Sloup posvátný: Porovnání verzí
ebs>Moravec Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 7: | Řádek 7: | ||
hebr. <span {{Hebr}}>maccévá</span>. | hebr. <span {{Hebr}}>maccévá</span>. | ||
1. Sloupy v rámci víry Izraele | == 1. Sloupy v rámci víry Izraele == | ||
Samostatně stojící (nikoli nosný) posvátný [[sloup]] byl připomenutím Božího zjevení při události, která se na tom místě nebo území udála, byl tedy součástí kultu i pomníkem. Jistou obdobou v našem prostředí jsou boží muka nebo např. mariánské sloupy. Nemuselo ani jít o sloup – někdy to byl balvan (monolit). V [[Bét-el]] vztyčil Jákob posvátný sloup jako znamení Boží přítomnosti prožité ve snu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_28,10-22 Gn 28,10-22]</span>), později jiný jako svědka smlouvy s Lábanem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_31,45nn Gn 31,45nn]</span>) a konečně u hrobu Ráchel (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_35,20 Gn 35,20]</span>, srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mi_5,1 Mi 5,1]</span>) na její památku. – Při smlouvě u Sínaje bylo vztyčeno 12 sloupů jako svědků pro 12 pokolení Izraele (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_24,4 Ex 24,4]</span>). – Pomníkem měl být posvátný sloup (Ruka Abšalómova), který vztyčil bezdětný Davidův syn [[Abšalóm]] na svou památku (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2S_18,18 2S 18,18]</span>). | Samostatně stojící (nikoli nosný) posvátný [[sloup]] byl připomenutím Božího zjevení při události, která se na tom místě nebo území udála, byl tedy součástí kultu i pomníkem. Jistou obdobou v našem prostředí jsou boží muka nebo např. mariánské sloupy. Nemuselo ani jít o sloup – někdy to byl balvan (monolit). V [[Bét-el]] vztyčil Jákob posvátný sloup jako znamení Boží přítomnosti prožité ve snu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_28,10-22 Gn 28,10-22]</span>), později jiný jako svědka smlouvy s Lábanem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_31,45nn Gn 31,45nn]</span>) a konečně u hrobu Ráchel (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_35,20 Gn 35,20]</span>, srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mi_5,1 Mi 5,1]</span>) na její památku. – Při smlouvě u Sínaje bylo vztyčeno 12 sloupů jako svědků pro 12 pokolení Izraele (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_24,4 Ex 24,4]</span>). – Pomníkem měl být posvátný sloup (Ruka Abšalómova), který vztyčil bezdětný Davidův syn [[Abšalóm]] na svou památku (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2S_18,18 2S 18,18]</span>). | ||
Řádek 15: | Řádek 14: | ||
To všechno jsou s., jimž měl být oslaven Hospodin nebo alespoň měly či chtěly (sloup Abšalómův) být slučitelné s vírou Izraele. | To všechno jsou s., jimž měl být oslaven Hospodin nebo alespoň měly či chtěly (sloup Abšalómův) být slučitelné s vírou Izraele. | ||
2. Sloupy pohanské | == 2. Sloupy pohanské == | ||
S mnoha pohanskými posvátnými sloupy se Izrael setkal při a po obsazování Kenaanu. Kenaanské svatyně měly posvátné sloupy (maseby) ve smyslu pohanského kultovního předmětu. Protože v Kenaanu byl nejrozšířenější kult plodnosti (Baal a Ašera), nejpravděpodobnější je výklad, že posvátný sloup představoval fallus jako symbol Baala. Vedle kamenného sloupu byl stavěn i [[posvátný]] kůl – ašera – jako symbol bohyně Ašery. Výslovně se o Baalově sloupu mluví v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_10,27 2Kr 10,27]</span>. Izrael měl tyto posvátné sloupy rozmetat (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_23,24 Ex 23,24]</span>) včetně oltářů i posvátných kůlů – ašery – (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_34,13 Ex 34,13]</span>), Zákon proto zakazovalo kůly, sloupy a stromy při oltáři (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_16,21-22 Dt 16,21-22]</span>), <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_26,1 Lv 26,1]</span>. I přesto museli proroci vystupovat proti posvátným sloupům na každém vysokém [[pahorek, pahrbek|pahorku]], pod každým zeleným stromem na posvátných návrších, kde byly posvátné sloupy a kůly (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_3,4;_10,1n Oz 3,4; 10,1n]</span>), především v severním Izraeli (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_17,10 2Kr 17,10]</span>), ale i v Judsku, jak patrno ze zásahů některých králů (Chizkijáš <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_18,4 2Kr 18,4]</span>, Jóšijáš <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_23,14 2Kr 23,14]</span>, Ása <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Pa_14,2 2Pa 14,2]</span>). | S mnoha pohanskými posvátnými sloupy se Izrael setkal při a po obsazování Kenaanu. Kenaanské svatyně měly posvátné sloupy (maseby) ve smyslu pohanského kultovního předmětu. Protože v Kenaanu byl nejrozšířenější kult plodnosti (Baal a Ašera), nejpravděpodobnější je výklad, že posvátný sloup představoval fallus jako symbol Baala. Vedle kamenného sloupu byl stavěn i [[posvátný]] kůl – ašera – jako symbol bohyně Ašery. Výslovně se o Baalově sloupu mluví v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_10,27 2Kr 10,27]</span>. Izrael měl tyto posvátné sloupy rozmetat (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_23,24 Ex 23,24]</span>) včetně oltářů i posvátných kůlů – ašery – (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_34,13 Ex 34,13]</span>), Zákon proto zakazovalo kůly, sloupy a stromy při oltáři (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_16,21-22 Dt 16,21-22]</span>), <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_26,1 Lv 26,1]</span>. I přesto museli proroci vystupovat proti posvátným sloupům na každém vysokém [[pahorek, pahrbek|pahorku]], pod každým zeleným stromem na posvátných návrších, kde byly posvátné sloupy a kůly (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_3,4;_10,1n Oz 3,4; 10,1n]</span>), především v severním Izraeli (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_17,10 2Kr 17,10]</span>), ale i v Judsku, jak patrno ze zásahů některých králů (Chizkijáš <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_18,4 2Kr 18,4]</span>, Jóšijáš <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_23,14 2Kr 23,14]</span>, Ása <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Pa_14,2 2Pa 14,2]</span>). | ||
[[Kategorie: kult pohanský]] | [[Kategorie: kult pohanský]] | ||
Řádek 22: | Řádek 20: | ||
[[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]] | [[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]] | ||
Aktuální verze z 19. 12. 2023, 18:40
heslo: sloup posvátný
autor: Pokorný Petr
předcházející heslo: sloup
následující heslo: sloupoví Šalomounovo
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. maccévá.
1. Sloupy v rámci víry Izraele
Samostatně stojící (nikoli nosný) posvátný sloup byl připomenutím Božího zjevení při události, která se na tom místě nebo území udála, byl tedy součástí kultu i pomníkem. Jistou obdobou v našem prostředí jsou boží muka nebo např. mariánské sloupy. Nemuselo ani jít o sloup – někdy to byl balvan (monolit). V Bét-el vztyčil Jákob posvátný sloup jako znamení Boží přítomnosti prožité ve snu (Gn 28,10-22), později jiný jako svědka smlouvy s Lábanem (Gn 31,45nn) a konečně u hrobu Ráchel (Gn 35,20, srv. Mi 5,1) na její památku. – Při smlouvě u Sínaje bylo vztyčeno 12 sloupů jako svědků pro 12 pokolení Izraele (Ex 24,4). – Pomníkem měl být posvátný sloup (Ruka Abšalómova), který vztyčil bezdětný Davidův syn Abšalóm na svou památku (2S 18,18).
Sloupy před jeruzalémským chrámem (2Pa 3,15-17) připomínaly davidovskou smlouvu z 2S 7, jmenovaly se Jakín a Bóaz. Na to navazuje 1Tm 3,15 obrazem církve jako Božího domu, který je sloupem a oporou pravdy, také Zj 3,12 se zaslíbením že ten, kdo zvítězí, bude učiněn sloupem v chrámě svého Boha a ponese boží jméno.
To všechno jsou s., jimž měl být oslaven Hospodin nebo alespoň měly či chtěly (sloup Abšalómův) být slučitelné s vírou Izraele.
2. Sloupy pohanské
S mnoha pohanskými posvátnými sloupy se Izrael setkal při a po obsazování Kenaanu. Kenaanské svatyně měly posvátné sloupy (maseby) ve smyslu pohanského kultovního předmětu. Protože v Kenaanu byl nejrozšířenější kult plodnosti (Baal a Ašera), nejpravděpodobnější je výklad, že posvátný sloup představoval fallus jako symbol Baala. Vedle kamenného sloupu byl stavěn i posvátný kůl – ašera – jako symbol bohyně Ašery. Výslovně se o Baalově sloupu mluví v 2Kr 10,27. Izrael měl tyto posvátné sloupy rozmetat (Ex 23,24) včetně oltářů i posvátných kůlů – ašery – (Ex 34,13), Zákon proto zakazovalo kůly, sloupy a stromy při oltáři (Dt 16,21-22), Lv 26,1. I přesto museli proroci vystupovat proti posvátným sloupům na každém vysokém pahorku, pod každým zeleným stromem na posvátných návrších, kde byly posvátné sloupy a kůly (Oz 3,4; 10,1n), především v severním Izraeli (2Kr 17,10), ale i v Judsku, jak patrno ze zásahů některých králů (Chizkijáš 2Kr 18,4, Jóšijáš 2Kr 23,14, Ása 2Pa 14,2).