Mrtvola, mrtvý
heslo: mrtvola, mrtvý
autor: Žilka Ladislav
předcházející heslo: Mrtvé moře
následující heslo: msta
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
mrtvola: hebr. pegerod slovesa p-g-r být vysílený
, nebo nevélá od slovesa n-b-l být zvadlý
; být mrtvý: hebr. m-w-t, řec. apothnéskó. Mrtvé tělo člověka nebo uhynulého zvířete. Podle Mojžíšova zákona mrtvola člověka znečišťovala stan i dům, ve kterém bylo tělo mrtvého. Nečisté byly i po dobu sedmi dnů věci, které se tam nacházely. Nečistý byl ten kdo se dotkl mrtvého (Nu 19,11-20). Bylo zakázáno dotknout se mrtvoly zvířete a jíst jejich maso. Kdo se dotkl zdechliny byl nečistý do večera. V Zákoně byla pravidla a očišťující řády, podle kterých se nečistý člověk koupal a praly se šaty (Lv 11,39n; 17,15; 22,8). V každém případě kontakt s mrtvým zvířetem (zdechlinou) znečišťoval (Lv 5,2; 11,8) a bylo třeba oběti pro napravení (Lv 5,2nn). Izraelci byli lidem vyvoleným (Dt 7,6) a nemohli jíst maso nečistých zvířat (Ex 22,30) tím spíše maso zvířat zdechlých. Bylo ale možné je dát cizincům, kteří je jíst mohli (Dt 14,21).
Tyto příkazy měly nejen zdravotní důvody, měly jako i jiná nařízení význam nábožensko-symbolický. Smrt je následkem hříchu (Ř 6,23). Dotyk s mrtvým připomínal kontakt s hříchem, který člověka znečišťuje. Toto právě Zákon připomíná. Na mrtvém člověku se viditelně projevuje moc hříchu (Ef 2,1-5; Ko 2,13). Mrtvá je víra bez skutků (Jk 2,17.26). Nejstarší křesťanské teologické projekty tyto představy rozvíjejí. K pravému životu může obživit jen Kristus (J 5,25; Ef 5,14). Žít v prostředí poznamenaném hříchem nemá budoucnost (Ef 2,1-3). Budoucnost přináší ten, který byl mrtev a kterého Bůh vzkřísil z mrtvých, i Kristovy svědky spolu s ním probudil k životu (Ef 1,20n; 2,4).
V NZ jsou křesťané z pohanů vyzýváni zdržovat se požívání masa udušených zvířat, aby nepohoršovali okolí (Sk 15,19nn).