Rodina

Z Encyklopedický biblický slovník
Verze z 28. 3. 2023, 12:22, kterou vytvořil Moravec (diskuse | příspěvky) (naimportována 1 revize)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: rodina

autor: Chalupa Petr    
       
předcházející heslo: rodiče        
následující heslo: rodit

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
rodina je v biblickém prostředí základem společnosti. V hebrejštině je více slov, která bychom mohli překládat pojmem rodina (např. mišpáchá, pro kterou je obsahově vhodnější překlad rod, neboť zahrnuje široce rozvětvenou rodinu). Českému výrazu rodina však nejlépe odpovídá hebr. bét 'áv (doslova: dům otce, otcovský dům – odtud řec. oíkos, oikia). Biblické pojetí rodiny je vesměs patriarchální. Otci jako vlastníkovi náleželi všichni, kdo v domě žili – ženy, děti, příbuzní, služebnictvo. Otec zastupoval rodinu na veřejnosti, také v ní vykonával kněžské funkce (Ex 12,3; 1S 1,4). Rodina byla chráněna třemi zásadami desatera: požadavkem úcty k rodičům, zákazem cizoložství a obhajobou její hospodářské základny, kterou byl obvykle dědičný díl půdy (Ex 20,12.14.17). V případě hospodářských obtíží byla povinností solidarita mezi členy rodiny, např. vykoupení dlužníka z otroctví (Lv 25,25nn). Velký počet dětí v rodině byl znakem Božího požehnání (Gn 15,5; 16,10; 22,17; 26,4). Neplodnost byla pokládána za zkoušku (Gn 16,2; 30,2; 1S 1,5) nebo trest (Gn 20,18). Jestliže muž zemřel bez potomka, nastupovala instituce tzv. levirátního manželství: Bratr zemřelého si měl vzít za manželku ovdovělou ženu a zplodit svému bratru syna (Gn 38; Dt 25,5-10). Výchova dětí v rodině je povinností rodičů (Sír 30,1-13), neodlučně k ní patří výchova náboženská (Ex 10,2; 12,26n; 13,8; Dt 4,9; 6,7nn; 32,7.46). Ježíš vyrostl v židovské rodině (L 2,21-24.51n). Mnoha body své nauky navazuje na požadavky zákona, týkající se rodiny: Odmítá cizoložství (Mt 5,27-30) a rozluku (Mt 5,31n; 19,3). Podporuje péči o staré rodiče (Mk 7,9-13). Požadavky Otce (L 2,49) a následování však mají přednost před rodinnými vazbami (Mt 10,21.35n). V Pavlových a pavlovských listech se často hovoří o problémech v rodinách. Týkají se vzájemného vztahu manželů (1K 7,14.35; Ef 5,21-33; Ko 3,18n), vztahu mezi rodiči a dětmi (Ef 6,1-4; Ko 3,20n; 1Tm 5,4.8.10.14.16; Tt 2,4-6), také vztahu mezi pány a otroky (Ef 6,5-9; Ko 3,22-4,1; 1Tm 6,1-2; Tt 2,9-10; Fm 16). V přeneseném smyslu bývá církev nazývána rodinou. První křesťané se scházívali po domech, tedy v rodinách (Ř 16,5; 1K 16,19; Ko 4,15; Fm 2). Především však už nebyli cizinci a přistěhovalci, ale členy Boží rodiny (Ef 2,19n). V. t. svatba.