Korint

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: Korint

autor: Macek Ondřej    
       
předcházející heslo: koriandr        
následující heslo: Korintským, epištoly

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
řec. korinthos – řecké přístavní město šíjí Isthmos spojující Peloponéský poloostrov s řeckou pevninou, leží tedy mezi Korintským a Sarónským zálivem. Oblast byla osídlena již v neolitu. Podle jednoho z mýtů založila město Efyra, dcera titána Okeana, prvním jeho králem měl být Sisyfos, Iásón zde opustil Médeu, Korinťané obléhali podle Homéra s ostatními Řeky Tróju. Především poloha města přispěla k jeho bohatství, drahotě (proto: ú pantos plein es korinthon – Ne každý může plout do Korintu) i kulturnímu významu. Korintští tyrani Kypselos a Periandros (7. století př. n. l.) nechali založit celou řadu korintských kolonií (např. Syrakusy). Korint se se čtyřiceti loďmi účastnil bitvy u Salamíny (480 př. n. l.) a s pěti tisíci těžkooděnci bitvy u Platají (479 př. n. l.) (řecko-perské války). V Peloponéské válce byl K. spojencem Sparty proti Athénám (5. st. př. n. l.), v Korintské bojoval s Athénami a Thébou proti Spartě (4. st. př. n. l.). Během makedonské hegemonie žil v K. Diogenés ze Sinópé. K. stál včele protiřímského achajského spolku a v roce 146 př. n. l. jej dobyl a nechal srovnat se zemí konzul Lucius Mummius. V roce 44 př. n. l. bylo město obnoveno Gaiem Iuliem Caesarem jako římská kolonie (Colonia Laus Iulia Corinthiensis). Augustus učinil z K. hlavní město provincie Achaea (řec. achaia), spravované místodržícími (sr. Sk 18,12). Zřejmě díky velkému procentu židovského obyvatelstva se ve městě rychle rozšířilo křesťanství (bývalí židé Akvila a Priscilla 1K 18,2; Krispus Sk 18,8; Sosthenes Sk 18,17), i když ve vzniklé křesťanské obci brzo tvořili většinu bývalí pohané (1K 12,2). Pavel se v K. obával pokleslé morálky (sr. 1K 5,1), což je nebezpečím všech velkých měst. V K. se každé dva roky konaly isthmické hry (sr. 1K 9,24-27). Nad městem, na skalnatém Akrokorintu, stál velký oltář Afrodity, jejíž kult byl spojen s náboženskou prostitucí. Pavel přišel do města poprvé asi někdy v letech 51/52 a zůstal tam jedenáct měsíců (Sk 18,1-18) (odtud psal do Tesaloniky). Podruhé navštívil K. na tři měsíce (Sk 20,3) (psal do Říma) (asi 55). Zmínky v 2K 12,14 a 2K 13,1 naznačují i další návštěvu. Od 2. století sídlil v městě křesťanský biskup a od 4. století metropolita. Viz Korintským, epištoly