Tele

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: tele

autor: Lukeš Jiří    
       
předcházející heslo: Tel-melach        
následující heslo: Tell el Amarna

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. `égel, řec. moschos. Mládě skotu. Mladí býčci, tedy odrostlá t., hráli důležitou roli v obětním systému Izraele (Lv 9,2.3; Mi 6,6; Žd 9,12), jakož i při uzavírání smluv (Jr 34,18-19). T. bylo také považováno za chutný pokrm, který byl nabízen při hostinách (L 15,23) a zmínky o bezstarostném pojídání jehňat a t. u Am 6,4 jsou znakem rozmařilosti. Sochy t. či býčků sehrávaly svou roli při modloslužebných praktikách, kterým Izrael podlehl nedlouho po vyjití z Egypta (Ex 32) a vůči kterým nebyl imunní ani později, v dobách krále Jarobeáma a proroka Oz (1Kr 12,28.32; 2Pa 13,8-9; Oz 13,2). Ať už t. (býček) znázorňovalo samotné božstvo (Ex 32,8.31), anebo tato zlatá modla sloužila jako podstavec či trůn pro Boha, který na ni jel, jednalo se ze strany lidu o popření víry v Hospodinův zázrak při osvobození z egyptské země a o nevíru v Boží vedení a v návrat Mojžíše (Ex 32,23). Božstvo stojící nebo sedící na lvu či býku bylo běžně znázorňováno v Sýrii (bůh Baal-hadad) a sochy bronzového býka Apise, jako symbolu plodnosti, jsou známy z Egypta. Zhotovení zlatého t. (býčka) pod horou Sínaj bylo spojeno s orgiastickým tancem (Ex 32,19), což je v příkrém rozporu s etickým dosahem Hospodinova kultu a ač lid s Áronem selhali (Ex 32,35), Mojžíš s Léviovci zajistili nápravu a na Boží pokyn vedl Mojžíš lid dále (Ex 32,34). T. je také zmiňováno v Iz 11,6, kde v poetické pasáži znázorňuje spolu s lvíčetem proměněné vztahy mezi veškerým stvořením.