Odpočinout, odpočinutí

Z Encyklopedický biblický slovník
Verze z 28. 3. 2023, 12:21, kterou vytvořil Moravec (diskuse | příspěvky) (naimportována 1 revize)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: odpočinout, odpočinutí

autor: Čapek Filip    
       
předcházející heslo: odplata        
následující heslo: odpovědnost

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. n-w-ch (nechat), š-b-t (šabbát), řec. katapauó (tak LXX a Joz 23,1; srv. katapausis v Žd 4,3) nebo anapauó (viz Mt 11,28).

1. Přerušení práce s cílem nabití nových sil (Mk 6,31, L 12,19, Zj 14,13). Přerušení cesty kvůli oddychu (Gn 19,16). Často dopřává Hospodin Izraeli během střetů s jeho nepřáteli (srv. Joz 23,1; Dt 12,10; 1Pa 22,9).

2. V SZ se v návaznosti na poslední sedmý den stvoření (v. t. sobota), kdy Hospodin dokončil své dílo a tento den požehnal a posvětil (Gn 2,1-3), přikazuje v Dekalogu Izraeli, aby jej dodržoval jako sedmý den /tj. den/ odpočinku (hebr. jóm ha-ševí`í šabbát) od veškeré práce (srv. Ex 20,11; 23,12; Dt 5,14) s odkazem na první zprávu o stvoření (viz Gn 1,1-2,4a). V témže duchu má Izrael dodržovat i slavnost odpočinutí (hebr. šabbat šabbátón), jejíž přesný časový i bohoslužebný průběh popisuje Lv 23.

3. Související a etym. i teol. významné je jméno Noe (tj. Odpočinutí, hebr. nóach od slovesa n-w-ch). Tento poslední otec v genealogii před povodní navazuje svým jménem na Hospodinovo zaslíbení odpočinku z Gn 2, které je postupně oddalováno vyhnáním Adama a Evy ze rajské zahrady (Gn 3), první vraždou (Gn 4) a Lámechovým násilím (Gn 4,19-24). Bůh se podle Lámecha v Noemovi znovu vrátí ke svému slibu, že dá potěšení od práce a námahy rukou, kterou přináší země prokletá Hospodinem (Gn 5,29).

4. V SZ i NZ často s útěšným nebo eschatologickým významem. Je zaslibováno jako dar Boží blízkosti (srv. Ž 95,11; Žd 4,5), jako odměna za vytrvalost ve víře v Hospodina (Da 12,13), jako naplnění spásy pro Izrael a národy na Sijónu (Iz 11,10) nebo jako pozvání k následování Ježíšova učení (v Mt 11,29 popisovaného jako jha) na cestě ke zklidnění duší.