Archanděl
heslo: archanděl
autor: Mrázek Jiří
předcházející heslo: archa
následující heslo: Archelaos
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
archandělé se objevují zejména v apokalyptických vizích (apokalyptika) jako specifická, úzká skupina andělů, kteří mají mezi ostatními vůdčí postavení. Apokalyptické vize jsou si navzájem blízké svým poselstvím, ale zdaleka nemají jednotný systém představ, symbolů a obrazů, jichž používají. Proto i počet, jména a funkce archandělů se v různých spisech liší. V některých spisech vystupují tři (Michael, Gabriel, Refáel), jinde čtyři (Uríel nebo Metatron), sedm, nebo dokonce větší, blíže neurčený počet. Už ve SZ je Boží transcendence vnímána jako natolik velká, že člověk nemůže bez úhony pobývat v bezprostřední Boží blízkosti, natož pak spatřit Boží tvář (Ex 33,20). V apokalyptice bývá tato myšlenka rozšířena i na anděly: ani řadoví andělé nemohou pobývat v Boží blízkosti a hledět na Boží trůn. Toto právo (a schopnost) jsou vyhrazeny právě jen archandělům.
S archanděly úzce souvisí i apokalyptická představa nebeského soudního dvora, případně jakéhosi shromáždění národů
, kde každý národ nebo stát má svého andělského představitele (nebo Božího pověřence pro záležitosti toho kterého národa?). V této funkci vystupuje často archanděl Michael jako zástupce Izraele, potažmo zástupce těch, kdo jsou věrni Hospodinu. Ohlasy těchto – zřejmě rozšířených – představ najdeme i v NZ, ale obvykle tak, že si s nimi jednotliví autoři vědomě hrají a přeznačují je. Tak ve Zj 1-3 najdeme místo představitelů národů a států anděly sedmi křesťanských sborů. V Mt 18,10 je představa archandělů postavena na hlavu s ryze ježíšovskou provokativností: na Boží tvář hledí místo nich strážní andělé maličkých, tedy nejnižší kategorie v nebeské hierarchii.
Opět v jiných vizích bývá Michael představen jako velitel nebeského vojska (srovnej Zj 12,7) nebo právní zástupce spravedlivých před Bohem (Ju 9).
Gabriel se v NZ objevuje pouze v Lukášově příběhu o zvěstování Panně Marii (L 1,19.26).
Obecně se o a. mluví v souvislosti s s druhým příchodem Kristovým jako jeho ohlašovateli (1Te 4,16).