Satan

Z Encyklopedický biblický slovník
Verze z 16. 2. 2023, 00:00, kterou vytvořil ebs>Moravec
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: satan

autor: Balabán Milan    
       
předcházející heslo: Sargon        
následující heslo: satrapa

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. sátán, grecizovaně satanás, řec. diabolos, odvozeno od hebr. slovesa s-t-n – stavět se proti (někomu), protivit se, sočit, ale i osočovat, pomlouvat (řec. diabolos od diaballó), tedy protivník, sok, osočovatel. V Bibli figuruje výraz satan většinou jako obecný název označující funkci a charakter, nikoli jako vlastní jméno. Být satanem znamená satanovat, přít se s někým a bojovat proti němu. V sz. naraci o Bileámovi se Hospodinův posel protivil (dosl. satanoval) pohanskému věštci (Nu 22,22). Studna, o niž se Izákovci přeli s gerarskými pastýři dostala jméno Sitná – Satanka, šlo o střet soků, protivníků (Gn 26,20n). (Někdy stojí pojem s-t-n v obsahové paralele s pojmem d-j-n – přít se.) Vedle výrazu s-t-n se objevuje v SZ i obsahově shodné s-t-m (6 ×). Substantivum sátán se nachází v SZ 27 ×, z toho 14 × v Jb, pořečtěné satanás se v NZ vyskytuje 32 ×, z toho 7 × ve Zj, diabolos je v NZ 35 ×. Řec. diabolos je významově blízké hebr. sátán, někdy totožné, většinou se však odlišuje od sz vzoru akcentem na osočování. V NZ se v listech apoštola Pavla mluví o s. v pozdějších epištolách. Slovesné použití s-t-n ve sz příbězích poukazuje na funkci a činnost toho, kdo je označován jako satan. Pelištejci odmítli Davida jako vojenského spojence, aby se v boji nestal naším protivníkem (1S 29,4), doslova: satanem. Také protivník v 1Kr 15,18 je satan (srv. 1Kr 11,14.23.25). V NZ demaskuje Ježíš i Petra jako svého protivníka (satana), neoslovuje tedy nadzemskou démonickou bytost (Mt 16,23). Podobný význam má i J 13,27. Označení satan se může vztahovat i na nepříznivé okolnosti, které zabraňují (satanují) misijním plánům (1Te 2,8). Timoteus má starost o mladé vdovy ve sboru, aby se nedaly satanovou cestou řec. opisó tú sataná (1Tm 5,15), tj. aby se neprotivily Kristu. V nz. pojetí svazuje satan člověka nemocemi i jinak, a tak jej ochromuje (L 13,16). Od tohoto satanského ochromení osvobozuje Ježíš.

Jiným rysem satana je osočování. To ukazuje už prolog ke knize Jób: satan zde ironicky zpochybňuje Jóbovu bezúhonnost a nevypočítavost: Jen vztáhni ruku..., hned ti bude zlořečit (Jb 1,5). V proroctví Zacharjášově stojí satan po pravici velekněze Jóšuy a vznáší proti němu žalobu, ve skutečnosti osočení (Za 3,1). To je základní charakterový znak nz. ďábla. Personifikace koncentrovaného zla v postavě satana je v SZ ojedinělá. Ve SZ je to zmíněný satan, v prologu knihy Jób bytost pověřená Hospodinem nezbytnými funkcemi, v kruhu nebešťanů (synové boží, hebr. bené ha-'elóhímJb 1,6). Autor knihy vášnivých úvah chce zdůraznit, že zlé moci ohrožují pokojný stav věcí na Hospodinem stvořené zemi, ale že jejich svádění a řádění je limitováno tím, co mu jeho Pán dovolí. Satan není druhý Bůh, dualismus dobra a zla je vyloučen. Podobná představa je i za metaforickým vylíčením o Hélélovi (kral. Lucifer, shodně s V), synovi Jitřenky (hebr. šachar, známé božstvo ugaritských textů), který spadl z nebe, byv sražen k zemi (Iz 14,12). Na to navazuje i Ježíšův výrok o satanovi padajícímu z nebe (L 10,18). Spekulace o satanovi apokalyptického věku jsou uloženy mj. v knize Zjevení: satan (chápaný jako nadzemská bytost) bude propušťen ze žaláře, pustí se do světového oklamávání lidí, sešikuje je tak, aby mohli obklíčit tábor svatých a bohumilé Město. Bude však jako generální svůdce (řec. planón), zde náhle nazývaný ďábel (řec. diabolos), uvržen do sirného jezera a trvale trýzněn (Zj 20,7). Ve Zj 12,9 je jmenován satan vedle velikého draka, dávného hada a ďábla – jde o různá označení téhož zosobněného koncentrovaného zla, s narážkami na Gn 3, některé Žalmy, některé starověké mýty a líčení v pseudoepigrafních knihách. V NZ proniká clonou apokalyptického zmýtičtění u Ježíše i u Pavla jistota, že tento vládce světa bude vyvržen ven a sražen pod nohy věřících (J 12,31; Ř 16,20). Ale ti, kteří se zásadně odchýlili od cesty víry budou vydáni satanu (1K 5,5), tj. exkomunikováni. Satan je charakteristický svou převlékavostí, může se jevit jako anděl světla (řec. angelos fótos2K 11,14) a svodností v jakoby krásné formě. Zde více vypovídá označení diabolos. Viz démon, antikrist.