro něj není ideální.
Také zooarcheologický průzkum potvrzuje jeho chov na místech, kde Izrael žil již usedlejším způsobem života, tedy v zemědělských osadách a městech (Nu 32,16). Předpokládá se, že v Palestině bibl. časů byla rozšířena tři plemena. Nejběžnější zřejmě byl malý, hubený, hustě osrstěný arabský skot s hnědou až černou, případně černobílou srstí. Krávy vážily okolo 260 kg o poskytovaly asi 400-700 l mléka za rok, tedy během čtyř až pěti měsíců své laktace. Jedná se o plemeno užívané spíše k práci, odolné vůči nemocem. Lepší formou tohoto plemene je beirutský skot, který je žlutohnědý až hnědý. Předci tohoto plemene mohou být zmiňování v Nu 19,2. Plemenem s nejvyšší mléčnou užitkovostí je damašský skot, který pochází ze Sýrie, není použitelný k práci, vyžaduje kvalitní krmivo a není odolný vůči klimatickým změnám a nemocem. Jelikož krávy působí mohutným dojmem a nepracují, je možné, že inspirovaly prorocký výrok v Am 4,1.
Hovězí d. náležel také mezi zvířata obětní (Lv 9,2), což se týká i ovcí a koz, avšak obětována směla být jen zvířata nekastrovaná (Lv 22,24). U okolních národů Izraele h. dobytek nebyl jen užitkovým zvířetem, ale hrál významnou roli v náboženských systémech. Pro Babylóňany, Aramejce a Chetejce byl býk posvátným zvířetem a emblémem boha plodnosti i bouřky, který přinášel na zemi déšť důležitý pro úrodu. V Egyptě byli býci Apis a Mnevis uctívání jako bohové v Memfisu a v Heliopoli.
Co se týče dalších domácích zvířat, která lze zahrnout pod označení d., o velbloudech je možné říci, že zmínky o nich v patriarchálním období zřejmě nejsou autentické, protože jejich domestikace v prostředí Syropalestiny je doložena až v době železné (po r. 1000 př. n. l.). Mnohem pravděpodobnější je pro dobu praotců i později výskyt domestikovaných oslů a mezků, což byla nejběžnější domácí zvířata, která sloužila jako zvířata přepravní a jezdecká, avšak zastala i práce spojené se žní a polními pracemi.