Vyložit

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: vyložit

autor: Balabán Milan    
       
předcházející heslo: vylít        
následující heslo: výnos

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. s-p-r, popř. n-g-d, řec. exégúmai. s-p-r znamená vlastně počítat, sčítat – odtud podst. jm. mispár – číslo, počet; ale v jednom vidu hebr.slovesa (intenzív) vystupuje význam vyprávět, vykládat, objasňovat. To platí i o nz. exégúmai; toto sloveso se vyskytuje v NZ jen čtyřikrát, z toho dvakrát ve Skutcích. Hebr. n-g-d – oznamovat není již pro vyprávění s výkladem tak typické. Ve SZ, pomineme-li kultický význam či souvislost (Lv 15,13 – odpočítávání dnů očišťování) jde o vypravování, které nese zvěstné poselství, ohlášení (n-g-d), jež je nutno pochopit a uchopit přiměřeně Božskému nátlaku i situaci, v níž se adresát poselství nachází. To ostatně obnáší i strategický nz. pojem exégésis návod, vedení, navedení, přivádění i jiné slovo exégétés pův. rozdavatel životně důležitých rad, nebo přímo vykladač věšteb a snů; exegetika byly ve starověku knihy, které jednaly o významu divů a zázračných znamení. To všechno patří k pozadí některých sz. i nz. vyprávění, jež tíhla k tomu, aby byla energicky a pohotově vyložena. Gedeón slyšel vyprávění snu (hebr. chalóm) i jeho výklad z úst midjánských vojáků. Toto vyprávění (hebr. mispár) měl Hospodinem vyvolený hrdina pochopit (exegetovat) jako Boží znamení, neměl pochybovat, že zvítězí nad nepřáteli. Významná jsou některá místa v Žalmech, kde má LXX řecké adekváty: diégúmai nebo anangelló. Žalmista chce vyprávět svým bratrům o Hospodinovu jménu (hebr. šém) (Ž 22,23; 102,20), o jeho slávě (hebr. kavód) (Ž 96,3) či milosrdenství (hebr. chesed) (Ž 88,12).

Z NZ slyšíme o mimořádné zkušenosti emauzských učedníků, kteří vypravovali o tom, co se jim stalo na cestě (L 24,35). Ježíš, který je zhrzené jakoby náhodou potkal, jim cestou věnoval pozoruhodnou biblickou hodinu.

Lukáš líčí, jak Kornélius volá své dva sluhy a jednoho zbožného vojáka, těm vypravoval poselství, jež se mu dostalo od anděla (Sk 10,8); bylo to poselství naléhavější než nejnaléhavější věštba. Nejvýznamnějším nz. místem je nesporně J 1,18. O Ježíši jako jednorozeném Synu, který byl s to vyložit mystérium bytí neviditelného a nepoznatelného Boha v jeho příklonu k člověku.