Pesach

Z Encyklopedický biblický slovník
(přesměrováno z Hod beránka)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: Pesach

autor: Lyčka Milan    
       
předcházející heslo: pes        
následující heslo: Pešitta

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
(hebr. snad přejití, minutíHospodin ty dveře pomine Ex 12,23), žid. svátek, oslavující vysvobození Židů z egyptského otroctví, též hod Beránka Slaví se 7 dní (8 v diaspoře), začátek je 15. nísanu.

1. Starý zákon a židovství

V dobách do zničení Druhého chrámu (70 n. l.) bylo ústředním bodem slavnosti obětování (rituální zabití) beránka (v Chrámu), který se pak snědl v rodinném kruhu; účast na slavení byla přísně zapovězena nežidům. Po zániku Chrámu se přestal obětovat beránek a slavení se soustředilo na pesachovou večeři prvního večera v rodinném kruhu, jejíž rituální část má pevně stanovený řád (seder). Jeho součástí je předčítání z tzv. pesachové hagady (hagada šel pesach), sbírky textů, týkajících se vysvobození Židů z Egypta a archetypálního významu této události pro každou generaci Židů. Součástí pravidel slavení P. je i zákaz používání a vlastnění jakéhokoli kvasu (chamec) a povinnost jezení nekvašeného chleba, macesu (maca), první večer svátku (odtud i jiný název, svátek nekvašených chlebů, přesnice). Součástí přípravy na slavnost je i úklid domácnosti od všeho kvašeného a rituální očista nádobí; ortodoxní Židé používají pro p. zvláštní sadu nádobí.

2. Nový zákon

Podle synoptických evangelií slavil Ježíš na konci svého života hod beránka při zřejmém dodržení všech židovských tradic. Přitom se vyjádřil ke svému poslání. Hod beránka označil za znamení toho, že jeho smrt jako krev beránka v Egyptě (Ex 12,21-28) přijde k dobru druhým: to jest mé tělo, tento kalich je nová smlouva v mé krvi (Mk 14,22-25 par.). Tím nabyl paschální hod novou funkci, kterou křesťané začali chápat jako základ eucharistie, Večeře Páně a Kristovu smrt jako jedinečnou oběť (1K 5,7) – byl obětován náš velikonoční beránek, Kristus. Ježíš je v NZ označován za Beránka J 1,29.36 obětovaného i vítězícího – výrazně v knize Zj. V. t. beránek.