Krevní msta, mstitel
heslo: krevní msta, mstitel
autor: Sláma Petr
předcházející heslo: krev
následující heslo: Krispus
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
právní kategorie, jedna z elementárních zásad mnoha starověkých kultur. Stanoví, že rodina zabitého má právo na pomstu nebo na výkupné. Vyrůstá ze zvykového práva, v jehož rámci je vražda újmou učiněnou rodině zabitého. Z jejího středu proto povstává krevní mstitel, hebr. dosl. zastánce krve
(gó'él ha-dám, Nu 35,19), který má vraha zabít. Zabitím vraha se mstitel nedopouští zločinu, ale naopak znovu nastoluje porušený řád. Zásada je výrazem společenské shody v odmítání neregulovaného zabíjení. Má působit jako odstrašení, ale také jako brzda před tím, aby se odplata stupňovala.
Starý zákon s krevní mstou počítá. Ustanovuje ji v rámci tzv. Knihy smlouvy (Ex 21-23) a na jiných místech (Lv 24,20; Dt 19,12) známými slovy život za život, oko za oko, zub za zub
. Starý zákon ovšem o krevní mstě hovoří často především proto, aby jejímu provádění postavil meze. V Nu 35, Dt 19, Joz 20 aj. hovoří o tzv. útočištných městech, v nichž je ten, kdo zabil, ochráněn před mstitelem.
V Novém zákoně je princip msty v oblasti mezilidských vztahů odmítnut: jednak s poukazem na paradoxní novost mesiášské situace, kterou Ježíš nastoluje (takto v Mt 5,38-48; místo končí výzvou buďte tedy dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský otec
), jednak jako do důsledku dotažený projev Boží vlády (Nechtějte sami odplácet, milovaní, ale nechte místo pro Boží soud
, Ř 12,19). Nejhlubším důvodem novozákonního odmítnutí dalšího praktikování krevní msty je ale skutečnost, že do schématu krevní msty jako smrti, potřebné k nastolení spravedlnosti, vstoupil Ježíš Nazaretský (Žd 10), který tuto násilnou smrt sám podstoupil.